שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

בדרך מאילת - מסלול טיול

מאילת אפשר לצאת צפונה על כביש הערבה המוכר והסלול ואפשר גם להקדים את היציאה מהחופשה באילת בכמה שעות ולנצל את הזמן לטיול בשטח הנמצא בצד המערבי של הכביש המטפס להרים הדרומיים ביותר בישראל. מסלול של כ-50 ק"מ וכ-6 שעות של נסיעה ייקח אתכם ללב האזורים השוממים ביותר של מדינת ישראל...

אבני דרך, עבירות, שטחי אש, שמורות טבע

אבני דרך: איילות, נחל רודד, קניון שחורת, עמודי עמרם, ציר הנפט, באר אורה, נחל עתק, מעלה סיירים, כביש 12

מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ.
המסלול בעבירות בינונית וכמעט אינו דורש שימוש בהילוך כוח. עם זאת על מנת לטפס את מעלה סיירים ואת העליות שלפניו נדרש הילוך כוח. אם יוצאים לטיול עם ג'יפון (ללא הילוך כוח) חובה לצאת גם עם ג'יפ נוסף עם הילוך כוח וציוד גרירה מתאים.
מסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע מוכרזות ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים. אין לזרוק זבל בשטח, גם לא זבל אורגני, מחשש לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף הייחודי למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין באזור זה מגבלה של שטחי אש של צה''ל.

אבני דרך, עבירות, שטחי אש, שמורות טבע

שיטת הניווט:

הניווט על שבילים מסומנים בשטח ונראים בבירור בקרקע. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט:

עמודי עמרם בשיא תפארתם

עמודי עמרם בשיא תפארתם

הכנות למסלול:

ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה
מפת סימון שביליםמפה מספר 20 (אילת)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח

הכנות למסלול:

תחילת המסלול

במחלף איילות שעל כביש 90, בין הכניסה לקיבוץ איילות לבין מחסום המכס בכניסה הצפונית לאילת.


נ.צ. 1 – מחלף איילות שעל כביש 90, בכניסה הצפונית לאילת

תחילת המסלול

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מזרחה (ימינה לבאים מאילת) ונוסעים עם השילוט לעבר מעבר הגבול עם ירדן.
0.1 ק''מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון הגשר שתחת כביש הערבה (שמאלה זה למעבר הגבול עם ירדן).
0.3 ק''מ (מצטבר) חוצים תחת הגשר.
0.4 ק''מ (מצטבר) פנייה ימינה לשביל, בדיוק בקטע שבו הכביש מתעקל שמאלה ועולה לכיוון קיבוץ איילות.

נ.צ. 2 – ירידה מהכביש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ויורדים מהכביש לדרך כורכר. נוסעים מזרחה על שביל כורכר רחב המסומן בכחול ולצד הגדר של הקיבוץ.
1.7 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים על השביל הכחול הצמוד לחלק הימני של ערוץ הנחל.
2.5 ק''מ (מצטבר) צומת V בו ממשיכים על השביל השמאלי במרכז הערוץ.
3.3 ק''מ (מצטבר) צומת V גדול בו השביל הכחול פונה ימינה (ושביל ירוק פונה שמאלה לתוך הרי אילת).

נ.צ. 3 – צומת V

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל הכחול.
לאחר כ-50 מטרים צומת בו ממשיכים שמאלה על השביל הכחול ולכיוון קו המתח הגבוה.
חוצים תחת קו המתח הגבוה ונוסעים בתוך ערוץ נחל רודד.
1.7 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור.
1.5 ק''מ השביל השחור מתעקל מזרחה ורואים באופק את הרי אדום שבירדן. השביל מגיע לצומת V בו ממשיכים בשביל השמאלי, המתעקל צפונה ומסומן בשחור.
2.3 ק''מ (מצטבר) צומת V בו בוחרים בשביל השמאלי.
השביל מתעקל שמאלה לתוך מעבר הרים (גם מעביר אותנו מאזור של סלעי הייסוד הכהים לסלעי המשקע הבהירים).
3.8 ק''מ (מצטבר) צומת של חניון לילה קניון שחורת.

נ.צ. 5 – צומת קניון שחורת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון עמודי עמרם.
1.7 ק''מ ממשיכים על השביל שמימין כשמצד שמאל חניון לילה.
2 ק''מ (מצטבר) שביל ירוק מצד שמאל (מטפס להר אמיר).
2.8 ק''מ (מצטבר) מגרש חניה קטן בקצה השביל לרכב.
כאן חונים, נועלים את הרכב והולכים ברגל על השביל המסומן בשחור – כ-5 דקות הליכה עד העמודים המרשימים.
בין הסלעים ענקיים של עמודי עמרם אפשר לראות במפגש של 3 משפחות הסלעים הנפוצים ביותר בארץ ובעולם. הסלעים הכהים הם הגרניט והם סלעי הייסוד, הסלעים הבהירים הם סלעי משקע ימיים ואילו הסלעים האדומים הם אבן חול נובית- סלעי משקע יבשתיים.

חוזרים אחורה 2.8 ק''מ עד לצומת Tבנ.צ. 6 (סך הכול 5.6 ק''מ מצטבר).

נ.צ. 6 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הירוק במורד הנחל.
0.6 ק''מ צומת בו פונים שמאלה וצפונה לשביל השחור לכיוון עמודי עמרם.
2.4 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים שמאלה עם הסימון השחור.
2.8 ק''מ (מצטבר) צומת T שביל שחור עם כחול.

נ.צ. 6 – צומת T

מאפסים מד אוץ

image

סוגי הסלעים השונים בארץ ישראל

הרי אילת מיוחדים, הם גבוהים, הם שוממים, הם נושקים לים האדום במפרץ אילת והם בנויים מסלע יסוד כהה וקשוח – הגרנית. רב רובה של מדינת ישראל בנוי מסלעי משקע ימיים, מעט סלעי יסוד בזלתיים, עוד יותר מעט סלעי משקע יבשתיים ורק בדרום הארץ סביב אילת – סלעי יסוד מסוג גרניט (כמו בחלק המזרחי של חצי האי סיני).
וכאן המקום להסביר: כדור הארץ בנוי מסוגי סלע שונים: במראה, בהרכב, בקשיחות, בגיל ובעיקר שונים במוצא ובדרך היווצרותם. נהוג לחלק את הסלעים ל-4 משפחות.

סוגי הסלעים השונים בארץ ישראל

משפחת הסלעים הגדולה ביותר הם סלעי הייסוד – סלעים שמקורם במגמה בלב ליבו של כדור הארץ וכשמם כן הם – והם מהווים את הייסוד ואת הבסיס לקרקע של הכדור. במשפחת סלעי הייסוד אפשר למנות את הגרניט, הבזלת והטוף. המשפחה השנייה בגודלה היא משפחת סלעי המשקע הימיים – אלו סלעים שנוצרו בים תוך כדי התגבשות הבוצה, העשירה בסידן ושרדי בעלי חיים, שבקרקעיתו. רב רובה של ארץ ישראל בנוי מסלעי משקע ימיים – רמז לתקופה בה היה האזור חלק מים טטיס הגדול. אפשר למנות את הגיר, הצור, החרסית והחוואר כסלעים הנפוצים במשפחה זו. משפחה שלישית וקטנה הם סלעי המשקע היבשתיים – כמו הכורכר או אבן החול הנובית. ולבסוף אלו הסלעים המותמרים – סלעים אשר עברו שינוי (מטמורפוזה) בעקבות חום ולחץ של כדור הארץ. לדוגמא: צפחה ושיש.

image

image

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ומזרחה על השביל המסומן בכחול.
1.1 ק''מ חוצים תחת קו מתח הגבוה ומגיעים לצומת שבילים עם ציר הנפט (המסומן באדום).

נ.צ. 7 – צומת שבילים כחול - אדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה על השביל האדום.
4.2 ק''מ צומת עם כביש אספלט ישן בו פונים שמאלה על האספלט (סימון שחור) וחוצים בחזרה תחת קו המתח הגבוה.
4.9 ק''מ (מצטבר) צומת עם שביל כחול ואדום החוצים את האספלט.

נ.צ 8 – צומת שחור – כחול ואדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשכים צפונה על השביל הכחול ויוצאים מהמחנה דרך שביל ופתח בגדר.
0.5 ק''מ חוצים אוכף ומתחילים בנסיעה זהירה על שביל בשיפולי ההר מעל המצוק שמימין.
0.9 ק''מ (מצטבר) צומת T עם שביל המסומן בשחור.

נ.צ. 10 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל השחור בכיוון העלייה (ימינה יורדים לכביש הערבה).
0.3 ק''מ השביל השחור חוצה אוכף ויורד לנחל רחם.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת T בתוך הערוץ הרחב בו פונים שמאלה ודרומה על השביל הירוק.
2.7 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים כחול (לנחל עתק) וירוק.

נ.צ. 11 – צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה לשביל המסומן בכחול.
1.1 ק''מ צומת בו ממשיכים שמאלה עם השביל הכחול הנכנס בין הגבעות (שביל ירוק המגיע מצד ימין).
2 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים שמאלה.
4.1 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה עם השביל הכחול המתעקל ימינה סביב ההר.
4.7 ק''מ (מצטבר) השביל הכחול פונה שמאלה וצפונה.
5.1 ק''מ (מצטבר) השביל הכחול מתעקל שמאלה לכיוון החורבות של מחנה באר אורה הנטוש (מימין רואים את קצה הבתים של היישוב הקהילתי החדש באר אורה).
5.3 ק''מ (מצטבר) השביל הכחול חוצה את כביש הכניסה למחנה.
5.6 ק''מ (מצטבר) השביל הכחול חוצה כביש במרכז המחנה.

נ.צ. 9 – צומת במרכז המחנה

מאפסים מד אוץ

איציק בשטח עם שולחן השטח הישראלי

איציק בשטח עם שולחן השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הכחול עם השלט לנחל עתק.
3 ק''מ קטע טכני קצר הדורש שילוב הילוך LOW.
5.7 ק''מ (מצטבר) מימין שביל רגלי, המסומן בירוק, ומטפס בסולמות לגבי עתק.
6.3 ק''מ (מצטבר) השביל הכחול פונה ימינה (שמאלה לוואדי נכנס שביל להולכי רגל).
8.5 ק''מ (מצטבר) חוצים את הקצה המערבי של השביל הירוק של הולכי הרגל בתוך המעוק של גבי עתק.
9 ק''מ (מצטבר) יש לשלב להילוך LOW והטיפוס מעלה מתחיל.
9.5 ק''מ (מצטבר) קטע טכני בו שביל חדש משמאל עוקף את ההצלבות שלפנים.
12.2 ק''מ (מצטבר) ראש מעלה סיירים עם האנדרטה של יחיאל אמסלם.

מאפסים מד אוץ

יחיאל אמסלם, מראשוני הלוחמים והמפקדים בסיירת מטכ''ל נהרג בקרב ברצועת עזה ביום הראשון של מלחמת ששת הימים עת הוביל כמפקד פלוגה בגדוד 202 של הצנחנים את כיבוש חירבת דרג'.
16.5 ק''מ (מצטבר) השביל הכחול פונה ימינה.
16.8 ק''מ (מצטבר) צומת T עם השביל הירוק.

נ.צ. 12 – צומת T כחול - ירוק

image

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.
0.4 ק''מ מגיעים לאספלט של כביש 12.

נ.צ. 13 – כביש 12

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-50 ק''מ של נסיעה בשטח

שמאלה על כביש 12 בירידה חזרה לאילת.
ימינה על כביש 12 למרכז הארץ דרך צומת שזפון.

סוף מסלול - עד כאן כ-50 ק''מ של נסיעה בשטח

קישור למסלול הטיול - בדרך לאילת

רשימת נקודות הציון ברשת ישראל הישנה

נ.צ. צפוניות מזרחיות תיאור
1 888232 146715 מחלף איילות
2 888153 146519 ירידה מהכביש
3 889397 143668 צומת V
4 890138 142450 צומת שבילים
5 892726 144052 ומת קניון שחורת
6 894784 145385 צומת T
7 893989 145978 צומת שבילים כחול - אדום
8 898121 147135 צומת שחור – כחול ואדום
9 902700 147669 צומת במרכז המחנה
10 903314 147140 צומת T
11 901941 145513 צומת כחול ירוק
12 909701 136904 צומת T כחול - ירוק
13 909471 136526 כביש 12

נקודות ציון, קובץ TWL ועוד...

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להוסיף את הספרה ''3'' לפני הקואורדינאטות הצפוניות.
במכשירי מגלן יש להוסיף את הספרות ''0'' משמאל לקואורדינאטות על מנת למלא את השורות במסך.

קובץ TWL למכשירי GPS ותוכנות נביגייד ועמוד ענן

בדרך מאילת - קובץ GPX למכשירי ניווט

נקודות ציון, קובץ TWL ועוד...

מפה בקנה מידה 1/250,000 של המסלול:

מפה בקנה מידה 1/250,000 של המסלול:

imageimageimage

תגובות

13 תגובות

1

ronen5655

29 בינואר 2010 ב 09:31

המסלול פתוח כל השבוע?

עופר לא הזכרת האם יש שטחי אש פעילים באזור שיזפון? בתודה רונן.

2

Ogash Ofer

29 בינואר 2010 ב 10:44

אין שטחי אש במסלול

דווקא רשמתי:

אין באזור זה מגבלה של שטחי אש של צה''ל.

3

ronen5655

29 בינואר 2010 ב 11:48

תגובות למסלול - בדרך מאילת

חוזר בי לא ראיתי שיהיה רק שבת שלום

4

אורח/ת

16 באוגוסט 2010 ב 12:06

המסלול בקיץ? והפוך?

שלום, רציתי לשאול כמה שאלות לגבי המסלול, אודה לכל תגובה...

1. האם יש מניעה כלשהי לעשות את המסלול הפוך (כלומר מכביש 12 לאילות)? האם זה ישנה את רמתו הטכנית?
2. אני רואה שהכתבה מהחורף, האם יש הבדל בתנאי המסלול בקיץ?
3. אני יודע שהעקרון בשטח הוא לא לצאת לבד, אבל האם יש במסלול זה קושי טכני משמעותי שיהפוך את הנסיעה ברכב בודד לבעייתית עבור רכב שטח רציני (לנד קרוזר)?

תודה שוב...

5

Ogash Ofer

16 באוגוסט 2010 ב 14:10

יותר קל בהפוך

אין כל בעיה לעשות את המסלול הפוך - מכביש 12 לכביש 90.
נהפוך הוא! - כך המסלול קל יותר ומתבצע רובו בירידה.
לגבי רכב לבד?
אז לא טוב היות רכב לבדו בשטח (ראה סיפורים ותמונות מתחרויות סיפורי החילוץ...).
אבל אם לעשות זאת לבד... אז בכיוון ההפוך ובזהירות!

6

sagsagman

18 באוגוסט 2010 ב 18:23

תודה על תגובתך עופר!

7

avichaigr

23 בנובמבר 2013 ב 20:47

מסלול נחלים עמרם ועתק ממזרח למערב

מבקש לקבל מידע על המסלול בנחלים עמרם ועתק.
בעיקר על מעבר אורה, מעבר רחם ומעלה עתק.
האם יש נקודות בעייתיות נוספות?
בתודה מראש
אביחי    

8

Ogash Ofer

25 בנובמבר 2013 ב 19:35

מסלול נחלים עמרם ועתק ממזרח למערב

ראה את מסלול הטיול המפורט: בדרך מאילת הוא כולל את אבני הדרך שאתה מחפש:  איילות, נחל רודד, קניון שחורת, עמודי עמרם, ציר הנפט, באר אורה, נחל עתק, מעלה סיירים, כביש 12

9

avichaigr

30 בנובמבר 2013 ב 20:51

מסלול נחלים עמרם ועתק ממזרח למערב

Ogash Ofer כתב/ה:
" ראה את מסלול הטיול המפורט: בדרך מאילת הוא כולל את אבני הדרך שאתה מחפש:  איילות, נחל רודד, קניון שחורת, עמודי עמרם, ציר הנפט, באר אורה, נחל עתק, מעלה סיירים, כביש 12 "

עשינו את המסלול היום שבת 30/111/13.

המעבר למנחל עמרם דרך ההרים לגבעות צפרה וצוקי עברונה קשה לכן המשכנו על ציר הנפט לנחל עברונה. שם חתכנו לכיוון צוקי עברונה. הדרך המסומנת על המפה נשטפה והיא מחורצת. מעבר מיותר. ניתן לנהמשיך לכיוון באר אורה ומשם להמשיך לנחל עתק.
המסלול בנחל לכיוון כביש 12 יפיפה ושווה כל מאמץ.
את מעלה עתק מומלץ מאד לעשות מהשביל השמאלי.
ניתן לחנות בכיף ליד עץ  הבטמים (מוזכר בעמוד ענן).

אביחי

10

avichaigr

30 בנובמבר 2013 ב 20:57

מסלול נחלים עמרם ועתק ממזרח למערב

11

Ogash Ofer

01 בדצמבר 2013 ב 07:05

מסלול נחלים עמרם ועתק ממזרח למערב

בשביל עדכוני המסלול - חיברתי את השרשור של אביחי מנובמבר 2013 לתוך התגובות של מסלול הטיול.

12

אורח/ת - איציק בראל

31 בדצמבר 2022 ב 17:28

קודם כל ולפני הכל, מסלול נדיר, חובה לכל ג'יפאי לפחות פעם אחת בחייו להגיע לשם ולעשות אותו.
שווה ללכת לפי סיפור הדרך, אצלי זה עירב את בת הזוג להיות חלק מהמסלול בצורה פעילה כנווטת, היא התרגשה והתלהבה להגיד לי לאן לנסוע ולעקוב אחרי המפה. העליה במדרגת עתק קשה, ואכן מומלץ לקחת את המסלול השמאלי.
אנחנו היינו רכב בודד, קשוח מאוד. לא ממליץ לצאת למסלול כזה לבד, ברוב הדרך אין קליטה בכלל, וכל נזק לרכב יגרום צעידה של קילומטרים רבים להגיע למקום עם קליטה.
מקומות רבים גררו קריאות התפעלות ובקבוק הבירה שנפתח בסוף מעלה סיירים, ליד האנדרטה לזיכרו של יחיאל אמסלם, ציין את סיום המסלול וההגעה אל כביש 12.
המסלול לקח לנו כ 4 שעות, לרכב בודד, שכללו 20 דקות הליכה אל עמודי עמרם.
בסוף המסלול ניתן, במקום לצאת אל הכביש, לפנות שמאלה אל הציר האדום, ולנסוע לאורכו של כביש 12, ולהנות מעוד קצת "שטח" עד סופו של הציר האדום שמסתיים על כביש 12, מיד ליד הר יחזקאל.
כל הכבוד לאתר שטח ישראלי שהנגיש פנינה זאת ונתן לנו הזדמנות לטייל שם.

13

אורח/ת - גילגו

31 בדצמבר 2022 ב 17:41

חשוב לקרוא ! כתוב ... :
"אין באזור זה מגבלת שטחי אששל צה''ל "