שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

חולמים על הדיונות של מרוץ הדקאר בדרום אמריקה – אבל הן קצת רחוקות? גם אצלנו בארץ - רק 5 דקות דרומית לבאר שבע יש ים (קטן) של דיונות ושבילים חוליים שמאפשרים לנסוע, לשקוע, לחלץ ושוב לנסוע בין תלוליות חול, לדיונות קטנות במרחב שרובו שמורת טבע ושטח אש וחלקו מגרש משחקים מחול הכי כייפי בארץ.

אורך, זמן, עבירות ושטחי אש

אורכו של המסלול כ-25 עד 30 ק''מ והוא מתחיל כ-12 ק''מ דרומית לבאר שבע ומסתיים על כביש 222 בין צאלים למשאבי שדה.
משך הטיול בין 6 ל-10 שעות.
המסלול בעבירות קלה עד בינונית, מתאים לכל סוגי רכבי 4X4 ללא צורך בהילוך כוח אבל נדרש ידע וניסיון (ראו בוקסה) לנהיגה בשטח חולי והכי חשוב במסלול זה – לצאת לשטח עם שני רכבים לפחות, רצועת גרירה ושאקלים מתאימים לכל מקרה של שקיעה וחילוץ.
רב השטח אותו אנו חוצים משמש לאימונים של צה''ל באמצע השבוע – שטח אש פעיל בהחלט ולכן אפשרי לטיול רק בשישי-שבת. למעט הקטע המזרחי של רמת בקע שאפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

ניווט בדיונות - קשה וקל גם יחד

מכיוון שהשטח רווי בשבילים שרובם אף לא מסומנים ע''ג המפה ואין כמעט סימון שבילים מסודר הניווט הוא יחסית קשה בהתאם לסיפור הדרך.
אבל באמצעות GPS הוא הופך להיות קלי- קלות שכן בהתאם לכיוון של ה-GPS פשוט לתקן ולנסוע לעבר נקודות הציון.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון הניתנות להורדה כקובץ TWL בסוף הכתבה.

שיטת הניווט בחולות

הניווט במסלול הנוכחי קשה בגלל ריבוי השבילים בשטח אשר אינם מופיעים על המפה ואינם מסומנים בסימון שבילים.
אז מה עושים?
יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר השביל המרכזי – הרחב והבולט יותר. בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול על מנת להבין היכן נמצאים במרחב.

הכנות למסלול בחולות

למסלול בחולות יש לצאת עם בן זוג בעל רכב4X4 - בן הזוג שלכם יכול להושיע אתכם בקלות באמצעות רצועת גרירה וזוג שאקלי.
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
רצוי – קומפרסור ומד לחץ אוויר
מכשיר GPS (מהסוג המקצועי או מחשב כף יד עם תוכנה של מפות לשטח)
מפות מתאימות בקנה מידה של 1/50,000 או 1/100,000
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום שלם

נהיגה בשטח חולי

בשטח חולי כדאי להפחית את לחץ האוויר בצמיגים (לכ-15-20 PSI בצמיג) וזאת על מנת להקל על הרכב (והנהג). הפחתת לחץ האוויר מגדילה את שטח הפנים (המגע) של הצמיגים עם הקרקע החולית וכך הרכב ישקע פחות בתוך החול העמוק. שימו לב כי מרווח הגחון שלכם קטן ומכלולי הרכב קרובים יותר לפגיעה מהקרקע. היזהרו ושמרו על הצמיגים שכן הפחתה של לחץ האוויר חושפת את דופן הצמיג לפגיעת חיצוניות וקרעים שלא ניתנים לתיקון.
בנסיעה בשטח חולי השתדלו לשמור על השבילים המהודקים – ירידה הצידה לתלוליות ולדיונות מבטיחה קצת תקיעות ושקיעות – מצוין למי שאוהב זאת!
בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה, חשוב לנסוע בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה.
עצירה תתבצע רק במקום גבוה עם הפנים לכיוון הירידה ויש להקפיד לנסוע ממקום גבוה למקום הגבוה הבא ולא לעצור במרכז ה''אמבטיות''. חשוב להאט באמצעות החול ולא בבלימה חזקה המשקיעה את הגלגלים הקדמיים בחול.
על הרכב השני לשמור מרחק ולא להיכנס יחד עם הרכב שלפניו לאותו תא שטח ולאותו מכשול/בעייה על מנת שבמקרה הצורך יוכל לחלץ את הרכב הראשון אחרת ''טובעים השניים מן האחד'' (להקת כוורת).

שימו לב שחלק מהשבילים חסומים ב''סכיני דיונות'' – אותן אפשר לשבור או להקיף מימין או משמאל. בכל מקרה יש להיזהר מנפילה מצידו השני של הסכין (מסוכן) או מ''להתיישב'' בראש הסכין (דורש חילוץ ע''י בן הזוג).
קישור לטיפ שטח המלא לנהיגה בשטח חולי
טיפ שטח - שימוש בשפאלה בשטח חולי

תחילת המסלול:

בתחנת הדלק פז של רמת חובב על כביש 40, כ-130 ק''מ דרומית לתל אביב וכ-12 ק''מ דרומית לצומת נוקדים מדרום לבאר שבע.
עוד בטרם עוזבים את האספלט יש לשלב 4X4 ומומלץ גם להפחית כ-40% מלחץ האוויר בצמיגים (ראו לעיל - על נהיגה בדיונות).
נ.צ. 1 – פז רמת חובב

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מהחלק הדרומי של תחנת הדלק נכנסים ישר לשטח החולי לעבר השביל הנמצא מאחורי עמדת מילוי האוויר. ונוסעים ישר ומערבה בין עצי האשל לתוך החולות.
0.4 ק''מ חוצים את כביש האספלט הישן וממשיכים בכיוון מערב לעבר המדרונות של נחל סכר.
1.6 ק''מ נעמדים מעל הגדה המזרחית של נחל סכר, כשממול הגדה החולית של נחל סכר.
נ.צ. 2 – נחל סכר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את ערוץ נחל סכר בכיוון מערבה ומטפסים על הגדה שמנגד באחד מן השבילים הצפוניים והנמוכים יותר לטיפוס.
שימו לב כי קל יותר לבחור שביל עלייה המטפס ישר וללא פניות, עם מסלול האצה ארוך לפני וזווית כניסה שטוחה ונוחה להגעה מהירה.
בכל מקרה כדאי להתחיל לאט, גם במחיר של כשלון עלייה, כדי ללמוד אותה. ואז להגביר את מהירות ההגעה לדיונה.
מראש הדיונות של נחל סכר יורדים מטה. וכך חוזר הלילה – עולים ויורדים על המדרונות של נחל סכר.
נ.צ. 3 – ראש הדיונות של נחל סכר

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

בסיום התרגול הראשוני חוזרים לערוץ ונוסעים צפונה בתוך הערוץ הרחב של נחל סכר בין הדיונות מצידי הנחל.
3.5 ק''מ הערוץ הופך להיות צר ומשמאל הגשר הישן של קו הרכבת הטורקי למצרים.

קו רכבת זה חיבר בין באר שבע למצרים, בנייתו התחילה בימי הטורקים שכמסעף דרום מערבי של הרכבת החיג'אזית. אך מלחמת העולם הראשונה קטעה את הפרויקט והבריטים שרצו לחבל בקווי האספקה של הטורקים פוצצו את הגשר.

נ.צ. 4 – הגשר הישן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוזרים דרומה מעל הגדה המערבית של נחל סכר כ-1.9 ק''מ עד לצומת שבילים.
מי שעוקב אחר המפה וה-GPS ישים לב כי עכשיו נכנסים לתוך שמורת הטבע של ביר משש כשמאחור (מצפון) אפשר לראות את אזור התעשייה של רמת חובב.
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ונוסעים לכיוון דרום – מערב ללב שמורת החולות של ביר אל משש.
בחלק הזה של הטיול, בתוך שמורת הטבע, יש להקפיד על נסיעה על השבילים הקיימים.
1.8 ק''מ צומת T.
נ.צ. 6 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון צפון מערב.
0.5 צומת שבילים עם שביל משמאל.
נ.צ. 7 – צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמלאה ומערבה על השביל המרכזי.
2.9 ק''מ מערבה צומת T.
שימו לב לסכיני הדיונות שבדרך, החוסמים את השביל המרכזי. אפשר ''לפרוץ'' את הסכין או להקיף מימין או משמאל.
נ.צ 8 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה.
0.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה וצפונה.
0.35 ק''מ צומת בו פונים ימינה ושוב צפונה ובצמתים שומרים על השמאל.
2.2 ק''מ צומת שבילים רחב, מרובה שבילים.
נ.צ 9 – צומת רחב

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון דרום מערב ועל השביל המרכזי לכיוון כביש 222.
3.8 ק''מ עד כביש האספלט המחבר בין צומת צאלים מצפון לצומת משאבי שדה מדרום.
נ.צ. 10 – כביש 222

מאפסים מד אוץ

סוף הדרך

לתל אביב ומרכז הארץ פונים ימינה וצפונה על הכביש לכיוון צומת צאלים, שמאלה לצומת גבולות וצפונה עד לצומת סעד לכיוון אשקלון.
להתראות בטיול הבא...

סוף הדרך

קובץ נקודות ציון ברשת ישראל ישנה

נ.צ. צפוניות מזרחיות
1 1057084 133216
2 1056804 131657
3 1056846 131536
4 1058196 129436
5 1056333 129886
6 1055840 128365
7 1056099 127965
8 1055991 124251
9 1057027 122721
10 1055739 119093

קובץ TWL להורדה למחשב ול- GPS

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

קישור להסברים וכתבות הניווט באתר השטח

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה למחשב ול- GPS

מפה בקנה מידה של 1/250,000

מפה בקנה מידה של 1/250,000מפה בקנה מידה של 1/250,000

תוספת - מגרש משחקים ליום חול:

באמצע השבוע, כנכתב, השטח המערבי לכביש 40 הוא שטח אש פעיל של צה''ל, אפילו פעיל מאוד. אסור להיכנס אליו וגם הנסיעה בשוליים יכולה להפריע לכוחות המתאמנים או להפוך אתכם למטרה חיה.
אז מה עושים? כשבכול זאת רוצים להשתעשע בנהיגה בחולות...
נוסעים מזרחה!
מעט דרומית לתחנת הדלק של פז ''רמת חובב'' צומת בו פונים שמאלה – מזרחה עם השלט ל''רמת חובב''.
כ-50 מטרים מזרחית לצומת (כל אזור הצומת נמצא כרגע בהרחבה) פונים שמאלה וצפונה עם קו המתח הגבוה ונכנסים לאזור שכולו דיונות וחול. למעלה ולמטה על הדיונות – כאן זה מגרש משחקים מצוין.
מחוץ לשמורת הטבע וללא הפרעה של שטחי האש.

תגובות

16 תגובות

1

Ogash Ofer

09 במרץ 2012 ב 11:23

מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

אשמח לקבל בדיקה נוספת של המרחקים ונקודות הציון ממטיילים שיעשו את המסלול בסוף שבוע...
תודה,
עופר

2

Ogash Ofer

09 במרץ 2012 ב 11:24

תוספת למסלול הטיול בנחל סכר

הוספתי בדף 3 של מסלול הטיול תוספת מקדימה לטיול או אפשרות לנהוג בדיונות מחוץ לשטח אש.
וגם ללא מגבלות שבילים של שטח שרובו הוא שמורת טבע.

3

adini

09 במרץ 2012 ב 15:51

40 שנה אחורה

למרות שטיילתי בתא שטח זה ..............פעמים זה תמיד מחזיר אותי לתקופה ההיא של ניווטים ותרגילים ע"ג זחלמים (בנזין) נ.נ.ים וג'יפים ("וויליס ישראלי") ומפה לשם זה כבר למעלה מ- 40 שנה.......ווי ווי.......

4

Ogash Ofer

09 במרץ 2012 ב 18:15

40 שנה אחורה

adini כתב/ה:
"למרות שטיילתי בתא שטח זה ..............פעמים זה תמיד מחזיר אותי לתקופה ההיא של ניווטים ותרגילים עג זחלמים (בנזין) נ.נ.ים וג'יפים (וויליס ישראלי) ומפה לשם זה כבר למעלה מ- 40 שנה.......ווי ווי......."
עדיני אז קח 40 שנה קדימה - עכשיו אתה בלנד רובר מפנק - ממוזג או מוחמם לפי הצורך, שיכול לחצות בנוחות ובנעימים את הדיונות של נחל סכר...

5

paluyil

01 באפריל 2012 ב 10:47

מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

עשינו את המסלול בשבת , היה מאוד כיף , הניווט עם GPS באמת היה מאוד פשוט רק כיוון כללי לנ.צ הבא וזהו
הילדים נהנו מאוד מהדיונות והחורשות של עצים שאפשר לטפס עליהם
בקיצור מסלול מאוד נחמד ליום כיף עם הילדים

6

Ogash Ofer

02 באפריל 2012 ב 15:02

מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

paluyil כתב/ה:
"עשינו את המסלול בשבת , היה מאוד כיף , הניווט עם GPS באמת היה מאוד פשוט רק כיוון כללי לנ.צ הבא וזהו
הילדים נהנו מאוד מהדיונות והחורשות של עצים שאפשר לטפס עליהם
בקיצור מסלול מאוד נחמד ליום כיף עם הילדים "
תענוג! תודה על הפידבק.

7

paluyil

02 באפריל 2012 ב 15:16

מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

Ogash Ofer כתב/ה:
"[b]paluyil כתב/ה: [/b]עשינו את המסלול בשבת , היה מאוד כיף , הניווט עם GPS באמת היה מאוד פשוט רק כיוון כללי לנ.צ הבא וזהו
הילדים נהנו מאוד מהדיונות והחורשות של עצים שאפשר לטפס עליהם
בקיצור מסלול מאוד נחמד ליום כיף עם הילדים תענוג! תודה על הפידבק."
תודה על המסלולים!! תמשיך לטייל ולספר לנו שגם אנחנו נוכל!!!!! תודה

8

motyale

05 בנובמבר 2012 ב 18:05

טיול מועדון יונדאי לנחל סכר

בשבת באחרונה ביקרנו על בסיס המסלול היה כייף אדיר אני עדיין בחולות רכבי היונדאי עמדו יפה במסימה מסלול לונה פראק לכל המשפחה סימנו בגשר החבלים מעל נחל הבשור בצאלים מומלץ מאוד
https://www.youtube.com/watch?v=OJnaV0rutME&feature=plcp

9

motyale

05 בנובמבר 2012 ב 18:06

כתבה חדשה - מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

10

motyale

05 בנובמבר 2012 ב 18:07

כתבה חדשה - מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

11

motyale

05 בנובמבר 2012 ב 18:08

כתבה חדשה - מסלול טיול בדיונות של נחל סכר

12

szarecky

12 בדצמבר 2012 ב 22:47

טיול מעולה כיף אמיתי

טיול אמיתי כיף גדול מסלול מדויק כל הכבוד

13

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2012 ב 19:27

טיול מעולה כיף אמיתי

szarecky כתב/ה:
"טיול אמיתי כיף גדול מסלול מדויק כל הכבוד"
תודה רבה.

14

מדר זיו

31 בדצמבר 2012 ב 00:21

המלצה !!!

אחרי גשר הרכבת.ניתן להמשיך כ 500 מ"ר ובצד שמאל יש עצים וצל להפסקה.שמסיימים חוזרים לגשר וממשיכים במסלול.למי שלא ברור שחוזרים מהגשר ישר יש שביל דרומה כלומר ממש חותך ימינה מנחל סכר להמשך המסלול.תודה לעופר.עשיתי 2 מסלולים שלך השבת ועוד שבועיים המסלול מניצנה.מה עם נחל לבן ומאגורות נחש צמא ? יש משהו??? לא זזים בלי המסלולים שלך !!!!

15

Ogash Ofer

31 בדצמבר 2012 ב 06:01

המלצה !!!

מדר זיו כתב/ה:
"אחרי גשר הרכבת.ניתן להמשיך כ 500 מר ובצד שמאל יש עצים וצל להפסקה.שמסיימים חוזרים לגשר וממשיכים במסלול.למי שלא ברור שחוזרים מהגשר ישר יש שביל דרומה כלומר ממש חותך ימינה מנחל סכר להמשך המסלול.תודה לעופר.עשיתי 2 מסלולים שלך השבת ועוד שבועיים המסלול מניצנה.מה עם נחל לבן ומאגורות נחש צמא ? יש משהו??? לא זזים בלי המסלולים שלך !!!!"
תודה על ההמלצה ותודה על המחמאה. לגבי נחל לבן ומאגורות נחל צמא (שני מקומות שונים) מקווה שהחורף אספיק לכתוב עליהם ( נדרש סופ״ש פנוי שכן מדובר בשטחי אש).

16

אורח/ת

10 בינואר 2017 ב 07:05

קבוץ נחל עוז