שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ב.מ.וו X5d BMW

אחרי שהוצג בסתיו 99' בדטרויט ופחות או יותר, המציא את ''רכב הפנאי המפואר'' הפך ה-ב.מ.וו X5 לאמת המידה לפיה נמדדים כל האחרים.
מתיחת הפנים הקלילה לא מגלה, ולו ברמז, את השינוי הגדול שנעשה מתחת לעור - זריקת מרץ בהזרקה ישירה.

שלוש סיבות יש למבחן של ה-X5d בזמן הזה:

מתיחת פנים, מנוע מחוזק ומערכת הנעה מחודשת. מתיחת הפנים מינורית למדי. היא כוללת מכסה מנוע עם שבכה מוגדלת ומובלטת יותר אשר משתלבת בקונטורים שמעט נופחו של מכסה המנוע. פנסי החזית חודשו אף הם כדי להתאים לחזית המעוצבת וכדי לקרב יותר את מראה ה-X5 לזה של הדור האחרון והמגה-מעוצב של ב.מ.וו. הם בולטים בגופי התאורה שקיימים גם בסדרות החדשות ובמשיכה אחורה ולמעלה של פנסי האיתות שבצדדים - ממש כמו בסדרה 7. שינויים קלים נעשו גם בשני חלקי הפגוש (זה הצבוע וזה השחור) וגם תושבות פנסי הערפל שקועות ומעוצבות עתה. ככל שהדברים אמורים ב''מתיחת פנים של אמצע החיים'' ב.מ.וו הלכו על הצד המינימליסטי. צריך להיות ממש חד-עין כדי להבחין במכונית חדשה כשהיא חולפת אותך בכביש. יתר חלקי המרכב, מן החוץ ומן הפנים, נותרו ללא שינוי. קשה לבוא בטענה לעיצוב הפנים שקיים אבל מול המינימאליזם ההיפר-טכנולוגי של ה-5 וה-7 נראה ה-X5 מעט ''פושט'' אם לנקוט בלשון העם. ב-ב.מ.וו אמרו שהם בכוונה לא שילבו מערכת I-Drive ב-Xאים שלהם (3 ו-5) בטענה שזה לא מתאים לרוח ה-X. זה בטח ישתנה בעתיד. אם זאת, הפנים עשוי למהדרין, מעוצב בקווים נקיים והרמוניים ובכלל הוא מקום נעים ומהודר לשהות בו. אחרי שהוצג בסתיו 99' הפך ה-ב.מ.וו X5 לאמת המידה לפיה נמדדים כל האחרים. גם אצלנו, כאן בארץ הקודש, הפך ה-X5 למבוקש בקטגוריה למרות מחירו ובזכות שמירת ערך טובה וסחירות נדירה. אם תרצה להיחשב למצליחן עם מודעות ספורטיבית ואופנתית. אם תנועה ב''חתימה גבוהה'' ברחובות הכרך, עושה לך את זה, אזי ה-X5 הוא הרכב שלך (אם רק תוכל להיפרד מכחצי מליון ש''ח. בלבד).

שלוש סיבות יש למבחן של ה-X5d בזמן הזה:

יחידת ההנעה חוזקה באמצעות הגדלת נפח קטנה של 70 סמ''ק

ע''י הגדלת המהלך מ-88 ל-90 מ''מ לקבלת 2993 סמ''ק. יתר רכיבי הפיקוד וההזנה של המנוע לא שונו מהותית אלא רק הותאמו למידות החדשות. כך נמצא הזרקה באמצעות מסילה משותפת, מגדש טורבו בעל מניפה משתנה ולחץ דחיסה גבוה של 1.1 באר, 24 שסתומים ומצנן ביניים. ומה שווה כל זה? המון! 218 כ''ס ב-4000 סל''ד ו-51 קג''מ ב-2000 סל''ד. וזה נתון שמשאיר את כל המתחרים מתנשפים הרחק מאחור (למעט כמובן 10V TDI של טוארג שהוא מוטאציה בזכות עצמו ושוקל כמעט טונה יותר).

יחידת ההנעה חוזקה באמצעות הגדלת נפח קטנה של 70 סמ''ק

תוספת מעניינת היא תיבת הילוכים חדשה, אוטומטית כמובן, עם שישה הילוכים

(בחו''ל יש גם ידנית עם שישה). התיבה מצוידת ב''סטפטרוניק'' שזה ''ב.מ.וואית'' לתפעול ידני. תכונות למידה ומצב ''ספורט'' לצד ה-D הרגיל.

מערכת ההנעה החדשה מכונה x-Drive שזה למעשה שם קוד לתיבת העברה חדשה.

אם בעבר חלוקת המומנט הייתה קבועה ונעשתה על-ידי דיפרנציאל מרכזי רגיל, הרי שבx-Drive חלוקת המומנט משתנה כל הזמן באמצעות מצמד רב-דיסקי מבוקר מחשב. חישני בקרת המשיכה מזהים סחרור ומעבירים אות למחשב שאז מזהה איזה גלגל מסתחרר ולאן יש להעביר את הכוח. שילוב המערכת גם בתוכנת בקרת היציבות (DSC) מאפשר יישומים נוספים כמו ביטול תת-היגוי על-ידי העברת מומנט לאחור והיגוי-יתר על-ידי העברת כוח לפנים. כך, מתקבלת פעולה של בקרת יציבות נקיה מהצורה לערב את הבלמים או את ניהול המנוע. אלו נשמרים למקרים קיצוניים יותר ויופעלו כשהמכונית תגיע לתאוצה צדית חזקה יותר. התוצאה הסופית היא נסיעה הרבה יותר חלקה וזורמת בתנאים של אחיזה נחותה. קטיעה חדה של התנועה (על-ידי תפעול מעצור מהיר או סגירת מצערת חדה) עשויה לגרום בעצמה לאבדן אחיזה, לכן חשוב לשמור על ''הזרימה''. במצב הקיצוני ביותר ''ננעל'' הדיפרנציאל המרכזי ואז יחולק המומנט באופן שווה לכל ציר.

שני דברים בולטים מייד עם תחילת התנועה:

האחד, כמות המומנט המופרכת כמעט שמותחת בפניו של הנהג. השני, השקט והנועם שהעוצמה הזו מגיעה בו. זה מפתיע, זה מהמם בתחילה. קל מאוד להתרגל לדברים טובים, אתם יודעים, וקשה להיפרד מהם אח''כ. איכות הנסיעה הלא מבריקה של ה-X5, כשהוא מצויד בקפיצי פלדה, נוכחת גם כאן. לא מדובר בספיגת המהמורות המשובחת או בידוד תא הנוסעים מקמטי האספלט אלא בתנועה תמידית של המרכב כולו (ושוב תודה לרשויות על האספלט ה''משובח'') אשר גורמת לאי-נוחות ועייפות בנסיעות ארוכות. בחירה באופציית כריות האוויר מאחור, תפתור את הבעיה. מומלץ. הרבה הושקע בתחום ה-NVH. רעש עבודת המנוע נותר מחוץ לרכב כמעט בשלמותו ויישמע (נהדר אגב) רק כשתילחץ המצערת היטב. וזה, אגב, רעש לגיטימי לתפיסת אנשי ב.מ.וו. מעט רעש רוח נשמע בעיקר ממראות הצד וזהו. רכב המבחן צויד בצמיגים הצנועים יותר שבהיצע 235/65R17. הם הציעו נוחות נסיעה טובה למדי, והפיקו מעט מאוד רעש. אולם רמת האחיזה שלהם, גם אם טובה בגדול, השאירה מקום לשיפור (יש כמובן אופציה לצמיגים/חישוקים גדולים יותר - עד 20 אינץ!).

שני דברים בולטים מייד עם תחילת התנועה:

התנהגות הכביש העליזה שהייתה לדגם הקודם -

(שנהנה מהעברת מומנט גדולה וקבועה לאחור), עברה שיוף וליטוש ועתה היא הרבה יותר מדודה, חלקה חסרת דרמות ויש יאמרו נעדרת כיף. שמץ של תת-היגוי מורגש כשהצמיגים נמרחים בכניסה לפניה, אבל הוא מייד מתוקן על-ידי העברת מומנט לאחור כשחוזרים למצערת. היגוי יתר, מכוון באמצעות העברת משקל חריפה ינוטרל בחדות על ידי ה-DSC אך ביטולו יאפשר משחקי זנב עליזים. ההיגוי קל מאוד, ארוך מאוד וחש מת וקהה בידיים. קיים מעט שטח מת במרכז ומייד עם ההפניה הוא נעלם וההגה מקבל משקל נוסף אבל המנגנון חסר את המשוב הרצוי.

יכולת השטח מוגבלת למדי, הן לפי הגדרת היצרן וכמובן בפועל בשל זוויות המרכב והגחון הרגיש וחסר המיגון.

מרווח גחון של 18 ס''מ מאפשר תנועה בטוחה עד שבילים קלי-עבירות ולא יותר. המתלים המתוחכמים חסרי מהלך או יכולת להתמודד עם שקערוריות עמוקות או מדרגות סלע. מה שהם עושים נהדר זה להתמודד נפלא עם דרכי עפר. אם זה במהירות איטית שאז הם יבודדו את הנוסעים מאבנים שתולות ובליטות דומות (שורשים למשל) או במהירות גבוהה הרבה יותר מהנהוג בטיול שבת רגוע שאז יתמכו מצוין במרכב, יספגו את פני השביל מבלי להוציא את המכונית מהקו המתוכנן. ה-ABS נוטה להתערב די מהר בחגיגה וכדאי מאוד לזכור זאת כשהקצב עולה. בעוד שבקרת היציבות שומרת בפנאטיות שהמכונית לא תכנס חלילה להחלקה מכל סוג. ניסיונות חוזרים לגרום לסחרור גלגלים ולהוציא את המערכות משיווי משקל עלו בתוהו. הצלבות של גלגל אחד ושניים, זינוקים מופרעים בעליה חדה ודרדרתית, נהיגה אגרסיבית מאוד על חצץ חלקלק. כל זה לא עשה רושם על x-Drive שהעביר מיידית כוח לגלגלים האוחזים ושלף את האוטו מהצלבה כפולה בקוליסים חוליים ורכים. זה היה המבחן האולטימטיבי למהירות העברת המומנט לגלגלים. שאם לא הייתה כה מהירה, המכונית הייתה ננעצת בחול הרך תוך סיבוב אחד של הגלגל. דוז פואה!

יכולת השטח מוגבלת למדי, הן לפי הגדרת היצרן וכמובן בפועל בשל זוויות המרכב והגחון הרגיש וחסר המיגון.

ב.מ.וו הרגילה אותנו לאחרונה למכוניות חדשניות ושנויות במחלוקת במראה.

למרות זאת היא בחרה להישאר בקו מתון ולעשות ל-X5 המצליח מתיחת פנים מינורית למדי. אולם מתחת לפני השטח, בוודאי ככל שזה אמור לגבי גרסת הדיזל, השיפור מוחשי מאוד. החל מהמנוע המדהים הזה שלא רק מהמם אותך עם מומנט מטורף אלא גם עושה זאת תוך כדי צריכת דלק מעולה של 1 ל-10! תיבת הילוכים חדשה וחכמה ומערכת העברות כוח שהיא גם מתוחכמת וגם עושה את זה מהר וחלק עם מינימום התערבות מורגשת דרך הבלמים והמצערת. לסיום פיסת טריוויה מעניינת. לגרסת הדיזל שמופיעה כאן 2 קג''מ יותר ב-1500 סל''ד נמוך יותר מה-49 קג''מ שיש לגרסת העל עם מנוע 8V 4.6 ל' ו-360 כ''ס! רק שתי שניות מפרידות בין השניים בתאוצה ל-100 קמ''ש. וזה רבותיי עושה את גרסת הדיזל במשפחת ה-X5 לעדיפה מכולן.

ב.מ.וו הרגילה אותנו לאחרונה למכוניות חדשניות ושנויות במחלוקת במראה.

מנוע

מנוע 6ציל', טורי, טורבו דיזל, אורכי תזמון 24 שסתומים 2993 סמ''ק הספק/סל''ד 218 כ''ס/4000 מומנט/סל''ד 51 קג''מ/2000

מרכב

הילוכים אוטו', 6 הנעה כפולה קבועה מתלים ק/א תמוכות מקפרסון/רב-חיבורי בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים מאווררים ABS DSC x-Drive צמיגים 235/65R17

מידות

אורךXרוחבXגובה 466.5X187X172 ס''מ בסיס גלגלים 282 ס''מ משקל 2095 ק''ג מיכל דלק 93 ליטר

ביצועים

מהירות מירבית (יצרן)210 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.8 ש' צריכת דלק (מבחן) 10 ק''מ/ל'

יכולות בשטח

זווית נטישה 24 זווית גישה 24 זווית גחון 158 מרווח גחון 18 ס''מ קוטר סיבוב 12.1 מ'

מחיר

מחיר (גרסת בסיס) 440,000 ש''ח אחריות 24 חודשים

הוולוו XC90 ו-ב.מ.וו X5 מתחרות ראש-בראש על אותו קהל יעד.

בעוד שהוולוו נהנית מתא נוסעים מרווח מאוד, הנדסת אנוש מצוינת, סידור לשבעה נוסעים, התנהגות כביש ונוחות מרשימים ותג מחיר עדיף. אולם, יחידת ההנעה בה חלשה, מחוספסת ומרעישה והעברת הכוח לאחור (מצמד האלדקס) מעט מושהית. זה מאוד לא-עושה-כבוד למכונית להיות מצוידת ביחידת הנעה כזו וזה עושה את גרסת הדיזל לפחות מושכת במשפחה.

ה-X5 יקרה באופן משמעותי מהוולוו אך בעלת סחירות ושמירת ערך עדיפה.

תא הנוסעים בה קטן ודחוס יותר והתנהגות הכביש והניהוג נופלים מזה של הוולוו. מול זה עומדת מערכת הנעה מרשימה מאוד ממאוורר המצנן ועד לזרבובית המפלט. העברת כוח חלקה ויעילה לכל הגלגלים ותיבת הילוכים מודרנית שתורמת משמעותית לחסכון בדלק.

תגובות

0 תגובות