שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

רבע טון - וולוו XC60

המון טכנולוגיה, ארוזה בחבילה קומפקטית ושרירית. וולוו סופסוף מצאה את המפתח לדור הצעיר

החורף לא היה יום גשום מזה. וזה היה היום המושלם לטפס בו לרמת הגולן כדי לתפוס מאותו ריח ''רמת גולני בחורף'' ייחודי, ולהיות חלק מאותה אווירה חורפית, קרה, רטובה, ערפילית וקודרת, שבכל הקשר אחר עדיף היה לבלות אותה מכורבל על שטיח פרוות דוב מול אח ענקית יחד עם הפולניה והסקוטי האהובים עלי.
הגשם ליווה אותנו בלי לנוח לרגע לכל אורך הדרך הארוכה לגולן וגם שם הוא לא הירפה, אפילו התחזק, כשהטיפוס מעלה הכניס אותנו בינות לעבים עצמם ולערפל כה סמיך שאפשר היה לטעום אותו בפה. זה בדיוק המצב שבו רכב פנאי כפול-הנעה, הוא כלי הרכב העדיף. ההנעה הכפולה, אמצעי בקרת האחיזה והיציבות המשוכללים, שלדת כביש מוצקה ומדויקת, גלגלים גדולים ומרווח מורם. כך כשהגענו לציר הנפט והכניסה אליו הוצפה בזרם מים ער למדי – ושקוף להפליא – לא חששתי להיכנס לנהר ולחצותו לעבר הכביש המשובש שנמתח ונעלם לתוך הערפל.

eרוzיה

כבר דשנו בעבר במראה של ה-XC60 ואיני רוצה לחזור שוב על כל המסה. אקצר עם העובדה שה-XC60 נאמן למראה המשפחתי החדש של וולוו ובהחלט שמצליח להיות מזוהה היטב עם קו המוצרים כולו. זה נכון משבכת החרטום והפנסים, קו המותניים המדורג והאחוריים הזקורים. אפילו שיפוע השמשה הקדמית וצללית הגג מחוברים היטב לדור החדש של וולוו. אז עכשיו אחרי שברור לנו של מי הילד הזה, אפשר להסתכל על הקנקן כולו. ואתם יודעים מה? הוא לא גרוע בכלל. ארכיטקטורה מודרנית המשלבת הטיה לפנים של קווים וניפוח עגלגל של אזורים אחרים יוצרים מראה שרירי-אך-אלגנטי, נקי-אך-מתוחכם מבלי ליפול למלכודת ההדיוטות שנקראת ''עיצוב סקנדינבי''. בשתי מילים: אוטו כוסי ובשלוש: אוטו כוסי לאללה.

eרוzיה

רכב המבחן הגיע מצויד ברמת האבזור ה''בסיסית'' יחסית, שאינה כוללת כמה פריטים בולטים כמו ריפודי עור מלאים ומערכת מולטי-מדיה מקורית ועוד פריטים כמו בוסטר מקורי או גג פנוראמי. ובכל זאת הפנים מרשים מאוד. ראשית הוא מרשים באדריכלות שלו. בעיקר שבתה את ליבי הקונסולה המרכזית ה''צפה'' שבתוכה משולבים אינסרטים מאלומיניום מכורסם ומוברש. קיימת אופציה שהקונסולה תהיה מעץ בטקסטורה כמעט-גסה – מקסים. הקונסולה הזו היא הרחבה ופיתוח של קונספט הקונסולה הצפה שהופיעה לראשונה ב- S40בהשראת Bang&Olufsen. לוח המחוונים מכוסה קשת אלגנטית המצלה על החיווי וזה עצמו משלב מחוגים אנלוגיים לסל''ד ומהירות שבטבורם צגי-מידע דיגיטאליים מתחלפים. גלגל ההגה גדל –קוטר ועתיר-מיתוג בחזיתו. שורת המושבים השנייה מתקפלת 40/20/40 ובמצבה ה''שוכב'' היא מיישרת את המפלס לתא המטען. שם מאחור תמצאו גם שקע מתח ואוזני קשירה שימושיים מאוד.

מערכת ההנעה מתחילה ממנוע T6 החדש בנפח 3.0ל' המפיק 285 כ''ס ו-40 קג''מ בעזרת מגדש טורבו. המנוע הטורי בן ששת הצילינדרים, קומפקטי דיו כדי להיות מותקן לרוחב השלדה (ממש כמו ב-S80 עליה ה-XC60 מתבסס), עם יתרונות ברורים לבטיחות וניצול חלל פנים. תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה מורידה את הכוח למערכת הנעה מבוססת מצמד האלדקס. זה הדור הרביעי של המערכת הזו, שדפקה הופעת בכורה ב-XC70 לפני עשור בערך, ואמורה להיות הרבה יותר זריזה וחלקה בשילוב ההנעה לגלגלים האחוריים. למען הסיר ספק אין ל-XC60 דיפ' מרכזי כאשר במצב של אחיזה טובה (והגה ישר) ההנעה תהיה 95% קדמית עם שילוב הדרגתי של הדיפ' האחורי עד לחלוקת מומנט שווה.

בין המערכות הרבות שיש ב-XC60 אציין את בקרת המהירות במורד, את בקרת השיוט האקטיבית, את מערכת ה''סיטי סייפטי'' המשתמשת בחיישן אופטי, יחד עם מערכת לכיסוי שטחים מתים, התראה על סטייה מנתיב, התראת התנגשות, עזרה בייצוב נגרר ובטח ששכחתי עוד משהו (אולי התראה שנגמר החלב במקרר?). כל זה חוץ משכבות השריון הרבות שמיועדות לשמור עליך בחיים במידה וכל האלקטרוניקה נכשלה. זה הופך את ה-XC60 לאחת המכוניות הבטוחות ביותר שיש היום בישראל – אם לא אחת הפרנואידיות שבהן.

Oוצmה

אחרי שמתסדרים מאחרי גלגל ההגה העתיר ומתחילים להתגלגל, שני דברים הופכים מייד לבולטים מאוד. הראשון: זמינות הכוח ונדיבותו שנשפכים ממערכת ההנעה כמו מפל מים בהפשרת שלגים סקנדינאבית. השני: המוצקות של המכונית. מוצקות גרמנית למדי באופייה אך מעט פחות מענישה. וזה הופך יוממות עירונית לאוננות ישבנית, כשהוולוו החטוב מקפיץ את רוכבו, הקפץ היטב, בתגובה לאספלט משובש. הכי הזה לא אוהב כביש שבור והוא דואג ליידע אותך היטב. זה בלט יותר על שברים חדים ורבועים ופחות על גלים, שקעים ו''ניפוחים'' שלעיתים מגיעים ממש ברצף. לעומת זאת, פסי האטה נספגים יפה והמרכב מפגין ריסון למופת. התמרון בעיר קל מאוד דרך ההגה נטול התנגדות, וההילוכים בתיבה חולפים מעדנות יחד עם הרמזורים בדרך להרים.
הכביש הרטוב והגשם הסוחף לא באמת הטרידו אותי. התנועה סביבי האטה לקצב זחילה כמעט, אבל אצלי – בוולוו – המגבים מענטזים בעליזות מסלקים את המים מהשמשה המשופעת, שלוליות לא מאוד מטרידות אותי עם מרווח גחון של 23 ס''מ וחימום עדין המכוון לרגליים שומר את הבהונות הקטנות של רגליי חמימות ונעימות. רמת האחיזה של הכלי הזה מדהימה, לא פחות. בקו ישר או בפניה, הוולוו נטוע וחש מאוד בטוח, אפילו ברטוב הזה.
אביבי הלין בעת השקת ה-XC60 על רעשי רוח רמים. רכב המבחן שלנו צויד בזיגוג כפול בכל החלונות ורמת הרעש בתא הנוסעים הייתה פונקציה של כמה גדולים גבישי הברד שניתכו עלינו באותו הרגע. למעט זאת, ומערכת השמע כמובן, הנסיעה הייתה חרישית ונעימה. בוודאי שהייתה אוושת מנוע בהאצה חזקה, אבל זה טבעי ונכון.

Oוצmה

יכולת השטח מאוד מפתיעה. הרבה מעבר לטענה של מרבית המתחרים, מסוגל ה-XC60 להשאיר את האספלט הרבה מאחור. הקרדיט ליכולת הטובה הזו מגיע ראשית למרווח הגחון הגדול ולזוויות המרכב הנדיבות וכמובן למערכת ההנעה החדשה. אחד השינויים המרכזיים – ואולי המפתח לשיפור המהותי מהדור הקודם – הוא שינוי ברירת המחדל של מצמד ההאלדקס מ''פתוח'' ל''נעול''. כך שבעצם בכל זינוק מהמקום תזנקו עם הנעה כפולה. במידה והמערכת לא תזהה החלקה – או אז ישתחררו הגלגלים האחוריים מעול ההנעה. היתרונות ברורים, בעיקר על שטח דל אחיזה או טובעני ובוודאי על הכביש הרטוב שעליו התקיימה נהיגת המבחן הזו. פרק השטח לקח אותנו לבוץ של הגולן ולכמה מעלות ומורדות תלולים שעם כולם – יש לציין – הוולוו התמודד טוב במפתיע. בקרת המשיכה יעילה מתמיד כמו גם הגבלת המהירות במורד שהופכת כל מתלול מבהיל לתרגיל פשוט של לחיצת מתג.

אבל אל תטעו, לא מדובר כאן בדיפנדר מוקטן, וחשוב לזכור את המגבלות של הגחון המוגן במיגון מינימאלי בלבד, את הצמיגים דקי הדופן ורדודי הסוליה שנסתמים במהירות בבוץ וגם המתלים לא אוהבים חריצי-רוחב ואבנים שתולות. מצד שני, תמצאו דרך עפר כבושה, ופתוחה והוולוו יכולה לעשות לך כנפיים. עם כלכך הרבה כוח זמין מתחת לדוושת התאוצה, התקשיתי להתאפק שלא לסחרר את הגלגלים עד שמהצמיגים יוותרו רק רצועות גומי מדלדלות. אז לא התאפקתי, ונהניתי נורא, מעוצמת המנוע, ומהתגובה העליזה של השלדה. שטח הוא ממש לא מילה גסה בלקסיקון של וולוו ויפה שעה אחת קודם – זה פשוט ניצול טוב יותר של כמעט 300,000 שקלים.

Sפורtיבי

זה שוולוו מסוגלת ליצר מכוניות חזקות, אנחנו כבר יודעים מזמן. גם העובדה שהם מתאמצים נורא, כבר כמעט עשור, להשיל את הדימוי המבוגר של המותג גם זה ידוע. וה-XC60 מביא למיצוי את שניהם. גרסת ה-T6חזקה מאוד ויחסית חסכונית, והמכונית רחוקה מלהיות אקזמפלאר ממגרש החניה של פרוטיאה בכפר. ובהחלט משהו שאשתי, בטוחני, תשמח להראות בו. מהצד של המקל אציין את נוחות הנסיעה הלא מושלמת, גלגל ההגה שגדול באופן מופרך ופוגם בממשק עם המכונית. בקצב מהיר צריכת הדלק משמעותית מאוד, אך עם רגל עדינה אפשר ''לרדת'' ל-8.0 ק''מ/ל' עדיין לא מאוד חסכוני.
מצד הגזר, המחיר מצוין, המוצר טוב מאוד וחבילת הבטיחות בו מקיפה כפי שאין באף כלי אחר בארץ. אמנם, 300 אלף שקלים לא מחיר לכל נפש אך אפשר להתייחס ל- XC60 ככלי של וולוו למלחמה בתאונות הדרכים. ואם אפשר ליהנות על הדרך, אדרבא.

Sפורtיבי

מרווח גחון

המרחק שבין הקרקע לנקודה הנמוכה ביותר בגחון המכונית. קיים גם מרווח גחון דינאמי המתייחס לצימצום מרווח הגחון בעת פעולת המתלים. נתון רלוונטי במכונית עם מתלים נפרדים.

מרווח גחון

האלקדס

מערכת הנעה המוותרת על דיפ' מרכזי ומשלבת, בהדרגה את הדיפ' האחורי לפי פקודה מחישני גלגל ועומס צידי. הנעילה מתבצעת באמצעות מנגנון חשמלי המפעיל מצמד רב-דיסקי. זאת, בשילוב בקרת משיכה המווסתת את סחרור הגלגלים על-ידי הפעלת בלמים, מקנה הורדת כוח יעלה מאוד.

האלקדס

פרוטיאה בכפר

דיור מוגן באיזור השרון לאוכלוסיה המבוגרת. סל השירותים כולל בטחון פיזי,
רפואי וחברתי, טיפול מרבי ושקט נפשי. בכפר מחלקה סיעודית ומחלקה לתשושי נפש. 1-800-374-888

וולוו XC60 T6

מנוע
מנוע 6 ציל' טורי, רוחבי, מוגדש טורבו
תזמון 24 שס'
נפח   2953 סמ''ק
מהלךxקדח 82/93.2 מ''מ
הספק/סל''ד 285 כ''ס/5600
מומנט/סל''ד 40 קג''מ/1500
 
מרכב
הנעה כפולה קבועה, האלדקס
הילוכים אוטו', 6
מתלים ק' תמוכות מקפרסון, קפיצי סליל, מוט מיצב
מתלים א' רב-חיבורי, קפיצי סליל, מוט מיצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר המון
צמיגים 235/65R17

וולוו XC60 T6

מידות
בסיס גלגלים 277.5ס''מ
אxרxג 463X189X171.5 ס''מ
משקל 1770 ק''ג
תא מטען 495 – 1455ל'
מיכל דלק 70 ל'
 
ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) 210 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.5 ש'
צריכת דלק (מבחן) 8.0 ק''מ/ל'
טווח נסיעה (מבחן) 560 ק''מ
 
מחיר
מחיר 300,000   ש''ח
אחריות 24 חודשים

זווית גישה 22
זווית גחון 153
זווית נטישה 27
מרווח גחון 23 ס''מ
קוטר סיבוב 11.9 מ'

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

01 ביוני 2009 ב 23:28

מה קרה לסרטים? אני מתגעגע!

2

ilan4x4

02 ביוני 2009 ב 19:40

יגיעו יגיעו

אל תדאג - אנו ממשיכים עם הסרטים - תודה.