שטח 4X4 > כתבות > שטח

כאשר אתה נוהג, תנהג

זה המסר המרכזי של יום המחויבות הלאומי למלחמה בתאונות הדרכים שעסק במיוחד בתחום הסחות הדעת בנהיגה

הרשות הלאומית למניעת תאונות דרכים פרסה עשרות מוקדים ברחבי הארץ תוך שיתוף פעולה עם גופים חשובים רבים שעוסקים בתחום מניעת תאונות הדרכים כגון מ.מ.ס.י ועמותות נוספות החברות בפורום פ.ע.ו.ל.ה ובנוסף השתתפו גופים מסחריים אחרים שנתנו כתף, התנדבו ובאו לתרום את חלקם למלחמת הקודש.
יום קודם לכן, נערך באוניברסיטת בר אילן אירוע זיכרון לאומי להרוגים בתאונות הדרכים בהשתתפות ראשי המוסד האקדמי ובנוכחות נציגי משפחות הנקטפים. נכחו באירוע גם שר התחבורה מר ישראל כץ ושר הרווחה מר יצחק הרצוג.

הקמפוס של אוניברסיטת בר אילן שינה את פניו וברחבה הגדולה שלו הוקמו עמדות מידע והעשרה רבות וכמו כן פוזרו תחנות חוויתיות אחרות. בנוסף, הוקמה במה מרכזית ששימשה לראיונות עם מומחים בתחום הבטיחות.
האירוע נפתח בהופעה של צמד הראפרים ''מיקי וצמר'' שביצעו את השיר ''סע לאט'' המציין את זכרם של זוג חברים שקיפחו את חייהם בתאונת דרכים.
לאחר ההופעה התפנו הסטודנטים לבקר בעמדות ובהן סימולטור של רכב מתהפך ובו מכונית אמתית שהותקנה על ציר והסטודנטים חשו לראשונה את אימת ההתהפכות ואיבוד השליטה ברכב.
מדריכי חברת ''אלטרנתיבי'' שהפעילו את המתקן, פרסו גם מסלול סלאלום קצר עשוי קונוסים והסטודנטים התבקשו לעבור דרכו כשהם חובשים ''משקפי אלכוהול'' המעוותים את הראייה והסטודנטים זכו להבין עד כמה כושר השיפוט והביצוע משתנה כתוצאה משתיית אלכוהול ומהי מידת הסכנה כתוצאה מכך.

מעבר לתערוכה וסרטי ההמחשה שהוצגו באולמות האוניברסיטה, התקיימה גם סדנא מיוחדת למנהיגות בנהיגה תחת הכותרת ''הימנעות ומנהיגות''. פרט לסטודנטים עצמם, השתתפו בסדנא גם חיילים מיחידות צה''ל שהיו אורחי האוניברסיטה ובהמשך הם ביקרו בעמדות ההסברה האחרות וליקטו את המידע שהוצע על ידי מ.מ.ס.י נציגת הפדרציה העולמית לרכב (FIA) אשר הפיצה את העלון שלה תחת הכותרת ''חושבים לפני שנוהגים'' וכן עלוני מידע אחרים שחולקו על ידי נציגי העמותות השונות. המידע בעלונים תרם רבות לחידוד המודעות לתחום היסח הדעת בעת נהיגה במכונית או רכיבה על אופנוע. יום הפעילות השתלב בהרצאות הרגילות של הסטודנטים ובכל פעם שהם יצאו להפסקה, הם שבו למתחמי הפעילות וגם לבמה המרכזית בה התקיימו ראיונות עם מומחים בתחום הבטיחות.
בין שלל הנושאים שעלו בראיונות בתחום הסחת הדעת, היו השימוש בטלפון הנייד, הפעלת רדיו-דיסק בנהיגה, אכילה ושתייה תוך כדי נהיגה, טיפול אישי (איפור, סירוק וגילוח), שימוש במכשיר ניווט לוויני ותשומת הלב שדורשים הנוסעים האחרים ברכב, לרבות בעלי חיים, מהנהג.

ראיון נוסף התקיים עם נהג המרוצים הישראלי אלון דאי אשר חשף את ההבדלים בין נהיגה במכונית רגילה תחת חוקי הכביש והמשמעת העצמית לבין נהיגה ספורטיבית. כמו כן הדגיש אלון את עניין הריכוז והערנות הדרושים בנהיגה כנושא משותף לשני התחומים.   מר גידי פרדר התראיין בתחום הסחת הדעת ברכיבה על אופנועים והדגיש את מידת הסכנה של האופנוענים אשר עולה שבעתיים כאשר נהגי המכוניות עסוקים בדברים אחרים פרט לנהיגה.
מר איתי אלון הסביר בראיון על מגוון הפעילויות של פורום פ.ע.ו.ל.ה ואת מטרותיו ואילו ד''ר טובה רוזנבלום, מנהלת תכנית הפניקס לבטיחות בדרכים באוניברסיטת בר אילן, סיפרה על לימודי התואר הראשון בתחום בטיחות בדרכים המתקיימים בלעדית באוניברסיטה זאת. לדברי הגברת רוזנבלום, מאז החלה לפעול המגמה האקדמית הזאת, נערכו עשרות מחקרים בארץ על תופעות התנהגות של נהגים, רוכבי אופנועים והולכי רגל אשר הפכו להמלצות אופרטיביות לשינוי חקיקה תחבורתית ואף תרמו לשינוי חוקי עזר עירוניים בנושא שימוש בתמרורים בכמה רשויות מקומיות בארץ. הגברת רוזנבלום הוסיפה וסיפרה על המשך פעילות המחקר המתוכנן בשנים הבאות ועל הרחבת הלימודים גם לתואר שני שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה ונמצא בהליכי אישור.

תאונות דרכים והעימות איתן, אינן נושאים קלים לעיכול ורגישותם רבה. למרות הססנות מסוימת של חלק מהסטודנטים והרתיעה המובנת מחדירה לעומק הנושא, דיווחו המשתתפים על העניין הרב שגילו הסטודנטים והחיילים במידע ובעלוני ההסברה שחולקו להם.
הרגלי התנהגות הם דבר שקשה לשנותו. כל הדוברים שהתראיינו מעל הבמה, הציגו את גישתם המבוססת על ניסיון חיים, ידע נרחב בתחום הבטיחות ועבודתם עם קהל רחב של נהגים ורוכבים כמו גם על בסיס מחקרים טובים וסיכמו כי לא מדובר במלחמה אבודה. כולם הסכימו פה אחד כי הרשויות חייבות לספק לאזרחים את מלא התנאים לקיים נהיגה בטוחה הן בתחום התשתית, החינוך, האמצעים וגם באכיפה בלתי מתפשרת כפי שביקש השר גלעד ארדן לחוקק.

על פי נתונים מדודים במחקר שהתקיים עם 100 כלי רכב בארה''ב במשך שנה אחת, התגלה כי  80% מהתאונות נגרמות בשל חוסר תשומת לב והסחת הדעת היא חלק ניכר מהם. כל פעולה שמרחיקה את העיניים מהכביש או את הידיים מאחיזה בהגה ועיסוק בנהיגה בלבד, נחשבת להסחת דעת. קיימים פתרונות פשוטים לטיפול בעניין כגון הימנעות משיחה בסלולארי לרבות דיבורית או בלו טות'. תכנון נתיב מוקדם ב-GPS, עצירה בטוחה במקום ראוי לשם טיפול בצורכי שאר הנוסעים או אכילה ושתייה לרענון.
כן, הרשויות חייבות להמשיך ולפעול בעניין וגם ''הגורם השלישי'', קרי העמותות, ימשיכו ויעסקו בכך בתקווה למנוע את התאונה הבאה. גם לנו יש אחריות רבה בעניין ולא נתכחש לכך בכלל.

מבין כל הסיסמאות והכותרות שביקשו למשוך את תשומת הלב ולעורר את המודעות לנושא הסחת הדעת ביום הזה, משכה את תשומת ליבי סיסמא אחת פשוטה ונכונה שכל אחד מאיתנו יכול לקיים אותה ולמנוע את התאונה הבאה. ''כאשר אתה נוהג, תנהג''.

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת

02 בנובמבר 2010 ב 09:36

Think before you drive

2

אורח/ת

04 בנובמבר 2010 ב 00:17

חבל שהמדינה לא עושה שבוע בטיחות

3

אורח/ת

04 בנובמבר 2010 ב 10:58

יום חשוב ,בועז אתה גדול