שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

ראלי ירדן WRC JORDAN - אליפות העולם 2011

אליפות העולם בראלי הגיעה לירדן בפעם האחרונה וכאשר שקע האבק לאורך נהר הירדן, התבשרנו על שיא היסטורי בראלי שספק אם יחזור אי פעם.
את התמונות המדהימות הביא הצלם דויד כהן שנסע לירדן לצלם את אליפות העולם בראלי WRC 2011 - אקשן בינלאומי במקום הכי נמוך בעולם. הלוואי אצלנו...

WRC בירדן

מאמציה של משפחת המלוכה הירדנית להמשיך את החוזה  עם אליפות העולם בראלי (WRC) לשנים הבאות נכשלו. התאחדות הספורט המוטורי העולמית הזדרזה לפרסם את לוח המרוצים של 2012 ואבו דאבי תחליף את הממלכה ההאשמית החל מהשנה הבאה וזה לא רק עצוב עבור הירדנים, אלא גם עבור ישראלים חובבי ראלי וספורט מוטורי. ההודעה העצובה הזאת לא גרמה לירדנים ''להוריד את הרגל מדוושת הגז'' והם התכוננו לאירוח של הסיבוב הרביעי באליפות העולם באותה דקדקנות שבה הם עשו זאת בשנים האחרונות אלא שעננה שחורה ריחפה עליהם מצפון ואיימה על הראלי.

הדרך לראלי הבינלאומי עוברת דרך חיפה...

המהומות בסוריה גרמו להרהורים בקרב מארגני הראלי שתכננו להפליג מפורטוגל עם כל ציוד ההקמה וההפקה (מכוניות הראלי והנהגים מגיעים בטיסה ישירה לעמאן) והחדשות המדאיגות הביאו לשינוי הנתיב.
במקום הפלגה ישירה, הוחלט על נסיעה לאורך חופי הים התיכון עד לנמל בעיר טריאסטה שבאיטליה ומשם להפליג לנמל...חיפה.
כן, השכנה ממערב היא זאת שתסייע לירדן להזניק את הראלי במועד גם אם מכוניות מרוץ וציוד הפקה של ראלי מכוניות לא מופיע בספר של אנשי המכס בנמל.
אבל, דומה שהקללה על ראלי ירדן לא הוסרה גם בשלב הזה. תקלות מנוע באונייה שנשאה את המטען גרמו לה לעצור מספר פעמים בלב ים וגם כאשר המכונאים שלה התגברו על התקלה והיא התקרבה לחופי ישראל, הגיעה סופה גדולה והגלים הגבוהים מנעו ממנה לעגון במועד שתוכנן.
''מישהו בטח יאשים שוב את הישראלים בביטול הראלי ותהיה כאן תקרית דיפלומאטית'' חשבתי לעצמי כאשר עקבתי בדריכות אחרי מסלול האונייה.
אולם מארגני הראלי בראשות מישל מוטון, המנהלת החדשה של אליפות העולם (שהיא עצמה נווטת ראלי דגולה) קיבלו החלטה אמיצה והראלי קוצץ מאירוע בן שלושה ימים ליומיים בלבד וכך בא לרבת עמון גואל.

פחות סטייג'ים, יותר אקשן

היום הראשון של הראלי עמד בסימן השתלטותו של אלוף העולם שבע פעמים, סבאסטיאן לואב, על המסלול. הצרפתי הקשוח שיחק ביריביו וקבע זמנים מהירים יותר מכולם למרות שהוא ומיקו הירבונן זינקו ראשונים וטיאטאו את השבילים המאובקים עבור כולם. מישלין רחקה תרכובת צמיגים איתנה וחסינת תקרים שזכתה לתשבחותיהם של הנהגים שחשו מאושרים לנוכח העובדה שהם יכולים ללחוץ על דוושת הגז כאוות נפשם.
כולם חשבו על קטע המרתון. אותו סטייג' בן 41 קילומטרים שמתפתל לאורך נהר הירדן והוא הקטע התחרותי הארוך ביותר בסבב העולמי. ''דרך הטשטוש'' הזאת שמכוסה לעיתים בסבך של גדת הירדן היא אחד הקטעים המהירים בתבל והמכוניות טסו על גביה במהירויות שהמחישו לכולם כי למרות שמדובר במכוניות סופר-מיני כגון פורד פיאסטה וסיטרואן 
עם מנועי 1.6 ליטר מוגדשי טורבו, עדיין ההצגה נראית נהדר.
למרות החום ששרר באזור (קצת פחות חם מאשר בשנים עברו, תודו שגם כאן היה סביר במידת מה) נרשם מספר פרישות מועט מהראלי כאשר הבולטת שבהם הייתה של אלוף העולם לשעבר, פיטר סולברג בסיטרואן הפרטית שלו.
אפילו קימי רייקונן הפיני לא נשבר מהחום ששרר בתוך מכוניתו והוא הוכיח שוב מדוע הנהגים הפינים ראויים לכינוי ''הפיני המעופף''. אך ההצגה הייתה שייכת בסופו של דבר לשלושה גיבורים אחרים: סבאסטיאן לואב, סבאסטיאן אוג'ייה ו-יארי מאטי לטבלה.

טאקטיקה הפכפכה

סבאסטיאן לואב ניצח עד ירדן רק ראלי אחד, את זה של מקסיקו. יריביו מפורד קטפו את כל המקומות בתחילת העונה בשבדיה ואילו בן קבוצתו ויריבו הגדול מבית, סבאסטיאן אוג'ייה, ניצח את הראלי האחרון בפורטוגל.
לואב ידע שהאירוע הזה עשוי להוות נקודת מפנה להמשך העונה ומאחר שהוא שועל קרבות מנוסה, חש הצרפתי האגדי שזכה בשבע אליפויות עולם, שזאת העת להפעיל את הטאקטיקה.
כאמור, בראלי שבו הנסיעה היא על שבילי עפר, יש יתרון לאלה המזנקים אחרונים וזאת לאחר שכל האחרים ''מנקים'' עבורם את השבילים ומסיטים את האבנים החדות והמאיימות. לואב חשב רק על דבר אחד, לגרום לאחרים לעבוד בשבילו.
המלכודת פעלה בחלקה. נהגים אחרים כמו יארי מאטי לטבלה ופיטר סולברג הגיבו בהתאם וגם הם ניסו ''לגנוב'' עוד ועוד שניות אך בלי לאבד קשר עין עם הדבוקה המובילה אך היה גם מישהו שהחליט שהוא לא משחק על פי החוקים האלה ולוחץ עד הסוף. קוראים לו סבאסטיאן אוג'ייה.
הצרפתי הצעיר שעלה רק השנה לקבוצה הרשמית של סיטרואן לחץ בכל כוחו ובסיום הוא פתח פער של חצי דקה. האם זה יספיק?
התשובה ניתנה על קו הסיום של הראלי.

גם מטאטא ישן מנקה טוב

בזה אחר זה זינקו המכוניות לסטייג' הלפני אחרון. למרתון הארוך של ראלי ירדן. כל פינה בשביל נוקתה והוכשרה כדבעי לטובת הנהגים האחרונים וככל שחלף הזמן, המהירויות של הנהגים האלה הלכו ועלו והזמנים הלכו והתקצצו. שעוני העצר עבדו בטירוף. כל נהג שהגיע לסיום הסטייג' בדק את התוצאה שלו ושל האחרים. מצד אחד, היה בראלי הקצר משהו טוב בגין אי שחיקה וחוסר עייפות, אך מנגד לא היו בו הרבה הזדמנויות לתקן אם נפתחו פערים גדולים מדי.
דווקא כאשר לואב ציפה שהמלכודת שלו תפעל, היא לכדה אותו עצמו. בסוף המרתון התברר כי הוא אמנם מדורג שלישי, וגם זה יכול להיות טוב לקטע האחרון שהמתין להם, אבל הפער שנפער בינו לבין שני הנהגים האחרים (אוג'ייה ולטבלה) עומד על חצי דקה לערך ולנוכח סטייג' שאורכו 10.5 ק''מ שנמשך קצת יותר מחמש דקות, הפער הזה התגלה כגדול מדי והחרב התהפכה וננעצה בלואב עצמו.
כל הנהגים (לרבות אלה שפרשו בשלבים מוקדמים יותר) רשאים להשתתף בקטע האחרון שנקרא סופר ראלי.
המטרה היא הצגה אחת גדולה לקהל והפרס למנצח בו הוא 3 נקודות אליפות גם אם בראלי עצמו לא ניצחת או אפילו לא הגעת לנקודות. הרעב של הנהגים לנקודות אליפות גורם להם לתת את הכול בקטע האחרון ואם מעורבים בו גם הנהגים שמתמודדים על הניצחון, אזי שההצגה מושלמת וכך בדיוק היה בירדן.

בזה אחר זה זינקו הנהגים לסטייג' נגד השעון

הרף הלך ועלה כמעט עם כל נהג שחצה את קו הסיום עד שהגיעו השלושה האחרונים והמתח הגיע לשיאו. אמנם הפער של לואב היה כמעט חצי דקה מהמקום השני שבו ניצב באותו זמן אוג'ייה, אך הפער של אותו אוג'ייה מהמקום הראשון שבו ניצב יארי מאטי לטבלה, היה חצי שנייה בלבד.
כולם ידעו שרק נס יביא את לואב לראש הפודיום ומנגד, כולם רצו לראות את הדו קרב החם ביותר שנראה בשנים האחרונות בראלי כלשהו.
לואב זינק והוציא את הנשמה למכונית שלו. לצערו זה ממש לא עזר. הדו קרב בין אוג'ייה ולטבלה נשאר על כף המאזניים.
שניות מורטות עצבים בשני המחנות, פורד וסיטרואן. בשתי המכוניות שזינקו זו אחר זו הגיע המתח לשיא שטרם נרשם כמותו. המכוניות מוזנקות בהפרשים של שתי דקות זו מזו כך שבשלב מסוים היו שניהם בתוך הסטייג' והתסריט ההוליבודי התגשם.
 
הצרפתי בסיטרואן הצליח לעצור את השעון לפני הנהג הפיני של פורד והפער שנמדד בין השניים היה שתי עשיריות שנייה, הפער הקטן ביותר אי פעם בהיסטוריה של הראלי בין המנצח לבין המקום השני.

ראלי ירדן הסתיים עם שיא היסטורי שנרשם במקום הנמוך ביותר על כדור הארץ

צהלות השמחה של אוג'ייה נשמעו גם מעבר לגבול, כאן אצלנו. הישראלים והירדנים הפכו ליומיים לנטולי זהות לאומית והצטיידו בדרכוני אהבה לספורט מוטורי, דרכונים מאובקים, עם סימני בוץ וזיעה. אבל אלה הדרכונים הטובים בעולם.
ראלי ירדן הסתיים עם שיא היסטורי שנרשם במקום הנמוך ביותר על כדור הארץ. ספק אם האליפות עוד תשוב לירדן אי פעם אבל סופות האבק ימשיכו לשאת את סיפורי הראלי של 2011 גם לדורות הבאים.

צילומים: דויד כהן

לפרטים: דויד  054-8067067 או במייל: d_scohen@zahav.net.il

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת

22 באפריל 2011 ב 08:33

WOW

It was one of the best races in the history of the WRC

2

Ogash Ofer

22 באפריל 2011 ב 08:48

ראלי ירדן WRC JORDAN - אליפות העולם 2011

כתבה מדהימה של בועז שמכניסה אותך לתוך ההתלהבות של התחרות עם תמונות מקסימות של דויד - מקסים!
הלוואי עלינו ואצלנו...

3

אורח/ת

22 באפריל 2011 ב 08:52

חששתי לנסוע השנה

ועכשיו יש לי ייסורי מצפון לאחר שקראתי את הכתבה הנפלאה הזאת של קורפל וראיתי את התמונות עוצרות הנשימה האלה. אצלנו לא יהיה ראלי שכזה, לצערי.

4

אורח/ת

22 באפריל 2011 ב 13:29

כתבה ותמונות סוף !!

מכניס מיד לאווירת המירוץ.
מקווה עלוד עדכונים מהסבב העולמי.

5

אורח/ת

22 באפריל 2011 ב 14:59

תודה עופר ובועז, כתבה מצויינת !!!!

מי שלא בא הפסיד !!!
אווירה טובה ללא חשש כישראלי, אמת שלרוב דיברתי צרפתית,(מה לעשות אני פראנסאווי)
היו חברה מלבנון, הרוב סעודי, וגם מכל העולם, האירגון היה נהדר, אוהל לצופים וכסאות !!
עברו עם בקבוקי מים מינרלים כל הזמן.
רעש המנועים והאבק שאכלנו היה שווה כל רגע, חווית מוטורית ללא פשרה !!
מדינה מוסלמית שניראת פחות דתית מיפו ואום על פחם ביחד.
העיר אמן עדיין ללא תשתית של מים וביוב, שנת 2011 רק להזכיר לכם. בלילה הראשון ישנו באוהל וחלק ברכב עם יתושים בגודל של מסוקי קרב !!! הלילה השני נשברנו וישנו במלון סוויטה 3 חדרים ב 150 ש"ח, זול מאד, זה לא היה מלכת שבא אבל מספיק נחמד. רצנו כל היום להספיק, לראות ולצלם כמה שיותר אם זה בחניון התיקונים, וכמובן בקטעים המתוזמנים, חבל שלא יהיה בשנה הבאה שוב, אבל יהיה לנו גם בארץ ??!!!??? נכון "אבא" :-) ?? דוד כהן

6

אורח/ת

22 באפריל 2011 ב 19:01

חוויה מאלפת

כישראלי שחי במדינה שמגבילה את חופש החירות של אזרחיה בטענות מטופשות, כואב לי לראות ולקרא כתבה מדהימה שכזאת ולדעת שקצת רצון טוב יכול לגרום לפריחה כלכלית ופרסום עולמי חיובי שכזה גם אצלנו אבל פה עסוקים בפוליטיקה מחורבנת ובקומבינות כך שבמחשבה שנייה, אולי זה טוב שזה עדיין לא קורה כאן למרות שמי שמנהל את העסק בא מבחוץ הוא לא ירדני או ישראלי...

7

אורח/ת

24 באפריל 2011 ב 19:20

מדהים!

עושה חשק ברמות.
איפה אפשר בישראל לראות כאלו מרוצים? אם אפשר?
תודה
ORI

8

galiandgil

29 באפריל 2011 ב 15:57

תריסים זה כל העניין