שטח 4X4 > כתבות > שטח

מכשירי קשר - מדריך לתקשורת אלחוטית בשטח - חלק א'

אליק אלוני מסביר ועורך סדר בכל מה שקשור למכשירי קשר, אנטנות ותקשורת אלחוטית לשטח
כתב: אליק אלוני

 

הקדמה

 

נושא מכשירי הקשר בין רכבי השטח החל לפני יותר מ 2 עשורים  בו קמו קבוצות משוגעים שרכשו מכשירי קשר CB CITIZEN BAND  מכשירים בעלי 40 ערוצים שהיו באותה תקופה ועדיין מיוצרים בימינו (אפשר לראות אותם בסרט המעולה ‘‘השיירה’‘)  על מנת לספק תקשורת אלחוטית בין רכבי השטח , בתקופה בה עדיין המכשירים הסלולאריים היו בחיתוליהם ולא היו תשתיות תקשורת. 
באזורים מרוחקים  היו מוכנים אותם אנשים לעשות הכול על מנת לספק תקשורת בין הרכבים גם אם הדבר היה כרוך בהכנסת מכשירים גדולים ומסורבלים או קטנים ומשוכללים אפילו לטווח של כמה מאות מטרים בשטח , אותם מכשירים היו בעלי אנטנות ארוכות מאד ולא נתנו פיתרון לטווחים ארוכים אולם זה מה שהיה באותו זמן .

הקדמה

 

מאז מכשירי ה CB נדחקו לצד וכל מיני קבוצות רכשו לעצמם מכשירי קשר שונים ומשונים  של מוטורולה וחברות אחרות שנמכרו באותה תקופה וכל קבוצה הייתה נפרדת מחברותיה כך נוצר מצב שאם אחד החברים היה עוזב את הקבוצה ועובר לאחרת או פשוט היה עובר מקום  מגורים הוא היה נשאר עם ‘‘סוס מת’‘ ביד דהיינו מכשיר שאין בו יותר שימוש.
לפני כעשור הגיע מדריך טיולים אחד  עם מספר מכשירי FRS אמריקאים קטנים  וחיפש דרך לרכוש מכשירי קשר גדולים , כשהשיג מכשירי ''מקסטרק'' של מוטורולה  וצרב אותם לתדרים האמריקאים שהיו תואמים בדיוק למכשירי הקשר הקטנים שהביא מארה’‘ב.
 הוא עדיין לא תאר לעצמו איזו מהפכת תקשורת הוא עומד לחולל בעולם השטח בארץ.
מאז ועד היום מכשירי הקשר הם אחד הדברים החשובים ביותר שכדאי להכניס ברכב שטח. גם התדרים האמריקאים התפשטו כאש בשדה קוצים בין כל הקבוצות ובין כל טיילי השטח, על מנת לצור קשר אמין באזורים מרוחקים בין קבוצות באופן אקראי וכך ניתנת האפשרות לחבור להזעיק עזרה חלילה או פשוט להעביר מידע בצורה מהירה ומדויקת בין כל הרכבים בשטח.

 

לנסיעה עם מכשיר קשר יש יתרונות גדולים , ובטיחותיים גם באזורים שאין קליטה סלולארית , אתה יכול לדווח על מצבך לקבוצה בכל רגע נתון , לחבור עם קבוצות אחרות , להזעיק עזרה חלילה או ליהנות מההסברים שמספק מדריך הקבוצה בטיול רגוע .
מכשיר  קשר אינו יכול להחליף  מכשיר סלולארי  ומכשיר סלולארי אינו יכול להחליף  מכשיר הקשר , שניהם משלימים אחד את השני .
כולנו יודעים שרשת סלולארית היא רשת מסובכת ומסועפת בעלת תשתיות רבות , לא כולם מנויים באותה רשת ולקיים קשר באזורים מרוחקים בין שני רכבים לא תמיד אפשרי , אולם כשאנחנו נוסעים בקבוצה ורוצים להעביר הודעה בין כולם למכשיר הקשר יש יתרון ברור , ולאור העובדה שאין זמן אויר ועלות שימוש , הופך המכשיר לכלי עזר רב עוצמה וכמעט ולא ניתן לקיים טיול ללא תקשורת בין כל הרכבים. 
לא מכבר אמרו לי אנשים שנסעו ללא מכשיר שלנסוע בקופסא סגורה שעות ללא יכולת להבין מה קורה בין כל הרכבים ובלי לשמוע את הקטעים והבדיחות שמריצים זה ממש מתסכל. המלצתי לאותם רכבים להשיג לפחות מכשירי קשר ידניים קטנים על מנת להיות בעניינים.

 

 

עקרונות בסיסיים של שידור וקליטה

 

מכשיר קשר יכול או לשדר או לקלוט ולכן הוא מקבל תדר אחד בודד . (זו נקראת שיטת סימפלקס). לצורך העניין נניח  שאנחנו מעבירים את מכשיר הקשר לתדר אמריקאי 3
ברגע שהנהג ילחץ על הלחצן במיקרופון המכשיר קשר יצא לשידור ויוציא הספק שידור של עשרות וואטים דרך חיבור האנטנה לאנטנה ומשם הגל רדיו בתדר 3 יתפשט במרחב.
ברגע שגל הרדיו יגיע למכשיר קשר אחר הצרוב באותו תדר אמריקאי 3 יפתח המקלט לקליטה על פי עוצמת האות שמגיעה אליו , המקלט ימיר את גל הרדיו לדיבור והשמע יעבור אלינו דרך הרמקול של אותו מכשיר .
הקשר הוא ישיר בין שני מכשירים ומוגבל בטווח  תלוי באנטנה ובתוואי השטח
ככל שהמכשיר בעל הספק יותר גבוה ומחובר לאנטנה טובה שמתואמת היטב התוצאות שידור וקליטה מצוינות .

עקרונות בסיסיים של שידור וקליטה

 

 

תדרים אמריקאים ואירופאים

 

המידע הוא כללי בלבד ואין בכוונתו לעודד שימוש בערוצים לא חוקיים העלולים להפריע למשתמשים אחרים .
התדרים האמריקאים ( 14 ) והאירופים (8) הם תדרים קבועים בינלאומיים שאושרו ע’‘י ארגוני תקשורת בינלאומיים לשימוש על ידי הציבור הרחב ללא רישיון .
ישנם כמובן עוד תקנים בינלאומיים המוכרים פחות .
לכל מדינה הוגדרו תקנים משלה בתאום עם המדינות שהיא חברה איתם בארגון תקשורת זה או אחר.
תחום התדרים האמריקאים והאירופים שונה ומכשיר אחד לא יכול לשוחח עם השני למרות ששניהם נמצאים בתחום הUHF 400 .
 כמו שציינתי. בפועל מסיבות היסטוריות וטכניות מדריך טיולים אחד התחיל עם מכשירים בתדרים האמריקאים  לפני שנים רבות  ועד ולכן הפכו התדרים האמריקאים  לשימושיים ופופולארים שכולם פוגשים את כולם  ויכולים לחבור ולסייע בעת צרה ..
הערה : התחום האמריקאי שימושי בארה’‘ב ולא הוכנס לשימוש חוקי במדינת ישראל  ולכן התחום הפופולארי הנפוץ והשימושי ביותר הוא התחום האמריקאי ובפועל התדרים השימושיים ביותר הם תדרים 1-6 כשהתדר המרכזי הוא תדר 3 .
 ישנם עוד כמה קבוצות שמסיבות כאלו או אחרות נוסעים עם תדרים אחרים בVHF, 800 ,900 וכ’‘ו וקוראים לעצמם בשמות שונים ומעניינים כמו ‘‘הבולדוגים’‘ ‘‘ הטיגריסים’‘ ‘‘ חבורת הזבל’‘ ועוד .
התדרים האירופיים  הוכנסו בשלב יותר מאוחר מכיוון שהתחום הוגדר לשימוש חופשי במדינת ישראל .אולם הם פחות שימושיים בקרב הג’‘יפאים ויותר בקרב שומרים ,מנופאים , פועלי בניין ,ילדים ואפילו נמכרים בתחנות  דלק .   .
המכשירים החוקיים הם הצעצועים הקטנים הנמכרים בחנויות ,  החיסרון במכשירים אלו הוא הטווח הקצר וזלילת הסוללות.
בפועל ישנם מכשירים שאפשר לתכנת בהם גם את האמריקאים וגם את האירופאים, וכך אם מישהו מגיע לטיול עם מכשיר אירופי הוא צריך להעביר את כולם אליו.
החיסרון הוא הקשקשת הרבה בתדרים האלו , ובעיית תאימות שלפעמים בעל המכשיר הקטן שומע את בעלי המכשירים החזקים בצורה מקוטעת והם שומעים אותו מאד חלש  ,הפיתרון הוא לכייל את המכשירים מחדש.
בישראל משרד התקשורת הגדיר לשימוש חופשי את התקן האירופי  PMR ואת התדרים האירופים הכניסו לאישור בארץ בשלב הרבה יותר מאוחר שכבר להרבה אנשים היו מכשירים אמריקאים שהביאו מחו’‘ל .

תדרים אמריקאים ואירופאים

 

 

מה אומר החוק היבש

 

לפי החוק הפעלת מכשיר קשר אסורה ללא רישיון משולם ממשרד התקשורת .
 אפשר לרכוש את הצעצוע עם 8 התדרים האירופים ללא רישיון ברחבי האינטרנט ואפילו בתחנות דלק .
כמו כן ניתן לרכוש אצל החנויות המורשות מכשיר קשר קבוע ולשלם אגרה שנתית עבור רישיון לתדר.
בפועל כולם נוסעים עם מכשירי קשר בצורה זו או אחרת , התדרים הם בינלאומיים ותיאורטית פנויים אבל מעשית יש להיזהר !!!
אזהרה והודעה חשובה !!! 
 כשאתה מדבר בקשר לעולם אינך יכול לדעת למי אתה מפריע או מי מאזין לך .
מכשירי הקשר הפכו לעובדה מוגמרת , בדרך כלל משתמשים בהם בטיול קצר ובסופי שבוע ,  אני ממליץ מאד לדבר קצרות בנימוס ולעינייך , לא לנבל את הפה ולא להתווכח וכמובן לא למסור מידע אישי וחסוי, ולעבור לתדר אחר באם הערוץ תפוס , כל שידור יכול להישמע למרחק עשרות קילומטרים ולהיקלט על ידי מאות אנשים , וזה גם הדימוי של מי שמדבר והקבוצה שעימו הוא נוסע ..

מה אומר החוק היבש

 

 

טבלת הערוצים

 

טבלת הערוציםטבלת הערוצים

 

סוגי מכשירי קשר

 

מכיוון שמכשירי קשר זה עולם ומלואו אגע בכמה מכשירים שהם הנפוצים ביותר בקרב טיילי השטח.
יש לציין שהמכשירים המוצגים בתמונות הגיעו במגוון ערוצים ואופציות כך שיש לבדוק היטב איזה מכשיר קונים והאם הוא מתאים לתחום הUHF400
המכשירים מתחלקים למספר קבוצות עיקריות:
1.    מכשירים קבועים לרכב ולבית.
2.    מכשירים נישאים ביד בתקן אזרחי מסחרי
3.    צעצועים בשטח

סוגי מכשירי קשר

 

 

מוטורולה מקסטרק

 

המכשיר הפופולארי הראשון  שרובכם מכירים הוא מכשיר קשר קבוע מדגם מקסטרק של חברת מוטורולה .
המכשיר שפותח ויוצר לקראת סוף שנות ה80 הוא אחד המכשירים האמינים והנוחים ביותר שיוצרו , אני אישית יכול להעיד שהמכשיר מוצלח מאד.
מקסטרק  הוא אחד מהמכשירים  הראשונים המתקדמים שהתאפשרה בהם אופציית צריבת התדרים.
 המכשיר אמנם חיצונית נראה זהה אבל למכשיר זה פותחו דגמים רבים ותחומי תדרים שונים ולמי ששואל הרי זה בלתי אפשרי לצרוב על דגם אחד תדרים של הדגם השני ,כלומר אי אפשר להפוך VHF ל UHF או 800 ל900 ,  כל מכשיר תוכנן לתפקד בתחום תדרים אופטימאלי שייחודי לו ולכן ישנם מספר רב של סוגים.
ניתן לזהות את הדגם בדרך כלל במדבקה כסופה שמודבקת על המכשיר אולם מפאת גילו המתקדם של המכשיר ניתן לעיתים לזהות אותו רק עם ציוד מדידה מיוחד או בקריאת התדרים על ידי מחשב .
המכשיר הפופולארי בקרב הג’‘יפאים נקרא בטעות ‘‘מקסטרק 400’‘ למרות שבאמת אין דגם כזה וה400 בא לציין רק את תחום התדר , בפועל יש דגמים שנקראים 100 300 800 900 ועוד .
למכשיר יש אפשרות לחבר אביזרים רבים  , רמקול חיצוני , כל מיני סוגי מיקרופונים ובדגמים המתקדמים יש שקע אופציות אחורי שמאפשר לפקד עליו מרחוק ולחברו לכל מיני מערכות פיקוד ובקרה .
מכיוון שהמכשיר נהיה פופולארי כל כך ועקב גילו והמחסור בשוק הוא נהיה מבוקש מאד , וגם מחירו בשוק היד שנייה האמיר.

מוטורולה מקסטרק

 

 

מכשיר קשר מוטורולה MCX ‘‘הבהמה’‘

 

מהווה את החלופה הזולה למקסטרק  מכשיר חזק מאד.  ארוך בכמה ס’‘מ מהמקסטרק  וכבד במקצת ממנו , קליטה ושידור פנטסטיים . 
מכשירים אלו תוצרת קנדה והיו בשימוש בסוף שנות ה80
המכשיר הוא ‘‘סוס עבודה’‘  ,  כינויו ‘‘הבהמה’‘ ,   שמעתי על מקרים  מהשטח שהוא נפל וחטף זעזועים חזקים ולא נפגע , רק צריך לנסות לעבור עליו עם נגמ’‘ש (((:

מכשיר קשר מוטורולה MCX  ‘‘הבהמה’‘

 

 

מכשיר קשר מסוג CM200 CM300

 

מכשירים זולים יותר שיוצרו במזרח הCM200 בעל 4 ו8 תדרים בלבד . 
ה CM300 נמכר כחדש , הוא בעל תצוגה גדולה ולחצני תפעול נוחים ואפשר לצרוב בו תדרים רבים ולהציג את השם על התצוגה חסרונו הוא מחירו היקר מאד ולא כל אחד יכול להרשות את הפינוק .

מכשיר קשר מסוג CM200 CM300

 

 

מכשיר קשר מסוג MOTOROLA MCS2000

 

די מוכר לכולם כמכשירים בניידות המשטרה  אולם  מספר מכשירים בתחום הUHF שהתגלגלו אצל אנשים הפכו אותו למכשיר מושלם בעל מספר עצום של תדרים לצריבה  , המכשיר בעל תצוגה דיגיטלית ודי מרשים .

מכשיר קשר מסוג  MOTOROLA MCS2000

 

 

מכשירי קשר נישאים

 

המכשירים הנישאים בתקן המסחרי הם מכשירים חזקים בעלי עוצמה של כ5 וואט ומשמשים בדרך כלל כוחות ביטחון הצלה צבא ואחרים , מי שהצליח לשים יד על מכשיר דווקא בתדרי UHF יכול לצרוב אותו למספר ערוצים שבשימוש להשתמש בו בטיולים.
מכשיר קשר מאד אמין וחזק שיוצר במספר תחומי תדרים. מי שהצליח להשיג מכשיר כזה קיבל מכשיר כבד בעל 6 ערוצים בלבד, אולם בתור מכשיר שהוזמן באלפים לצבא, הוא  עמיד בזעזועים ונפילות  בצורה פנטסטית .

מכשירי קשר נישאים

 

 

סידרת JEDAI

 

MTX838,MTS2000,MT2000,HT1000,MTX8000,9000
מכשירי קשר שעד לשנים האחרונות ועדיין משמשים את כוחות השיטור והביטחון , המון סוגים , מתוחכמים , נצרבים להמון אופציות , נוחים לנשיאה.

סידרת JEDAI

 

למידע נוסף אפשר לכתוב לאליק: 
  alik36@walla.com  

תגובות

15 תגובות

1

איל

05 באוגוסט 2011 ב 15:03

כתבה חדשה - מכשירי קשר - מדריך לתקשורת אלחוטית בשטח חלק א'

חשוב מאוד ורצוי אצל כל גיפאי גם אני בהליכי חיפוש ומקווה למצוא משהו

2

אורח/ת

07 באוגוסט 2011 ב 16:28

לידע כללי

לידיעתכם,
מכשירי המקסטראק והמכשיר MCS200 - Renegade יוצרו בארץ במפעל מוטורולה שבערד- מכשירים אלו כבר לא מיוצרים יותר.
כאחד שהיה שותף ביצור מכשירים אלו -(ועם מעט צניעות), אני יכול לומר שמכשירים אלו יוצרו עם תקנים ואכויות גבוהות מאוד.

3

nec

08 באוגוסט 2011 ב 16:33

תקשורת אלחוטית

"הקשר הוא ישיר בין שני מכשירים ומוגבל בטווח תלוי באנטנה ובתוואי השטח"

מה הכונה בין שני מכשירים ?

4

עדי וייזל

08 באוגוסט 2011 ב 18:30

תקשורת אלחוטית

nec כתב/ה:
"הקשר הוא ישיר בין שני מכשירים ומוגבל בטווח תלוי באנטנה ובתוואי השטח

מה הכונה בין שני מכשירים ?"
בניגוד למכשירי טלפון למשל, היכולת לדבר היא רק עם מכשיר אחד בכל רגע נתון - היינו רק שניים יכולים לדבר ברגע נתון. אין אפשרות לשיחת ועידה למשל...

5

nec

09 באוגוסט 2011 ב 10:42

כתבה חדשה - מכשירי קשר - מדריך לתקשורת אלחוטית בשטח חלק א'

תודה על ההסבר , לתומי חשבתי שכל מי שנמצא על התדר יכול לשמוע ולדבר.

6

cableguy

09 באוגוסט 2011 ב 20:24

כתבה מעולה שעושה סדר בבלאגן

אליק כל הכבוד!

7

alik36

09 באוגוסט 2011 ב 20:32

אכן כל מי שנמצא על התדר יכול לשמוע ולדבר

הכוונה שהקשר בין מספר מכשירים על אותו התדר ולא דוקא 2 מכשירים
, זה היה בשביל להסביר את עיקרון קשר הסימפלקס שהוא ישירות בין המכשירים ללא ממסר או אתר תקשורת כלשהו.

כמובן שכולם יכולים ללחוץ על כפתור השידור ולדבר באותו זמן אך במקרה הטוב ישמעו את החזק ובמקרה הפחות טוב ישמעו עירבובייה של מילים ורעש .((:

8

nec

10 באוגוסט 2011 ב 10:38

כתבה חדשה - מכשירי קשר - מדריך לתקשורת אלחוטית בשטח חלק א'

תודה, נעשה סדר בדברים. 

9

Ogash Ofer

10 באוגוסט 2011 ב 11:04

כתבה חדשה - מכשירי קשר - מדריך לתקשורת אלחוטית בשטח חלק א'

בשביל הסדר:
באותו תדר שאחד בודד לוחץ ומדבר כל מי שנמצא בסביבה ובקליטה שומע אותו - זה כמו רדיו.
אבל, בדיוק כפי שאליק הסביר, אם שניים לוחצים ומדברים בו זמנית - אז החזק (בסביבתו) גובר.

10

alik36

10 באוקטובר 2011 ב 12:56

ניתן לקבל מידע נוסף באתר

https://alik4x4.fav.co.il
 

11

אורח/ת

24 בדצמבר 2012 ב 19:56

הקמת רשת קשר עצמאית/ווקי טוקי

שלום רב
אנו מעוניינים ליצור רשת של תקשורת ווקי טוקי בין כ 40 משתמשים.
האם ניתן לכייל את מכשירי הווקי טוקי הנמכרים בזוגות על אותו התדר ? ולצרף לרשת גם מכשירים לרכב בעלי טווחים גדולים יותר (45-50W)
אם כן מהו המכשיר בעל הטווח הגדול ביותר מבין סוג זה של מכשירים
מהו הקרטוריון למכשירים שאינם נדרשים לאגרה ?
תודה מראש

12

אורח/ת - מוטי

27 באפריל 2018 ב 14:32

ברשותי מכשירי קשר מוטורלה מדגם T400 ושי להם 22 ערוצים עם121 תדרים ומרחק ברוטו 56 ק"מ ואני לא מצליח לתקשר בין המכשירים מעבר ל 200 מ' .
האם אתה יכול לתדרך אותי מה עושים?

13

Ogash Ofer

28 באפריל 2018 ב 06:39

אורח/ת - מוטי כתב/ה:
"

ברשותי מכשירי קשר מוטורלה מדגם T400 ושי להם 22 הרוצים אם 121 תדרים ומרחק ברוטו 56 ק"מ ואני לא מצליח לתקשר בין המכשירים מעבר ל 200 מ' . האם אתה יכול לתדרך אותי מה עושים.

"
בדוק אנטנות ואולי יש במכשיר הגדרה של עוצמת שידור לכל תדר - תעלה אותה למכסימום!

14

אורח/ת - נבו

16 ביוני 2020 ב 09:51

כמה 4 מחשירים עולים

15

אורח/ת - אל תזוז אתה בשפ"צ

02 בדצמבר 2020 ב 08:17

יש לציין שהסינים נכנסו לשוק והמכשירים שלהם לא פחות טובים מהמוטורולה