שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

נקר בנחל נקרות ?

והפעם רבותיי, נדרים אל נחל נקרות כשנקודת היציאה היא לא אחרת מאשר אזור מכתש רמון...

והפעם רבותיי, נדרים אל נחל נקרות כשנקודת היציאה היא לא אחרת מאשר אזור מכתש רמון. רגע, לא להניע ! יש כמה פרטים חיוניים שחשוב לעבור עליהם: המסלול לא עובר בתוך שטח אש ולכן אין צורך בתיאומים. תחנת דלק אחרונה: התחנה בישוב מצפה רמון ציוד חובה: ציוד חילוץ (יש קטעים עם עבירות קשה), מים הערה חשובה : בתקופה זו ובייחוד לאחר שטפונות השטח עשוי להשתנות באופן קיצוני ועל כן עשוי להיות קשה למעבר. רצוי להגיע עם תוכנית חלופית למקרה ש...( אגב, תמיד יש את הלובי המפואר של מלון פונדק רמון לשבת על קפה טוב ולתכנן משהו חלופי)

להורדת הקובץ לחץ כאן

המסלול:

מהישוב מצפה רמון נדרים לתוך מכתש רמון . נרד בכביש המפותל המשתפך אל המכתש ( והקרוי בפי הילידים'' מעלה העצמאות'') .נסע לאורך הכביש החוצה בגאווה רבה את המכתש. בדרכינו נבחין ב''מנסרה'' ובכמה מחצבות ''חרסית וחול זך'' בולטות לעין (ציפור קטנה ומחרישנית לחשה לי שבצד המחצבות מתקיימות להם בשקט קיומי כמה בריכות מים חביבות, שנוצרו כתוצאה מהכרייה במקום ). נמשיך. כשמגיעים לשלט המורה אל חניון בארות ועין סהרונים נפנה שמאלה נ.צ 138959/000539 עוד לפני כן או אפילו במהלך, מנה קטנה של הסברים: זה עתה נכנסתם אל אחד המקומות המסתוריים והמרתקים ביותר בארץ ובעולם. מקום שזכה לאין סוף שמות : ה''קרייטור'', החלון הגיאולוגי, מאדים, ארץ האפשרויות האדומות ועוד ועוד . כל אלה רק כדי להמחיש את העניין הרב , שמגלים במקום מסתורי זה חוקרים ומטיילים מכל קצוות תבל. תאמינו או לא, אבל פעם טיילתי במכתש ונתקלתי בפיליפינית קטנה וחמודה שטיילה לבדה ואיכשהוא הגיעה לאזור...

להורדת הקובץ לחץ כאן

המסלול:

ומעבר לנוסטלגיה, מכתש זה הוא הגדול בחמשת מכתשי הארץ והוא מצוי ברכס חתירה. הסיבה שדבק ב''מכתש הגדול'' שמו, היא משום שמכתש רמון פשוט התגלה מאוחר יותר. ובכן, מכתש רמון משתרע לרוחב של 40 ק''מ ( בנקודה הרחבה ביותר – ממצפה ערוד עד הר ארדון) ולאורך של 9 ק''מ, בנקודה הארוכה ביותר ( ממצפה רמון עד למצוק הדרומי). הוא נוצר לפני כ- 5 מליון שנה כתוצאה מסחיפה מזרחה אל עבר מישור הסחיפה הנמוך שבבקע הערבה. בקע זה הוא למעשה תוצר של השבר הסורי אפריקאי, שהתרחש לפני כ 35 מליון שנה. רצוי לציין כי בעידן הסחיפה זרם באזור זה, ים טטיס הקדום, כך שאם היינו מגיעים בזמנו למקום , זה בטח היה בצוללת .לפיכך, אפשר למצוא מאובנים רבים בתחומי המכתש (ובחייאת ! לא לקחת מזכרות הביתה – די עגום שקיר האמוניטים במכתש ריק מאמוניטים עקב חמדנות המטיילים) נמשיך בשביל הגישה הראשי ונעבור על פני חניון בארות. נקודת חנייה חביבה בה ניתן לזכות בארוח בדואי כמיטב המסורת הבדואית (בתשלום) . נפנה ימינה לשביל השחור המוביל לכיוון נחל ארדון ( השילוט מורה גם לכיוון עין סהרונים אבל נמשיך ונצמד לשמאל בשביל השחור) נ''.צ 144235/003098. מיד בסוף הירידה לנחל נגיע לפינת חמד, בה כמה עצים המציעים לשבת בצלם. זהו מקום חביב ומומלץ לעצירת צהרים נ.צ 144679/003196 למי שהרגיש כאילו '' מישהוא כבר היה כאן'', אז את המסלול הזה ממש עשו בעבר שיירות רבות של סוחרי בשמים ותבלינים ועל כך נקראת חלק מהדרך ''דרך הבשמים''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

נמשיך עם השביל לתוך הנחל 2 ק''מ, נתקל בעיקול ונמשיך ימינה במסלול השחור לכיוון נחל נקרות . נחל זה מתחיל מאזור הר עודד, לאורך 60 ק''מ לערך, דרך עמק נקרות עד שהוא נפגש עם נחל מישר(הגדול יותר) .יחד שניהם ממשיכים לאורך שבר רמון עד אזור עין יהב –נקודת ההשפכות לבקע הערבה.נ.צ 145892/001841 לאחר כ600- מ' נתקל בצומת, נפנה שמאלה לשביל האדום נ.צ 145307/001562. מכאן מתאפשרת נסיעה ארוכה ונוחה בתוך הנחל בגלל אופיו הנוח של המסלול. אפשר להגביר את הקצב, כשמדי פעם נתקל במכשולים (ברמה קלה). נמשיך כך כ10 ק''מ עד לפיצול. נפנה שמאלה עם השביל האדום כשמימיננו נבחין בחניון לילה . נ.צ 50774/998200 לאחר מספר ק''מ תתגלה צומת T . נפנה שמאלה לכיוון כביש הערבה ( האפשרות הימנית תקח אותנו להמשך דרך הבשמים). ורק בדרך אגב, באזור זה נתגלו לראשונה נמרי הר הנגב, השונים בתכלית מנמרי מדבר יהודה. נ.צ 154169/998415 בשלב זה נכנס לתוך הקניונים ונפצח בדהירה קלילה בתוך הנחל למרחק של כ 10 ק''מ, עד לצומת T .שם נפנה ימינה עם הסימון האדום. נ.צ 154936/004787 14 ק''מ נוספים בתוך הנחל יובילו לצומת T. הפנייה שמאלה בצומת תקח אותנו היישר לשלוחת צלמון, שם נפנה ימינה בשביל האדום עד לכביש הערבה. נ.צ 163662/008217 בכביש הערבה נפנה ימינה ואחרי כמה קילומטרים, כשנבחין בתחנת הדלק של עין יהב, נפנה שמאלה לכיוון המרכז. נ.צ 169649/006079. זהו בעצם.

להורדת הקובץ לחץ כאן

טיול מהנה

ובפינת התודות נרצה הפעם להודות לגיאולוג רם בן דוד על העזרה במסלול.

מפת התמצאות - הקליקו על המפה למפה גדולה יותר




המפה באדיבות מפ''י

להורדת הקובץ לחץ כאן

מפת התמצאות - הקליקו על המפה למפה גדולה יותר

תגובות

0 תגובות