שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: הפרד המכני 3X3 של מוטוגוצי

יצירת מוטורית מיוחדת במינה, עם הנעה 3X3, שנבנתה במיוחד כדי להעביר אספקה לחיילים האיטלקים המשרתים בהרי האלפים

עד לסוף שנות החמישים של המאה הקודמת, התבססה ''דחיפת'' האספקה לחיילים מצבא איטליה שהוצבו בנקודת מבודדות באלפים על פרדים. כן, כאלה אמיתיים, עם ארבע רגליים וזנב. עד שקם גנרל איטלקי אחד, גארברי שמו, והגה רעיון מבריק: למה שלא נבנה רכב שיוכל להגיע לכל המקומות האלה, ונפסיק להיות תלויים בבהמות שיש להן מצבי רוח לא צפויים?

image

אמר ועשה. התכנון והבנייה הופקדו בידי מהנדסי חברת מוטוגוצי, שהיו בעלי ניסיון רב בייצור אופנועים, כולל כאלה עם שלושה גלגלים. אנשי מוטוגוצי לקחו כבסיס את מנוע ה-V החדש שרק סיימו לפתח, בנפח 750 סמק, ובנו סביבו כלי רכב יוצא דופן במיוחד.

image

דבר ראשון, היו לו שלושה גלגלים, אחד מלפנים ושניים מאחור. דבר שני, כל שלושת הגלגלים היו מונעים, עם דיפרנציאל מרכזי ננעל ונעילת דיפרנציאל אחורית. בצמוד לגלגלים האחוריים היה התקן קבוע, שאיפשר להרכיב עליהם זחלים להגדלת העבירות, במיוחד באזורים מושלגים. בנוסף, ניתן היה להצר או להרחיב את כל החלק האחורי, בין 130 ס''מ ל-85 ס''מ בלבד, לטובת מעבר בשבילים ההרריים הצרים.

image

הכלי החדש, שקיבל את השם mulo meccanico, כלומר פרד מכני, יוצר בין השנים 1960 ל-1963. בסך הכל יוצרו 420 יחידות, 20 דגמי אב, 200 מסדרה 1 ו-200 מסדרה 2, והיום הם מבוקשים ביותר על ידי אספנים.

כפי שתוכל לראות בתמונות ובסרטים המצורפים, הפרד המכני הזה הוא מסורבל למדי וקשה לנהיגה. העברת הכוח לגלגל הקדמי מסובכת, ועוברת דרך כמה גלי הינע. אבל יכולת השטח שלו – במיוחד יכולת הטיפוס – מדהימה.

image

הפרד בשלג

הפרד מחלץ תלת אופנוע של חברת FN

התמונות של אמיר ישראל - פרדות מובילות אספקה למוצב החרמון

התמונות של אמיר ישראל - פרדות מובילות אספקה למוצב החרמוןהתמונות של אמיר ישראל - פרדות מובילות אספקה למוצב החרמוןהתמונות של אמיר ישראל - פרדות מובילות אספקה למוצב החרמוןהתמונות של אמיר ישראל - פרדות מובילות אספקה למוצב החרמון

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת

03 במאי 2009 ב 21:24

היינו כחולמים!!!

מיד לאחר מלחמת ששת הימים כשנבנה מוצב החרמון ,הקרוי היום הישראלי,.( מספר צריפים ,לא להאמין בידי צילומים היסטוריים) בפסגת החרמון
אמצעי התובלה העיקרי היו פרדות שהצבא שכר מתושבי מג'דל שמס,
שרתתי בגזרה והיינו יורדים מהמוצב למג'לל שמס מעמיסים ציוד =מזון ,תחמושת על הפרדות (בידי צילומים משותפים עם הפרדות)ועולים חזרה -עד שלוש פעמים בשבוע . מדי פעם פרדה התפגרה בדרך .
פעם בשבוע אם מזג האויר אפשר זאת נחת מסוק בקרבת המוצב
חבל שאז לא שכרו מהאיטלקים את הפרדות הממונעות .
מדובר על סוף שנות השישים כשעד אמצע שנות השישים יצרו פרדות ממונעות.

2

Ogash Ofer

03 במאי 2009 ב 21:29

שלח תמונות ונצרף לכתבה

3

עופר אדר

03 במאי 2009 ב 22:00

אח בוגר

עוד לפני שחשבו על הפרד של מוטוגוצי, ייצרו בארהב את ה-M274, שהיה פרד מכני על בסיס הג'יפ המוכר

4

boazs64

04 במאי 2009 ב 20:50

סרטון


https://www.youtube.com/watch?v=cHJJQ0zNNOM

5

אורח/ת

17 במאי 2009 ב 09:45

איזה כתבה בונבוניירה!!! זאת הטרקטור

המונע גלילית - תענוג אמיתי.תודה.