שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

קרקל - העידן החדש

אחרי שנים רבות של שימוש מבצעי בסופה הממוגנת, מרעננת משטרת ישראל את השורות עם הקרקל החדש מתוצרת פלסן סאסא, רכב משוריין יעודי. גאווה ישראלית. עלינו צפונה לנסיעת בכורה עולמית

אלפי ישראלים זכו להכיר בעשורים האחרונים את הסופה הממוגנת, ששרתה את כוחות הביטחון. היא עשתה את עבודת המיגון נאמנה – מצילה לא מעט חיי חיילים ושוטרים – אבל נודעה לשמצה בביצועים עלובים ובטיחות לקויה. גם הגיל כבר עושה את שלו, ומשטרת ישראל חיפשה תחליף לסופה הקשישה.  אחרי לבטים רבים וניסויים דקדקניים, נבחר על ידי המשטרה ה'Sandcat' (חתול החול) של חברת פלסן-סאסא, שעם כניסתו לשרות קיבל את השם 'קרקל' (סוג של חתול מדברי).  גאווה ישראלית חברת 'פלסן' נוסדה בשנת 1983 בקיבוץ סאסא שבגליל העליון, והפכה לסיפור הצלחה אמיתי, עם מחזור עסקי של 750 מיליון דולר ב-2009. בתחילת דרכו עסק המפעל ביציקות פלסטיק גדולות, אולם בשנת 1986 פרצה האינתיפאדה הראשונה ומפעל פלסן התחיל למגן כלי רכב בעבור מערכת הביטחון תוך התבססות על חומרי מיגון קלי משקל. אבל מהר מאוד התחיל דני זיו, שהוא חבר קיבוץ ומנכל המפעל הנוכחי עוד משנת 1985, לדחוף את פלסן לפתח ולמגן כלי רכב באמצעות חומרים מרוכבים ברמה הרבה יותר גבוהה – והתוצאות קנו להם שם בעולם כולו, והחוזים החלו לזרום. 

היום עובדים במפעל בסאסא כ-1,250 איש, כאשר 200 עובדים נוספים מועסקים במפעלי החברה בצרפת, עוד 500 במפעל החברה בארהב ועוד כ-2,000 איש אצל קבלני משנה.  רוב אנשי הפיתוח בפלסן, כ-200 בסך הכל, הם יוצאי יחידות קרביות, שמוסיפים לידע האקדמי את הניסיון בשטח. המפעל נמצא בבעלות מלאה של חברי קיבוץ סאסא, מה שהפך אותם לאחד הקיבוצים המצליחים בארץ מבחינה כלכלית.  היממ השוודי עומרי בורנשטיין, מנהל תחום אוטומוטיבי במחלקת רכב ממוגן של פלסן, ערך עבורנו סיור במפעל וסיפר: בסוף 2004 החלטנו לייצר רכב טקטי לצרכים ביטחוניים שונים, וחשבנו שבמקום להעמיס משקל על אוטו קטן עד שהוא נחנק, ניקח אוטו גדול וחזק ונקטין אותו, וכך המכלולים יתאימו יותר למשקל. הפור נפל על משאית קלה של פורד מסדרת F, בין השאר מכיוון שהיא היתה החברה היחידה באותו זמן שביצעה בחינות וניסויים בצורה יסודית בשטח לכלי הרכב מהקטגוריה הרצויה במסגרת תוכנית ממשלתית בארהב.  התחלנו בקיצור השלדה בין הגלגלים והמשכנו בתכנון מחדש של מערכת המתלים של הרכב. בחלק מהדגמים אף ייצרנו ג'נטים מותאמים במיוחד לשימוש ולדרישות הביצועים מהרכב.

את הסנדקט הראשון מסרנו ללקוח בסוף 2007, שלושה כלים שנועדו ליממ השוודי. השוודים ראו את הסנדקט בתערוכה ונדלקו. בסופו של דבר יצא להם סנדקט מאוד מעניין, קצת מעל לשישה טון, עם מערכת אבך, חימום ומיזוג. היום בכל אחת משלושת הערים הגדולות בשוודיה עומד סנדקט כזה. כיום משווקת אושקוש (יצרנית משאיות המתמחה במשאיות לייעודים צבאיים) את הסנדקט בארהב בעיקר לשוק של ביטחון הפנים: יממ, משטרה וכדומה. תחום שהאמריקאים לא ממש התמחו בו, בלשון המעטה, גם מבחינת מיגון הכלים, גם ביכולות נסיעה בכביש וגם מבחינת יכולות העבירות בשטח. לא להאמין, אבל האמריקאים משתמשים בכל מיני אלתורים על בסיס כלים להובלת כספים ליחידות היממ שלהם. פעם לא היו איומים רציניים על הבית, אבל אחרי אירועי ה-11 לספטמבר נראה שהמצב משתנה, מסכם עומרי. 

כמו דיפנדר 110

ירון רודד, מנהל השיווק בפלסן, מספר: ה-F550, שעליו מבוסס הסנדקט, מגיע במקור עם דאבל ג'אנט, אבל על מנת להגיע לעבירות טובה, לקחנו את בסיס הגלגלים הרגיל של 165 אינץ' וקיצרנו אותו ל-116, לא רחוק מהנתון של הדיפנדר 110, לו יש עבירות מעולה. כך קיבלנו רכב חזק, שתוכנן מראש למשקל כבד, אבל עם עבירות טובה בשטח.  הרכב שמופיע כאן הוא הקרקל, שמיועד למשטרה, ומבוסס על שלדת F350 עם ג'נט בודד, שעוברת סדרת שדרוגים לפני קבלת שמלת השריון. בכל רכב מותקנת חליפת מיגון, בדגש על מיגון מפני פיצוצים – לדוגמא מושבים צפים, שמונעים העברת המכה שסופג הרכב מהפיצוץ אל הנוסעים. פלסן גם מתגאים בכך שניתן בקלות להעביר את חליפת השריון מרכב לרכב, וכך בעלות קטנה יחסית לרענן את צי כלי הרכב הממוגנים – ומול עלות קרקל מוגמר (כ-640,000 שח, לפי פרסומים בעיתונות), אין ספק שעלות שלדת ה-F350 נמוכה יחסית. 

כמו דיפנדר 110

דבר המומחה

צרפנו לנסיעת ההתרשמות (הקצרה מדי...) שלנו בשבילי הגליל העליון את דודו אשבל, שאת סיפורו כבר זכיתם להכיר בגליון שטח 60, והוא יכול להוסיף פרספקטיבה מכלים משורינים דומים שבשירות הצבא.  ביחס לזאב – שמבוסס גם הוא על סדרת הטנדרים F של פורד – הקרקל הוא יותר ידידותי לנהיגה ויש לו גם שדה ראיה פחות מוגבל בעבור הנהג. הנהיגה בכלי קלה ונוחה ביחס לרכב ממוגן במשקל דומה, והמשמעות היא שגם נהגים מעוטי נסיון יוכלו די בקלות לשלוט באוטו. ההיגוי וקוטר הסיבוב מעולים, וזה עוזר מאד בכל הקשור בתנועה בסמטאות צרות, בשטח עירוני צפוף – שם תועיל גם מצלמת הרוורס. מערכת העברת הכוח מאד ידידותית, עם שילוב טוב של מנוע חזק מאוד ותיבה אוטומטית יעילה. חלוקת המשקל מצוינת ונותנת מרכז כובד טוב, במיוחד ביחס לכלים דומים. משקל השריון גם גורם למתלים לעבוד ולספוג היטב את השיבושים, ותורם לנוחות, כך שמתקבלת חבילה מעניינת.  ההשוואה לסופה הממוגנת – דוגמא קלאסית לרכב קל שנמתח אל מעבר ליכולותיו – פשוט לא הוגנת. הקרקל יציב בהרבה ולא סובל מאותה נטיה להתהפכות בתמרונים חדים, יחידת הכוח מתמודדת עם המשקל בקלות רבה בהרבה והתפעול החשמלי של תיבת ההעברה הוא שיפור אדיר.  למרות שלא הספקנו לבדוק את הקרקל לעומק בשטח, מבחינת עבירות הוא נראה לי בסדר גמור למתארים שלהם הוא מיועד. הוא לא נועד לנסיעה בנחל נקרות, אלא יותר לדרכי עפר עם בוץ או חול ושם הוא מתנהג מצוין. עניין מוזר הוא שבקרת המשיכה מתנתקת עם השילוב להנעה הכפולה, וחבל, זה יכל לעזור בשטח חלקלק.  בסיטואציה הקיימת בארץ, הקרקל הוא בהחלט בחירה מצוינת של המשטרה ואין ספק שמדובר בקפיצת מדרגה ענקית ביחס לסופות המיושנות. מסכם דודו. לשוטרים אפשר להגיד מזל טוב ותתחדשו. לסופות שרק עכשיו משתחררות, נגיד שחרור נעים ולהתראות באזרחות – ללא המיגון...

דבר המומחה

בשירות החוק

רפק יצחק יונאי, ראש פרויקט רכב ממוגן ירי ואחראי על כל נושא הדיגומים במשטרת ישראל, מספר על הכנסת הקרקל לשרות במשטרה: הקרקל מיועד להחליף בכל הזרועות את 77 הסופות ממוגנות-הירי שיש לנו כיום, ובמיוחד בקו התפר, מגב ומחוז שי. באמצע מרץ אמורים להיכנס לשירות עשרת הקרקלים הראשונים ואחר כך יתר הכלים בהדרגה, עשרה כלים בכל חודש. הקרקל מותאם לצרכי המשטרה בכל ההיבטים: החל בדיגום, במערכת משטרתית ממוחשבת, המיקום לנשק, לקסדה וכו', כך שיהיה הכי נוח לשוטרים. אנחנו עורכים הכשרת נהגים מעמיקה של שבוע להכרת כלי הרכב הזה, שכל כך שונה מהסופה. מי שיוסמך לנהוג על הקרקל הם נהגים בעלי רישיון ב' (למרות שמשקל הכלי הרבה מעל 4 טון... העורך) שיעברו הכשרה יעודית, מעשית ותיאורטית. לקרקל יש את יכולות העבירות שדרושות לנו לפי הפרופיל שהגדרנו - %60 כביש, %25 שטח ו-%15 שטח עם עבירות קשה.  כלי הרכב הזה מהווה קפיצת מדרגה בעבור המשטרה בהרבה היבטים חשובים ובמיוחד בבטיחות, בהרתעה, בבולטות בשטח ובנוחות הכללית לשוטר. הקרקל עבר את כל מבחני הבטיחות של צהל והמערכת הביטחונית בהצלחה יתרה. הוא פשוט מדהים בעיני.  

בשירות החוק

קונספט ייחודי

היתרון הגדול של המיגון של 'פלסן' הוא סוד השילוב של בדים בליסטיים, מודולים קראמיים ופלדה. המתכון הזה מספק רמת מיגון מאד גבוהה, במשקל נמוך בכ-%30 משל מיגון פלדה רגיל. ההצלחה בעולם מוכיחה שהם כנראה עובדים נכון... הקונספט הייחודי של 'פלסן' הוא המודולאריות וההרכבה הקלה, מה שמאפשר להם מצד אחד להוציא עבודות למיקור חוץ שמוזיל עלויות, ומצד שני להעביר קיטים להרכבה לקבלני משנה ברחבי העולם - עניין שמוזיל עלויות ומסייע בבירוקרטיה במכרזים בחול. 

קונספט ייחודי

תגובות

3 תגובות

1

גלעד4X4

20 באפריל 2010 ב 16:09

בהחלט גאווה

2

אורח/ת

20 באפריל 2010 ב 20:34

נראה מדהים!

אם הוא נוסע כמו שהוא נראה, אז באמת הצליחו להגיע לשיא חדש.
כל הכבוד!!!

3

italo@012smil

21 באפריל 2010 ב 00:23

נראה קרבי