שטח 4X4 > כתבות > שטח

זהירות, שריפות

ל''ג בעומר בפתח והנזק הסביבתי שגורמות המדורות אינו מסתכם בזיהום אוויר בלבד. מדורות בשטחים פתוחים עלולות לגרום לשריפות ענק ומדורות בחוף הים מבריחות את הצבות המגיעות בעונה זו להטיל

 

אלפי מדורות קטנות וגדולות יודלקו בל''ג בעומר ברחבי הארץ, כבאיות יעמדו בכוננות על מנת לכבות שריפות, צוותי מד''א יטפלו באלו שלא נשמרו - אך יש מי שדואג לחיות הבר: פקחי רשות הטבע והגנים יסיירו מחר בשטחים הפתוחים ובחופי הים על מנת למנוע פגיעה בטבע כתוצאה משריפות או מעריכת מדורות. הפקחים יסיירו בחניונים כבר משעות הצהריים, על מנת להתריע בפני מי שתכנן לערוך מדורה במקום אסור ולוודא כי גם מי שמתכנן להדליק את המדורה היכן שמותר - יעשה זאת באחריות.

 

ברשות אומרים, כי הגיע הזמן להתחיל ולחנך את עצמנו למדורות 'אקולוגיות'- מדורות קטנות וצנועות במקום מדורות הענק שמאפיינות את ל''ג בעומר. הנזק אינו מסתכם רק בעשן: לאחר החורף ברוך הגשמים שהיה לנו השטחים הפתוחים צפופים בצמחיה, שחלקה הגדול כבר יבש, ודי בגץ אחד בכדי להצית שריפת ענק.

כשאתם מדליקים מדורה - שימו לב לכיווני הרוח, שלא תישא את הגצים לכיוונים לא רצויים (ועל פי התחזית צפוייה לנו רוח ערה בערב המדורות) ובסיום הארוע ודאו היטב שהמדורה כבוייה ולא נשארו גחלים רוחשות, שעלולות להתלקח שוב ללא בקרה. וזה נכון לכל מקרה בו אנו מדליקים מדורות, לאו דווקא בל''ג בעומר. 

השבוע כבר פרצו לא פחות משלוש שריפות בשטחים הפתוחים ברחבי הארץ: בשטח אש שמצפון לשמורת טבע גמלא, שם כובתה השריפה - שפרצה מסיבה שטרם התבררה - בסיוע שלושה מטוסי כיבוי. התגובה המהירה הביאה לכך שהשריפה כילתה ''רק'' 300 דונם מהשמורה, לעומת כ-30 אלף לפני שנתיים, וככל הנראה לא פגעה בקינון הנשרים שבאזור; בגבעות גומר שבשפלה הדרומית כובתה שריפה שכילתה 500 דונם של בתה עשבונית; ואילו בשטח שמורת טבע הר תבור נשרפו כ-60 דונמים של חורש טבעי, לאחר שכוחות הכיבוי השתלטו על השריפה בטרם התפתחה מעבר לכך.

מהמרכז הארצי להצלת צבי הים מבקשים מהמוני החוגגים להימנע מהדלקת מדורות בחופים, זאת לאחר שבשבועיים האחרונים החלה עונת ההטלה של צבות הים. הצבות מטילות את ביציהן בחוף בו בקעו בעצמן, ולכן אם צבת ים תגלה שעל החוף שבו היא מטילה נערכת מדורה - היא כנראה תשוב לים ללא שתחפור קן ותטיל את ביציה. צבת הים תנסה להעפיל לחוף עוד מספר פעמים במהלך הלילה, אך במידה ותיכשל - תטיל את ביציה בים ובכך תגרום להשמדתן.

לקריאה נוספת:

מצילים את צבי הים

איסוף ביצים של צבי ים ועברתן למרכז הדגרה

תגובות

0 תגובות