שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול מנחל ציפורי עד שפרעם

מסלול הטיול הינו קצר בקילומטרים.

יש מקום אחד עם בעיית עבירות קשה יחסית, המקום נימצא ע''י היישוב אלון הגליל ומתבטא באמבטיית בוץ לא קטנה.
ביער על יד היישוב אלון הגליל מומלץ לעצור לארוחת צהריים ארוכה.

מסלול הטיול נכתב בשנת 2000

איך להגיע. צומת יגור היא נקודת היציאה שלנו. הגענו לצומת ואיפסנו בתחנות האוטובוס שפונות צפונה. איפוס 157087/239884. ב 6.4­ק''מ, ירדנו מהכביש ימינה במקום בו מתחיל קו המתח להתרחק מהכביש ומתחילה גדר ביטחון ממתכת. ירדנו כאמור ימינה ואיפסנו. איפוס 162514/242515. מיד אחרי 100 מטר תוכלו לראות, בצד ימין על עמודי הגדר סימון שבילים בצבע כחול, שיעזור להשאר על המסלול. כרגע אנו על דרך סלולה והנחל משמאלנו הוא נחל ציפורי. כיוון נסיעתינו ­ מיזרח. אחרי קילומטר אחד בערך, אפשר לראות על הגבעה מימין את הכפר הערבי פי­נר, משמאל שטחים קטנים מעובדים, וכך לאורך כל הדרך. אנו ממשיכים על הדרך הראשית על פי סימון השבילים הכחול. ב- 1.7 ק''מ, אפשר לראות מצד שמאל את נחל ציפורי בזרימתו. ב- 2.5 ק''מ, מסתיימת הדרך הסלולה. פנינו ימינה פניה הדוקה לדרך עפר ואיפסנו. איפוס 164575/241532. ב- 0.3 ק''מ, מזלג דרכים, המשכנו בשמאלי. ב- 0.55 ק''מ, צומת 4 דרכים עם עמוד חשמל, המשכנו ישר. כ- 50מטר לאחר הצומת, מזלג, פנינו בשמאלי, שביל זה לוקח למבנה הגדול הניראה משמאל. מקום זה ניקרא ''טחנותת הנזירים '' או בפי המקומיים ה''טחונה''. נכנסנו לביקור בטחנה וישבנו על יד המים לקפה ראשון של הבוקר. לאחר הביקור איפסנו, ע''י הגשר ופנינו ימינה חזרה לדרך הראשית. בדרך הראשית, כ -60 מטר מהגשר, פנינו שמאלה, מערבה. המשכנו עם השביל הראשי מתעלמים מדרכים קטנות שמאלה וימינה. ב- 0.25ק''מ פנינו ימינה ואיפסנו . מכאן החלטנו לעלות בעליה די תלולה (לא מיד אלא בהמשך ושמאלה) לתצפית ולאחר מכן חזרה לנקודה בה עזבנו את הראשי. שימו לב בימי גשם העליה הופכת להיות קשה ביותר בגלל הבוץ והסלעים החלקים, אל תסתכנו שלא לצורך. חזרנו לראשי ואיפסנו שוב. ב- 0.45 ק''מ, פנינו שמאלה בירידה בוצית קטנה. ב- 0.55 ק''מ, צומת, המשכנו ישר. אנו ממשיכים עם נחל ציפורי על הדרך הצמודה אליו. ב- 1.3 ק''מ, מזלג, פנינו בשמאלי לחציית הנחל לצידו השני , איפסנו. איפוס 166322/240459. ממשיכים בנסיעה עם כוון הנחל אבל עכשיו כשהנחל מצד ימין שלנו. ב- 0.55 ק''מ, הגענו לבריכת מים טבעית, לא קטנה. עצירה להתרעננות ­ חובה. זהו מעיין ''עין יבקוע'', המים במעיין זה נובעים מתחתיתו, כלומר מן האדמה שבתחתית הבריכה, מי שיעמוד וימתין יוכל לראות בועות וזרמי מים שעולים מלמטה. החברה מהאזור קוראים לבריכה בריכת הסוסים על שום מה גם אנחנו לא יודעים. השערתינו שכאן הם משקים את הסוסים במסעותיהם. לאחר המנוחה המשכנו ישר עם השביל שעובר בין חורשת הזיתים משמאל לבין מטע רימונים שמימין. ב- 1.3 ק''מ, הגענו לצומת על שפת הנחל ועברנו מעל גשר בטון נמוך לכיוון בתי הכפר במטרה לחצותו לצידו השני. ב- 1.7 ק''מ, עלינו על הכביש הסלול בין בתי הכפר, והמשכנו איתו (נ.צ 167423/239691) . כשאנו מתעלמים מפניות ימינה ושמאלה. ב- 2.45 ק''מ, הגענו לכיכר, פנינו בה שמאלה. ב- 2.8ק''מ, פנינו ימינה לירידה לשטח על יד צינורות מגודרים ואיפסנו. איפוס 168096/239646. ב 0.3­ק''מ, פנינו ימינה. ב 2.3­ק''מ, מזלג, פנינו ימינה להמשך הנהיגה לאורך הנחל ב- 3.2 ק''מ, צומת ­ איפסנו. איפוס 170920/239646. המשכנו ישר בצומת, מכאן נכנסים לנחל יפתחאל. בנחל זה יש מים בהמשכו כמו גם שמורה מיוחדת וחורבות של יישוב קדום. ב- 1.4 ק''מ, עברנו תחנת שאיבה של מקורות. ב- 1.7 ק''מ, מזלג, פנינו בשמאלי במגמת עליה קלה אל בין העצים. כרגע אנחנו על שביל ישראל, אפשר להבחין בסימון שביל ישראל על עמודי הגדר שמשמאל. ב- 2.1ק''מ, התעלמנו מפניה לעליה קצרה והמשכנו ישר. ב 2.3- ק''מ, לפני צינור מגודר, פנינו ימינה לכביש ובמפגש עם הכביש איפסנו. השביל עבר פעם ישר ולא יצא לכביש בנקודה זו אך היה מי שחפר תעלה ושינה את השביל. איפוס 171261/240938. עלינו שמאלה על הכביש ואחרי כמה מטרים ירדנו שוב לשביל עפר (כורכר) שהוא למעשה המשכו של השביל הקודם, שימו לב לסימון השבילים שביל ישראל. ב- 0.1 ק''מ, פנינו שמאלה ובמזלג מיד לאחר מכן בחרנו בימיני, במגמת עליה. לאחר נסיעה קצרה מתגלה לעיננו ישוב עטוף ירק, מצד שמאל על הגיבעה זהו אלון הגליל. אנו מתעלמים מפניות ימינה ושמאלה וממשיכים עם השביל הראשי. ב- 0.9 ק''מ, מזלג, המשכנו עם השמאלי במגמת ירידה. ב- 1.9 ק''מ, לפני יער אורנים, פנינו ימינה במגמת עליה. ביער אורנים זה, קצת יותר למעלה מומלץ ביותר לעצור לפיקניק. מקום מקסים, שקט ומיוחד מאוד. ב- 2.1ק''מ, מתעלמים מפניה ימינה. ב- 2.45 ק''מ, צומת T פנינו ימינה לירידה (נ.צ (169278/240532 . ב- 2.7 ק''מ, נכנסנו למטע רימונים (כרגע בשלכת) , חצינו אותו לכיוון דרך הניראית ממול מעט ימינה, מעבר לו. שימו לב, כאן הצעתינו היא להעביר את הרכב החזק והקצר ביותר תחילה ולאחר מכן למשוך, באם יהיה צורך, את האחרים קטע לא קל, אותו שהזכרנו בתחילת הכתבה. לאחר חציית הבוץ עלינו עד הצומת שלפנינו ואיפסנו. איפוס 169259/240804. חצינו ישר ונסענו בדרך העולה מולנ. ב - 1.5 ק''מ, צומת, המשכנו ישר. ב- 3.5 ק''מ , הגענו למטע זייתים, לפני הטרסה (שמצד ימין) והמטע, פנינו ימינה בירידה לפי סימון השבילים של שביל ישראל. הדרך, שחלקה ברורה וחלקה לא, מורידה אותנו לשפת הואדי לכיוון מטע זיתים נוסף הנראה משמאל. נכנסנו למטע, כאן הופכת הדרך לבלתי נראית. שמרנו על שמאל המטע עד אשר הגענו לדרך טובה יחסית בצמוד לקצהו של המטע. למודדי המרחקים הדרך נמצאת בערך ב- 0.65 ק''מ, (נ.צ. 169294/241089 ) אך דבר זה אינו חשוב בשלב זה. הדרך מובילה אתכם מטה לכיוון מטע רימונים אותו תעקפו מצד שמאל. ב- 0.7 ק''מ, הגענו לשביל ראשי וטוב (מגיע מצומת הבוץ בה עברנו קודם), ב- 1.1 ק''מ, הגענו לצומת משולשת T, פנינו שמאלה ואיפסנו. איפוס 169555/241268. ב- 0.3ק''מ, מתעלמים מדרך הפונה ימינה. ב 0.5­ק''מ, מתעלמים מדרך הפונה ימינה. ב- 0.8ק''מ, מצטרפת דרך משמאל ומיד לאחריה אנו עוזבים את הדרך הראשית הרחבה לטובת דרך צרה הממשיכה ישר (השמאלית מבין השתיים) . ישוב אותו אתם רואים בשלב זה, מצד ימין שלכם הוא ''ביר אל מכסור'', מולכם בין הגבעות אתם יכולים לראות במרחק את שפרעם (נ.צ 169167/241946). ב- 1.1 ק''מ, מתעלמים משביל הפונה ימינה. ב- 2.8 ק''מ, צומת T בסמוך לכביש ראשי, פנינו ימינה לכיוון תחנת הדלק הצבועה בצבעים עזים של כחול וירוק. ב- 3.25 ק''מ, פגשנו כביש אספלט משובש, עלינו עליו שמאלה והמשכנו עד הכביש. עליכם להגיע באופן חופשי לתחנת הדלק שם נאפס. שימו לב! על הכביש מצוייר פס הפרדה שלם אין לחצותו לצד השני הדבר מסוכן עד כדי סיכון חיים. לאחר שהגענו לתחנת הדלק ­ ביציאה ממנה, איפסנו. פנינו ימינה מן התחנה לכיוון מפעל שיש ענק, לאחר נסיעה קצרה על הכביש, ב- 1.4 ק''מ, פנינו ימינה בסמוך למגרש מגודר המשמש לחניית אוטובוסים (נ.צ 167856/244698). ב- 3.65 ק''מ, צומת, פנינו שמאלה ואיפסנו. מיד בהתחלה מתעלמים מדרך הפונה ימינה וממשיכים ישר. ב- 0.45 ק''מ, מזלג דרכים משולש, המשיכו באמצעי. ב- 2.0 ק''מ, אנו מגיעים לשיפוליו של הכפר הגדול אעבלין לאחר שנסענו על כתף ההר כשמצד ימין נוף פראי של הגליל התחתון, המשכנו כל הזמן ישר עלינו על כביש אספלט במגמת ירידה בין בתי הכפר. ב- 2.8 ק''מ, סהגענו לרחבה סלולה כשמצד ימין מבנה עם תאי דואר וגדר של כנסיה ובה שער. פנינו ימינה ב- 3.1 ק''מ, מזלג דרכים, בחרנו בשמאלי, ב- 3.3 ק''מ, מזלג נוסף, פנינו שוב בשמאלי. אנו ממשיכים כל הזמן עם הירידה בין בתי הכפר (זהירות ילדים) עד אשר מגיעים אל כביש ראשי מול מגרש הכדורגל של הישוב. שמאלה זו הדרך לחיפה. כאן גם מגיע טיולינו הקצר לסיומו