הטנדרים של ג'יפ - אתמול היום ומחר

תאבונם של חובבי ג'יפ ברחבי העולם התעורר בינואר האחרון כאשר, בתערוכת דטרויט, הציגה ג'יפ דגם-קונספט של טנדר בגודל מלא. הקונספט נשא שם רב-משמעות בעולם הג'יפולוגים: גלדיאטור.
טל שביט סוקר את ההיסטוריה, ההוה והעתיד של שושלת הגלדיאטור.

שושלת הטנדרים של ג'יפ החלה כבר ב-1947 עם הכלי המוכר לנו היטב פשוט כוויליס

הוויליס - רכב שעבד קשה במשעולי ארץ ישראל ובכבישיה הרעועים של המדינה הטרייה. 16 שנים תמימות נדרשו לג'יפ להוציא טנדר חדש. זה קרה רק לאחר שוויליס-אוברלנד, יצרנית ג'יפ המקורית, נמכרה לחברת קייזר.

שושלת הטנדרים של ג'יפ החלה כבר ב-1947 עם הכלי המוכר לנו היטב פשוט כוויליס

ב-1962 השיקה קרייזלר את הוואגוניר - הדגם שככל הנראה זכאי לתואר ה-SUV הראשון בהיסטוריה

הוואגוניר היה הראשון בסדרת דגמי הפול-סייז של ג'יפ - ועל אותו בסיס מכני נולד ב-1963 הטנדר שזכה לכינוי גלדיאטור. הדגמים הראשונים קיבלו את מנוע ה''טורנדו 230'', 6 צילנדרים טורי בנפח 3.75 ליטר ששימש גם את הטנדר הקודם של וויליס, ושהיה אגב המנוע היחיד מתוצרת קייזר בו השתמשה החברה עבור ג'יפ אי-פעם. כבר ב-1965 בוצע מעבר למנועי AMC - תחילה ה-232 ולאחר מכן, מ-1971, ה-258 המיתולוגי ששירת במשך שנים ארוכות, גם את דגמי ה-CJ למיניהם. המספרים, כרגיל אצל האמריקנים, מייצגים את נפח המנוע באינצ'ים מעוקבים - 3.8 ליטר ל-232, ו-4.2 ליטר ל-258. כמו הוואגוניר, גם הגלדיאטור זכה לקבל מנועי V8: בשלב ראשון מנוע 5.35 ליטר (327 אינץ' מע') של AMC, לאחר מכן במשך תקופה קצרה מנוע ביואיק 350 (5.7 ליטר), לפני חזרה למנועי AMC בד-בבד עם רכישת ג'יפ על-ידי AMC. במרוצת השנים הותקנו בגלדיאטור מנועי V8 מתוצרת AMC בנפחים החל מ-5.0 ועד 6.6 ליטר, בהספקים עד 215 כ''ס.

ב-1962 השיקה קרייזלר את הוואגוניר - הדגם שככל הנראה זכאי לתואר ה-SUV הראשון בהיסטוריה

באמצע שנות ה-70 שונה שמו של הגלדיאטור ל-J10/J20

ה-20 היה הארוך יותר, עם בסיס גלגלים של 3.33 מטר לעומת 2.95, וגם כושר נשיאת מטען גבוה יותר. כמנהג אותם ימים, טנדר היה כלי-עבודה ולא יוצרו גרסאות פרט לתא-יחיד. בישראל הורכבו ה-J20 עם מנוע ה-258 הטורי.

באמצע שנות ה-70 שונה שמו של הגלדיאטור ל-J10/J20

רק ב-1986 - 23 שנה לאחר השקת הדגם - הגיע תורו של הגלדיאטור לפרוש לגמלאות

הוא הוחלף בהיצע של ג'יפ על-ידי ה''קומאנצ'י'', טנדר קטן יותר על-בסיס הצ'רוקי. זו גם הייתה השנה האחרונה של ג'יפ בידי AMC, רגע לפני המכירה לקרייזלר. ב-1992 ירד גם הקומאנצ'י מפס הייצור. וזה היה הטנדר האחרון של ג'יפ... בינתיים.

רק ב-1986 - 23 שנה לאחר השקת הדגם - הגיע תורו של הגלדיאטור לפרוש לגמלאות

תאבונם של חובבי ג'יפ ברחבי העולם התעורר בינואר האחרון

כאשר, בתערוכת דטרויט, הציגה ג'יפ דגם-קונספט של טנדר בגודל מלא. הקונספט נשא שם רב-משמעות בעולם הג'יפולוגים: גלדיאטור. העיצוב דווקא מזכיר יותר, ומן הסתם לא במקרה, את הוויליס העתיק שקדם לגלדיאטור - הכנפיים הבולטות, מכסה המנוע עם הפנסים המעוגלים המשולבים בגריל הקדמי, ויותר מכל אופן נשיאת הגלגל הרזרבי לצידו של הרכב, כל אלו יוצרים דמיון רב לוויליס המיתולוגי.

תאבונם של חובבי ג'יפ ברחבי העולם התעורר בינואר האחרון

אבל מה שגרם לנו להגיר ריר היה המפרט הטכני:

יכולת השטח הייתה שיקול ראשון במעלה (מה שאי-אפשר לומר על הגלדיאטור של פעם, ובוודאי לא על הטנדר-וויליס): סרנים חיים עם קפיצי סליל, צמיגי ''34 על חישוקי ''18 רחבים, דיפרנציאלים ננעלים קדימה ואחורה, סרחים עודפים קצרים (72 ס''מ מלפנים, 97 ס''מ מאחור), זוויות-מרכב מכובדות (זווית גישה 47.6 מעלות, זווית נטישה 38 מעלות), מיגון-תחתון מלא וכננת מקורית - ובנוסף לכל אלו, גם מנוע דיזל עם תיבה ידנית 6 הילוכים ותיבת העברה קונבנציונלית עם שילוב חלקי (Part Time). ממש גן-עדן לחובבי ג'יפ עם טעם מסורתי. עם בסיס גלגלים של 3.51 מטר ואורך כללי של 5.21 מטר, יש שפע של מקום הן לתא מוארך עם מושבי ילדים מאחורי זוג המושבים הקדמיים, וגם לארגז מרווח הניתן להגדלה. מידות הארגז במצב רגיל הן 1.61 מטר (רוחב) על 1.72 מטר (אורך); החלון האחורי ניתן לקיפול, ויחד עם קיפול המושבים האחוריים ניתן להאריך את הארגז ל-2.03 מטר - ולהגיע עד 2.72 מטר עם דלת הארגז האחורית פתוחה. הוסף לכל זה גג-קנבס נפתח, ותא נוסעים פשוט המדופן בחומרים עמידים, והרי לך מתכון מנצח - במיוחד שהמשקל נמוך במפתיע, פחות מ-1900 ק''ג. נתון מרווח הגחון, 35 ס''מ, מן הסתם לא נמדד תחת הדיפרנציאלים...

אבל מה שגרם לנו להגיר ריר היה המפרט הטכני:

השאלה היא האם המתכון הזה יגיע לידי בישול?

לג'יפ יש סיבה טובה לייצר טנדר: קוראים לה ''השוק האמריקאי'', שפשוט חולה על טנדרים. לנו נראה כי השילוב של ג'יפ עם טנדר יכול להיות ''שוס'' אמיתי; אולי לא עם מנוע דיזל 4 צילנדרים כמו בקונספט, אבל עם ממדים כאלו אין בעיה לדחוף בחרטום איזה V8 קטן, כמו של הדודג' דקוטה נניח. אז למה הם מחכים? להערכות שיאמרו מהן כמויות המכירה הצפויות לאור המחיר הלא-נמוך שטנדר מוכן-לקרב יעלה לצרכן. קשה גם להתעלם מהאיום בדמותו של ההאמר H3T, גרסת הטנדר של ההאמר ה''קטן'' שעד עתה נראתה רק כדגם קונספט. ה-H3 קיים בינתיים רק כ-SUV, לא כטנדר, ולפחות מבחינת המפרט הטכני הוא לא יכול להתמודד עם מה שראינו מצד ג'יפ. אבל עם האמר יגיעו קודם לשוק, הם צפויים לעשות את אותה מכה שיצאה להם כל-כך טוב עם ה-H2. כך שג'יפ באמת צריכים להזדרז... ויש להם להיט בטוח ביד.

השאלה היא האם המתכון הזה יגיע לידי בישול?

גלדיאטור קונספט - נתונים עיקריים:

מנוע: 2.8 ליטר טורבו-דיזל מסילה משותפת, 4 צילנדרים; 163 כ''ס, 40.8 קג''מ תיבה: ידנית - 6 הילוכים צמיגים: 265/75-18 (קוטר ''34) מיתלים: סרנים חיים, קפיצי סליל, רב-חיבוריים בסיס גלגלים: 3.51 מטר אורךxרוחבxגובה: 5.21x1.95x1.90 מטר משקל: 1,882 ק''ג

גלדיאטור קונספט - נתונים עיקריים:

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - מאיר

17 בדצמבר 2017 ב 08:39

"אלה לראותם בלבד "