interest_logo

ויקי - שטח

ויקי - שטח

גאז

החברה הרוסית היתה אחת הראשונות בעולם לייצר מכונית נוסעים עם הנעה 4X4, עוד בשנת 1938

החברה הרוסית היתה אחת הראשונות בעולם לייצר מכונית נוסעים עם הנעה 4X4, עוד בשנת 1938

אם חשבתם שתכנון הג'יפ של בנטאם (שהיה הבסיס לג'יפ המיתולוגי של מלחמת העולם השנייה) ובנייתו תוך כחודשיים הוא סיפור מדהים, מה תגידו על סיפורו של מהנדס הרכב הרוסי ויטאלי גרצ'ב (Vitaly Grachev), שתכנן ובנה את הגאז R1, הג'יפ הסובייטי הראשון, בתוך 50 יום?

גאז 66

גאז 66

ב-1938 תוכננה ונבנתה על ידי החברה מכונית נוסעים עם הנעה 4X4, שזכתה לשם ''גאז 61'' ונועדה לשמש כרכב מפקדים, אך היא לא עברה בהרבה את שלבי הפיתוח. בתחילת 1941 החליט סטלין שצבא האדום זקוק לרכב סיור קל, דוגמת הג'יפ האמריקאי. המשימה הוטלה על גרצ'ב, שהיה אז בן 38, וכל הידע שנמסר לו היה עיתון מארהב ובו כמה תמונות של ג'יפ בנטאם.
גרצ'ב נטל את מרבית מערכת ההנעה מהגאז 61, הצר את הסרנים שלה כדי שיתאימו למבנה הקטן שנדרש מרכב סיור, שידך לעסק מנוע 4 בוכנות בנפח 3.8 ליטר שסיפק 54 כ''ס, צירף תיבת הילוכים של פורד ועל הכל ''הלביש'' מרכב שדמה באופן מדהים לזה של בנטאם - והגי'פ הרוסי הראשון (שקיבל אחר כך את השם גאז 64) היה מוכן.

גאז 67

גאז 67

שנתיים לאחר מכן, עדיין בתקופת המלחמה, שודרג הג'יפ לדגם 67, שהיה מעט יותר רחב, הכנפיים שלו שונו, הוסף לו מיכל דלק ועוד שיפורים. בכל שטח כמעט ה-67 היה עביר יותר מהג'יפים האמריקאים, אבל הוא סבל מבעיות אמינות קשות, הבלמים שלו היו חלשים וצריכת הדלק שערורייתית: כ-2 ק''מ לליטר! לאחר המלחמה יצא דגם 69 שיוצר עד 1972, אז הוחלף על ידי האואז 469.

גאז 3308

גאז 3308

במקביל, ייצרה גאז גם משאיות עם הנעה 4X4, אחת המוכרות שהן היא הגאז 66, שרבות כמוה נפלו שלל בידי צהל במלחמות השונות. גם ממכוניות פרטיות לא משכה ידיה, כשהמוכרות ביותר הן הוולגה והצ'איקה. ב-1992, אחרי התפרקות ברהמ, הפכה גאז לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה והיא ממשיכה לייצר כלי רכב צבאיים, מכוניות פרטיות וגם ג'יפים מודרניים.

דגמי גאז נוספים, חלקם צבאיים וחלקם אזרחיים

ועוד כמה תמונות

יצרני רכב

אודי, איסוזו, ב.מ.וו, ביואיק, גאז, ג'יפ, ג'נרל מוטורס, דודג', דייהו, דהייטסו, האמר, הונדה, וולוו, טאטא, טויוטה, יונדאי, לאדה, לנד רובר, מאזדה, מיצובישי, מרצדס, ניסאן, סאנגיונג, סובארו, סוזוקי, סיטרואן, פורד, פורשה, פיז'ו, קאיה, קרייזלר, רכב נצרת, רנו, שברולט

תגובות

3 תגובות

1

yoavehud

02 בנובמבר 2008 ב 11:36

גאז

נו מי מרים את הכפפה ומיבא רכב כזה ארצה ?

2

עופר אדר

02 בנובמבר 2008 ב 15:00

הבעייה עם יבוא

של כל כלי הרכב ממזרח אירופה היא התקינה (וכנ"ל מסין, דרא"פ, דרום אמריקה ושאר מקומות): הם לא עומדים לא בתקני הבטיחות ולא בתקני זיהום האוויר האירופאים, לפיהם עובדים גם בארץ.
חבל, כי אפשר להביא יופי של רכבים חדשים בסכומים מצחיקים. בזמנו, כשג'נרל מוטורס נהיו מעורבים בלאדה, דובר על יבוא מחודש של הניבה, במחיר של 80 אלף שקל בערך. ומאז המסים ירדו והדולר נחלש...

3

gmike

03 בנובמבר 2008 ב 01:04

התמונה של גאז 69, הכחול- זה בכלל סמוראי

זו תמונה של סמוראי מחופש.
כל החלק האחורי עד מכסה המנוע-אפשר לראות בבירור טת הקווים של הסמוראי, לא העתק, לא חיקויסמוראי!!
מכזה המנוע ,הכנפיים והגריל שונים. הפגוש הקדמי בבירור של סמוראי.

יהיה מעניין לדעת את הסיפור מאחורי התמונה הזו.