שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מדבר מערבי - מצרים

מדבר מערבי - מסע למדבר המערבי של מצרים

בעוד כחודשיים, תצא קבוצת טיילים אל מעמקי המדבר המערבי של מצרים, למסע בדרכים בהן נעו לוחמי יחידת הסיור ארוכת הטווח האגדית במלחמת העולם השניה

במהלך מלחמת העולם השניה, יצא למרחוק שמה של יחידת הסיור ארוכת הטווח של הצבא הבריטי (L.R.D.G - THE LONG RANGE DESERT GROUP). אנשי היחידה, שפעלה במדבר המערבי של מצרים עוד לפני המלחמה, הכירו כל דרך, כל שביל וכל דיונה במדבר, מיפו אותו ואתרו דרכים אפשריות שבהן היו יכולים הכוחות האיטלקים, שישבו בלוב, לפלוש למצרים.

עם פרוץ המלחמה, כשכוחות הצבא האיטלקי ואחריהם גם הכוחות הגרמניים בפיקודו של רומל עשו דרכם מזרחה במטרה לכבוש את מצרים מידי כוחות בעלות הברית ולהשתלט על תעלת סואץ, החלה היחידה לפעול מאחרי קווי האוייב ונחלה הצלחות מרובות בפעולות ריגול, בהטרדה בלתי פוסקת של כוחות הציר ע''י תקיפת שיירות אספקה והנחת שדות מוקשים ובבניית שדות תעופה בלב המדבר.

ליחידה היה חלק לא מבוטל בהצלחת כוחות בנות הברית לעצור את רומל באל עלמיין, להדוף ולהכות בצבא הגרמני בצפון אפריקה, עד לכניעתו. שרידים רבים מהמלחמה הקשה הזו עדיין פזורים בשטח, כמזכרת לאותם ימים.

ב-10 לדצמבר 2002 תצא מישראל קבוצה של טיילים אל מעמקי המדבר המערבי, במטרה להתחקות אחר דרכי הניווט והריגול של היחידה.

מטרת המסע להתחקות אחר אותם אזורים אשר סומנו ומופו ע''י אנשי ה-L.R.D.G ולהגיע אל הנקודה הדרומית ביותר בשטחה של מצרים, עד למקום מפגש הגבולות שבין מצרים, סודן ולוב, אל GABEL UWEINAT. משם יצפין המסע אל רמת GILF KEBIR ואחריו אל ים החולות המדהים, הידוע בשל דיונות החול הענקיות והאין סופיות שבו.

בכל רכב יהיו 4 טיילים, כאשר הנהיגה בשטח הינה נהיגה עצמית. משך המסע כולו 12 יום, מתוכם 8 ימים רצופים בלב המדבר, בהם יעברו המשתתפים למעלה מ-3000 ק''מ. אנו נעקוב אחר המסע, ונדווח לכם על החוויות שיעברו על משתתפיו.

יחידת עילית מובחרת

ה-LRDG נוסדה ע''י מייג'ור רלף בגנולד מצבא הוד מעלתו, אשר שירת כקצין בכוחות הבריטים שישבו במצרים בתקופה שלפני מלחמת העולם השניה. אחד התחביבים האהובים עליו היה לנסוע לטיולים ארוכים אל הסהרה, בליווי עמיתים אנגלים נוספים. בשנת 1939 הביאו הוא וחבריו מספר כלי רכב לשימוש במהלך מסעותיהם.

יחידת עילית מובחרת

עם פרוץ מלחמת העולם השניה, למצרים היתה חשיבות אסטרטגית עליונה בשל תעלת סואץ העוברת בה. לאחר כיבוש לוב ע''י איטליה הפשיסטית, שיכנע מייג'ור בנגולד את מפקדיו להקים יחידת עילית מובחרת, אשר תפטרל ותרגל אחר כוחות הצבא האיטלקים שעשו הכנות לתקוף מכיוון מערב.

הרכב התקני של היחידה בשנים האלה היה טנדר שברולט מתוצרת קנדה, פתוח, עם הגה ימני, שעליו מותקנו מקלעים לרוב. למרבה ההפתעה, הטנדר היה נטול הנעה 4X4 ואנשי היחידה פיתחו טכניקות מיוחדות למעבר מכשולים, בין היתר ע''י שימוש ב''שפלות'', מחצלות ושאר ''עזרים טכניים''.

התמונות באדיבות אתר האינטרנט של האגודה להנצחת מורשת יחידת הסיור


http://www.lrdg.org

תגובות

0 תגובות