שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - שברולט סילברדו

בוננזה - מתיחת פנים מקיפה, עדכוני מנוע ורשימת אבזור ארוכה הופכים את הסילברדו החדש לחלופה מושכת ומושכת ומושכת.

ענף הרכב בישראל, כמו ענפים אחרים - כך אני מניח - הפך את ניצול החורים בחקיקה לאומנות כמעט. כך קרה כשאומצו תקנות התעבורה האירופאיות אשר מגדירות כמשאית כלי ממשקל 3.5 טונות, מיהרו יבואני הכלים מארהב לשלוף מהארסנל את היצע הטנדרים. היו זריזים יותר, היו זריזים פחות והיו כאלו שנרדמו בשמירה. UMI הייתה הזריזה בחבורה והראשונה לייבא טנדר ג' בדמות שבי סילברדו (שבעצם כבר היה כאן בתצורת דאבל-ג'נט) כשבעקביה נושפת דלק עם הפורד 350F. שני הכלים הללו, אגב, הם מעמודי התווך של תעשיית הרכב האמריקאית ויחדיו אחראים למכירות של כ-2 מיליון יחידות בשנה.

אותנו הכלי הזה מעניין שכן מעמדו – בעיני החוק – כמשאית משחרר אותו ממיסוי, אגרת הרישוי מופחתת, המעמ מוכר, שווי השימוש הוא אפס, ההכרה בהוצאות מהקמ הראשון וכל זה עם תג המחיר נושק לזה של טנדר רגיל. בוננזה!

לא במקרה קבל הסילברדו את תואר טראק השנה כבר בתערוכה שבה הוא הושק (דטרויט 2007), סדרת השינויים המקיפה שהוא עבר הפכה אותו לכלי המשתפר ביותר בסגמנט שלו ועתה הוא מציע – לצד ביצועים משופרים – גם איכות חיים ועידון שלא היו קודם. גם אצלנו זכה הסילברדו להצלחה יפה ומכר קצת יותר מ-300 יחידות בשנת 2007 כשהכוונה להכפיל את הנפח הזה ב-2008 עת יורחב ההיצע עם גרסאות נוספות (שלדה עירומה, דאבל ג'נט והזמנות מיוחדות).

גם אם במידה מסוימת ב-UMI מערבים תפוחים עם קלמנטינות, קשה להתעלם מהעובדה שרוב לקוחות סילברדו מגיעים מהטנדרים הקטנים יותר – גם אם מדובר בכלי שהוא בסופו של דבר, משאית. לפיכך ההשוואה המיידית היא מול אותם פיק-אפים שפתאום נראים קטנים וחלושים. חשוב להזכיר שצריך רשיון ג' (עד 12 טונות) כדי לנהוג בכלי הזה וגם את הפינה הזו דואגים לסגור ב-UMI (וגם בפורד) עם הכשרה ל-ג' הכלולה במחיר.

קשה להתייחס לסילברדו ולהתעלם ממידותיו העמלקיות: אורך כולל של כ-6.60 מ', רוחב (כולל מראות) של 2.4מ' וגובה העולה על 1.9מ'. ביזון אמיתי. גם המשקל כביר כנופה של מונטאנה כ-3200 קג משקל עצמי, יכולת להעמיס כ-1400 קג ונפח הארגז יכול להכיל ג'קוזי ממוצע בסביון עם כמעט 1 מק (0.8 מטרים מעוקבים ליתר דיוק).

הגודל המופרך ממשיך גם מתחת לפני השטח. למנוע הדיזל דורה מקס שמונה ציל' ונפח של 6.6ל'. שנת הדגם החדשה ראתה את העדכון של מערכת הזנת הסולר כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר 4EU וכתוצר לוואי שופר ההספק ב-5 כס ל-365 כס והמומנט עלה גם כן מ-90 קגמ ל-91.2 קג. הסוסים מגיעים ב-3200 סלד ואילו המומנט מוכן לפתל פלדה כבר מ-1600 סלד כאשר כבר בסלד סרק יש לכלי הזה יותר ממומנט משורה שלמה של אוואו שעומדת בבונדד בפארק ראם.

כדי לטפל בכזה מנוע צריך תיבת הילוכים חסונה ואכן זו מגיעה מאליסון (שהייתה שייכת ל-GM  עד לפני כמה חודשים) והיא בעלת שישה הילוכים, מוד גרירה ומצב בחירת תחומי-הילוכים. משם גולש המומנט דרך טרנספר עם LOW ביחס 1:2.68  ועובר לסרן אחורי אדיר ממדים ודיפ' מוגבל החלקה. במידה ותשולב ההנעה הקדמית המומנט יעבור דרך מתלים נפרדים לקרקע. כל הסילברדו שמגיעים ארצה מצוידים בחבילת Z71 הכוללת בולמי-זעזועים מעובים, מוט מייצב קדמי מעובה גם כן, מסנן אוויר הווי דיוטי ולוחות הגנה בגחון.

גרסת  LTZ שנבחנה היא הגרסה המאובזרת יותר וכולל בין השאר מערכת שמע של BOSE, מושבי עור מחושמלים ומחוממים, שלט מקורי עם התנעה מרחוק (חובה לכל אוליגרך או פרחח) ועוד. שברולט חידשה לגמרי את תא הנוסעים אשר עתה נראה הרבה יותר מודרני ועדכני מאי-פעם והוא אינו נופל במראהו או במגע החומרים ממיטב התוצרת שמגיעה מארהב.

לעבור עם הכלי הזה בעיר זו חוויה לא פשוטה, בעיקר אם צריך לתמרן ברחובות צרים של אזור תעשיה או שכונת מגורים וותיקה ששמעה את צלצולי הפעמון של עגלת מחלק הקרח. קוטר הסיבוב עומד על כ-17 מ'! והמידות האדירות גורמות לנהג להיות במצב השתחלות תמידית ולנהגים הסובבים גורמים לתסביך קוטן. בהחלט לא כלי עירוני. מחוץ לעיר העסק שונה בתכלית. איכות הנסיעה טובה מאוד, המנוע לא מאוד נוכח ויש לו המון כוח זמין כמעט כל העת. המתלה הקדמי רך למדי ומעלים את מרבית שיבושי הדרך ורק מהמורות גסות במיוחד יעליבו את היושב בספסל האחורי (שנהנה אגב מקונסולת מיזוג משלו).

הבלמים חזקים באופן מפתיע עם נשיכה איתנה ויכולת להביא את הקטר לעצירה ביעילות. ה-ABS מתערב מעט מוקדם מדי לטעמי אבל זה כבר להיכנס לרזולוציה עדינה מדי. קל מאוד, אולי קל מדי, לנסוע מהר יותר מהרשום על השלטים שבצד הדרך ולמרות הגודל יש לכלי הזה מספיק מיץ כדי לצאת לעקיפה ולסיימה בזריזות מפתיעה. עוזרת לכך לא מעט תיבת ההילוכים אשר עובדת מצוין לשני הכיוונים. היא מדלגת בין ההילוכים בזריזות ומשלבת אותם באופן חלק וזורם – ככתוב.

נסיעת המבחן כללה השתתפות – כרכב פיטס – בפרוייקט ספינת היבשה (ראה אוטשטח 38) שבמסגרתו כללה העבודה נסיעה ארוכה לניצנה כשבארגז מערך שלם של צינורות פלדה, ציוד צילום, ציוד אישי, מים וכל מה שצריך ליומיים ארוכים במדבר. המשקל לא היה פונקציה כלל אולם המידות היו. תורן באורך 5 מ', צינורות של שלושה ועוד מיני שפצורים נבלעו בארגז או נקשרו מעליו מבלי לבלוט בצדדים. הנסיעה הארוכה דרומה הייתה מהרגועות והמהנות שעברו עליי בזמן האחרון עם ציפייה להיכנס כבר לשטח.

נסיעת השטח כללה ציר הררי תלול באזור נחל ניצנה וקדש ברנע אשר שילבה שבילים מפולסים לצד כמה קטעים מסולעים, סחופי מים ועתירי בולדרים. ובכן, כל עוד השביל היה מפולס הכלי הגדול אכל אותו בלי מלח. המון כוח ומרווח גחון של 22 סמ עושים את העבודה כמו גם גלגלים ענקיים אשר מידתם מתגמדת בתוך הקונטקסט הזה. עיקר הבעייתיות הייתה קושי אמיתי להוריד את הכוח לקרקע שכן הגלגלים האחוריים הסתחררו בקלות רבה. או אז מוסט לו מעדנות פקד מערכת ההנעה אשר משלב את הסרן הקדמי תוך-כדי-תנועה. הורדת הכוח לקרקע משתפרת פלאים ומתמתנת מאוד.

תהיו מבסוטים למדי מהשיפור באחיזה עד לתמרון המשמעותי הראשון שתעשו. הפיתול של מערכת ההנעה אדיר ומגביל מאוד את ההגה ואת האפשרות לעשות פרסה במקום – למשל. כל עוד הנכם צריכים לנסוע בקו ישר או לתמרן מעט – אין בעיה. בנהיגה טכנית – בעיה. כך שמצאתי עצמי משתמש באותו פקד הנעה-כפולה הרבה יותר מהרגיל בריקוד לימבו בין הצורך להוריד כוח לקרקע לבין התמרון על פניה.

בשטח טכני מתגלה LOW יעיל מאוד כמו גם הגבלת תחום ההילוכים אשר מאפשר להישאר בהילוכי העוצמה. כאן פיתול מע' ההנעה ניכר עוד יותר ובולטת גם רכות היתר של המתלה הקדמי אשר מכלה בקלות את ה-22 סמ של מרווח הגחון. גם פגוש גדול וניקלי לא תורם לשלוות הנפש בשטח מסולע ולא אחת נדרשתי למכוון מהקרקע כדי להימנע מפגיעה במכונית. במעט החול שפגשנו הפגין הסילברדו שוב את העוצמה האדירה של המנוע שלו ומצד שני את המתלה הקדמי הרופס – מזל שזה משהו שניתן לפתור בקלות יחסית בעזרת ערכת מתלים במחיר של ביקור בגתוס.

הדרך הארוכה צפונה עברה בתחושת סיפוק גדולה. פרוייקט ספינת היבשה נחל הצלחה רבה, עמדנו בכל המטרות שהצבנו לנו וערכנו מבחן דרכים לאחד מכלי הרכב המרתקים שיש בתחום השטח. והפיתוי הוא גדול – תרתי משמע – שכן הכוח של הכלי הזה פשוט ממכר, הממדים שלו שימושיים מאוד למי שצריך להוליך משקלים משמעותיים או לגרור כלים כבדים, והמחיר מושך. קשה להתעלם מצריכת דלק של ל' ל-5 קמ וככלי לטיולים כדאי מאוד לתת את הדעת לזוויות המרכב השטוחות והמתלים הרכים-מדי בחזית. מי שירצה ללכת רחוק יותר יכול למצוא יקום שלם של אביזרי פרסונליזציה ברמת הקוסמטיקה ושיפורי מנוע, הנעה, מתלים. הסילברדו מציע שילוב מוצלח בין איכות חיים לכושר עבודה והוא עושה את זה ברוח הבוקרים שפרצו את הדרך למערב.

שברולט סילברדו LTZ

טבלת נתונים
מנוע
מנוע 8V, טורבו דיזל
תזמון שסתומים עיליים, 32 שס'
נפח 6599 סמק
מהלךxקדח
הספק/סלד 365כס/3200
מומנט/סלד 91.2קגמ/1699

מרכב
הנעה אחורית, כפולה
הילוכים אוטו' 6, Low 1:2.68
מתלים ק' עצמות עצה, מוטות פיתול, מוט מייצב
מתלים א' סרן קשיח, קפיצי עלה
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS
צמיגים 265/75R16
מידות
בסיס גלגלים 424 סמ
אxרxג 657X243X193  סמ
משקל/עמוס 3100/4500  קג
תא מטען יש והרבה
מיכל דלק 129ל'

ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) לא נמסר
0 ל-100 קמש (יצרן) לא נמסר
צריכת דלק (מבחן) 5 קמ/ל'
טווח נסיעה (מבחן) 645 קמ
מחיר
מחיר  230,000  שח
אחריות 36 חודשים
זווית גישה 22
זווית גחון 165
זווית נטישה 21
מרווח גחון 22 סמ
קוטר סיבוב 17מ'

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת

26 באוגוסט 2008 ב 14:17

באמת איפה רני פלג?

לא נראה טוב המיחזור כתבות הזה מעיתונים אחרים. לתשומת לבך אוגש!

2

Ogash Ofer

27 באוגוסט 2008 ב 23:11

סרטי וידיאו

קצב הפקת הסרטים באתר ירד במעט בגלל עלויות ההפקה!
אך עדיין אנו מפיקים בממוצע כשני סרטים בחודש (ועכשיו עלה לאתר מבחן דרכים לסוזוקי סמוראי טורקיה).

3

Ogash Ofer

27 באוגוסט 2008 ב 23:14

מבחני דרכים באתר

במסגרת שיתוף הפעולה שלנו עם מגזין שטח אנו מחליפים חומרים בין עיתון שטח (בעריכת רוני נאק) לבין אתר השטח הישראלי.
כך יוצא שמבחני הדרכים האיכותיים של עיתון שטח מתפרסמים באתר השטח ויכולים לספק את הגולשים לאורך זמן.
אנו ממשיכים לבצע מבחני דרכים מטעם האתר (וחלקם מלוווים בוידיאו) אבל אנו מתרכזים בהפקות מיוחדות (בעיקר חו''ל ומה שאי אפשר לבצע בישראל).