שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

לקסוס Lexus RX450h - המשכנע

דור חדש למשפחה ההיברידית מלקסוס מתחיל להראות את ניצני הבשלת הקונספט. פרימיום וחסכנות כבר לא דבר והיפוכו

התגלגלנו באיטיות בשביל הלבן המחבר בין הפסלים הרבים של פארק הפסלים של חצרים. בין היצירות של אמנים בעלי שם ואחרים ידועים פחות וחיפשנו ''משהו'' מתאים. מתאים למה? מתאים לאופי הדו-חי של ה-RX בה נסענו. עברנו כבר כמה פניות עד שמבטי נפל על האופנסוס או סופאן. ''זהו זה'' אמרתי לתומר הצלם ומיד עצרתי '' זה בדיוק מתאים להייבריד הזה''. שהרי אין דבר חזק יותר מסוס וחסכני יותר מאופניים. וגם הלקסוס הזה עם כמעט 300 סוסים, צריכת דלק של משפחתית 2.0 ל' ו''ציון ירוק'' הטוב בסגמנט.

רק רקע אחד

לקסוס, כשלוחה של טויוטה, נמצאת עמוק בתוך המשחק ההיברידי כאמצעי הנעה ואנרגיה מתחדש. היפנים לא הלכו בדרך הדיזל התכול לסוגיו, או לעבר האתנול המופק מצמחים, אלא מראשית בחרו באופציה ההיברידית אשר יהיה קרש הקפיצה עד להגעתה של מערכת הנעה כל-חשמלית שימושית (בפרמטרים של ביצועים וטווח). לקסוס מהווה את חוד החנית בפיתוח הטכנולוגי של הענק היפני. בין השאר בזכות  אופיים החדשני של רוכשי לקסוס וכן האפשרות להטמיע את מחיר הטכנולוגיה בתג המחיר הגבוה ממילא של המכונית הממותג כה גבוה.

רק רקע אחד

הדור הראשון של ה-RX ההיברידי לא מאד הרשים אותנו למרות שלקסוס מאוד גאים בו וחוזרים ומזכירים שמדובר ברכב הפנאי-פרימיום ההיברידי הראשון – בכל הזדמנות שניתן (אז נתן להם להזכיר זאת גם עתה). צריכת הדלק לא היה טובה באופן ראוי לציון ואפשר היה לתרץ זאת כ''ביצועים של 8V עם צריכה של 6V''. אני יודע גם אותנו זה לא שכנע. 6.5 ק''מ לליטר זה לא מאד צנוע.

ואז הגיע הדור הנוכחי אשר הרים את רף הפאר והביצועים, ומורה את המשך הכיוון של יצרן הפרימיום היפאני ובנוסף נושא בין כנפיו את מערכת ההנעה ההיברידית החדשה. לא בכדי הוצג ה-h באירופה, שם ביבשת הישנה נמכרת הגרסה ההיברידית יותר מזו הרגילה כך שעיקר מאמץ השיווק ההיברידי מופנה לעבר אירופה.
עוד שינוי מול הדור הקודם הוא מאזן ההספק אשר הופך את ה-RX ההיברידי לגרסה החזקה יותר מבין השתיים עם יתרון של 20 כ''ס על פני ה-350.

רק חדי מבט יוכלו לזהות את ההבדלים בין שתי הגרסאות. למעט הכיתוב המתבקש, מאובחנת גרסת ההיבריד בסמלי-מותג על רקע כחול-עמוק – יען כי חשמל בכפות ידיך. המרכב משקף את פילוסופיית L-פינס המשותפת לדור האחרון של לקסוס, ומציגה מראה זורם מחד גיסא אך גם כוחני ואסרטיבי מאידח גיסא. מעין עידון כוחני או כוח מעודן. התוצאה, היא מרכב מאוד הומוגני וזורם.

הפנים עלה מדרגה ביחס לדור הקודם ומציע הנדסת אנוש וחומרים יותר טובים. וויזואלית גם הפנים אינו שונה בין הגרסאות וחבילות האבזור מציעות את המיטב שיש בקטלוג לקסוס (למעט בקרת השיוט האקטיבית המבוססת מכ''מ שמשרד התקשורת מקשה על ייבואה).

החלק המעניין ביותר הוא כמובן מערכת ההנעה. כמו בדור היוצא גם כאן יש מנוע בנזין ושני מנועים חשמליים. מנוע הבנזין הוא גרסה מוחלשת של המנוע ב-350. מדובר ב-6V בנפח 3.5 ל' שמפיק 248 כ''ס ו-32 קג''מ. עם מערכת תזמון, מהלך וקדח בוכנה זהים למנוע של גרסת ה-350, מכוון המנוע ב-h לחסכון. להנעת הגלגלים הקדמיים מצטרף מנוע חשמלי עם הספק של 167 כ''ס ו-33 קג''מ ואילו הגלגלים האחוריים מקבלים הנעה רק ממקור חשמלי בעל הספק של 68 כ''ס ו-13 קג''מ. על חלוקת ומעבר הכוח ממונה רכיב דמוי דיפרנציאל המחבר בין מנוע הבנזין, המנוע החשמלי ותיבת ההילוכים הרציפה. למעט השיפור המשמעותי בתפוקה, מסוגלת המערכת החדשה לתמוך בהנעה חשמלית טהורה לפרק זמן ארוך יותר ותהליך הטעינה העצמית יעיל יותר. מצד שני לטכנולוגיה הזו יש משקל וגרסת h כבד יותר ב-80 ק''ג (משקל עצמי) מגרסת הבנזין. דפי הנתונים עוד יודעים לספר על תאוצה איטית יותר בשתי עשיריות במיאוץ למאה קמ''ש – זניח למדי.

צא לכביש

למרות הקרבה בין המכונית, שתי הגרסאות מתנהלות שונה. בעוד שה-350 חד מאוד ומדויק, ה-450h יותר רך על גבול המחסור בריסון. רוב הזמן, בנהיגה איטית ורגועה, זה בא לידי ביטוי בהחלקה נעימה וזרימה טובה על פני הכביש. נסו לנהוג בקצב הנמרץ שמאפשר ה-350 ואז יתגלה החרטום הנודד וזוויות גלגול. האם מישהו בלקסוס שכח להתאים את כיול המיתלים למשקל החדש? מצד שני רוב האנשים רוב הזמן יהנו מנוחות הנסיעה העדיפה של ה-h ואם באותה הזדמנות שיסעו עם מטען מלא או נורא מהר הלקסוס ירכון מעט ויתנודד – לא נורא...

צא לכביש

השקט המופלא של מערכת ההנעה חושף רעשי רוח די מוזרים האמת, מקורה A וממראות הצד. העסק הופך לממש מרעיש אם באותו הזמן תנשוב גם רוח צד ערה ואז המראה החשופה לרוח אף תווברץ בתושבתה. זולת זאת, כל מה שכתבתי על ה-350 והמצוינות של ה-NVH שלו, תקף גם כאן.
ואיך זה נוסע? אתם בטח שואלים...כמו מכונית עם 300 כ''ס. מאוד מהר. במין שילוב (שחוק למדי) של ''אגרוף פלדה בכפפת משי''. אולם אין כאן בעיטה חזקה, בעיקר בזכות תיבת ההילוכים הרציפה, אלא תאוצה שהולכת ומתגברת עד לסוף שמוגבל על-ידי השכל הישר של הנהג או במידה והאחרון כושל, ב-200 קמ''ש. לא גרוע.

אהבתי את האפשרות לזחול רק בהנעה חשמלית. זה ממש עוזר להתגנב החוצה מהשכונה הישנה בשעות הקטנות של הלילה. ועוד יותר מפתיע פרק הזמן הארוך שבו ניתן לנסוע רק על החשמל. אני חייב להודות שזה מרגיש נורא מוזר לנהוג במכונית שמתגלגלת ברחש על הכביש כשרק אוושת הגלגלים על הכביש נשמעת. מוטרדים הרבה יותר ממני היו כמה חתולי רחוב שהופתעו מה-SUV המתנגב אליהם באור ראשון.
לא הייתי צריך יותר מכמה מאות מטרים על דרך עפר כבושה כדי להבין שה-h עוד יותר רחוק מהשטח מאחיו מונע הבנזין. חובה לציין כי היצרן – וגם היבואן – לא טוענים כלל לאיזו יכולת שהיא מעבר לאספלט. אולם המציאות אצלנו – בעיקר העדר שלג/קרח וריבוי דרכי קק''ל נוחות לשיטוט – מחייבת בדיקת הפרמטר הזה בגבולות ההיגיון כמובן.

בעוד שה-350 נהנה מבקרת משיכה יעילה מאוד המאפשרת תנועה חסרת דאגות בשטח, ל-h הנעה אחורית חשמלית בלבד, ויכולת מאוד מוגבלת להתגבר על הצלבות. כך מצאנו את פרק ''מבחן השטח'' מסתיים כבר בהצלבה הראשונה עם כשלון טוטאלי של מערכת ההנעה להתגבר על הנפת שני גלגלים צולבים באוויר.

טעינה מהירה

הלקסוס RX450h הוא רכב הפנאי הנקי ביותר במדינה, נהנה מהציון הירוק הטוב ביותר וככזה מחירו עלה הכי מעט. אולם הציון הירוק לא בא במחיר של התנהלות משמימה. להיפך, חבילת הביצועים כאן מאוד מרשימה ותכה לא מעט רכבי פנאי ''ספורטיביים'' בהגדרתם. כמו אחיו מונע הבנזין, הוא מציע את הרמה הטובה ביותר של כלי רכב שמסוגלים מותגי הפרימיום ליצור היום – אפילו אלו מגרמניה. ה-RX נופל בתווך הגודל והמחיר שבין סגמנט פפ''ק לזה של רכבי הפנאי המפוארים ומצליח – לראשונה לעניות דעתי – לשלב בין מוצר פרימיום איכותי ועתיר ביצועים למערכת הנעה היברידית שמורידה את צריכת הדלק של SUV ''בזבזני'' בתפישה העממית, לצריכה של משפחתית 2.0ל'.

טעינה מהירה

נתונים טכניים

 
לקסוס RX450h
 
מנוע
מנוע
מנוע 6V, רוחבי
נפח מנוע
3,456 סמ''ק
תזמון
24 שסתומים, תזמון משתנה
מהלך/קדח
83X94 מ''מ
הספק
248 כ''ס/6200
מנוע חשמלי
קדמי 167 כ''ס/33 קג''מ
מנוע חשמלי
אחורי 68 כ''ס/13 קג''מ
 
מרכב
הנעה
קדמית, כפולה אוטומטית
הילוכים
אוטו' רציפה, CVT
מתלים ק'
עצמות עצה כפולות, קפיצי סליל, מוט מיצב
מתלים א'
רב-חיבורי, קפיצי סליל, מוט מיצב
בלמים ק/א
דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר
ESP, TRC
צמיגים
235/55R19
 
מידות
בסיס גלגלים
אxרxג 477X188.5X168.5 ס''מ
משקל
2045 ק''ג
תא מטען
1135ל'
מיכל דלק
72 ליטר
 
ביצועים
מהירות מרבית
200 קמ''ש (יצרן)
0-100 קמ''ש
7.6 שניות (יצרן)
צריכת דלק
12 ק''מ לליטר (מבחן)
טווח נסיעה
864 ק''מ (מבחן)
זווית גחון
165
זווית נטישה
לא נמסר
מרווח גחון
18.5 סנטימטר
קוטר סיבוב
12.3 מטר
מחיר
462,000 ₪
אחריות
36 חודשים

תגובות

0 תגובות