שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

ים החולות הישראלי

מדרום לבאר שבע ומערבה עד לאזור צאלים (ורביבים) נפרס ים החולות של הנגב. חלק קטן ממדבר הנגב חולי ואנו נחצה אותו ממזרח למערב. בשבת בה התחיל מבצע 'עופרת יצוקה' יואב ואני יצאנו לחולות באר שבע לצלם את מסלול הטיול. שבת חורפית עם שמים בהירים – בבוקר קר מאוד ועד הצהריים פושטים את הבגדים החמים ופותחים חלונות להריח את פריחת המדבר המדהימה ואז התמלאו השמיים במטוסי קרב... מסלול זה מוקדש בהערצה לתושבי הדרום על עמידתם האיתנה ולחיילי צה'ל על נחישותם – אנו מאחלים ומצפים לשלום ולשלווה ומקווים כי נוכל רק לטייל.

המסלול בעבירות קלה עד בינונית

מתאים לכל סוגי רכבי 4X4 ללא צורך בהילוך כוח אבל נדרש ידע (ראו בהמשך) לנהיגה בשטח חולי והכי חשוב – לצאת לשטח עם שני רכבים ורצועת גרירה!
השטח אותו אנו חוצים משמש לאימונים של צהל באמצע השבוע – שטח אש פעיל בהחלט ולכן אפשרי לטיול רק בשישי-שבת.
אורכו של המסלול כ-70 ק''מ והוא מתחיל כ-12 ק''מ דרומית לבאר שבע ומסתיים כ-10 ק''מ מערבית לאופקים. משך הטיול בין 6 ל-10 שעות.

המסלול בעבירות קלה עד בינונית

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 25 נקודות ציון הניתנות להורדה מאתר השטח

מכיוון שהשטח רווי בשבילים שרובם אף לא מסומנים ע''ג המפה ואין כמעט סימון שבילים מסודר הניווט הוא יחסית קשה.
אבל באמצעות GPS הוא הופך להיות קלי-קלות שכן בהתאם לכיוון של ה-GPS פשוט לתקן ולנסוע לעבר נקודות הציון.

שיטת הניווט בחולות

הניווט במסלול הנוכחי קשה בגלל ריבוי השבילים בשטח אשר אינם מופיעים על המפה ואינם מסומנים בסימון שבילים. אז מה עושים?
יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר השביל המרכזי – הרחב והבולט יותר.
בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול על מנת להבין היכן נמצאים במרחב.
לכל כתבות הניווט באתר השטח - הקליקו כאן
לכל מכשירי הניווט וה-GPS באתר השטח - הקליקו כאן

שיטת הניווט בחולות

הכנות וציוד לחולות

למסלול בחולות יש לצאת עם בן זוג בעל רכב4X4 - בן הזוג שלכם יכול להושיע אתכם בקלות באמצעות רצועת גרירה וזוג שאקלים.
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
רצוי – קומפרסור ומד לחץ אוויר
מכשיר GPS (מהסוג המקצועי או מחשב כף יד עם תוכנה של מפות לשטח)
מפות מתאימות בקנה מידה של 1/50,000 או 1/100,000
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום שלם
לכל ערכות החילוץ באתר השטח - הקליקו כאן

הכנות וציוד לחולות

נהיגה בשטח חולי

בשטח חולי כדאי להפחית את לחץ האוויר בצמיגים (לכ-15-20 PSI בצמיג) וזאת על מנת להקל על הרכב (והנהג). הפחתת לחץ האוויר מגדילה את שטח הפנים (המגע) של הצמיגים עם הקרקע החולית וכך הרכב ישקע פחות בתוך החול העמוק.
שימו לב כי מרווח הגחון שלכם קטן ומכלולי הרכב קרובים יותר לפגיעה מהקרקע. היזהרו ושמרו על הצמיגים שכן הפחתה של לחץ האוויר חושפת את דופן הצמיג לפגיעת חיצוניות וקרעים שלא ניתנים לתיקון.
בנסיעה בשטח חולי השתדלו לשמור על השבילים המהודקים – ירידה הצידה לתלוליות ולדיונות מבטיחה קצת תקיעות ושקיעות – מצוין למי שאוהב זאת!
בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה, חשוב לנסוע בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה.
חשוב להאט באמצעות החול ולא בבלימה חזקה המשקיעה את הגלגלים הקדמיים בחול.
על הרכב השני לשמור מרחק ולא להיכנס יחד עם הרכב שלפניו לאותו תא שטח ולאותו מכשול/בעייה על מנת שבמקרה הצורך יוכל לחלץ את הרכב הראשון אחרת ''טובעים השניים מן האחד'' (להקת כוורת).
לכל הטיפים לנהיגה באתר השטח - הקליקו כאן

נהיגה בשטח חולי

תחילת המסלול:

בתחנת הדלק פז של רמת חובב על כביש 40, כ-130 ק''מ דרומית לתל אביב וכ-12 ק''מ דרומית לצומת נוקדים מדרום לבאר שבע.
עוד בטרם עוזבים את האספלט כדאי לשלב 4X4 ואפשר להפחית כ-40% מלחץ האוויר בצמיגים.
נ.צ. 1 – פז רמת חובב

תחילת המסלול:

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מהחלק הדרומי של תחנת הדלק נכנסים ישר לשטח החולי לעבר השביל הנמצא מאחורי עמדת מילוי האוויר. נוסעים על השביל כ-50 מטרים במקביל לכביש ופונים ימינה – מערבה לתוך החולות
0.5 ק''מ חוצים את כביש האספלט הישן וממשיכים בכיוון דרום – מערב לעבר המדרונות של נחל סכר
0.8 ק''מ (מצטבר) יורדים לערוץ הרחב של נחל סכר
נ.צ. 2 – נחל סכר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

חוצים את ערוץ נחל סכר בכיוון דרום – מערב ומטפסים על הגדה שמנגד
פונים מעט ימינה ונוסעים מערבה על השביל המרכזי שלצד נחל סכר
לאחר כ-1.2 ק''מ ממשכים מערבה על השביל המרכזי (ואילו נחל סכר מתרחק ופונה לכיוון צפון – מערב)
2 ק''מ (מצטבר) השביל החולי הופך לשביל כורכר
3 ק''מ (מצטבר) חוצים את הסוללה הישנה של מסילת הברזל ולאחריו את ערוץ הזרימה של נחל הד
נ.צ. 3 – נחל הד

מי שעוקב אחר המפה וה-GPS ישים לב כי עכשיו נכנסים לתוך שמורת הטבע של ביר משש כשמצפון אפשר לראות את אזור התעשייה של רמת חובב
השביל מתעקל דרומה, עוקף את הנחל שהתחתר בקרקע, חוצה סוללה נוספת ופונה מערבה

8.3 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע למתחם אימונים של הצבא מוקף בסוללות עפר לבנות
נ.צ. 5 – סוללות עפר לבנות

בנגב ייבחן הנהג (העם) בישראל

מדבר הנגב נפרס מדרום לבאר שבע ודרומה. בתקופת השבטים שלט שבט שמעון ברב הנגב ושבט יהודה בחלקו הצפוני לאחריהם הנבטים הפריחו את הנגב וחצו אותו בשיירות ארוכות בחלק המערבי של דרך הבשמים. כיום הנגב מהווה כ-60% משטח מדינת ישראל אך רובו שומם ואינו מיושב וזאת אחת הסיבות שבן גוריון הכריז כי ''בנגב יבחן העם בישראל''.
מדבר הנגב נמצא בחלק הצפוני של רצועת המדבריות העולמית שבין קו רוחב 20 מעלות צפון לקו רוחב 30 מעלות צפון - מדבר סהרה הנמצא מערבית (ודרומית) לנגב שוכן ברצועה מדבריות זאת וכן המדבר הערבי הנמצא מזרחה (ודרומה) לנגב.
גבולות הנגב ממזרח, דרום ומערב מוגדרים כיום בהתאם לגבולות המדיניים של מדינת ישראל ואילו הגבול הצפוני נע ונד בהתאם לכמות הגשמים השנתית (קו 300 מ''מ גשם בשנה הוא באזור צומת בית קמה מצפון לבאר שבע)
שיא הגובה בנגב נמצא באזור הר הנגב – מצפה רמון ופסגתו הוא הר רמון 1,037 מטרים.
רבים חושבים כי קרקע המדבר רובה חולית אך מי שמכיר את המדבר ואת הנגב בפרט יודע כי הדבר אינו נכון. לשם ההשוואה - במדבר הסהרה, המדבר הגדול בעולם, רק חמישית משטחו היא חול ובדומה לכך גם הנגב שרוב שטחו סלע משקע ימי.
הנהיגה והחיים בשטח המדברי הם אתגר לכל נהג ובשטח החולי האתגר כפול ומכופל (ממש 4X4) ונכון יהיה לכתוב גם כי ''בנגב יבחן הנהג בישראל''.

בנגב ייבחן הנהג (העם) בישראל

1.2 ק''מ (מצטבר) השביל נכנס לתוך הנחל ואנו ממשיכים מערבה בנחל
3.1 ק''מ (מצטבר) קירות של מבנה גדול –השרידים של קצ'ר רולבן
נ.צ. 10 – קצ'ר רולבן
מבנה טורקי גדול שקירותיו נשמרו אבל גם לא ידוע עליו הרבה, אולי נבנה על ידי הפועלים שעסקו בבנית מסילת הברזל הטורקית באזור?!

ממשיכים על השביל הכבוש שמימין – מזרח לסוללות העפר (הסוללה משמאל לכם)
0.4 ק''מ עוד סוללה עפר – הפעם מצד ימין לכם
0.9 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים גדול בקצה סוללת העפר שמימין
פונים ימינה – מזרחה ומטפסים לשיא הגובה המקומי
1.6 ק''מ (מצטבר) שרידי הבטון של עלומים הישנה על גבעה ממנה ניתן לראות רחוק לראות שקוף...
ממזרח רואים את תחנת הכוח הפועלת על גז טבעי ברמת חובב, כאן גם אמורה לקום תחנת כוח פרטית אשר תפיק חשמל מגז/פצלי שמן/שמש ותמכור אותו לחברת החשמל. מצפון-מזרח שתי אנטנות גבוהות ובולטות על גבעת חבלנים שמדרום לבאר שבע.
נ.צ. 6 – עלומים הישנה

חוזרים מערבה על השביל ממנו באנו
0.4 ק''מ צומת V בו פונים שמאלה לכיוון הדיונות עם העצים שבאופק
1.4 ק''מ (מצטבר) צומת V בו שוב פונים שמאלה ועולים בהמשך על שביל כבוש
2.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת שבילים גדול ליד עץ אשל ענק – גדול מספיק שאפשר לחסות בצילו יחד עם הרכב ולפרוס תחתיו ארוחת בוקר
עד כאן 17 ק''מ ראשונים של הטיול
נ.צ. 7 – עץ אשל בצומת

מומלץ לצאת מכאן לטיול בדיונות שמדרום.
שימו לב והשתדלו לנסוע רק על השבילים על מנת למנוע הפתעות, בדקו היטב לאן אתם נוסעים והיזהרו מסכינים ומשבירות חדות של הדיונה.
חוזרים לצומת עץ האשל בנ.צ. 7

נוסעים מערבה על השביל הראשי – שימו לב כי משמאל לשביל הכבוש קיים שביל חולי נוח יותר (במיוחד לרכב שהוריד אוויר מצמיגיו)
1.8 ק''מ השביל מתעקל שמאלה-דרומה ומימין כמה קוביות ועמודי בטון

נ.צ 9 – צומת V

פונים שמאלה ונוסעים בתוך הערוץ של נחל הבשור
0.3 ק''מ השביל שבנחל יוצא מהערוץ ומטפס על הגדה השמאלית
0.6 ק''מ (מצטבר) השביל יורד חזרה לתוך ערוץ הנחל במטרה לחצות את הערוץ לגדה צפונית
השביל מתעקל בתוך נחל הבשור ואחר חוצה את ערוץ נחל באר שבע המקביל לו בקטע זה תוך כדי שהוא מתמרן בין העצים והצמחייה העבותה ולכן לא פשוט למצוא את הדרך החוצה אבל היציאה קיימת ומומלץ לבחור בשביל עם סימני שימוש הרבים ביותר (סימני צמיגים), ללכת ברגל לפני הרכב ולבדוק מהוא השביל הנכון ולהיעזר בכיוון של מכשיר ה-GPS
1 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לגדה הצפונית של נחל באר שבע
נ.צ. 17 – גדה צפונית

אחר ביקור בח'רבה ממשיכים עם הכיוון ממנו הגענו (לכיוון צפון – צפון מערב) 1.4 ק''מ עד צומת V
נ.צ. 11 – צומת V

פונים שמאלה – מערבה ונוסעים בתוך נחל חפושית
0.9 ק''מ חוצים שביל כורכר כבוש
ממשיכים לצד ערוץ הנחל – גם שהשביל אינו תמיד ברור (בגלל הפריחה)
1.7 ק''מ (מצטבר) חוצים שביל חולי ברור
נ.צ. 12 – שביל חולי

פונים שמאלה - מערבה
1.5 ק''מ עד צומת T (בהמשך זה ערוץ הנחל הרחב של נחל הבשור עם עצים שבתוכו)
נ.צ. 13 – צומת T

פונים ימינה ונוסעים צפונה לצד נחל הבשור
0.5 ק''מ השביל פונה שמאלה ויורד לתוך הערוץ של נחל הבשור
במרכז הערוץ פונים ימינה – צפונה לשביל שבין העצים
לאחר כ-1 ק''מ (מצטבר) ולפני שהשביל שבנחל מסתיים פונים שמאלה ומטפסים על שלוחת החול שממערב
נוסעים לצד נחל הבשור בכיוון צפון מערבה
2 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים
נ.צ. 14 – צומת שבילים

פונים U ימינה בחדות כמו פניית פרסה ונוסעים לכיוון מקבץ העצים כאשר השביל מתעקל לכיוון צפון צפון-מזרח בירידה לתוך נחל הבשור
1 ק''מ מרכז נחל הבשור
נ.צ. 16 – נחל הבשור

פונים שמאלה על הכביש לכיוון הגשר האירי שעל נחל הבשור צומת צאלים – שימו לב כי בחורף הוא מלא במים ובשעת הגשם הוא מוצף וחסום למעבר כלי רכב.
למה גשר אירי?
אגדה אורבנית מספרת כי האנגלים אשר אינם מחבבים את האירים קוראים כך למעבר נמוך בתוך הנחל כבדיחה על חשבונם של האירים – הרי אין במעבר שכזה כל גשר. לעומתם האירים מספרים כי האנגלים לא מספיק חכמים כדי להבין את יתרונות הגשר השקוע וכי רק מי שמכיר את השטח יודע את מיקומו ויכול לנצל זאת לצרכיו.
0.8 ק''מ צומת צאלים בו פונים על הכביש ימינה
1.2 ק''מ (מצטבר) שביל כבוש מימין עם שלט ל''דרך הבשור'' ומגדל התצפית
נ.צ. 22 – צומת המגדל

פונים מערבה ונוסעים על הגדה הצפונית של נחל הבשור שברקע קיבוץ צאלים עם 3 אנטנות בולטות ומדרום נקודת החיבור של נחל באר שבע לתוך נחל הבשור
2.8 ק''מ צומת שבילים מעל ביתרונות הנחל

1.1 ק''מ מגיעים לצומת T עם שביל כבוש
נ.צ. 20 – צומת T

פונים שמאלה על השביל הכבוש
0.5 ק''מ לאחר שחוצים קו מתח ומשמאל שיבר מים מגודר פונים ימינה לכיוון השלט הצהוב שעל הכביש
0.9 ק''מ (מצטבר) כביש מצומת צאלים לצומת אורים
עד כאן עוד כ-25 ק''מ נסיעה מהעצירה הקודמת בדיונה
נ.צ. 21 – כביש 234

מטפסים על המגדל לתצפית על נחל הבשור
נוסעים מערבה על שביל הכורכר המסומן בכחול
0.3 ק''מ פונים ימינה עם סימון השבילים הכחול
1.4 ק'' (מצטבר) הגדה הדרומית של גשר הולכי הרגל התלוי מעל נחל הבשור (בעבר היה הגשר התלוי הארוך בישראל – כיום זה הגשר בנשר)
נ.צ. 23 – גשר הולכי הרגל

ממשיכים על השביל המסומן בכחול – דרך נוף כבושה לכל רגל
כייף לנוסע מהר אבל שימו לב למטיילים ברגל, באופניים וברכב הפרטי שנוסעים בקצב צב ולא מבינים איך אתם – המשוגעים ''דוהרים'' מהר
2.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם הכחול
3.1 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה עם הכחול
6.9 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה לכיוון באר רבובה (המבנה שלידו עצי הדקל)
נ.צ. 24 – באר רבובה

חוזרים לשביל הכחול
13.1 ק''מ תל שרוחן – אפשר לטייל ברגל ולטפס על התל
17.5 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה ולאחר כ-100 מטרים עולים על כביש אספלט
18.2 ק''מ (מצטבר) חוצים את נחל הבשור שמשמאל הגשר הגדול ומגיעים לכביש אופקים – צומת מעון
נ.צ. 25 – כביש 241
קטע 3 במסלול אורכו כ- 25 ק''מ

סוף הדרך

על כביש 241 פנייה ימינה לכיוון אופקים ולצומת גילת (בגילת ימינה לבאר שבע ושמאלה לאשקלון)
פניה שמאלה לצומת מעון וימינה לצומת גומה וצומת סעד

באר רבובה
כביש 241

קוארידנטות ברשת ישראל ישנה וקובץ TWL לתוכנת נביגייד

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE,
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''