שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

קאיה ספורטאז' במבחן שטח - טוען לכתר

באיחור של יותר משלוש שנים נוחת בארץ קיה ספורטאז', אבל כשאח שלך (יונדאי טוסון) מלך הכיתה אתה מיד נהיה חשוב!

טוב שם טוב, משמן מנוע טוב וגם זקני קוריאה יודעים זאת.  ולכן ספורטאז' הוא השם היחיד שנותר מימי הנחיתה הראשונים של קיה בארץ ובאירופה (הקרניבל הופיע אחרי כן). הספורטאז' היה ההצלחה הראשונה של קיה במערב ורכב ראשון שלהם שלא גרם לנו להתגרד באי נוחות. ובאותם ימים של אמצע שנות התשעים קיה, גרמה לנו להרבה גירודים.

אלא שאיכשהו סיפורו המקומי של הספוראטז' הסתבך. הדור השני  הוצג בסוף 2004, כחצי שנה אחרי הופעת אחיו התאום, היונדאי טוסון, ולכאורה היה לו בסיס. בעוד הטוסון היווה כניסה ראשונה של יונדאי לתחום הקל הספורטאז' היה מוכר. אבל הטוסון הגיע, כתב מחדש את ההיסטוריה של שוק הפנאי המקומי, הכניס את יונדאי לפרברים היוקרתיים אליהם רק חלמה להגיע, ושימש אבן חשובה ביותר בבניית המותג.  והספורטאז'? הוא נותר בבית מביט בקנאה בהצלחה הכבירה של אחיו. כמה מכוניות אמנם הגיעו לתערוכה זו או אחרת, בילו קצת בתצוגה ועברו לידי לקוחות מיוחדים. כמה הבטחות שוגרו לאוויר אבל שום דבר ממשי לא קרה. מחיר יקר הותיר אותו מחוץ למשחק והיבואן העדיף שלא להביאו. בהחלט מובן...

אבל כעת יש יבואן חדש (קישור לידיעה על הסורנטו והיבוא שהופסק)  ואחד הקלפים הראשונים שהוא שולף זה אותו כלי פנאי הנחוץ כל כך לדימוי. אז הספורטאז' מגיע  באיחור של יותר משלוש שנים. לא מתכון מוצלח אבל יש בזה גם יתרון. בשוק חובב אופנה הוא ייתפס על ידי רבים כנער חדש בשכונה ולא כעוד טוסון שיש לכל הבנות. ומצד שני הוא בפירוש יכול להתבסס על המוניטין שצבר הטוסון. וההצלחה הפנומנאלית לה זכה האח היא גם הסיבה  לכך שנחפזנו לבדוק את הספורטאז'. כשהאח שלך כל כך משגשג רק מהפירורים שיעופו לכיוון אפשר ליצור עוגה. ואם הספורטאז' ינגוס בנתח מהטוסון מדובר בפוטנציאל ענק...

מראה שונה

אחרי סיפור חיים כה דרמטי מאכזב לגלות שהספורטאז' מתקבל באדישות מה ברחוב. ואולי זה מובן. הוא לא פרץ דרך עיצובית כשהופיע ועכשיו, כאשר הוא באמצע החיים הוא בוודאי לא נראה חדשני. החרטום נראה מודרני מהטוסון והאחוריים יוצרים רושם מאסיבי יותר גם בזכות מפלטים מרובעים ומסגרת חלון פלסטית שממשיכה את פסי הגגון. גם הצבע הכסוף של הפגושים מסייע. אבל הדופן, עם מפתחי הגלגלים המוזרים, נראית פחות טוב ויוצרת תחושה לא הרמונית. הוא נראה גדול יותר אך מגובש פחות מהטוסון.

מראה שונה

גם בפנים אין הפתעות. קיה יצקו מספר פרטים שייבדלו אותו מהאח של חברת האם. השינוי הגדול הוא ידית האחיזה שמעל תא הכפפות (ללמד על דימוי יותר טרשי), ומבנה פקדי האוורור (לארץ הוא מגיע ללא בקרת אקלים). אלא שלעין בולטת יותר  הבחירה המוחלטת בגוון שחור קודר לסביבת הנהג. זה יחד עם המרקם הפלסטי יוצר  תחושה פשוטה ופחות מהודרת. דבר דומה ניתן לומר על המחוונים. במשחק המצא את המשותף ניתן כמובן לגלות שפע מתגים (חלונות, מנופי איתות ומגבים), שחלקם ממש כמו ביונדאי, נראה מיושן.

תנוחת ישיבה ומרחב פנימי

תנוחת הנהיגה סבירה, אם כי כיוון גובה המושב מסורבל ומוגבל, וחבל שההגה אינו מתכוון גם למרחק.  המושב עצמו חסר תמיכה בחלקו התחתון. מאחור מתגלה מנגנון נוח לכיוון זווית המושב (ייחודי לקיה) וקיפול נוח שיוצר רצפה שטוחה באופן מיידי. המרחב טוב גם אם המושב מעט נמוך ותא המטען גדול, שימושי וכולל חלל לאכסון מתחת לרצפה.

מתכון מוכר

הספורטאז' מתייצב עם המתכון המוכר מהיונדאי טוסון, מנוע ה-2.7 ליטר 175 כ''ס ותיבת הילוכים אוטומטית עם ארבעה יחסי העברה ארוכים. המשקל דומה  (1,670 ק''ג לקיה 1,645 לטוסון) ולכן גם נתוני הביצועים זהים (180 קמ''ש מרביים ו-10.5 שניות למאה). כרגיל משושה הצילינדרים הגדול יוצר ציפייה לביצועים מהירים שלא זוכה למימוש אמיתי במציאות. ממש כמו בטוסון, גם כאן יחסי העברה הארוכים (ראשון שמגיע לשמונים, שני ל-130 קמש) פוגמים ביכולת המנוע שבעצמו מעדיף לטפס מעלה. הוא לא רועש מדי אבל גם לא שרירי מאד והתוצאה בסופו של דבר מספקת, נאותה אפילו טובה. היא רק לא ממש מהירה. איכשהו הייתה לנו את ההרגשה שפעולת התיבה מעט פחות זורמת כאן.  צריכת הדלק, כרגיל אינה צנועה, ואנחנו נענו בין 6 ל-7 ק''מ לליטר בנזין.

מתכון מוכר

על הכביש נראה שהספורטאז' מציע הבדלים סמנטיים למתכון שהכרנו בטוסון. ניהוג צפוי ובטוח, שמזכיר מכונית הנעה קדמית, ולא פורץ דרך בתחום. ההגה סובל מערפול מסוים ונטייה מוגזמת למרכוז כמו גם שינויי משקל לא הדרגתיים. ייתכן וזה קשור גם לשילוב הקצת פחות חלק של העברת הכוח לאחור (מעבירה בעת הצורך עד 50 אחוזים). מעבר לכך מציע הכלי יכולת כביש סבירה לגמרי. ייתכן שזוויות הגלגול מעט בולטות יותר ושהתחושה מעט כבדה יותר מבטוסון. הבלמים סבלו מחוסר נשיכה ובקרת היציבות התנהלה באופן סביר רוב הזמן. עם זאת פה ושם נראתה פעולתה אגרסיבית מדי ובפעם אחרת היא איחרה להיכנס.

על השביל נראה היה שמתלי הספורטאז' מציעים תחושה מעט יותר בשרנית וחסונה מהטוסון. כאילו הם מצליחים להתמודד טוב יותר עם אבנים ובורות. אבל שוב מדובר בסמנטיקה.  מאידך דווקא בעיר הוא הרגיש מעט פחות נוח והתקשה להתמודד עם שברים קטנים. גם רעשי הצמיגים נראו  בולטים יותר.

הפתעות?

לא ממש. בדיוק כמו הטוסון הספורטאז' אינו פורץ דרך באף תחום ובמובנים רבים כבר אינו בחזית התחום. אבל יתרונו הגדול הוא חבילה הומוגנית ונעדרת מגרעות בולטות שהינה גם משתלמת מאוד כלכלית. למעשה עד לפני כמה חודשים נראתה חבילה כזו ב-160,000 שקלים מפתה ביותר. בוודאי על רקע שלל המתחרים החדשים בשוק. אבל במלחמה כמו במלחמה: יונדאי הפשילה שרוול וירתה קבוצה 4 (147,000 שקלים). קיה הגיבה בחבילה שכוללת גג נפתח (מקומי), איתוראן וניווט כדי לצמצם את הפער. כנראה שהחבילה של יונדאי קצת יותר משתלמת אבל עבור מי שחושב שהטוסון נפוץ מדי מציע הספורטאז' מראה אחר וחבילה שהיא עדיין טובה. וכמו שאמרנו בפתיחה הוא נתפס כחדש בשוק וזה יכול לעזור לו. 

הפתעות?

טבלת נתונים קאיה ספורטאז' 2.7 ליטר אוטומטי

מנוע
מנוע בנזין 6V, רוחבי,
תזמון גל זיזים עילי כפול , 24 שסתומים
נפח  2,656  סמ''ק
מהלךxקדח 75 / 86.7 מ''מ
הספק/סל''ד 175 כ''ס/6,000
מומנט/סל''ד  24.6 קג''מ / 4,000

טבלת נתונים קאיה ספורטאז' 2.7 ליטר אוטומטי

הנעה ומרכב
הנעה כפולה קבועה
 AWD הילוכים אוטומטיים,  ארבעה  הילוכים
מתלים קדמי: תמוכות מקפרסון, מוט מייצב
מתלים אחורי: רב חיבורי , מוט מייצב
בלמים ק'/א':  דיסק מאוורר/ דיסק
מערכות עזר לבטיחות:  ESP, ABS 
כריות אויר: 6
צמיגים:  235/60 R16

מידות
בסיס גלגלים:  263 ס''מ
אורך/רוחב/גובה:  4.35 X 184 X  173 ס''מ
משקל :   1,670 ק''ג
תא מטען : 330 ליטר
מיכל דלק:  65 ליטר

ביצועים
מהירות מרבית (יצרן):  180 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן):  10.5 שניות
צריכת דלק (מבחן):  (ק''מ לליטר) 6.0  ליטר
טווח נסיעה (מבחן):  390 ק''מ

מחיר
מחיר:  160,000   ₪ 
אחריות:  36 חודשים   נתונים לשטח
זווית גישה:  28.2 מעלות
זווית בטן ( גחון) :  165 מעלות
זווית נטישה:  28.9 מעלות
מרווח גחון:  19.5 ס''מ
קוטר סיבוב:  12  מטר

מצא את ההבדלים - טוסון מול ספורטג'

הבדלים מהותיים בין הספורטאז' לטוסון לא תמצאו. אבל לטובת הנודניקים וחובבי הטריוויה מצאנו בכל זאת כמה. שני הכלים דומים  במידות אבל הספורטאז' ארוך  ב-2.5 ס''מ ורחב ב-4 ס''מ מהגרסה הבסיסית של הטוסון (ב-ס''מ בודד מהמפוארת). לספורטאז' גם רוחב סרנים גדול במ''מ מלפנים ומאחור. למרות העיצוב השונה זוויות הגישה זהות (28.5 מעלות) מלפנים אך  מאחור דווקא לטוסון זווית נטישה עדיפה (31.9 לעומת 28.9). לעומת זאת לספורטז' מרווח גחון עדיף ב-0.5 ס''מ (19.5 ס''מ). גם בתא  המטען יש פער קטן לטובת הספורטז'- 5 ליטר -שנובע כנראה מהאפשרות להזזת המושב האחורי. נתוני היצרנים גם רומזים על פער מסוים במרחב המותניים לטובת הספורטאז'.
הספורטאז' מגיע גם בגרסה הפשוטה עם צמיגים נמוכי חתך  235/60R16  במידה דומה לזו שבטוסון המהודר יותר. כדאי לזכור שלעומת הטוסון טקסס מוצע  כרגע הספורטאז' עם פגושים צבועים, מסילות גגון, וגג נפתח שמורכב בארץ.  

מצא את ההבדלים - טוסון מול ספורטג'

אחרי שנים של המתנה הספורטאז' חוזר ואנחנו לא התאפקנו ויצאנו להתעניין אצל יהודה בר-נתן מנכ''ל טלקאר

 האם הציבור בכלל זוכר את הספורטאז'? התשובה היא חיובית באופן מוחלט. הציבור לא תמיד יודע מה זה קיה אבל ספורטאז' מכירים וזוכרים וגם את הקרניבל לצורך העניין. שואלים אותנו כל הזמן אם הוא מוצלח כמו הקודם?  למעשה פנינו גם ללקוחות מהעבר.

אחרי שנים של המתנה הספורטאז' חוזר ואנחנו לא התאפקנו ויצאנו להתעניין אצל יהודה בר-נתן מנכ''ל טלקאר

מה אתם אומרים על יונדאי טקסס? אנחנו לא נלך כל הזמן ונרדוף אחרי טוסון. אנחנו חברה עצמאית. אם הייתי מביא בדולרים בתקופה כזו הייתי נוהג כמוהם. נכון בהתחלה  רצינו למצב את עצמנו מולם אבל תראה מה קורה בסונטה הם מתכוונים אלינו... מעבר לכך הגבנו עם חבילת אבזור ששווה לא מעט ואנחנו משווים עצמנו יותר לאריזונה.   האם הקרבה הגדולה לטוסון עוזרת או מפריעה? זה עוזר. נוצר מיני פלח עם שלושה מתחרים במחיר דומה- ספורטאז', טוסון וקשקאי וזה עושה טוב. אנחנו מפרסמים הם מפרסמים וזה מזרים דם לשוק. יותר אנשים באים לתצוגה. ברור שחלקם הולכים לטוסון אבל אחרים נשארים. מבחינת הקהל זהו רכב חדש והם אוהבים את זה. 
כמה אתם מצפים למכור?
אני לא להוט לדבר על כמויות אבל ההתחלה  טובה. אנחנו מכוונים לאזור ה- 1,000 יחידות לשנה הקרובה.

תגובות

0 תגובות