וולוו XC70 - אהבה ממבט ראשון

קל להסביר מדוע וולוו XC70 היא מכונית טובה, או מה גרם לעבדכם הנאמן לחבב אותה. לעומת זאת, התשובה לשאלה המתבקשת "מה עושה האוטו הזה באתר השטח הישראלי" היא קצת יותר מסובכת...

יש מכוניות שפשוט עושות לך את זה מהרגע הראשון. זה יכול להיות מראה, איכות, רעיון מרכזי, פטנט מגניב, או שפשוט זה יכול להיות שילוב של כל הנל. טוב, כאן בוודאי המקום להסביר כי כותב שורות אלה הוא אוהד נלהב של סטיישנים מוגבהים לשטח. אני נוהג באחד כזה, רכב השטח הקודם שלי נראה מזוויות מסוימות כמו אחד, אני אוהב סטיישנים בכלל וכאלה של וולוו בפרט ואפילו צברתי בעבר כמה חוויות מוטוריות (ואחרות) בוולוו סטיישן. אז היה כר נרחב לקליטת מחשבות חיוביות אודות הסטיישטח המעודכן של וולוו. אבל הוא הביא איתו גם כמה דברים נוספים מהבית.

עליית מדרגה

וולוו מאז ומתמיד ידעו לייצר סטיישנים גדולים ושימושיים. הם היו גם איכותיים ובטוחים – החברה השבדית מנפנפת היטב בדגל הבטיחות. הדור הקודם של XC70, אשר הוצג בשלהי האלף הקודם לקח את הערכים של וולוו והוסיף להם קורטוב של הנאה, בדרך להיות אחד מסטיישני הפנאי האופנתיים שנולדו באותה תקופה. מעניין כי דווקא את הדגם הקודם לא אהבתי במיוחד. ייתכן כי השוואה לאחד ממתחריו, סובארו אאוטבק, עמדה בבסיס דעתי זו. כפי שהתרשמתי, הוולוו לא הפגין אז את האיכות הנגזרת מתג המחיר.

עליית מדרגה

הקו העדין, המאופק והמכובד נמשך גם אל תוך תא הנוסעים. סביבת הנהג יכולה להוות מודל חיקוי לארגון נאות והנדסת אנוש מעולה, חומרי הריפוד והדיפון מעולים ואיכותיים והנוחות מרשימה, בכל אחד מהמושבים. הצבעים הבהירים, החומרים הנעימים למגע ושטח הזכוכית הגדול (חוץ מהגג – הנה דבר שעדיין וולוו יכולה ללמוד מסובארו) מייצרים עבור השוהים ברכב חוויה מאוד נעימה ונראה לי שזו מחמאה טובה למדי למי שתכנן את האוטו.

רשימת האבזור התקני תואמת תג מחיר של 4 מאיות אלפי שקלים, חוץ מהחריג המוזר של מושב נוסע שאינו מתכוונן חשמלית. יש כאן את כל האלקטרוניקה הבידורית שתצפו למצוא, כגון מערכת שמע משובחת, דיבורית בלוטות', תפעול מההגה וכדומה. כמו בוולוו סטיישן המכבדת עצמה, אפשר למצוא שלל פטנטים שימושיים לאחסון, לקשירת מטען בתא המטען הענק (אשר דלתו נפתחת באופן חשמלי) ואפילו צמד מושבי הגבהה לילדים החבויים בתוך המושב האחורי.

משרד הביטחון

כדגל המרכזי של וולוו, נושא הבטיחות נושא הבטיחות שזור בכל פרט ותחום. החברה שהאמינה פעם בייצור טנקים משוריינים מתקינה עכשיו קורות תמיכה וחיזוק מלפנים העשויות כמה סוגי מתכות, כדי לאפשר קריסה נאותה. מכסה המנוע מוגבה מעל המנוע, כדי לבלום היטב את גופו הדואב של הולך הרגל שתדרסו. תא הנוסעים שוכן בכלוב פלדה מוגן ושלל מערכות בלימה (כמו למשל מערכת להגנה מפני פגיעות צד), ריסון וריכוך מגנות על גופם של הנוסעים. אבל זה בצד הטריוויאלי.

משרד הביטחון

ויש גם מערכות אלקטרוניות המקרבות את הוולוו הזו לחזית הטכנולוגית העולמית. בחזית כלי הרכב מותקן רדאר המשרת מערכת למניעת התנגשות ואת בקרת השיוט האקטיבית. נתוני המרחק מכלי הרכב שמלפנים משוקללים עם מהירות כלי הרכב ומעריכים סיכוי להתנגשות חזיתית. כאשר מוחלט שהמצב מסוכן המערכת מיידעת את הנהג בעזרת אות חזותי וקולי ואף מכינה את מערכת הבלימה לבלימת חרום. בצד של איכות החיים משמשת המערכת לבקרת שיוט, אשר יודעת להאיץ וגם לבלום את כלי הרכב בהתאם לצפיפות התנועה.

מתחת למראות הצד ישנן מצלמות המשרתות את מערכת המידע אודות השטח המת שמצדי כלי הרכב. כאשר מזוהה עצם בשטח המת הנהג מיודע על ידי נורה כתומה ליד מראת הצד. שילוב כל מערכות אלה, הפועלות היטב ואינן מתמצות לרמת הגימיק מעמיד את הוולוו הזו בחברתן הטובה של מרצדס S, או ב.מ.וו 7, כאשר אלה מקדימות אותה במעט. לגופן של מערכות אפשר לומר כי בקרת השיוט האקטיבית פועלת היטב רוב הזמן, רק שצריך לזכור כי זו מכונה עם היגיון של מכונה. לגבי מערכת העזר לנושא השטח המת אפשר לומר כי היא מספקת יותר אינפורמציה ממה שצריכה להינתן, אך כאשר לומדים לעבוד עימה כחיווי מסייע, תרומתה לבטיחות הנסיעה גבוהה.

יאללה, לתת בגז

אחרי ההסבר הארוך והמלומד והחיבה שהחלה נוצרת, התיישבתי בעצמי מאחורי ההגה וכיוונתי את החרטום הארוך דרומה. החמאתי כבר לאווירה הנעימה בתא הנוסעים וזה בדיוק מה שצריך כאשר יוצאים לדרך כדי לנקות את הראש. גם בסביבה צפופה כמו דרכי המלך דרומה, הסטיישטח של וולוו משייט מעדנות. המתלים קשים מעט אך מצליחים לנתק את הנוסעים מהדרך. זיגוג כפול ובידוד רב מסננים את רעשי הדרך ונותר רק להאזין למוסיקה ממערכת השמע המשובחת. כך צריכה להיות מכונית משפחתית.

יאללה, לתת בגז

אבל אז נכנס המנוע לעסק ומקלקל את החגיגה הנעימה. יש כאן מנוע בנזין, 6 צילינדרים בטור, בנפח 3.2 ליטרים שהוא פשוט – אם תסלחו לי על הביטוי – בן זונה של מנוע, המשדל את רגל ימין ללחוץ וללחוץ, מה שמפר את שלוות הנסיעה. 240 סוסים ו-32.6 קגמ הם מהצד של הנתונים היבשים. בצד הרטוב יש מנוע שנותן את מה שיש לו בהנאה ובנועם, עם רצועת כוח רחבה, אהבה רבה לחלק העליון של סקלת הסלד ואפילו סאונד מטמטם, החודר דרך הבידוד המעולה.

הגעתי לאתר השטח הישראלי?

טוב, משכתי זמן בצורה יפה עד עכשיו, אבל צריך בכל זאת לענות על שאלת הקשר בין הסטיישטח המופלא של וולוו לבין אתר השטח הישראלי. טוב, אז איך נגיד את זה בלי שאף אחד ייעלב, וולוו XC70 הוא לא ממש אוטו לשטח. מערכת ההנעה מסוג האלדקס (כזו המניעה את הגלגלים הקדמיים וכשאלה מחליקים תעביר כוח אחורה) שופרה רבות וכעת מאפשרת תנועה סבירה בחול עמוק, אבל הבעיה היא זוויות המרכב והחרטום הארוך והפגיע בפרט.

הגעתי לאתר השטח הישראלי?

אז בתאוריה האוטו הזה יכול לנסוע בשטח. במציאות הרי אף אחד לא יגביה או ימגן אותו ובוודאי לא יזהם את השבדי האציל עם פגוש מפח מכופף, אז היכולת נשארת ברמת התאוריה. מה הוא כן יעשה וטוב? וולוו XC70 ישרת היטב כרכב משפחתי איכותי, מהודר, מפנק, ייחודי ומתורבת, אשר יודע גם לרדת לשבילים ולא יירתע גם מאתגרי עבירות קלים. ולגבי שאלת התמורה למחיר, שהייתה מעט בעייתית בדור הקודם, הרי שהתשובה חיובית ביותר – הסטיישטח המהודר של וולוו איכותי בהחלט ונותן את הערך המוסף המצופה ממחירו.

וולוו XC70

מנוע: בנזין, 6 צילינדרים, 3.2 ליטר

הספק/ מומנט: 238 כס / 32.6 קגמ

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6

הנעה: כפולה קבועה, בקרת משיכה ויציבות

אורך: 484 סמ

רוחב: 186 סמ

גובה: 160 סמ

בסיס גלגלים: 282 סמ

משקל עצמי: 1,650 קג

מרווח גחון: 21 סמ

זווית גישה/נטישה: 24/19 מעלות

בטיחות: 8 כריות אוויר, ABS, DSTC, בקרת שיוט אקטיבית, הכנה לתאונה, אזהרת התנגשות, מערכת לניטור שטח מת

מחיר: 399,000 שקלים (פרימיום)

תגובות

5 תגובות

1

אלדד מ. פורום

17 בדצמבר 2007 ב 08:47

רני אתה מזכיר לי חילוצים מהעבר

בירדן רכב זה נסע בגבורה עד היום האחרון במרכז הדיונת הגדולת שבו החליט הרדיאטור לעזוב את הרכב (:
ומשם פריוקט הגרירה שלו החוצה לכביש היה לא פשוט כלל
ככהש...........
רני חזור על העם לרכבים עם מרווח גחון נעילות וצמיגי BF (:

2

אורח/ת

17 בדצמבר 2007 ב 09:02

רכב נהדר!

למרות המגבלות, רכב מהנה במיוחד.

3

רני פלג

17 בדצמבר 2007 ב 11:27

וואלה, אתה צודק

אלדד - מנהל פורום כתב/ה:
"בירדן רכב זה נסע בגבורה עד היום האחרון במרכז הדיונת הגדולת שבו החליט הרדיאטור לעזוב את הרכב (:
ומשם פריוקט הגרירה שלו החוצה לכביש היה לא פשוט כלל
ככהש...........
רני חזור על העם לרכבים עם מרווח גחון נעילות וצמיגי BF (:"
מרוב קרוסאוברים, ג'יפונים ומכוניות ללפלפים השתבשה עלי דעתי. בקרוב נחזור למכוניות אמיתיות. תגיד, המבחן שאתה רוצה להשתתף בו (ועדיין לא הצלחנו לתאם) נחשב?
רני

4

ליאור קרלינסקי

17 בדצמבר 2007 ב 21:55

רני אל תעלב הוא נותן בראש לסובארו שלך !!

רני הוולבו קיים גם בגירסת גיפ אז תכין הרבה כתבות ותקנה וולבו

5

yamaksi

18 בדצמבר 2007 ב 17:32

זה אני...

זה אני בתמונה של האוטו עם הילדים, אני זה הילד שמסתכל על הגלגל.
נ.ב. האוטו הזה סוס וראיתי איזה ביצועים יש לו והמגבלות האלה זה קצת באסה אבל אישית אוטו מעולה