שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פיג'ו 4008 Peugeot - מבחן דרכים

שלושה מותגי רכב בישראל משתוקקים לגרסה אוטומטית לרכב הפנאי הקומפקטי מבית מיצובישי.
הפיג'ו 4008 החדשה שפגשנו בפורטוגל הייתה בדיוק כזו.

 

הפיג'ו 4008 אוטומטית

 

משמאלי הים והדיונות הנדירות באירופה, מימיני הכביש שבפניה הבאה יחל בטיפוס לכיוון סינטרה. מלפני, על החרטום, נמצא סמל האריה הצרפתי, ומתחתי נמצא רכב ששני יבואנים היו מאוד רוצים לשים עליו יד. כי הפיג'ו בה אני נוהג – 4008 אוטומטית, אחות לסיטרואן C4 איירקרוס ולמיצובישי ASX שהוצג לפני שנה – מצוידת בתיבת הפלאים. איך זה שלי יש ולהם אין? פשוט. מיצובישי לא העמידו גרסה זו בתקינת ''יורו 5'', משום שגרסה זו מיועדת למזרח אירופה ושווקים עולמיים היא הגיעה להשקה בפורטוגל עם אישור כניסה זמני.
לאורך ההיסטוריה שידרה פיג'ו מסר כפול כשמדובר בשטח ופנאי. בשוק האזרחי היא התנזרה בקפידה מהתחום, אך סמל האריה התנוסס בגאווה על ה-P4, רכב שטח קשוח שנמכר בעיקר לצבא. ובעצם, לא היה זה בדיוק פיג'ו – אלא מרצדס G עם מנועים ותיבות של פיג'ו.

הפיג'ו 4008 אוטומטית

 

 

רכב בין לאומי

 

הכפילות הצרפתית ממשיכה גם להשקת כפול ההנעה החדש – ה-4008. מצד אחד הם מדברים בהשקה בלהט על תחום הפנאי הקומפקטי שגדל באירופה ובעולם, ואז מסבירים שהם מתכוונים למכור רק 13,000 כלים כאלה ב-2012, ו-21,000 ב-2013 – מתוכם כ-70 אחוזים מחוץ לאירופה (יחד עם סיטרואן ימכרו 45,000 כלים בשנה). למה? כי באירופה תשווק רק גרסת ההנעה הכפולה – הצרפתים לא רוצים שה-4008 יפריע ל-3008 עם ההנעה הקדמית, שלא החליט מה הוא באמת.
הם גם טוענים להשפעה גדולה מאשר בפרויקט המשותף הקודם עם מיצובישי (האאוטלנדר/4007), מכיוון שהפעם דרישות העיצוב שלהם הוגדרו בתחילת הפיתוח ולכן ההבדל בין האחיות הצרפתיות ליפני בולט יותר. הצרפתים טוענים גם לשיפור בידוד הרעשים וההתנהגות, עם כיול חדש למתלים ולהגה, וגאים בכך שהצליחו להחדיר לחרטום גם מנוע דיזל משלהם (ה-1.6 ליטר 115 כ''ס). שאר המנועים הגיעו ממיצובישי: מדובר ב-1.6 ליטר (115 כ''ס) ו-2.0 ליטר (150 כ''ס) ו-1.8 דיזל חדיש (עם תזמון שסתומים משתנה) שמייצר 150 כ''ס.
ה-4008 הוא רכב בין לאומי ולא רק בגלל השילוב צרפת-יפן. למרות שהוא קצר ב-30 ס''מ, הוא מבוסס על האאוטלנדר ונשען על אותו בסיס גלגלים (267 ס''מ) – פלטפורמה שמשמשת גם את קרייזלר ודודג', בעוד לפיתוח מנוע ה-2.0 ל', שתכף אגיע אליו, היתה אחראית יונדאי.

רכב בין לאומי

 

 

נאה מודרני ויוקרתי

 

בניגוד לעבר ובהתאם להבטחות, ה-4008 פחות דומה לאח היפני. הוא נראה הרבה יותר פיג'ו – נאה, מודרני ויוקרתי מה-ASX. השבכה החדשה של האריה לא מושכת במיוחד, וגם הקורה האחורית קצת מוזרה, אבל הדופן המפוסלת, מכסה המנוע השרירי והאחוריים האלגנטיים עושים את העבודה.
הצרפתים גאים בשינויים שבצעו בתא הנוסעים: מהכנסת פלסטיק שחור מבריק למרכז הקונסולה ועד עדכון גלגל ההגה. לכן מפתיע להתיישב ולגלות שאתה נמצא ב...אאוטלנדר. המיתוג, המערכות, מחשב הדרך המעט מיושן, בקרת האקלים הפשוטה – כולם מדברים בשפה היפנית ויוצרים תחושה של אאוטלנדר מוקטן.
זה אומר שביחס למכונית עכשוויות מבית פיג'ו, ה-4008 נראה מעט פשוט. עם זאת, מול רוב המתחרים, שבאים מהמזרח, הוא לא ממש נחות. הנדסת האנוש טובה ומאפשרת לצאת בזריזות לדרך.
תנוחת הנהיגה הגבוהה נעימה, אך לא כיוון המושב. מאחור נראה שהמרחב לרגליים אינו מרשים (למרות התבססות על כלי גדול) וגג הזכוכית הגדול גוזל חלל לראש. במפתיע גם תא המטען אינו מרווח במיוחד.

נאה מודרני ויוקרתי

 

 

ביצועים סבירים

 

שנייה אחרי שהאצבע מונחת על לחצן ההתנעה, מזכיר הרכב שהפלטפורמה אינה מצטיינת בבידוד הרעשים ושאון הצמיגים והרוח בולטים מדי. כשאלחץ על המצערת מצטרפת לחגיגה גם חטיבת הכוח.
מנוע ה-2.0 ליטר, שמשודך לתיבה הרציפה עם שישה הילוכים מתוכנתים, מוכר מהאאולטנדר ועימו יזנק ה-4008 למאה קמ''ש ב-12.1 ש' סבירים וירשום 188 קמ''ש מרביים (11.4 ש' ו-190 קמ''ש בגרסת ההנעה הקדמית).
בגרסת ההנעה הכפולה ניתן לבחור בהנעה קדמית בלבד (לטובת חיסכון), או הנעה כפולה שמחלקת כוחות לפי הצורך (במצב רגיל עוברים 85 אחוזים מהכח לפנים). יש גם ''נעילת דיפרנציאל מרכזי''.
הביצועים סבירים לכלי שכזה. יציאה מהמקום תגלה היסוס קל, כרגיל בתיבות רציפות, ותפעול ידני יראה שההילוך ראשון ארוך ביותר, אבל מעט אחרי כן תופס ה-4008 קצב טוב. וכשאני מטפס לכיוון עיר הארמונות הפורטוגלית, שפע יחסי העברה של התיבה מספק יכולת נאה. גם התפעול הידני מההגה נעים והינו שימושי בירידות המפותלות לכיוון דרך הים. למרות שהוא קל מהאאוטלנדר, הרי שגם כאן מתקבלת תחושה עסוקה ולעיתים רועשת מחטיבת הכח.

ביצועים סבירים

 

 

יכולות הרכב בשטח

 

הכלים של מיצובישי שמבוססים על פלטפורמה זו גאים לרוב בהתנהגות טובה וה-4008 אינו יוצא דופן. יכולת שינוי הכיוון נאותה וגם אם ההגה אינו מתקשר הוא מציע משקל סביר ודיוק. תנודות המרכב מרוסנות היטב ונוטעות ביטחון בנהג. ב''קצוות'' התחושה ניטרלית וה-4008 מרקד פחות מהאאוטלנדר בפסיעות ומעדיף תת-היגוי סולידי.
פיג'ו הקשיחה את מערך המתלים לטובת תחושה מגובשת, ואולי לכן נוחות הנסיעה אינה מצטיינת על שיבושים קלים (בייחוד כשפעולת המתלים נשמעת). דווקא על שיבושים גדולים הוא טוב יותר. הבלמים, כרגיל, מעט חסרי נשיכה.
כדי להדגים את היכולת היפנית, בנתה פיג'ו מגרש משחקים. אבל כרגיל, למרות מעלות העפר המרשימים וכו', אין אתגר אמיתי כאשר ברור שכל מתלול ונקודת הצלבה נתפרו ליכולת. אבל הדרך הנעימה בה תקל הרכב את השבילים הזכירה את הניסיון העשיר שיש למיצובישי בתחום.
רגע אחרי שהחזרתי את המפתח החכם לצרפתים, היה ברור לי שלמרות הביקורת על הפנים והרעש, היבואנים הישראליים יכולים היו להיעזר ברכב שכזה. אחרי הכל, המכירות בתחום משגשגות ורכב כזה, בייחוד במדים הצרפתיים הנאים, יכול לקחת מהן נתח. כעת נותר לתהות האם יצליחו הישראלים לשכנע את היפנים לייצר גרסת יורו5 לרכב.

יכולות הרכב בשטח

 

פיג'ו 4008 אוטו' – נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע רוחבי, 4 ציל' 1998 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה 16 שס'
הספק/סל''ד 150 כ''ס/ 6000
מומנט/סל''ד 20.1 קג''מ/ 4200
  מרכב
הנעה כפולה הילוכים אוטו', רציף ( 6 היל')
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/ רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/דיסק 
מערכות עזר ESP
צמיגים 215/70-16
  מידות
בסיס גלגלים 267 ס''מ 
אxרxג 434x184x163 ס''מ
משקל 1460 ק''ג נפח תא מטען 440 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 188 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12.1 שנ' 
צריכת דלק (יצרן) 12.3 ק''מ/ל'
  מחיר
מחיר -
אחריות -

פיג'ו 4008 אוטו' – נתונים טכניים

 

תגובות

0 תגובות