שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: ניסאן פאת'פיינדר Nissan Pathfinder‎

ניסאן טורפת את הקלפים בקטגורית רכבי השטח עם הפאת'פיינדר בעל יחידת הנעה מושכת במיוחד.


 

ניסאן פאת'פיינדר Nissan Pathfinder‎ במבחן דרכים מעודכן

 

ניסאן פאת'פיינדר Nissan Pathfinder‎ במבחן דרכים מעודכןניסאן פאת'פיינדר Nissan Pathfinder‎ במבחן דרכים מעודכן

 

באלף הקודם

 

בשנת 99 – עוד באלף הקודם – עבר גל של התרגשות בקהילת השטח הישראלית.
הסיבה היתה הגעתו של האיסוזו טרופר החדש, עם מנוע מסילה משותפת שהפיק 160 כוחות סוס ממנוע שלושת הליטרים שלו, קפיצה של כמעט שלושים אחוז לעומת המקובל בקטגוריה באותה תקופה – ותוספת נאה אף יותר למומנט.
פתאום לא היה צריך להסתפק בביצועים עגלתיים ב''ג'יפ'' דיזל, או לחלופין לזרוק את ההיגיון הכלכלי לעזאזל ולקחת את גרסת הבנזין של רכב השטח הנבחר (בימים ההם, כפי שוותיקי העדה בטח זוכרים, סולר עלה פחות מחצי מבנזין).
ומרגע שהטרופר קבע את הסף, המתחרים לא נשארו מאחור, ומהר מאוד יישרו מיצובישי וטויוטה קו, ושדרגו את המנועים להספק כמעט זהה.

באלף הקודם

 

 

כמה סוסים ברכב?

 

עשור עבר, וחוץ מהעלאת הסטנדרט המקובל בתיבות ההילוכים בקבוצה מארבעה לחמישה, לא הרבה השתנה ביחידות ההנעה בקטגוריה.
מה שאז היה ביצועים מספקים בהחלט, מרגיש היום קצת ישנוני. ככה זה, ריגושים נשחקים והקצה של אתמול הופך לממוצע המשעמם של המחר – עד למתיחת הפנים של הפאת'פיינדר.
ולא, אני לא מתייחס לתגבור הקל בהספק מנוע ה-2.5 ל' המוכר, שמציע עכשיו עדר נאה של 190 סוסים, אלא לחדשה האמיתית – מנוע דיזל V6 שרירי ורב און, עם 231 סוסים ו-55 קג''מ.
ושוב יש לנו זינוק של כשלושים אחוז בהספק ובמומנט... מנועי דיזל  V6 שמפיקים 230 כ''ס (ויותר) משלושה ליטרים הם לא ממש חידוש בעולם הרכב, ואפילו לא בתחום רכבי הפנאי – פגשנו מנוע כזה כבר בלנד-רובר, בפולקסווגן, בפורשה, במרצדס ובשאר חברות ממוצא אירופאי, מעוז הדיזל. 
בעצם, גם יחידת הכוח החדשה של נשוא המבחן חבה את קיומה לאירופה – היא פותחה על ידי אינפיניטי כחלק ממהלך החדירה של המותג לאירופה, ועל הדרך קיבל הפאת'פיינדר בירושה גם את תיבת שבעת ההילוכים של אינפיניטי, כך שמדובר במפרט מבטיח מאוד.

כמה סוסים ברכב?

 

 

העיצוב הפנימי

 

תא הנוסעים מקבל אותי בעיצוב המוכר, שמרגיש כבר קצת מיושן, אבל מחפה על כך באבזור עשיר (שלא שונה משמעותית מזה של גרסת ה-2.5 ל' המאובזרת) – מושבי עור מחוממים וחשמליים, בקרת שיוט ואקלים ויציאות מיזוג גם בשורה השלישית הם רק חלק מהרשימה. מצד שני, לא ברור מדוע ברכב של שליש מיליון ש''ח צריך להסתפק בהגה שמתכוון רק לגובה, וגם החומרים יכלו להיות עשירים יותר – אם כי המצב עדיין טוב מאשר בקונקורציה.
המושבים עצמם, למרות המראה המהודר, מעט רחבים מדי ומשהו במבנה הבסיסי שלהם לא נוח לי לאורך זמן – אבל בסוף מצאתי תנוחה ראויה.
הראות לאחור ולפנים מעט מוגבלת – מאחור בגלל החלון הקטן מדי, מלפנים בגלל מכסה המנוע הגדול מדי, והתמרון אל מחוץ לחניון התת-קרקעי והצפוף של ניסאן הופך למסע של אופטימיות וניחושים...

העיצוב הפנימי

 

 

מזנקים

 

ברמזור הראשון מחוץ לחניון אני בודק אם לא השארתי את בלם החניה משוך בטעות – בשניה הראשונה אחרי הלחיצה על דוושת הגז המנוע מתחיל לנהום, אבל הרכב לא זז, כאילו המנוע צריך להתגבר על התנגדות כלשהי.
מוזר. גם אחרי שהרכב החל בתנועה התחושה פחות ''פאנצ'ית'' מהצפוי. אין כאן את הזריזות המיידית שתקבלו בטוארג דיזל, לדוגמא, והאשמה נעוצה במנוע שמתעורר לחיים רק מצפון לאלפיים סל''ד, ותיבה שמתכנניה כיוונו בבירור לחלקות ופעולה רגועה, ולא לביצועים תזזיתיים.
אבל רגע, סבלנות – תנו לעסק שנייה או שתיים, ולמחט הסל''ד להזדקר לה מעל לספרה 2 – ולא יהיה ספק בליבכם כי אמת דיברו תגי ה-V6 על הדלתות. הפאת'פיינדר מנער את עצמו ומתחיל לשעוט קדימה במרץ, ותיבת שבעת ההילוכים דואגת לשמור את המנוע בתחום החי, מעבירה הילוכים בחלקות כמעט מבלי לפגוע ברצף הדחף. אם לא תשגיחו על מד המהירות השובב, תמצאו עצמכם מהר מאוד במהירויות ''ביי-ביי רשיון, שלום מוניות''.
ובכלל, עם המנוע החלק הזה ויחסי ההעברה הארוכים בתיבה, קל מאוד לשייט ברוגע במהירויות על-חוקיות – במאה קמ''ש המנוע מנמנם לו ב-1600 סל''ד חרישיים, ויחס ההעברה הארוך עוזר גם לקבל צריכת דלק לא רעה, למרות ההספק הגבוה.

בשיוט מצטרפים אל המנוע השקט בידוד רעשי כביש טוב ומעט רעשי רוח – שונה מאוד ממה שפגשנו בפאג'רו ובלנד-קרוזר.
גם הרייד נינוח, עם סינון טוב של ויברציות ושיבושים קלים. אך למרות שנראה שהמתלים עברו ריכוך קל במתיחת הפנים, הפאת'פיינדר עדיין נמצא על הצד המוצק של הסקאלה, ולא ממש מחבב – או מסתדר – עם שיבושים חדים או גדולים, וכצפוי זה מפריע בעיקר בעיר.
   

מזנקים

 

 

מהכביש המפותל לשטח החולי

 

בכביש המפותל המתלים גומלים על הקשיחות בריסון טוב  (יחסית – זה עדיין רכב שטח גבוה וכבד) של תנודות המרכב, אבל תגובת הדוושה המושהית פוגמת מעט בחגיגה – ועדיין מדובר כנראה ברכב-השטח-דיזל-יפני המהיר ביותר בפניות, אם משום מה זה חשוב לכם.
דגימת השטח הראשונה כמעט מסיימת את המבחן באיבו. אולי זו אשמת הצמיגים שנראה כאילו הותקפו על ידי פנאט עם פומפיה, אולי החול היבש במיוחד של סוף הקיץ בדיונה בקיסריה, ואולי המשקל העודף של מנוע ה-V6 שמכביד על החרטום.
אבל מה שבטוח הוא שהפאת'פיינדר דחף את הגלגלים הקדמיים לחול עוד בשביל הגישה אל הדיונה... העובדה שבמצב האוטומטי מערכת ההנעה הכפולה מגיבה באיטיות יחסית ומשתהה בשליחת כוח לגלגלים הקדמיים, בטח לא עזרה גם היא.
קצת עבודת חפירות, הרבה פחות אוויר בצמיגים, ואנחנו מחלצים לאחור.
במילא תגובת הדוושה האיטית לא היתה מאפשרת לנצל כראוי את יתרון הסוסים, והענבים גם בטוח, אבל בטוח, ממש חמוצים.

מהכביש המפותל לשטח החולי

 

 

הירידה לשטח

 

אנחנו יורדים אל השטח שוב בצפון, תופרים מסלול קלאסי עם ביקור בנחל תבור, אחד האחרונים שבו זורמים מים כל השנה.
בשבילים מהירים מגלה הבריון היפני יכולת סינון טובה של שיבושים קטנים ושברי אבנים, אבל דורש זהירות בתיקול שיבושים גדולים לטובת הסחוסים בעמוד השדרה.
על שבילים טובים אפשר לרוץ בקצב מהיר, אבל מומלץ לעבור לשליטה ידנית בתיבה. היא עדיין תעלה הילוך הרבה לפני הקו האדום שב-5200 סל''ד, אבל לפחות לא תדלג במהירות אל ההילוכים הגבוהים, משם קשה לפעמים לשכנע אותה לרדת, בדיוק כשצריך את הכוח כדי לצאת כראוי מפניה.
בשטח טכני יותר מפגין הפאת'פיינדר יכולת מכובדת בהחלט בזכות מערכת בקרת משיכה יעילה שמתגברת בקלות על הצלבות, ומנוע עתיר מומנט שמאפשר לדחות את המעבר ל-LOW לתנאים קיצוניים באמת.
מרווח הגחון נאה והגחון שטוח ואיבריו הרגישים ארוזים כראוי, אך מאחור בולט וו הגרירה למטה ואחורה, והתחכך לא פעם בסלעים במעברי ערוצים. לנד-קרוזר יהיה כנראה מעט טוב יותר בתנאים הללו בזכות מהלך מתלים נדיב יותר, בעיקר מאחור, אך נהג בינוני ומעלה יצליח לתקל עם הפאת'פיינדר כל שביל סביר בלי בעיה.
 

הירידה לשטח

 

 

אחד הזריזים בקטגוריה

 

אף פעם לא לגמרי הבנתי מדוע לא רואים את הפאת'פיינדר במספרים גדולים יותר על הכבישים אצלנו. גם לפני מתיחת הפנים הוא היה אחד הזריזים בקטגוריה והתמודד בכבוד גם בשאר התחומים מול יריביו מהאי.
כנראה עניין של שמרנות אנשי השטח שדבקים במוכר והידוע. אבל עם הגרסה החדשה העניין נהיה פשוט – אם אתם מתכננים להוציא 350,000 ש''ח על רכב שטח חדש, הרי שבקטגוריה המצומצמת הזו לא צריך מבחן השוואתי כדי לקבוע כי הפאת'פיינדר V6 נמצא ברמה משל עצמו מבחינת שקט, עידון וביצועים.
וזה מחפה בקלות, לדעתנו, על הנוחות הבינונית בעיר או מהלך המתלה המוגבל בשטח טכני במיוחד.

אחד הזריזים בקטגוריה

 

 

נתונים טכניים - ניסאן פאת'פיינדר

 

 

מנוע
מנוע V6, אורכי, 2991 סמ''ק, טורבו-דיזל
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס', הזרקה ישירה
הספק/סל''ד 231 כ''ס/3750
מומנט/סל''ד 55 קג''מ/1750
 
מרכב
הנעה כפולה
הילוכים אוטו',7 היל'
מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות/רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 255/60-18

מידות
בסיס גלגלים 285.2 ס''מ
אxרxג 481.3x184.8x178.5 ס''מ
משקל 2285 ק''ג
נפח תא מטען 190/515/2091 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 200 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.9 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 9 ק''מ/ל'

מחיר
מחיר 350,000 ש''ח 
אחריות 36 חודשים

 

 

ניסאן פאת'פיינדר Nissan Pathfinder‎ במבחני דרכים קודמים

 

 

תגית: ניסאן      
 
מבחן דרכים ניסאן פאת'פיינדר דיון Nissan
 
פאג'רו מול פאת'פיינדר מול רקסטון
  
דרך חדשה - ניסאן פאת'פיינדר
ניסאן פאת'פיינדר מול הטיוטה לנדקרוזר

 

תגובות

0 תגובות