שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: שברולט סילברדו Chevrolet Silverado, ינואר 2012

סילבר דולר - האם טנדר גדול יכול להיות מפלט מס לגיטימי למי שמחפש פינוק ונוחות?
יצאנו לברר עם הסילברדו של שברולט...

‏Full Size

שוק הטנדרים הגדולים/אמריקאים נמצא בפריחה בזכות היותם אחד ממפלטי המס האחרונים, וב-2011 יגיע כנראה היקף המכירות בקטגוריה לכ-2000 כלים – ולחשוב שהיו שנים שהכלים הללו בכלל לא שווקו כאן באופן סדיר... מלך הקטגוריה, במונחי מכירות, הוא ללא ספק השברולט סילברדו, מתבסס בין השאר על הפז''מ העדיף בשוק (בגרסאות השונות). סיבוב העדכונים האחרון הביא אלינו מנוע חזק יותר – 397 כ''ס במקום 365 ''בלבד'' בדור הקודם – ומרכב קצר יותר, או שמא נכון יותר לומר ''פחות ארוך'' (רק 6.1 מ' לעומת 6.57 בדור הקודם). באופן מפתיע השינויים העיצוביים – בפגוש הקדמי, מכסה המנוע ובגג – קלים יחסית, וכנראה שרק מי שעיצב את הרכב (או גיא רוטקופ) ישים אליהם לב. אז לקחנו את הסילברדו לסיבוב ארוך במרחבי הנגב הצפוני, היכן שממוקמים, מן הסתם, לא מעט מלקוחותיו הפוטנציאליים.

‏Full Size

אפקט הגעה

העדכון העיצובי, כאמור, קליל והסילברדו שומר על החזות המוכרת שלו – כוחנית ובולטת. הנהיגה בסילברדו הוכיחה לי שנהגי ישראל דווקא יודעים לנהוג ולשמור על החוק – בעיקר זה שמדבר על פינוי הנתיב השמאלי – הם רק צריכים את האינסנטיב המתאים...

אפקט הגעה

LTZ המאובזרת בגרסה כפולת הקבינה

אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת ה-LTZ המאובזרת בגרסה כפולת הקבינה, ובאמת שקשה לבא בתלונות אל תנאי החיים בין מרחבי העור והכאילו עץ. אבל אנחנו פולנים בני פולנים, ודי טובים בלמצוא על מה להתלונן – למשל על זה שהפלסטיקים מרגישים נוקשים ברובם וחלולים בחלקם, שחסרים תאי אחסון גדולים מתחת לרצפה כמו שניתן למצוא אצל דודג' ראם, למשל, ושבגרסה המאובזרת אין אפשרות להסיע שישה נוסעים – אופציה שקיימת בגרסה הזולה יותר, ובתור בונוס גם כוללת תא אחסון נוח יותר מתחת למושב הקדמי-אמצעי.

LTZ המאובזרת בגרסה כפולת הקבינה

מרווח לכפות הרגליים...

ואגב אופציות הסעה – יש האומרים שאני איש גדול, ויש כאלה שעוד לא ראו אותי. אבל בכל זאת, מקום לא היה חסר בתא הנוסעים, גם מלפנים וגם מאחור. התלונה היחידה בנושא היא מחור במרווח לכפות הרגליים בשורה השניה אם אתם בעלי מידה 47 ומעלה. אבל זה באמת לפולנים מיטיבי לכת...

מרווח לכפות הרגליים...

אבזור

מבחינת האבזור, גם לפולני מדופלם אין על מה להתלונן. חוץ מהעור יש כאן גם שפע אבזור הכולל בקרת אקלים מפוצלת(!) ומושבים חשמליים עם זכרונות למושב הנהג. חריג אפילו ביחס למתחרים מאמריקה. אומנם לא בטוח שריפודי עור ושפע חשמל זה מה שאני הייתי רוצה ברכב כשאני חוזר מלא בוץ מהשדה, אבל בשביל זה יש את הגרסה הפחות מאובזרת, הגרסה הזו מיועדת למי שמחפש תחליף נטול מס לרכב פרטי.

אבזור

דיו סוסים

שלא במפתיע, תנוחת הנהיגה גבוהה. מאוד. אפשר להשקיף בקלות אל קצה הפקק מעל גגות המכוניות. הראות לטווח קרוב, לעומת זאת, בעייתית יותר בגלל מכסה המנוע העצום. המנוע מתעורר בצליל דיזל ברור, אבל לא רם או מטריד מדי. היציאה מהמקום מעט מאכזבת – מכל כך הרבה סוסים, ובעיקר כל כך הרבה מומנט (105.7 קג''מ!), ציפינו לזינוק עצבני מכל רמז לדוושת הגז. במקום זה מקבלים תחילת תנועה רכה וחולמנית. אבל מהר מאוד מתברר לנו כי בעצם מדובר בפיצ'ר ולא בבאג – התגובה ההתחלתית הרכה הזו הופכת תמרונים עירוניים עדינים לעניין פשוט וקל, ומאפשרת תנועה בדרכי כורכר גם במצב 2X4, וכנראה גם תאריך את חיי הצמיגים האחוריים. בכל מקרה, אחרי שניה או שתיים נעלמת הרכות ומתחלפת בתאוצה שמבהירה כי כל אחד מ-397 הסוסים נוכח וזמין, ובכל מצב נמצא שפע תאוצה זמינה במרחק תנועת רגל ימין קלה, ואם לא הגבלת המהירות האלקטרונית ב-170 קמ''ש, אין ספק שהכלי המגודל היה חוצה את קו ה-200 קמ''ש, ובקלות. בצד השני של המתרס נמצאת מערכת בלימה יעילה מאוד, שנעזרת בבלם אגזוז מקורי כדי לשמור על כושר גם תחת עומס. בלם האגזוז גם מחובר לבקרת השיוט, ומסייע לשמור על המהירות המוגדרת גם בירידות – אם כי שיפוע חריף או עומס גבוה יכריעו אותו.

דיו סוסים

תיבת ההילוכים

תיבת ההילוכים מתגברת היטב על האתגר שבהעברת יותר ממאה קג''מ אל הגלגלים, ועוברת בין ששת הילוכיה באופן חלק ונעים. התלונה היחידה היא כלפי תפעולה – במיטב המסורת השליטה בה מבוצעת מידית ארוכה מאחורי ההגה, עניין שדורש מעט תרגול. אבל גם כל התרגול שבעולם לא יגרום לתפעול הכפתור הזעיר על הידית ששולט בהעברת ההילוכים במצב הידני. באוטו כזה גדול, אני בטוח שהיה אפשר למצוא פתרון קל ונוח יותר לתפעול.

תיבת ההילוכים

מתלים

המתלים נמצאים על הצד הרך של המשוואה, ומזכירים מאוד את סיפורי זקני המערכת (נו, הגריאטרים הללו, בני השלושים ומשהו...) על האמריקאיות של פעם. הם מסננים היטב שיבושים קטנים, מקנים לרכב ''רייד'' נינוח ומפנק, אך רצף שיבושים או מפגע גדול יחשפו את חוסר הריסון. התוצאה תהיה ריקוד מטלטל ומשבש אחיזה במקרה הראשון ופריקת עומס חדה ומנדנדת בשני – שתיהן לא חוויות נעימות במיוחד – יש להניח שעם טון בארגז המצב ישתפר.

מתלים

אבל רוב הזמן, כאמור, הנסיעה נינוחה מאוד, כשלבידוד משיבושי הכביש מצטרף בידוד טוב מרעשי מנוע וכביש, כשגם רעשי הרוח מרוסנים טוב יחסית, ויחד עם המנוע החזק קל למצוא את עצמך במהירות שלילת-רשיון-ארוכה.

בקצה האספלט

למרות ההנעה הכפולה, מרווח הגחון הנדיב יחסית ותיבת העברה עם LOW, הסילברדו לא מיועד לשטח טכני. לא עם משקל כזה ובטח לא עם זוויות גישה ונטישה כאלו. גם הראות המוגבלת קדימה והמתלים הרכים לא ממש עוזרים במעברי סלעים. אז עזבנו אותם בשקט ולקחנו אותו אל כר המרעה הטבעי שלו – שבילים פתוחים וטובים יחסית, בדיוק אלו שיפגוש החקלאי בדרך אל המטע/שדה או קבלן בדרך אל אתר הבניה החדש. כמו בכביש, יתרונו העיקרי של הסילברדו הוא המתלים הרכים והמסננים שלו, שמעניקים בידוד טוב ממפגעי השביל. אבל כאן בולט יותר חוסר הריסון שפוגע ביכולת להתמודד עם חריצים עמוקים או שקעי שלוליות בשביל. אם אתם רוצים לכסות שבילים בקצב ראלי עם טנדר, זה לא הכלי בשבילכם. אבל בקצב רגוע, כזה שמאפשר להאט לפני שיבושים חריגים, הוא נוח ונעים מהמקובל בקטגוריה.

בקצה האספלט

תחילת התנועה הרכה מאפשרת, כאמור, תנועה בהנעה אחורית בלבד, וגם זה מקל על החיים, בעיקר בתנאים צפופים בהם שילוב ההנעה הקדמית מקשה על ההיגוי ומגדילה את קוטר הסיבוב. עם הנעה אחורית ושפע מומנט אפשר להנות מדי פעם גם מזריקת זנב שובבה תחת כוח.

צריכת דלק ואוריאה...

צריכת הדלק עמדה במבחן, שכלל נסיעה רגועה למדי מלבד קטעי שיוט מהיר על כביש שש, על ממוצע של 6 ק''מ לליטר. עם קצת יותר מודעות אולי אפשר לסחוט עוד קצת מכל ליטר – אבל כנראה שלא הרבה יותר. מזל שמיכל הדלק ענק ומכיל 136 ליטר – הייתם צריכים לראות את הפנים של המתדלק שראה את המונה במשאבה מטפס ליותר מ-1,500 ש''ח (בתדלוק בדלקן מופיע משום מה מחיר מירבי לסולר)... כדאי לשים לב כי מלבד סולר, הסילברדו צורך גם נוזל בשם אוריאה – הדרך בה בחרה שברולט כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר החדשים. תוסף זה ממולא במיכל נפרד בנפח 19 ליטר, שלפי היצרן מספיק לכ-8,000 ק''מ, ומוזרק אל מערכת הפליטה כדי לנטרל את הגזים המזיקים. עלות האוריאה עומדת על שלושה שקלים לליטר, והוא נרכש בתחנות הדלק.

צריכת דלק ואוריאה...

גדול. יותר גדול

חבר עם דודג' ראם שהצטרף לסופו של המבחן עזר לחדד את דמותו של הסילברדו – הוא רך ומפנק, אבל מרגיש גם גדול ומסורבל יחסית, לא רק בגלל המימדים אלא גם בגלל המתלים הרכים שגורמים לו לרכון ולהגיב לאט יותר לשינויי כיוון. כרכב ת''ש (תנאי שירות) יתרונו ברור בזכות הנוחות והאבזור, אך מי שצריך רכב עבודה פרופר יעדיף כנראה לחסוך כמה שקלים ולקנות את הגרסה הזולה יותר, לוותר על קצת גאדג'טים תמורת מושב נוסף ותא אחסון נוח יותר. כך או כך, מומלץ להימנע מכניסה לדרום ת''א בשעות העומס...

גדול. יותר גדול

מנוע מנוע V8 אורכי, 6600 סמ''ק 32 שס', טורבו דיזל הספק/סל''ד 397 כ''ס/3000 מומנט/סל''ד 105.3 קג''מ/1600 מרכב הנעה כפולה לא קבועה הילוכים אוטו', שישה היל' מתלה ק'/א' מוט פיתול עצמאי ומוט מייצב מתלי עלים בלמים ק'/א' דיסקים מאוורריםדיסקים בלם אגזוז מערכות עזר ABS, ESP צמיגים 265/70-18 מידות בסיס גלגלים 390 ס''מ אxרxג 610x203x198 ס''מ משקל 4536 ק''ג נפח תא מטען ארגז ממש גדול... ביצועים מהירות מרבית (יצרן) מוגבל אלקט' ל-170 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) אין נתון צריכת דלק (יצרן) אין נתון מחיר מחיר 249,900 ש''ח (לא כולל מיסים) אחריות 36 חודשים

שברולט סילברדו מטפס את מעלה נוח...

שברולט סילברדו מטפס את מעלה נוח...שברולט סילברדו מטפס את מעלה נוח...

תגובות

3 תגובות

1

מדר זיו

06 בינואר 2012 ב 11:37

סילברדו בשטח.

מטייל איתנו קבוע בכל מקום . תענוג .מושך את כולנו !!!!!!!

2

חקלאי

11 בינואר 2012 ב 20:21

הסילברדו בעבודה

כבעליו של סילברדו קבינה וחצי כ - 5 חודשים אין עליו. נכון, נוסעים יותר לאט בשטח בעבודה אבל עם משקל קבוע של 600 ק"ג בארגז אין עליו בנוחות ובפינוק. לא משתווה לשום טנדר יפני קטן בעבירות אבל ביום יום בעבודה אינטנסיבית בעבודה בחקלאות, נוח מפנק ולא דומה לשום קטנטן יפני.

3

Ogash Ofer

28 בינואר 2012 ב 18:47

סילברדו עולה את מעלה נוח

הוספתי שתי תמונות (לדף 2) ששלח לי אלברט שונר מצופר - כשהוא עולה לו בקלילות את מעלה נוח שבמכתש רמון.