שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול - רמות מנשה מואדי ערה לואדי מילק

מסלול שטח יפה ב'צפון הקרוב' - רמת מנשה.
חיבור מענג וייחודי בין שני העמקים המקבילים ואדי ערה וואדי מילק.
המסלול חוצה את רמת מנשה ממזרח למערב, תוך עלייה הדרגתית מעמק עירון (ואדי ערה) לפסגות הרמה (כולל 'הר חורשן' הנמצא במערב רמת מנשה), ומשם - גלישה לואדי מילק בואכה בת שלמה.
המסלול בעבירות קלה, נוח לנהיגה ולא דורש מיומנויות מיוחדות בנהיגת שטח.

פרטים כללים: מואדי ערה לואדי מילק

סוג המסלול: לא מעגלי. אורך מסלול: בין 31 ל-36 ק''מ (תלוי באפשרויות שתבחרו). זמן משוער להשלמת מסלול: בין 4 ל- 6 שעות (בהתאם למספר ההפסקות ואורך המסלול). דרגת קושי: קל/בינוני. אופי המסלול: המסלול חולף באחד מתאי שטח היפים ביותר של ''הצפון הקרוב'' - רמת מנשה. זהו חיבור מענג וייחודי בין שני העמקים המקבילים ואדי ערה וואדי מילק. חוצים את רמת מנשה ממזרח למערב, תוך עלייה הדרגתית מעמק עירון (ואדי ערה) לפסגות הרמה (כולל 'הר חורשן' הנמצא במערב רמת מנשה), ומשם - גלישה לואדי מילק בואכה בת שלמה. נסיעה בנופים מגוונים – גבעות נישאות, מחורצות על ידי אפיקי נחלים ועמקים, חורשים טבעיים משובצים לאורך כל הדרך, יערות למשחקי מחבואים ופיקניקים, מפתחי נוף פנורמיים, שרידי עבר. בחורף ובתחילת האביב - מרבדי כלניות, רקפות וצבעונים. מרהיב. עבירות: המסלול, קל ונוח ולא דורש מיומנויות נהיגה מיוחדות בנהיגת שטח. מגבלות חורף: יום עד יומיים אחרי אירוע של גשמים חזקים ורצופים, נוצר באדמה הגירנית של גבעות רמות מנשה והר חורשן בוץ חלקלק, שעלול להיות מסוכן לרכב ונוסעיו. בוץ טובעני ? במסלול זה, גם בשיא החורף, כמעט ולא קיימת בעיה כזו (למעט קטע קצר בנחל תנינים). אבני דרך: צומת מגידו, גבעת יאשיהו, נ.טריג 272, חירבת בית ראש, עין כפר, נחל תנינים, כביש דליה אבן יצחק (גלעד), נחל דליה, נ.טריג 186, עין עמיקם וצברין, יער אלונה, הר חורשן, גבעת היערן, ואדי מילק (ליד בת שלמה). מפות מומלצות: מפת טיולים וסימון - שבילים הכרמל. מגבלות צה''ל: חלקו הראשון של המסלול עובר בשטח אימונים באש של צה''ל. הכניסה רק בשבתות ובחגים. מגבלות הרשות לשמירת הטבע: נחל דליה ויובליו, כמו הר חורשן ויער אלונה, הם שמורות טבע! אין לסטות משבילים, אסור לקטוף צמחים, אין לפגוע בבעלי חיים ובמרקם הסביבתי. עונה מומלצת: תחילת ינואר-עד סוף מרץ. ירוק, פורח, צלול, מריח טוב. תחנת דלק אחרונה: תחנת 'דלק' בסמוך לצומת מגידו (לכיוון ואדי ערה). שעות עבודה - 24 שעות כולל שבת. טלפון – 06-6576930

איך מגיעים לנקודת ההתחלה

ראשית, עליכם להגיע לצומת מגידו, שנמצא בתחילתו של כביש הסרגל מס' 65 (לבאים מהמרכז וחיפה), או בסופו (לבאים מצפון). ברמזורים של צומת מגידו איפוס הבאים מצפון – ממשיכים ישר, לכיוון ואדי ערה. הבאים מחיפה – פונים ימינה, לכיוון ואדי ערה. הבאים מהמרכז – עושים פניית פרסה, לכיוון ואדי ערה (ממנו הגיעו). 0.70 חולפים על פני תחנת דלק מימין. 1.50 ישנו כאן שביל רחב, מלווה בקו מתח גבוה, הפונה ימינה. עוצרים . איפוס (נ.צ. 1 – 166998-1219132).

סיפור הדרך

פונים ימינה בשביל. 0.25 משמאל לדרך מתקן מגודר של מקורות. ממשיכים בשביל, חורשת אורנים משמאל, קו חשמל מימין. 0.60 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית, התחתונה. 0.70 חוצים את ערוץ נחל קיני. ממשיכים ישר. חולפים בסמוך לעמוד מתח גבוה ומתעקלים ימינה, בסמוך למבנה משאבת מים. מכאן, נוסעים עם סימון שבילים אדום, עצי ברוש מימין לדרך וקו החשמל משמאל לה. 1.30 חולפים על פני שני מעברי בקר הסמוכים זה לזה ומיד מתעקלים קלות שמאלה, לנסיעה צמוד לגדר קיבוץ מגידו שמימין. 1.60 צומת T . אתם בפאת הגדר של קיבוץ מגידו. איפוס.

קיבוץ מגידו

נוסד בשנת 1949 בידי עולים מפולין, ניצולי שואה, על אדמות הכפר הערבי הנטוש אל לג'ון. שם הקיבוץ על שם העיר מגידו – מהקדומות והחשובות בערי ישראל (תל מגידו - שרידים ארכיאולוגיים מהעיר הקדומה, נמצא כק''מ מצפון מזרח).

פונים שמאלה, לכיוון הגבעות של ''רמת מנשה''

0.10 כעין מסעף דרכים בפאת שדה (נ.צ. 2 – 166743-1220624). מתעקלים ימינה ותוך 10 מ' מתעקלים שמאלה, לכיוון הגבעה הקירחת עם ''מסרק'' העצים משמאלה – גבעת יאשיהו.

רמת מנשה

עד לפני קום המדינה נקרא אזור זה 'הרי אפרים'. אחר כך, הוסב שמו ל'רמת מנשה'. מבחינה היסטורית מעולם לא היה אזור זה בתחום נחלתו של שבט אפרים (שהתנחל בהר שומרון התיכון), אלא היה חלק מנחלתו של שבט מנשה. רומו כ – 250 מ' מעל פני הים ואף שיש בו שתי גבעות שרומן כ –400 מ' – הרי נופו הוא נוף גבעות מתונות ועגולות. שמו הערבי של האזור – ''בלד-א-רוחה ''. קיימות מספר סברות לגבי מהות השם, כאשר המקובלת ביניהן - ''ארץ הרווחה, ארץ המנוחה'', כלומר, נוף פתוח של רמה. רמת מנשה, יחד עם הכרמל שמצפון מזרח והר אמיר (הרי אום אל פחם) שמדרום מערב, נקראים ''הכרמל הגדול''. מבחינה גיאוגרפית מהווים שלושתם את השלוחה הצפון מערבית של הר שומרון. 'רמת מנשה' היא החלק הנמוך בשלוחה זו ומבחינה גיאולוגית היא קער בין הקמרים של הר אמיר והר כרמל.

נוסעים הישר אל הגבעות הטרשיות, בשביל המטפס לראשן

0.70 מזלג. ממשיכים ישר עם זרוע ימנית, בטיפוס לראש הגבעה. 0.90 ישנה דרך הפונה ימינה. מתעלמים, ממשיכים ישר, לכיוון ראש הגבעה. 1.10 כעין מזלג. לוקחים זרוע שמאלית. 1.15 מצטרפת דרך מימין. ממשיכים ישר, תוך התעקלות שמאלה. 1.20 מזלג/צומת T . לוקחים את הזרוע הימנית, להמשך טיפוס לכיוון האורנים. 1.40 בכעין צומת T מול גדר בקר. פונים שמאלה, על מנת להגיע לכיוון נ.טריג 272. אחרי 20 מ' עץ שקד מימין לדרך. 1.50 מזלג. ממשיכים בזרוע הימנית, צמודים לגדר מימין. 1.60 אתם מול חורשת האורנים של נ. טריג 272 . מתעקלים עם הדרך 90 מעלות ימינה, בירידה. 1.80 אתם מול שער בקר – ישנה כאן דרך הגולשת שמאלה ב – 90 מעלות ובמקום גם שלט ''סכנה שטח אש הכניסה אסורה''. איפוס. ממשיכים ישר, דרך שער הבקר. כעבור כ – 50 מ' צומת T . פונים שמאלה. תצפיות יפות שמאלה, לכיוון ואדי ערה והגלבוע. 0.50 חוברים לדרך המגיעה משמאל ומאחור וממשיכים ישר, תוך התעקלות ימינה. כ – 30 מ' אחר כך מצטרפת דרך נוספת משמאל – ממשיכים ישר. 0.65 חולפים בשער בקר ומייד אחריו מסעף דרכים. לוקחים את הזרוע העליונה וממשיכים ישר, מלווים בברושים משני הצדדים. 0.85 מצטרפת דרך משמאל, ממשיכים ישר. 0.95 שער בקר נוסף. 1.00 צומת. איפוס.

מכאן שתי אפשרויות:

אפשרות א' - ארוכה יותר, מעניקה חוויה של תצפיות היקפיות והרפתקאות נסיעה ביער. אפשרות ב' - קצרה, משמשת גם כדרך חליפית, למקרה ששבילי אפשרות א' חסומים.

סיפור דרך אפשרות א'

פונים ימינה. בתחילת הנסיעה, משני צדי הדרך, אורנים וברושים. תוך כברת דרך קצרה, מגיחים מבין העצים, לתצפיות נוף יפות ישר וימינה. 1.00 הדרך מתעקלת שמאלה. 1.15 מזלג. לוקחים את הדרך השמאלית, העליונה. ברוכים הבאים להרפתקאות היער. במהלך 2-3 הק''מ הבאים, תנועו בשבילים, שיעניקו לכם את החוויה של היער, בתוספת פינות חמד להפסקות, פריחות מרהיבות בחורף ובאביב ו''נגיעה'' באחת הפסגות הגבוהות של רמת מנשה. 1.35 מה שעשוי להיראות כצומת T . מתעקלים חדות שמאלה ואחורה. 1.60 מזלג / צומת T . מתעקלים ימינה, בעלייה מתונה. נוסעים בדרך יער מעט מטושטשת ומשובשת 1.70 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית. הדרך מתחילה לגלוש במתינות בין עצי האורן. 1.85 משמאלכם, די קשה לאבחנה, פונה דרך ב – 90 מעלות. ממשיכים ישר. 1.95 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית, בעליה מתונה. 2.10 צומת. ממשיכים ישר, עם הזרוע הימנית העליונה. 2.50 ישנה כאן התעקלות ימינה ב – 180 מעלות. עוזבים את השביל אתו נעתם ופונים ימינה ב – 180 מעלות. 2.70 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית, העליונה. תוך 10 מ' מתעקלים חדות שמאלה ואחורה. 2.90 מזלג / צומת T . ממשיכים ישר בזרוע הימנית. תוך כברת דרך קצרה יוצאים מהפסגות המיוערות ומתחילים להיחשף להנאה נופית צפונה ומערבה. 3.10 מזלג. לוקחים זרוע שמאלית, בירידה. 3.20 משהו שנראה כמו צומת T . פונים ימינה. 3.30 מזלג בדיוק מול חורשת אורנים. מתעקלים חדות שמאלה. 3.40 צומת T . מולכם גבעה מיוערת חצויה על ידי שבילים. פונים שמאלה. 3.85 מסעף. ממשיכים ישר עם הזרוע הצמודה לברושים. 3.95 מזלג. ממשיכים ישר בזרוע הימנית. 4.00 מצטרפת דרך מימין. תוך 20 מ' נוספים מגיעים לצומת T עם דרך ראשית. מולכם חורשת אקליפטוסים. איפוס (נ.צ. 3 – 164371-1219958). פונים ימינה.

סיפור דרך אפשרות ב'

ממשיכים ישר בעלייה מתונה. 0.35 מזלג. ממשיכים בזרוע השמאלית. 0.40 מימינכם ב –90 מעלות מגיעה הדרך של אפשרות א' ומולכם, משני ציד הדרך, עצי אקליפטוס. איפוס (נ.צ. 3 – 164371-1219958). ממשיכים ישר.

המשך סיפור דרך לכולם

תוך כ -20 מ' ישנה דרך הפונה שמאלה ב –90 מעלות. מתעלמים, ממשיכים ישר. 0.15 שוב דרך פונה שמאלה. מתעלמים, מתעקלים ימינה ותוך כ –20 מ' נוספים מגיעים לצומת מול שני עמודי ברזל עגולים ומבוטנים. פונים שמאלה. תוך כ -15 מ' חולפים על פני מעבר בקר. 0.50 מופיעה דרך הפונה ימינה, בעלייה. מתעלמים, ממשיכים ישר. 0.55 מופיעה דרך הפונה שמאלה, בירידה. מתעלמים, ממשיכים ישר. 0.75 מסעף דרכים מול עץ אורן קטן ובצדו עמוד ברזל עגול ומבוטן. פונים חדות ימינה, עצי אורן משני צדי הדרך. 0.90 ישנה כאן פנייה שמאלה ב –90 מעלות מהדרך הראשית. פונים שמאלה. מכאן, אורנים רק בצדכם השמאלי. 1.10 אתם נמצאים כ –30 מ' לפני עץ בודד, הנמצא מימין לדרך - עליכם לאתר פנייה ימינה ב- 90 מעלות. לאתר אמרתי - מכיוון שהפנייה עשויה להיות לא ברורה, מעט מטושטשת. פונים ימינה, לכיוון חורשת אורנים. תוך כ -10 מ' אתם בצומת. אתם פונים שמאלה, לכיוון יישובי רמת מנשה, שמייד נגלים לפניכם. מעכשיו, הנסיעה בשביל, שעשוי להיראות כשני קוליסים ותו לא. היצמדו אליו. זאת הדרך. מובטח לכם שתיהנו מהגלישה המתונה במרחבים הפתוחים, עם פנורמה נופית של יישובי רמת מנשה הישר מולכם. נוסעים, כיוון כללי מערב - צפון מערב, הישר אל מול תל בית ראש ,הגבעה עם הברושים. 1.85 חוצים שביל וממשיכים ישר. משמאל לתל בית ראש ובמרחק, תוך כברת דרך קצרה, יראו בתי קיבוץ עין השופט. נוסעים לכיוונו של מטע, הנטוע על הגבעה ממול. 2.40 חולפים על פני מעבר בקר ומייד אחריו מתעקלים שמאלה, גדר בקר משמאל והמטע מימין. 2.95 מזלג. מתעקלים שמאלה. 3.00 חולפים על פני מעבר בקר ופוגשים בדרך ראשית – מולכם תל בית ראש. איפוס.

תל בית ראש

ממצאים ארכיאולוגיים, שנמצאו על הגבעה, מחזקים את הסברה שבמקום התקיים יישוב קדום עוד בתקופת המקרא וככל הנראה היה אחד מיישובי ''מגידו ובנותיה'' (יהושע י''ז, יא). גובה הגבעה המיוערת מולכם הוא 336 מ' מעל פני הים. יתרונו הטופוגרפי היחסי של התל שימש, לא רק את המתיישבים הקדמונים, אלא גם את מגיני האזור - בקרבות מלחמת העצמאות שימש התל כמשלט חשוב בקרבות ההגנה על משמר העמק. לא הרחק מהתל נמצא עין שולמית – מקור המים של היישוב הקדום וגם של קיבוץ עין השופט בימיו הראשונים.

פונים שמאלה, מלווים בסימון שבילים אדום

0.30 מזלג מול חורשת ברושים (נ.צ. 4 – 162486-1220989). פונים שמאלה ועוזבים את סימון השבילים האדום. ממשיכים בהתעקלות שמאלה, מתעלמים מדרכים הפונות ימינה, גדר בקר צמודה אליכם משמאל , וכך גם מספר עצי ברוש. 0.50 ישנה כאן דרך הפונה שמאלה. מתעלמים, ממשיכים ישר. נוסעים, מלווים בשיפולי גבעה וחורשת ברושים מימין וגדר בקר משמאל. 0.80 מסעף דרכים. מימינכם קיבוץ עין השופט. פונים שמאלה, דרך שער בקר, בצמוד לשלט - ''סכנה שטח אש''. מיד אחרי שער הבקר מזלג. מתעקלים ימינה, לנסיעה שתלווה בגדר בקר מימין לדרך. 1.05 מצטרפת דרך משמאל ומייד אחר כך חולפים במעבר בקר. 1.10 צומת. ממשיכים ישר, צמוד לגדר הבקר שמימין. גולשים לכיוון הערוץ וסימנים ראשונים להיות שטח זה אתר אימונים צה''לי נפרשים מולכם. 1.40 צומת. אתם בערוץ, כ - 10 מ' לפני שלדה של נגמ''ש. פונים ימינה, המשך נסיעה בצמוד לגדר הבקר. 1.70 מסעף דרכים. מימין מעבר בקר, ממול ומעט שמאלה, בשיפולי הגבעה שממול, אתר מגודר בברזלים. מתעקלים קלות שמאלה, בשביל שמתחיל בצמוד לשריד של שלט חלוד. נוסעים, מלווים בגדר בקר מימינכם. 1.90 שני שערי בקר - אחד מימין, אחד ממול. ממשיכים ישר, דרך שער הבקר שמולכם. במהלך הנסיעה, משמאל, ערוץ נחל ומשוכות סברס. 2.30 צומת T . אתם מול שלוחה 273 . איפוס. פונים שמאלה. נוסעים בצדו של הערוץ שמשמאל לדרך. 0.50 ישנה כאן דרך הפונה ימינה, בעלייה. מתעלמים, ממשיכים ישר, דרך מעבר בקר ולכיוון מבנה המשאבה שעל ערוץ נחל תנינים. מגיעים בסמוך למבנה ולערוץ (מקום זה הוא עין כפר) (נ.צ. 5 : 160993-1219616). לא חוצים את הערוץ, אלא לפניו פונים ימינה. נוסעים, כיוון כללי מערב, בסמוך לערוץ נחל תנינים.

נחל תנינים

אתם נמצאים כרגע, פחות או יותר, בנקודה בה מתחיל נחל תנינים. במהלכו מערבה הוא מנקז אליו מספר נחלים : אלונה, עדה, סנונית וברקן - ונשפך לים מדרום למעגן מיכאל, ליד תל תנינים. עד שנות השישים היה חלקו התחתון של הנחל איתן, אך בשל שאיבה מוגברת של מי בארות הקטע האיתן שבו התקצר לשלשה קילומטרים בלבד. היו ימים שבשפך הנחל היו ביצות (בשל פירצה צרה ברכס הכורכר שהקשתה על ניקוז הנחל לים),'כבארה' שמן, ובביצות הסתובבו להם ג'מוסים. החל משנות העשרים יובשו הביצות ונעלמו הג'מוסים. ומה לגבי התנינים? עד תחילת המאה העשרים חיו בנחל תנינים והם שהקנו לנחל את שמו. עדויות אחרונות לקיום תנינים בנחל הם: תנין שניצוד על ידי גרמנים טמפלרים בשנת 1884 (לדבריהם אחרי שהספיק לטרוף מספר אנשים. בררר), נקבת תנין שניצודה בשנת 1893 וכתבי הנרי בייקר טריסטראם, הכומר המלומד חוקר ארץ ישראל, שהיה כאן בסוף המאה שעברה.

ממשיכים בדרך

0.70 חולפים במעבר בקר. משמאל לדרך נטיעות צעירות, מוגנות בשרוולי פלסטיק ורודים. 1.50 צומת. יש כאן דרך החוצה את נחל תנינים. אתם ממשיכים ישר, נחל תנינים וגדר בקר משמאלכם. 2.25 חוצים את הערוץ לצדו השני ומייד מתעקלים ימינה, להמשך נסיעה מערבה. 2.75 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית , הצמודה יותר לערוץ, לכיוונו של מבנה נטוש. 3.25 חולפים בסמוך למבנה הנטוש. 3.45 חולפים דרך שער בקר. ממשיכים ישר, לכיוון חורשת האקליפטוסים, ערוץ התנינים מימינכם. 3.70 חולפים במעבר בקר. 4.00 צומת עם דרך כורכר רחבה. פונים ימינה, לכיוון הכביש. 4.10 מפגש עם הכביש הפנימי, המחבר בין צומת רמות מנשה, דליה ואבן יצחק. איפוס (נ.צ. 6 : 157812-1218865). פונים ימינה בכביש. מכאן, קיים סיכוי גבוה שתתקלו בהמוני בית ישראל , שהגיעו עם רכבם הפרטי, לחוות את הרקפות שבצדי הדרכים. אל ייאוש ! תוך כברת דרך קצרה אני ''מבריח'' אתכם חזרה לשבילים. 2.80 אתם סמוכים לאבן דרך 16 ומימינה, כ –15 מ', עמוד מתח גבוה. משמאל לדרך פונה שביל, בכיוון כללי מערב. איפוס (נ.צ. 7 – 157479-1220690). פונים שמאלה בשביל. נוסעים, מלווים בבתי קיבוץ דליה מימין.

קיבוץ דליה

נוסד בשנת 1939. הוקם כחלק מיישובי 'חומה ומגדל' בידי גרעינים של 'השומר הצעיר' מרומניה וישראל. בימים של טרום הכרזת המדינה שימש כבסיס גדול של הפלמ''ח.

ממשיכים

0.75 ישנה כאן פנייה ימינה, בין שתי גדרות בקר. 20 מ' לפניכם חוצה את הדרך קו חשמל. איפוס.

מכאן שתי אפשרויות:

אפשרות ג' - היפה יותר. אפשרות ד' - גם היא מספקת פנורמה נופית מהנה ומשמשת גם כדרך חליפית, במידה ושבילי אפשרות ג', מכל סיבה שהיא, אינם עבירים לרכב.

סיפור דרך אפשרות ג'

פונים ימינה, לגלישה בשביל, הישר מול בתי קיבוץ דליה. 0.55 חולפים בין שלושה עצי אקליפטוס. 0.60 חוצים את אחד היובלים שמתחבר לנחל דליה. מייד אחרי החצייה פונים שמאלה. 0.80 חולפים ליד קבוצת אקליפטוסים נוספת וחוצים את הערוץ העיקרי של נחל דליה. הדרך מטפסת דרך מעבר בקר והופכת להיות רחבה וכבושה. 0.85 צומת T אחרי מעבר הבקר. פונים שמאלה, ערוץ נחל דליה משמאלכם. 1.10 משמאל לדרך תחנת שאיבה. 1.45 מזלג / צומת T . פונים ימינה, בעלייה. 1.80 חולפים מתחת לקו חשמל. 1.85 יש כאן פנייה שמאלה ב – 90 מעלות. פונים שמאלה (שימו לב ! הפנייה היא לפני מפתח בגדר בקר וצומת T , הנמצאים 10 מ' לפניכם). נוסעים, מלווים גדר בקר מימינכם. תוך כ – 20 מ' חולפים דרך שער בקר, משמאלכם עמוד חשמל. תוך כברת דרך קצרה מתחילים לגלוש ומולכם ומעט ימינה בתי קיבוץ רמות מנשה. 2.45 חולפים סמוך למבנה נטוש. 2.60 צומת . פונים שמאלה. 2.65 חולפים דרך שני עמודי ברזל מבוטנים ונכנסים לעמק של נחל דליה, גדר בקר מימינכם. 3.20 חוצים את ערוץ נחל דליה. 10 מ' אחרי החצייה מזלג. איפוס.

מכאן שתי אפשרויות:

אפשרות ג 1 : ארוכה יותר, עם תצפיות נוף. אפשרות ג 2 : קצרה יותר, להמשך נסיעה עם ערוץ נחל דליה.

סיפור דרך אפשרות ג 1

מתעקלים שמאלה, לעלייה בפאתי השדה. תוך מספר מטרים מתעקלים ימינה בפאת השדה ונוסעים, מלווים בגדר בקר משמאל לדרך. 0.20 חוצים מתחת לקו חשמל וממשיכים בטיפוס. 0.30 מזלג. מתעקלים ימינה בקצה השדה, כיוון כללי - לעמוד מתח גבוה, שנראה על קו האופק. 0.75 חולפים סמוך לעמוד המתח הגבוה. תצפיות יפות מכאן. 0.90 יש כאן פנייה ימינה. פונים ימינה, בירידה מתונה. 1.70 מפגש עם ציר המוביל, שביל רחב וכורכרי, נחל דליה מימינכם. פונים שמאלה. כעבור כ –30 מ' מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית, בעלייה. 2.10 ישנה כאן פנייה ימינה לנ.ג 186 ולפניכם, כ – 30 מ', עמוד מתח גבוה. איפוס (נ.צ. 9 – 154240-1220740). פונים ימינה לכיוון נ.ג 186.

סיפור דרך אפשרות ג 2

מתעקלים ימינה, בשביל הראשי. 0.25 חוצים את ערוץ נחל דליה ועוברים לצדו הימני. 0.70 עץ אלון בודד צמוד לדרך. 1.05 הערוץ נצמד לשביל. 1.10 מפגש עם ציר המוביל - דרך כורכר רחבה. פונים שמאלה, דרומה. תוך כ – 30 מ' חולפים מעל נחל דליה וממשיכים ישר. 1.20 מזלג. פונים שמאלה, בעלייה. 1.60 ישנה כאן פנייה ימינה לנ.ג 186 ולפניכם, כ – 30 מ', עמוד מתח גבוה. איפוס (נ.צ. 9 – 154240-1220740). פונים ימינה, לכיוון נ.ג 186.

סיפור דרך אפשרות ד'

ממשיכים ישר בשביל הראשי. 1.95 חולפים סמוך לאקליפטוס בודד. 2.75 מזלג בסמוך לציר ראשי (ציר המוביל). פונים ימינה ותוך כ – 20 מ' מפגש עם הדרך הראשית (נ.צ. 8 – 154214-1220349). פונים שוב ימינה, צפונה. 3.35 חוצים בסמוך לעמוד מתח גבוה. כ –30 מ' אחריו ישנה פנייה שמאלה לנ.ג 186 – אל תפספסו !! עצרו. איפוס (נ.צ. 9 – 154240-1220740). פונים שמאלה, לכיוון נ.ג 186 .

מכאן המשך סיפור דרך לכולם

0.50 מזלג. ממשיכים ישר, בזרוע הימנית, דרך מעבר הבקר. 0.60 ישנה פנייה ימינה לראש הגבעה. פונים ימינה. 0.80-0.90 אתם בראש הגבעה נ.ג 186 (נ.צ. 10 – 153839-1220843).

נ.ג 186

גבעת 'אל מנארה' בשמה הערבי, הייתה ידועה בבקתת העץ (המזכירה את בקתות המטיילים בהרי האלפים), שהוקמה על פסגתה באמצעות בני קיבוץ רמות מנשה. הבקתה נשרפה, שרידיה פונו מהמקום, אבל זיכרונה נשתמר בתודעת המטיילים המכנים עדיין את המקום ''גבעת הבקתה'' (המקפידים מוסיפים ''השרופה'' ). על הפסגה אתר ארכיאולוגי - אבנים בצורת מלבן, המוקפות בשורת אבנים בצורת מעגל. כמו כן נמצאו כאן חרסים מ - 2500 שנה לפני הספירה. יש הסבורים, כי האתר שימש כמקום קבורה או פולחן בעת העתיקה. בין עצי האלון נקודות צל להפסקה. מהפסגה תצפית היקפית היפה ביותר, באזור על מרחבי רמת מנשה וסביבתה.

בסיומה של ההפסקה שאתם עושים במקום

סובו על עקבותיכם וחזרו לשביל. שממנו פניתם ימינה לראש הגבעה. 1.00-1.20 אתם במפגש עם השביל. איפוס. פונים ימינה. 0.10 הדרך מתעקלת ימינה, להמשך נסיעה, המתוחמת בין שתי גדרות בקר. 0.60 ישנה כאן דרך הפונה ימינה, עם סימון שבילים כחול (נ.צ. 11 : 153216-1220467). אתם ממשיכים ישר, דרך שער בקר, לכיוון כללי מושב עמיקם (שבתיו עדיין לא נראים באופק). נוסעים, מלווים בגדר בקר מימין לדרך. 0.85 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע הימנית, גדר הבקר מימינכם. נוסעים בתוואי, שעשוי להיראות מטושטש (פעם נסעו בצדה השני של הגדר ורק לאחרונה נחסמה הדרך הנ''ל ונפרצה הדרך, עליה אתם נעים כרגע). 0.90 מזלג. ממשיכים ישר בזרוע הימנית. 1.95 חולפים על פני מעבר בקר ונכנסים לאתר הזבל של עמיקם. 2.25 מזלג. אתם ממש לפני מעבר בקר ובקצה גדר, שמתחמת אתר מרבץ בקר. הבתים הקיצוניים של עמיקם ישר מולכם. איפוס (נ.צ. 12 : 152345-1219530). פונים ימינה, מעט אחורה, מלווים סימון שבילים ירוק. מיד חוצים ערוץ . כעבור כ - 50 מ' מתעקלים ימינה, חוצים שני מעברי בקר וממשיכים ישר. נוסעים, כשמימינכם שרידי הכפר צברין, משוכות סברס לרוב, עצי חרוב, תאנה וזית. בהמשך גם עצי אקליפטוס מימין (בצמחייה הסבוכה מסתתרים גם עין עמיקם ועין צברין). 1.80 מזלג בצדו של שלט שמורת הר חורשן (נ.צ. 13 – 151603-1220732). פונים ימינה. 2.20 צומת. יש כאן גם שילוט של קק''ל ''לבת שלמה המשך דרך נוף''. ממשיכים ישר. כעבור 20 מ' דרך מימין. מתעלמים, ממשיכים ישר. 2.25 אתם לפני מעבר בקר. עצרו. אל תעברו את מעבר הבקר! אתרו שביל, הפונה כאן שמאלה, ממש לפני המעבר. איפוס (נ.צ. 14 – 151493-1221158). פונים שמאלה . נוסעים בנוף יפה וטיפוסי להר חורשן - אלונים, אלות מסטיק, קידה . כיף של דרך. 0.60 הדרך מתעקלת ימינה ומייד מולכם בתי המושבה בת שלמה ו… כביש ואדי מילק - יעדכם הסופי. 1.30 מזלג מול עץ אלון. איפוס.

מכאן שתי אפשרויות:

אפשרות ה' - בא לכם על הפסקה נחמדה נוספת לפני גמר הטיול? אפשרות ו' - לא תודה, אנחנו ממהרים.

סיפור דרך אפשרות ה'

פונים ימינה. 0.20 אתם ברחבה ומימינכם שרידי מבנה (נ.צ. 15 : 150648-1221524). סיימתם? חזרו על עקבותיכם לעץ האלון. בעץ האלון איפוס. ממשיכים ישר בעלייה.

בית היערן

בתקופת המנדט הבריטי הוכרז יער חורשן כשמורת טבע. בעקבות החלטה זו נבנה בנקודה זאת בית ליערן. אלו שרידיו. כ –30 מ' ממערב למבנה ישנו בור מים מטויח.

סיפור דרך אפשרות ו'

ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית.

המשך סיפור דרך לכולם

נוסעים בקטע יער יפה סמוכים לפסגת הר חורשן. 1.45 חולפים על מעבר בקר. 1.50 צומת T. פונים ימינה, לכיוון כביש ואדי מילק. אחרי כ - 15 מ' שביל משמאל. מתעלמים, ממשיכים ישר. 1.55 מזלג (נ.צ. 16 : 149497-1221286). לוקחים את הזרוע השמאלית, בירידה. 2.10 מתעקלים מעט ימינה לכיוון הכביש. 2.30 מפגש עם הכביש הראשי - ואדי מילק, צומת פורידיס, מחלף אליקים, צומת יוקנעם. מס' 70 (נ.צ. 17 : 149053-1221755).

הביתה

כולם - פונים ימינה, לכיוון בת שלמה. 2.00 מגיעים לרמזורים של בת שלמה. ברמזורים: הצפוניים - ימשיכו ישר. כל היתר - סיבוב פרסה, שיובילכם לכיוון צומת פורידיס, וכבישי החוף הישן והחדש.

קובץ TWL להורדה ל-GPS ולתוכנות ניווט

את הקובץ יצר רונן קצב והוא מתאים למסלול. למרות שמבדיקה שערכתי הוא לא תואם המספרים המופיעים במסלול הטיול.