שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

ספר המדבר – מעיינות בדרום הר חברון ומדבר יהודה

מסלול הרפתקני בחלק השומם של דרום מערב מדבר יהודה, בשיפולים של הר חברון – בספר המדבר.
המסלול בעבירות בינונית ומומלץ לרכב שטח עם הילוך כוח. המסלול מתחיל ומסתיים בערד וכולל נסיעה אתגרית בשטחים הלא מתויירים של מדבר יהודה, ביקור בבורות מים בדרום מזרח הר חברון, שבילים מהירים וקטעי טיפוס טכניים והרבה תצפיות לשממה המקסימה של המדבר.

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

אבני דרך:

פארק ערד, נחל צאלים, הר לטאות, הר גבנונים, נחל עדשה, באר בטח, כתף חצרון, הר חצרון, בריכת ח'שם אל כרם, ברכת א-שרקי, ביר א-שרקי, בור קרש, מצוק ההעתקים, ברכת צפירה, בקעת קנאים, חוות הנוקדים, ערד.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית עם קטעים המחייבים הילוך כוח.
חובה לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
חלק ממסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים. אין לזרוק זבל בשטח, גם לא זבל אורגני, מחשש לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף הייחודי למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
רב השטח הינו שטחי אש פעיל מאוד של צה''ל ואפשרי לטיול רק בסופי שבוע או חגים.

ניווט ושימוש בסיפור הדרך

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 25 נקודות ציון ל-מכשירי ניווט הניתנות להורדה בדף האחרון של מסלול זה.
שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים בשטח ונראים בבירור בקרקע.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול

ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – רצוי, לא חובה
מצפן ומפת סימון שבילים – מפה מספר 11 (דרום מדבר יהודה)
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח

תחילת המסלול:

על כביש 31 (כביש צומת שוקת – ערד) בצומת הכניסה צפונה לשביל כורכר כבוש עם שלט גדול ''מאגר קולחי ערד''.
לבאים מאזור המרכז: כ-800 מטרים מזרחה מצומת הכניסה לפארק ערד – פנייה שמאלה.
לבאים מערד והמזרח: כ-3.3 ק''מ מערבה מהכניסה לאזור התעשייה המערבי של ערד (הצומת עם תחנות הדלק של פז ודור אלון) – פנייה ימינה.
נ.צ. 1 – צומת מאגר ערד

מתחילים ומאפסים מד אוץ

ההמשך בדף 2 >>>

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים צפונה על השביל הכבוש והמהיר ונוסעים במקביל לקו המתח.
1.4 ק''מ צומת שבילים, - מאגר ערד בהמשך השביל הכבוש.
נ.צ. 2 – צומת שבילים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל שלצידו עמודים נמוכים בצבע כחול - לבן.
0.5 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לכיוון צפון- מזרח כשממול המטווחים של הבסיס הצבאי (עוזבים את קו העמודים כחול – לבן).
2.2 ק''מ בקרבת המטווחים השביל חוצה את ערוץ נחל צאלים.
3 ק''מ השביל מתחבר לשביל הכבוש של המטווחים.
נ.צ. 3 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל הכבוש ולאחר 0.2 ק''מ חוצים גשר מעל ערוץ הנחל.
1 ק''מ צומת שבילים עם בטונדה ועליה סימון שטחי אש של צה''ל (שרון/רון/פריס) בו פונים ימינה לכיוון שרון/רון.
1.4 ק''מ צומת שבילים קטן בו השביל הקטן משמאל מטפס לתצפית על הר לטאות.
נ.צ. 4 – צומת הר לטאות
משלבים הילוך כוח LOW ומטפסים כ-500 מטרים לתצפית מדהימה מהר לטאות.
יורדים חזרה מטה לנ.צ. 4.

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים מזרחה על השביל הראשי.
0.3 ק''מ צומת מעל נחל צאלים.
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על הגדה הצפונית של נחל צאלים.
1.9 ק''מ השביל יורד לנחל ומתחבר מימין עם שביל טוב.
2.3 ק''מ צומת בו פונים שמאלה.
3.1 ק''מ חוצים את ערוץ הנחל, לצד הסלעים הלבנים שבערוץ הנחל, וממשיכים על הגדה הצפונית.
3.2 ק''מ צומת שבילים מעל ערוץ הנחל.
נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ועוזבים את ערוץ הנחל.
0.1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון השביל הברור המטפס על שלוחת הר גבנונים.
זהו שביל מקסים ומיוחד החוצה את הרכס מצד לצד ושמור לרב רק למפקדים מבסיס הטירונים הנמצא ליד תחילת המסלול. אפשר לשלב הילוך כוח ולעשות זאת לאט ובהנאה. יש לשמור על השביל המרכזי והברור.
2.8 ק''מ צומת הר צאלים בו ממשיכים ישר ושמאלה על השביל הראשי. מי שרוצה לטפס לתצפית מהר צאלים יכול לפנות ימינה ומזרחה ולטפס כ-2 ק''מ עד לתצפית.
3.1 ק''מ מעקף על השביל, לצד גדר הביטחון מבטון הנמשכת משמאל לדרך.
גדר הביטחון הנמוכה העשויה מבטון אמורה למנוע מרכבים לחצות מישראל לשטחי יהודה ושומרון ולהיפך שלא בנקודות ביקורת. אך כפי שתוכלו לראות לאורך הגדר יש מעברים מאולתרים לרכב והגדר אינה מתוחזקת.
4.8 ק''מ צומת שבילים לצד גדר הבטחון.
נ.צ. 7 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל, עוזבים את קו הגדר ונוסעים על השביל המרכזי שעל קו הרכס (בתחילתו חוצים כמה סוללות עפר).
2.6 ק''מ צומת T עם שביל מסומן בסימון שבילים ירוק.
נ.צ 8 – צומת עם השביל הירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה על השביל הירוק הנוסע על קו הרכס.
1.7 ק''מ עיקול חד ימינה בשביל וירידה לנחל עדשה.
אפשר לבחור בשביל הצפוני ביותר היורד בנוחות מטה.
2.1 ק''מ השביל חוצה את נחל עדשה.
2.2 ק''מ צומת שבילים מעל הנחל.
נ.צ. 9 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל הירוק שמעל ערוץ הנחל.
0.3 ק''מ צומת עם מפגש ערוצים בו פונים ימינה במורד הנחל והסימון הירוק.
0.5 ק''מ השביל נכנס לתוך ערוץ הנחל.
0.7 ק''מ צומת בו השביל יוצא שמאלה מהנחל ומיד לאחר מכן השביל מתעקל שמאלה ומטפס מעלה.
2.1 ק''מ צומת שבילים גדול בו פונים ימינה עם השביל הירוק.
2.3 ק''מ צומת שבילים קטן.
נ.צ. 10 – צומת קטן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל משני שמטפס לאוכף שממזרח.
0.6 ק''מ אוכף ברור על קו הרכס, ממנו יורדים מטה לכיוון הערוץ.
0.8 ק''מ פונים שמאלה ומטפסים כ-50 מטרים עד לבור המים – באר בטח.
חוזרים לשביל וממשיכים עם הסימון הירוק.
1.3 ק''מ השביל הירוק מתעקל חזק שמאלה, עוזב את הנחל ומטפס על השלוחה של כתף חצרון.
4.1 ק''מ תצפית על קו הרכס
במבט רחוק מזרחה ללב המדבר רואים 3 כיפות עגולות ויפות: הר אתי, הר הדי והר ריבי הבנוי משתי כיפות עגולות צמודות.
4.5 ק''מ על השלוחה היורדת מטה - ממשיכים ישר (אפשר לפנות שמאלה ולחסוך את המדרגה שבהמשך השביל).
5 ק''מ מטפסים מדרגה קטנה לרוחב השביל – יש לשלב הילוך כוח ולטפס ישר.
5.6 ק''מ צומת שבילים מסומנים ירוק וכחול. לפני האוכף והר חצרון הבולטים במזרח.
נ.צ. 11 – צומת ירוק - כחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול.
0.9 ק''מ חוצים את ואדי אל ג'קמה ומטפסים עם השביל הברור לשלוחה שמנגד.
3.9 ק''מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום בתוך נחל הרדוף.
נ.צ. 12 – צומת בנחל

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וימינה על השביל המרכזי.
1.2 ק''מ צומת T עם כביש אספלט 3269 (המגיע מכיוון הישוב כרמל שמצפון – משמאל לצומת.
נ.צ. 13 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על כביש האספלט.
מימין ומשמאל בין הבתים של הבדואים הפזורים על הגבעות אפשר לראות הרבה בורות מים מבוטנים.
כל האזור של ספר המדבר בחלק הדרומי של הרי יהודה ומדבר יהודה שומם מעל פני השטח וכמעט שלא מקבל גשם – מדבר בצל הגשם. אבל מתחת לפני השטח יש לא מעט מי תהום שזורמים מתחת לפני השטח מהחלק המערבי מזרחה לספר המדבר. הבתים שאתם רואים סביב של בדואים – ספק פלשתינאים, ספק ישראלים אינם מחוברים לרשת המים הארצית ואת מי השתייה, הרחצה וההשקיה שואבים מבארות ליד הבית.
1 ק''מ משמאל לכביש גדר עם סוללת עפר לבנה ולצידם סככת צל מברזל – בתוך השטח המגודר בריכת מים גדולה – ח'שם אל כרם.
נ.צ. 14 – ח'שם אל כרם

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים צפון מזרחה על כביש האספלט.
0.9 ק''מ כביש האספלט מסתיים והופך לשביל כבוש.
1.1 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
1.9 ק''מ עמודי בטון המכריזים על כניסה לשטח אש של צה''ל.
2.7 ק''מ צומת קטן בעיקול הדרך בו פונים ימינה ודרומה לשביל קטן (נ.צ. 17).
3.1 ק''מ לצד השביל בתוך ערוץ קטן מסתתרת בריכה גדולה מבטון – ברכת א-שרקי.
נ.צ. 15 – ברכת א-שרקי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים לרדת עם השביל במורד הנחל, חוצים את הערוץ ומטפסים על הגדה הצפונית.
0.3 ק''מ סוללת עפר לבנה ומאחוריה הבריכה החצובה בסלע ביר א-שרקי.
נ.צ. 16 – ביר א-שרקי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוזרים צפונה על השביל שעליו נסענו עד לצומת על השביל הראשי.
נ.צ. 17 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה על השביל הראשי.
2.4 ק''מ צומת T כ-50 מטרים ממפגש ערוצים.
נ.צ. 18 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בסימון שבילים ירוק וחוצים ערוץ קטן הבנוי ממדרגות סלע.
0.4 ק''מ חוצים את ערוץ נחל קרש ומימין בור מים חצוב בסלע – בור קרש.
נ.צ. 19 – בור קרש

מאפסים מד אוץ

בור קרש ביום מלא עם מים (צילם: עדי וייזל)

בור קרש ביום מלא עם מים (צילם: עדי וייזל)בור קרש ביום מלא עם מים (צילם: עדי וייזל)בור קרש ביום מלא עם מים (צילם: עדי וייזל)בור קרש ביום מלא עם מים (צילם: עדי וייזל)

מאפסים מד אוץ

ממשיכים צפונה ומזרחה על השביל המסומן בירוק.
0.7 ק''מ מיד לאחר האוכף צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה.
0.9 ק''מ צומת שבילים למרגלות הרכסים שמסביב.
נ.צ. 20 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה על השביל.
2 ק''מ צומת T עם שביל מסומן בשחור – השביל המרכזי של מצוק ההעתקים בדרום מדבר יהודה.
הצומת היא מתחת להר אתי – אותה גבעה עגולה שנראתה בבירור מהתצפית של כתף חצרון (לפני נ.צ. 11).
נ.צ. 21 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה על השביל השחור – שהוא וסביבתו הם טיול בפני עצמו – אך נשמור זאת לפעם אחרת.
3.5 ק''מ וב- 4.2 ק''מ חוצים את ערוץ נחל הרדוף.
4.4 ק''מ צומת שבילים עם השביל המסומן באדום (מגיע מראש מעלה נמר).
9.1 ק''מ צומת T של השביל השחור עם שביל המסומן בכחול (מגיע מכיוון הר חצרון).
נ.צ. 22 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל השחור.
0.9 ק''מ פונים ימינה עם השביל השחור.
3.2 ק''מ בצומת עם השביל הירוק פונים ימינה עם השביל השחור.
4.1 ק''מ חוצים את ערוץ נחל עדשה.
7.4 ק''מ צומת עם השביל המסומן בכחול בו פונים ימינה וממשיכים על השחור.
8.1 ק''מ חוצים את נחל צאלים, בנקודה הקרובה ביותר לברכת צפירה.
נ.צ. 23 – נחל צאלים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים דרומה על השביל הראשי המסומן בשחור לכיוון בקעת קנאים.
1.7 ק''מ בצומת עם השביל המסומן באדום פונים שמאלה וממשיכים על השחור.
5 ק''מ מול חוות הנוקדים, כביש אספלט 3199 המקשר בין הסוללה של מצדה במזרח לערד במערב.
נ.צ. 24 – כביש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה על הכביש לכיוון ערד.
7.2 ק''מ צומת הכניסה לערד בו ממשיכים ישר.
8.3 ק''מ צומת T במרכז ערד.
נ.צ. 25 – צומת T

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-75 ק''מ של מסלול הטיול

ליציאה מערד יש לפנות ימינה ולנסוע עד לכיכר השלישית, בה לפנות שמאלה לכיוון הכיכר שעל כביש 31 בכניסה לערד.
ימינה לאזור המרכז,
שמאלה לים המלח.

סוף מסלול - עד כאן כ-75 ק''מ של מסלול הטיול

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל ישנה

נ.צ.
צפוניות
מזרחיות
1
1073688
165874
2
1075117
165353
3
1077271
167218
4
1078283
168017
5
1078194
168270
6
1079894
170059
7
1081826
166791
8
1083951
166722
9
1085143
166983
10
1086085
167828
11
1087066
171957
12
1089808
169919
13
1090414
170588
14
1090873
171431
15
1090864
173777
16
1090746
173937
17
1091160
173780
18
1090107
175611
19
1090250
175919
20
1090355
176584
21
1088829
177394
22
1086056
173208
23
1082858
176227
24
1079498
175637
25
1074384
171833

קובץ TWL להורדה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד ועמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

בורות מים מלאים בספר המדבר - צילם שחר שקורי

בורות מים מלאים בספר המדבר - צילם שחר שקוריבורות מים מלאים בספר המדבר - צילם שחר שקורי

תגובות

35 תגובות

1

vivman13

07 ביולי 2011 ב 09:01

שאלה על הכלי רכב

לפי התמונות זה נראה כמו hisun
ורציתי לדעת מה אתה(כותב הכתבה) חושב על הכלי?

2

harelsh

07 ביולי 2011 ב 12:48

כתבה יפה מאוד!שאלה...

אחלה כתבה!
לדעתך רקסטון 2009 וגרנד ויטרה ארוך 2010- לא משופרים/ממוגנים עוברים במסלול?
תודה...

3

benzeev7

11 ביולי 2011 ב 20:29

נק 20 עד 21

מנק 20 ל-21 לא מסומן שביל במפה?מה קורה בשטח
אבי בן זאב

4

Ogash Ofer

14 ביולי 2011 ב 12:21

נוספו תמונות של בור קרש מלא במים

עדי וייזל שלח אלי תמונות מאחד הטיולים לדרום מדבר יהודה בו בור קרש היה מלא במים - מדהים!

5

Ogash Ofer

14 ביולי 2011 ב 12:23

HISUN במדבר יהודה

הרכב שנסעתי בו אכן היה HISUN.
אני נהניתי וזו באמת תהיה הזדמנות לכתוב קצת על הכלי בכתבה נפרדת.... בקרוב!

6

Ogash Ofer

14 ביולי 2011 ב 12:24

רקסטון וגרנד ויטרה במסלול ספר המדבר

שני הרכבים הנ''ל יעשו טוב את הדרך של המסלול.
לא צופה להם בעיות מיוחדות.

7

Ogash Ofer

14 ביולי 2011 ב 12:26

נק' 20 עד 21 במסלול ספר המדבר

אכן לא מופיע שביל במפה אבל בשטח קיים שביל ברור הנמצא בשימוש והוא השביל המדובר.
שימו לב כי מדובר בשמורת טבע ואין לרדת מצירים לכן יש להקפיד על השביל הקיים בשטח.

8

Ogash Ofer

14 ביולי 2011 ב 12:30

נק' 20 עד 21 במסלול ספר המדבר

אפשרות נוספת לקטע הנ''ל:
להמשיך צפונה כ-3 ק''מ על השביל המסומן בירוק עד צומת השבילים עם השביל השחור מימין/ממזרח.
לפנות ימינה לשביל המסומן בשחור ולנסוע כ-6 ק"מ מזרחה ואחר דרומה עם השביל השחור עד למרגלות הא איתי במפגש עם נ.צ. 21.

9

אורח/ת

28 באוגוסט 2011 ב 10:05

נ.צ 7 -8 חסר שביל במפה

על המפה נגמר הסימון בקו גובה 630 (נ.צ 7 )ועד לנ.צ 8 לא מסומן שביל. האם בשטח יש שביל המקשר כיוון שהמפגש עם הירוק יוצא בנ.צ 9

10

Ogash Ofer

28 באוגוסט 2011 ב 11:06

נ.צ 7 -8 חסר שביל במפה

השביל חסר במפה אבל מופיע באופן ברור בשטח.
האזור הזה לאורך הגדר מהאותלרת מכיל כל מיני שבילים והשביל המדובר בין נ.צ. 7 לנ.צ. 8 הוא השביל המרכזי שעל השלוחה והשביל הברור בשטח.

11

yair999

04 בספטמבר 2011 ב 13:27

בכמה שעות מסיימים את המסלול?

תודה על המידע.

12

Ogash Ofer

04 בספטמבר 2011 ב 14:17

בכמה שעות מסיימים את המסלול?

המסלול הוא 75 ק''מ. זאת אומרת שאם תיסעו רצוף על השבילים המהירים אז כ-5 שעות וסיימתם.
אם תעצרו, מומלץ, לתצפיות, להליכות סביב - זה יום שלם של טיול. כ-8 עד 10 שעות מערד עד ערד.

13

אורח/ת

23 באוקטובר 2011 ב 18:14

מסלול יפה (-:

החלק השני של המסלול אחרי ההפסקה בבור קרש יפה יותר מבחינה נופית. יצאנו ג'ימיני, טרקן וספורטג' לא נעולים, לא נתקלנו בקשיי עבירות. הוספנו למסלול את הר נמר, סטייה של כ 3 ק''מ לכל כיוון, עלייה אתגרית לתצפית (-:

לא היינו חמושים, המסלול די מבודד ושומם, לאורך ציר ההפרדה הפרוץ / בטונדה בגובה של 1 מטר יש תנועת שב''חים ופגשנו במסלול רכבים עם לוחיות רישוי בצבע לבן (לא של האו''ם), הרגשנו קצת אי נוחות מבחינה ביטחונית.

14

אמיר

24 באוקטובר 2011 ב 07:21

עשינו את המסלול בחול המועד סוכות. הארות:

הארות ולא הערות:

מסלול מרשים.

התאכזבנו לראות שגם חאשם א כרם, גם ברכת שרקי וגם ביר א שרקי ריקות לחלוטין.
על בור קרש כמובן לא בנינו מראש בעניין המים...
לעומת זאת - מצאנו שברכת צפירה מלאה מים ! הכוונה לבריכה התחתונה. מים עמוקים ומזמינים. יותר משני מטר עומק. בין נ.צ. 22 לנ.צ. 23, סטינו מהשביל השחור שמאלה ונכנסנו לתוך נחל צאלים. שביל ירוק וכחול כמדומני. גם אנחנו עלינו להר נמר (עליה אתגרית במידה), וירדנו ברגל לעין נמר. חוויה. שעה לרדת ושעה לעלות ברגל. לצערנו, גם עין נמר היה כמעט ריק ממים, למרות שהוא ידוע כמעיין איתן. המלצה אחרונה - אם עושים מהטיול הזה יומיים (ואפשר בקלות), אנחנו ממליצים על לינה מעל נחל משמר, וכמובן השכמה לזריחה מעל מצוק ההעתקים. אין עליה... תודה על המסלול, עופר.

15

מדר זיו

07 בינואר 2012 ב 10:19

עדכונים למסלול

השבוע אני עושה את המסלול הזה.יש עדכונים או שינויים ?

16

nkalif

06 במרץ 2012 ב 21:09

avishaymicael@gmail.com

17

אורח/ת

23 באפריל 2013 ב 10:56

ועוד על נקודה 20 עד 21

האם המעבר נמצא ממש בתוך נחל קרש
או צפונית לו

18

Ogash Ofer

27 באפריל 2013 ב 10:49

ביר א-שרקי מלא במים

הוספתי בדף 3 שתי תמונות שצילם שחר שקורי.
ביר א-שרקי וברכת חשם אל כרם מלאים במים.

19

Ogash Ofer

18 במאי 2013 ב 18:32

ועוד על נקודה 20 עד 21

אורח/ת כתב/ה:
"האם המעבר נמצא ממש בתוך נחל קרש
או צפונית לו"
שביל המעבר בין נ.צ. 20 לנ.צ. 21 נמצא צפונית לנחל קרש וגם כ-1 קמ צפונית לבור קרש.

20

drje

18 באוגוסט 2013 ב 22:26

טריוס

שלום,
האם מסלול זה מתאים לטריוס?

21

Ogash Ofer

18 באוגוסט 2013 ב 22:57

טריוס

drje כתב/ה:
"שלום,
האם מסלול זה מתאים לטריוס?"
עבור טריוס המסלול גבולי. דרוש נהג טוב עם ניסיון. מומלץ רכב בשיירה עם הילוך כוח ונכונות לגרור היה ויצטרך קצת עזרה.

22

drje

20 באוגוסט 2013 ב 11:23

ספר המדבר – מעיינות בדרום הר חברון ומדבר יהודה

תודה על התשובה,
האם תוכל להגיד לי מי מהמסלולים בדרום יכול להתאים לטריוס (מלבד נחל אמציהו)?
 

23

Ogash Ofer

20 באוגוסט 2013 ב 12:10

ספר המדבר – מעיינות בדרום הר חברון ומדבר יהודה

drje כתב/ה:
"תודה על התשובה,
האם תוכל להגיד לי מי מהמסלולים בדרום יכול להתאים לטריוס (מלבד נחל אמציהו)?
 "
כל המסלולים באתר שהם בעבירות קלה עד בינונית או אלו שמצולמים עם ג'יפונים. לדוגמא: מסלול סובב מכתש רמון

24

נאור

05 באוקטובר 2013 ב 20:52

תוספת עבירות

מעוניין לתבל (עוד) את המסלול בקטעי עבירות קשה. יש רעיונות?

25

Ogash Ofer

06 באוקטובר 2013 ב 06:45

תוספת עבירות למסלול

נאור כתב/ה:
"מעוניין לתבל (עוד) את המסלול בקטעי עבירות קשה. יש רעיונות?"
אפשר להוסיף קטעי עבירות רק בחלק הראשון של המסלול שהוא מחוץ לשמורת טבע. האזור סביב הר לטאות - מרובה שבילים צרים ואפשרויות של טיפוס וירידה בין הרים לגאיות. רק אל תשכח ציוד חילוץ ורכב נוסף שיוכל להוציא אותך היה ותיתקע.

26

נאור

07 באוקטובר 2013 ב 00:10

תוספת עבירות למסלול

עופר תודה. מה לגבי השביל הירוק שיורד לדרום מערב מנ.צ. 18 לכיוון הר חצרון ונ.צ. 22? מסומנת במפה עבירות קשה בשני מקומות. האם כיום עביר ומעניין? (אם כן, ניתן לחזור אליו אחרי בור קרש).

27

shahtal

04 בנובמבר 2013 ב 14:59

הר לטאות

בילינו לילה על ההר, היה תענוג והמחזה שנגלה לעינינו כשעלה האור היה מהמם (הגענו בלילה).
קמנו בזריחה ועשינו כמעט את כל המסלול, לקראת הסוף חתכנו צפונה וסיימנו בגוש עציון.

כל הבורות למעט אחד היו יבשים בעונה הזאת, מן הסתם בעוד חודש יהיה כיף אפילו יותר...

מסלול מהנה, מומלץ בחום.
תודה רבה לעופר על ההנאה שהוא מאפשר לנו :)

28

Ogash Ofer

04 בנובמבר 2013 ב 15:59

מסלול להר לטאות

shahtal כתב/ה:
"בילינו לילה על ההר, היה תענוג והמחזה שנגלה לעינינו כשעלה האור היה מהמם (הגענו בלילה).
קמנו בזריחה ועשינו כמעט את כל המסלול, לקראת הסוף חתכנו צפונה וסיימנו בגוש עציון.

כל הבורות למעט אחד היו יבשים בעונה הזאת, מן הסתם בעוד חודש יהיה כיף אפילו יותר...

מסלול מהנה, מומלץ בחום.
תודה רבה לעופר על ההנאה שהוא מאפשר לנו :)"
תודה רבה על הפידבק ועל הפרגון - כן יירבו הטיולים

29

doron.muta

16 במרץ 2014 ב 13:22

האם המסלול מתאים לפורסטר?

30

davidgilmor1

10 בנובמבר 2014 ב 21:49

האם אפשרי הפוך?

31

Ogash Ofer

11 בנובמבר 2014 ב 11:45

האם אפשרי הפוך?

davidgilmor1 כתב/ה:
""
אפשרי הפוך - ואז העבירות מעט קשה יותר.

32

Ogash Ofer

11 בנובמבר 2014 ב 11:46

האם המסלול מתאים לפורסטר?

doron.muta כתב/ה:
""
לפורסטר המסלול הזה גבולי. דרוש נהג טוב ובעל ניסיון בשטח. ורכב נוסף עם הילוך כוח.

33

מדר זיו

10 בנובמבר 2018 ב 10:46

מעוניין לעשות מסלול זה בקרוב.
יש עדכונים חדשים?
תודה.

34

מדר זיו

20 בינואר 2019 ב 20:05

18-19 ינואר עשינו את המסלול.
מסלול מדהים בתקופה זו של השנה,בורות המים מלאים וכייף לנסוע ללא אבק.
כמויות הגשם הגדולות גרמו בשבילים לחריצים ובורות אך הדרך עבירה.

35

Ogash Ofer

20 בינואר 2019 ב 22:58

מדר זיו כתב/ה:
"

18-19 ינואר עשינו את המסלול.
מסלול מדהים בתקופה זו של השנה,בורות המים מלאים וכייף לנסוע ללא אבק.
כמויות הגשם הגדולות גרמו בשבילים לחריצים ובורות אך הדרך עבירה.

"
תודה פעמיים על הפידבק.
פעם אחת עבורי ופעם שנייה עבור המטיילים הבאים.