שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

ממצוקי דרגות לברכת צפירה בסימן שטפונות - מרץ 2012

המסלול המיוחד בדרום מדבר יהודה הפך למיוחד עוד יותר כאשר הפך למסע ציד שטפונות.
נחל תקוע, נחל ערוגות ונחל חבר זרמו להם , צבעי המדבר היו עזים ובולטים מהרגיל ומזג האויר שיתף כאשר היה יום אביבי לחלוטין.
הדריך : וייזל עדי

השיירה חוצה את נחל תקוע

השיירה חוצה את נחל תקועהשיירה חוצה את נחל תקוע

מבוא

המסלול לחציית דרום מדבר יהודה תוכננה מראש לפחות 3 שבועות טרם יצא המסלול אל הפועל. כמובן שלא יכולנו לדעת מה יהיה מזג האוויר אך כשבוע לאחר מכן כבר החל מזג האוויר לכעוס והספקתי להוציא מסע ציד שטפונות אחד שהיה מלווה במזג אוויר סוער למדיי.קיוויתי כי השבת שתוכננה למדבר הדרומי תהא רטובה גם היא ואכן זכינו לשבת רטובה, לא כמו אותה שבת שלפני כן אך, כאמור, היו זרימות בכל נחלי המדבר הדרומי.
המפגש הראשון עם מים זורמים היה בנחל תקוע. לאחריו פגשנו מים בנחל ערוגות ובנחל חבר.התקבלו ידיעות על זרימות בצאלים ( ברכת צפירה ) ואפילו חסימה של ציר כביש 90 מידיי פעם בשל הצפות - אך לצערי לא הספקנו להגיע לברכת צפירה ויצאנו את השטח מכיוון אום דרג'. קבוצה גדולה במיוחד של ג'יפאים נטלו חלק במסע המיוחד וכולם , כך עושה רושם, נהנו ממזג אוויר מיוחד במינו וכן במפגש מיוחד עם הזרימות - המפל בנחל ערוגות זרם וממצפה ערוגות ניתן היה לתפוס תמונה יפה ולראות את המים נופלים ממנו וממשיכים לכיוון ים המלח.

מבוא

נחל תקוע ועוד

נחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועודנחל תקוע ועוד

חלקו הראשון של המסלול

את נקודת המפגש קבעתי במרום בית הספר מצוקי דרגות ממך ליד נתיב הזרימה של נחל דרגה המוכר לרובנו ולא רק בשל היכרותנו את השטח אלא דווקא בשל חוסר עירנותם ובורותם של טיילים רבים שמוצאים את עצמם מחולצים חדשות לבקרים בעת שטפונות או עקב איבוד הדרך ורדת החשיכה. חילוץ עי יחידת 669 הפכה לדיווח קבוע מידי שנה בעקבות אירועים אלו ודומים.
לאחר חציית נחל דרגה שדווקא לא זרם בניגוד לשכניו, טיפסנו מעל נחל חצצון תוך שמעלינו החל לרדת גשם שגרם לקרקעית הלס להיות חלקה במיוחד.
באחד הסכינים מעל הנחל התחלתי לכוון את החבורה באחד המעלות ( לא מהקלים באיזור )- האמת שדווקא אלו שחששתי מיכולתם בשל הקרקע החלקה- דווקא אלו הפתיעו אותי לטובה.
אחד הרכבים, לא מאלו שחששתי מהם!!, שבר את גל ההינע ( דריישפט ) שלו בשל עייפות החומר ( אחד הצלבים פשוט היה בימיו האחרונים והחליט שנשבר לו ( תרתי משמע, דווקא באמצע המעלה.בשל המדרון החלקלק ובשל העובדה כי לא ניתן היה להעמיד שני רכבים במקביל ולמשוך את הרכב - ניסינו למשוך את הרכב בסיוע של 2 רכבים - האחד אחרי השני.
3-5 ניסיונות עלו בתוהו וקיבלתי החלטה שיש להחזיר את הרכב התקול ורכב נוסף ,לתחילת המעלה ולהובילם,אחר כבוד, מסביב, עד למפגש עם אלו שצלחו את המעלה.
בסיועו של קדרון יובל שקיבל ממני הדרכה על גבי המפה והוביל את השיירה בצורה מופתית ומדוייקת ובעזרת קור הרוח של השיירה ( והיינו הרבה!! רכבים מעל 10 גיפים)נפגשנו , 2 הקבוצות , סמוך לרוג'ום א-נקה לארוחת הצהריים .

חלקו הראשון של המסלול

גם נהגים מקצוענים יכולים להגיע למצבי קיצון של שיפוע צד - אבל אל דאגה...

גם נהגים מקצוענים יכולים להגיע למצבי קיצון של שיפוע צד - אבל אל דאגה...גם נהגים מקצוענים יכולים להגיע למצבי קיצון של שיפוע צד - אבל אל דאגה...

מפל נחל ערוגות

מפל נחל ערוגותמפל נחל ערוגות

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת

18 במרץ 2012 ב 11:33

תמונות יפות מאוד

כל הכבוד, רואים שהיה מעניין...
מה זה החילוץ הטורי, מה קרה שם?

2

אורח/ת

19 במרץ 2012 ב 19:29

טיול מאתגר

האם בחוצה ישראל עוברים אותו מסלול או לפחות המעלות שבו

3

גולדברג

19 במרץ 2012 ב 21:00

מצוקי דרגות

פגז כמו תמיד....(מה עם סכיני דימונה)


4

עדי וייזל

20 במרץ 2012 ב 09:17

סכיני דימונה

הבטחתי לך ואני יעשה מאמץ להעלות את התמונות מהמסלול...צודק!!

5

עדי וייזל

20 במרץ 2012 ב 09:19

חילוץ טורי

הרכב עלה את המדרגה ובאמצע נשבר לו הדריישפט - לא ניתן היה לחלץ במשיכה מקבילית שכן יש שם שיפוע צד רציני ונאלצנו, ללא נהצלחה לחילוץ טורי.

6

עדי וייזל

20 במרץ 2012 ב 09:21

נאפע

בחוצה ישראל לא עוברים בעלייה הזו אבל אני עושה את המסלול הזה מספר פעמים בשנה אז אתם מוזמנים!! - תזכור- " דרום מדבר יהודה או מדרגות לצפירה זה המסלול..

7

אורח/ת

20 במרץ 2012 ב 16:30

סכיני דימונה

אוהב אותך.