שטח 4X4 > כתבות > שטח

מצילים את צבי הים

היום נחרוג במעט מהמתכונת הרגילה שלנו ונעסוק באחת מהפעילויות המבורכות של רשות הטבע והגנים: הצלת צבי הים

הטנדרים הירוקים של רשות הטבע והגנים (הרט''ג) מוכרים לכל מי שמטייל בשטח. לרוב הפגישות עם הפקחים המתנייעים בהם הן ענייניות וברוח טובה, ולעתים הפגישות קצת פחות נעימות – אם משום שעשינו משהו שלא צריך היה  להיעשות או משום שהפקח סבר שעשינו דבר כזה... אבל הרט''ג פועלת גם בתחומים אחרים שאנחנו פחות מודעים להם, ואחד המבורכים ביותר שבהם הוא הפרויקט להצלת צבי הים.
הרשות מפעילה מרכז ארצי לטיפול בצבי הים הממוקם בבית הספר הימי מבואות ים במכמורת, אליו מובאים מדי שנה עשרות צבים פגועים לקבלת טיפול. בנוסף, הפקחים סורקים את כלל חופי ישראל בעונת ההטלה של צבי הים, ומעבירים את הביצים לחוות הדגרה מוגנות בשטחי שמורות טבע חופיות. הקינים מצויים בסכנה מצד טורפים למיניהם וגם מפגיעת אדם (והאיסור על נסיעת כלי רכב בחופים נועד בין השאר להגן עליהם) והצבונים הבוקעים מהווים טרף קל לבעלי חיים רבים.  

צב מגיע לטיפול

צב מגיע לטיפולצב מגיע לטיפול

2011 היתה שנת שיא במספר ההטלות שביצעו בחופי ישראל צבות הים הירוקות: לא פחות מ-27 קיני צב ירוק אותרו על ידי הפקחים, וזאת לעומת השיא הקודם שעמד על 22 קינים בשנת 2002. בנוסף לקיני הצב הירוק אותרו עוד 139 קינים של צב ים חום. בסך הכל בקעו מהקינים הללו השנה יותר מ-10,000 צבונים, מתוכם 2,420 צבונים ירוקים והשאר מהמין החום.
למרכז ההצלה הובאו בשנה האחרונה 39  צבים פצועים, מתוכם 6 צבי ים ירוקים, 30 צבי ים חומים ו-3 צבים רכים. בחמש השנים האחרונות חל זינוק במספר צבי הים שמובאים לטיפול במרכז, ככל הנראה כתוצאה מעלייה במודעות הציבור לבעיית ההישרדות של צבי הים ולקיומו של מרכז ההצלה. מתוך 39 הצבים, 15 כבר שוחררו חזרה לטבע, 12 עדיין נמצאים בטיפול ו-12 מתו למרבה הצער במהלך הטיפול בהם. לצד הצבים החיים, נפלטו לחופי ישראל לא פחות מ-104 צבים כשהם מתים.
בבחינה של נתוני השנים האחרונות עולה כי מספר הצבים שנפלטים לחוף מדי שנה, מתים וחיים, עומד בממוצע על 192 צבים בשנה. עם זאת, הנתונים מראים גם כי שליש מהצבים הנפלטים הם ירוקים, נתון מדאיג לאור העובדה שרק כ-10% מההטלות הן של צבים מהמין הזה.
מנהל מרכז ההצלה, יניב לוי, אומר כי כ-60 אחוז מהפגיעות בצבים המטופלים נובעות כתוצאה מדיג - בליעת קרסים והסתבכות בחוטי דיג וברשתות: ''עדיין יש לאן להתקדם מבחינת מודעות הציבור, בעיקר בחופים הצפוניים והדרומיים ביותר. מרבית הצבים הפגועים מגיעים בתקופה זו של השנה - הסערות החורפיות בים מובילות לפליטה של צבים פגועים לחופי ישראל. אזרחים שנתקלים בצב ים שכזה מתבקשים לדווח מיידית למוקד הסביבה בטל' 6911*''.

צב משוקם מוחזר לים

צב משוקם מוחזר ליםצב משוקם מוחזר לים

כל שמונת המינים של צבי ים הקיימים בעולם הוכרזו כמינים בסכנת הכחדה, כשצב ים גלדי וצב ים ירוק נמצאים בסכנה קריטית. פרויקט איסוף הביצים נועד בין השאר לאושש את האוכלוסיות של הצבים ולשם כך הוקם גם גרעין רבייה לצב הירוק, הכולל כ-30 פרטים,  שבעתיד יוכל להגדיל את אוכלוסיית צב זה בים התיכון.
הראשון שנחלץ להגנתם של צבי הים בישראל היה יגאל סלע, איש החברה להגנת הטבע, עוד בסוף שנות ה-50. התוכנית לאישוש צבי הים של הרשות פועלת ברציפות מאז שנת 1979,  ובשנת 1993 הוכנה תוכנית פעולה מסודרת על ידי שניים מאנשי הרשות, מאיר דוד וזאב קולר. מאז תחילת הפעילות, בקעו ושוחררו לטבע מחוות ההדגרה יותר ממאה אלף צבוני ים.
המרכז להצלת צבי הים נמצא, כאמור, בשטחו של ביה''ס מבואות ים, אך השטח העומד לרשותו אינו עונה על הצרכים הגדלים. אותר כבר מקום להקמת מרכז חדש בשפכו של נחל אלכסנדר, הוכנו גם תוכניות, אך טרם נמצא המימון הדרוש לבנייה. בינתיים אפשר לבקר במרכז הקיים (לקבוצות בלבד ובתאום מראש בטל' *3639), להתרשם מהעבודה המתבצעת שם ולראות מקרוב את הצבים.
לקריאה נוספת:

חזרה לחופש

חזרה לחופשחזרה לחופש

תגובות

0 תגובות