שטח 4X4 > כתבות > חדשות

האם מכונית חשמלית היא באמת ירוקה יותר?

מחקר שנערך בארה"ב גילה, כי תהליך ייצור החשמל הנדרש לטעינת דגמי מכוניות מסוימות, כמו ההאמר EV למשל, פולט יותר מזהמים מאלו הנפלטים ממנוע בנזין רגיל

ההאמר H1 המקורי, זה שפותח מהדגם הצבאי, היה אחד מכלי הרכב המזהמים ביותר שהניחו גלגליהם על האספלט: 889 גרם CO2 לכל מייל של נסיעה (1.6 ק"מ). אבל מסתבר שיורשו, ההאמר EV החדש עם ההנעה החשמלית, למרות תדמיתו הנקייה, מזהם גם הוא במידה לא מועטה. אמנם הנתון שלו עומד רק על 341 גרם CO2, אבל זה הרבה יותר מאשר הפליטה של טויוטה קורולה למשל, עם מנוע בנזין רגיל, שפולטת רק 269 גרם.

כיצד זה ייתכן? כלי רכב חשמליים לחלוטין נטענים מרשת החשמל. במדינות רבות, וגם בישראל, החשמל הזה מופק משריפת דלקים פוסיליים והתהליך הזה משגר לחלל האוויר לא מעט מזהמים. ההאמר EV, בשל משקלו הגדול ומבנהו הלא-אווירודינמי בעליל, נזקק למערך סוללות ענק, שטעינתו צורכת חשמל רב. טנדרים חשמליים אחרים, כמו הפורד F-150 והריביאן R1T (קישור לכתבה) אמנם זקוקים לפחות חשמל לצורך טעינתם, אבל נתוני הזיהום שלהם דומים לאלו של מכונית נוסעים רגילה עם מנוע בנזין.

האמר EV. בשורה התחתונה, מזהם יותר מטויוטה קורולה עם מנוע בנזין

המחקר, שנערך על ידי ה- ACEEE (המועצה האמריקאית ליעילות אנרגטית בכלכלה), הסתמך על נתוני פליטה ממוצעים במדינות שונות בארה"ב. במקומות בהם יש משקל גדול יותר לייצור חשמל מאנרגיות חלופיות (שמש, רוח, אנרגיה הידרו-אלקטרית), כמו באירופה, ברור שנתוני הזיהום יהיו פחותים בהרבה.

מדינות רבות באירופה כבר הכריזו על מדיניות שלא תאפשר רכישת כלי רכב חדשים המצוידים במנועי בעירה פנימית, בנזין או דיזל. בבריטניה הדד-ליין נקבע ל-2030, במדינות אחרות זה יקרה מעט מאוחר יותר. גם יצרניות שונות יצאו בהכרזות על הפסקת הייצור של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית (קישור לכתבה). המחקר האמריקאי מוכיח שצעדים אלו לא בהכרח יפתרו את בעיית הזיהום מכלי רכב, שהם בין הגורמים המזהמים ביותר בעולם.

תגובות

10 תגובות

1

אורח/ת - 889

10 ביולי 2022 ב 10:41

על פי הנתונים המוצגים בכתבה: 889 גרם CO2 למייל הם כ 550 גרם לק"מ. כלומר ב100 ק"מ הרכב מפסיד ממשקלו כ55 קג" מתוך משקל הדלק שצרך.
מישהו אולי פספס בגדול בהבנת הנתונים שקרא בנתוני המקור. בידקו!!

2

עופר אדר

10 ביולי 2022 ב 21:14

אין פספוס, אלה הנתונים. קח לדוגמה טויוטה לנד קרוזר עם מנוע דיזל, שפולטת כ-200 גרםCO2 לכל ק"מ. לפי החישוב שלך היא מאבדת 20 ק"ג על כל 100 ק"מ, בעוד צריכת הדלק למרחק הזה עומדת על ממוצע של כ-10 ליטר. מולקולה של פחמן דו-חמצני מורכבת מאטום אחד של פחמן, אליו נקשרים שני אטומים של חמצן. מכאן ההבדל במשקל. אל תשכח שהניצולת של מנוע בעירה פנימית, גם המתקדם ביותר היא די מחפירה, משהו בין 15 ל-25 אחוז במנוע בנזין, במנוע דיזל הניצולת מעט טובה יותר. זה משחרר הרבה גזים רעילים לאוויר...

3

אורח/ת - אריק לבנטל

11 ביולי 2022 ב 09:43

אמנם תהליך ייצור החשמל להטעין את הרכב מזהם, אבל מאחר שהוא נעשה במפעל מפוקח, יש שם הרבה הגנות על זיהום האוויר. פילטרים ומערכות נוספות שמפחיתות את הזיהום. מה שלא קורה בקצה האגזוז של טויוטה קורולה בנזין.
מה שכן, יום אחד יצטרכו גם להיפטר ממליוני ואח"כ מעשרות מיליוני המצברים של הרכבים החשמליים. לא את כולם יהיה ניתן למחזר. זה יגרום לזיהום הקרקע.
ונקודה נוספת, המשקל של הרכב החשמלי גורם לשחיקה מואצת של הצמיגים, גם זה זיהום.
בקיצור, קשה מאוד לחשב ולהשוות אבל זה בטח לא CLEAR CUT לאחד הכיוונים.

4

אורח/ת - Yair Sarfati

12 ביולי 2022 ב 09:35


תהליך כריית הליתיום מהאדמה כדי לייצר את הסוללות לאותם רכבים גם מזהם מאד, בקיצור תנו גז! (רק בעדינות-זה חוסך...)

5

אורח/ת - Evyatar Hajbi

12 ביולי 2022 ב 09:35

Give me a break.
אמ;לק: האמר חשמלי מזהם יותר מטויוטה קורולה.
איזו השוואה דבילית. מה גם שרכב חשמלי מאפשר טעינה מאנרגיה סולארית.

6

אורח/ת - Lev Livshitz

12 ביולי 2022 ב 09:40


מצחיק. אז כתבה טוענת כי בגלל שחשמל מופק בדרך מזהמת, רכב חשמלי מזהם רק חצי מהרכב הרגיל...
יפה. ואם חשמל יופק לא משריפת פחם? יש שורה קטנה שאומרת כי "יופחת הזיהום"...
אז זה לא קשור לרכב חשמלי בכלל.
אז מה הנקודה של הכתבה???

7

אורח/ת - Alon Levy

12 ביולי 2022 ב 09:40


בואו נעזוב לרגע את הדרך שבה מפיקים את החשמל ונניח שהחשמל מופק אנרגיה סולארית. אז מה בעצם קורה עם סוללות שמתלקחות? איזה זיהום אויר מטורף מתרחש? מישהו בכלל יכול או יודע איך להתמודד עם דליקת סוללות? ונגיד שהמכונית עובדת והכל בסדר, והגיע יומם של הסוללות להחלפה. האם מישהו יודע איך נפתרים מהסוללות בלי לזהם את השטח? אז נכון לעכשיו נכנסים אלפי סוללות לרכב כל חודש ביחד עם הרכבים. תכפילו בחודשים ואחר כך בשנים ותראו שבעוד עשר שנים אנחנו נטבע בסוללות שאין לנו איך להיפתר מהם. בקיצור עוד צרה של מדינת הסמוך יהיה בסדר

8

אורח/ת - שי זפרני

12 ביולי 2022 ב 09:40

יש מפעל בהקמה למיחזור ושיקום סוללות
בישראל
כבר חשבו על זה

9

אורח/ת - Tedy Ravıv

12 ביולי 2022 ב 09:41

בשנת 1800 חשבו שנטבע בחרא של סוסים.

10

אורח/ת - אילן

15 ביולי 2022 ב 20:44

מה איכפת לי זיהום יצור, אין דלק