שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרך – סובארו XV

אחיו הצעיר (והקטן?) של הסובארו פורסטר המוכר כבר כאן. רגע לאחר הופעתו התחילו להגיע אליי השאלות מחברי מועדון ''סובארו דרייב 4X4 בשטח'': - איך הוא בשטח... באמת חסכוני... איך המנוע סוחב.....
יבואן סובארו נעתר בשמחה להעמיד לרשותי את ה-XV (הדגם הבסיסי) למבחן במשך סופ''ש ארוך. אז הגענו (יובל בני הצעיר שמוכר לכולכם כצלם המועדון והח''מ) לסוכנות בת''א לקבל את הרכב וכבר בכניסה קיבלו את פנינו שני XV. האחד, כחול בגרסה הבסיסית ולצידו, XV כתום מהמם ומרהיב ביופיו בגרסה הבכירה והמפוארת. היפיוף הכתום פשוט שובה-עין (חיצונית ופנימית) וקשה היה לנו מאוד להתנתק ממנו ולגשת לקבל את רכב המבחן.

גילוי נאות: קיבלתי את הרכב בידיעה שיקשה עליי לערוך מבחן אובייקטיבי רק בשל העובדה שאני נוהג ביום-יום או בפורסטר המפואר והמאוד מאובזר שלי או ב-B4 החדשה (דגם מפואר) שלי ומן הסתם, יקשה עליי שלא להשוות בניהם.

נכנסים לרכב....

נכנסנו לרכב המבחן ומייד התרשמתי ממבנה המושבים הקדמיים, מהרכות ובעיקר מהתמיכה הצידית המצוינת שמעניקים המושבים. יובל בחר לבחון את המושב האחורי ומייד הזעיק אותי: ''אבא, איזה מושבים רכים ומפנקים – יותר רכים מאלו שבפורסטר וגם מאלו של ה-B4... ''. ישבנו והבטנו סביב: הצבע השחור הן של הריפוד והן של הפלסטיקה השרה אוירה פחות נעימה משילוב הצבעים היפה שקיים בגרסה הבכירה יותר. בגרסה הנבחנת האבזור בתא הנוסעים בסיסי ביותר. השמשה הקדמית עמוקה ורחוקה מהנהג (בשונה מהפורסטר) ובהחלט יוצרת תחושה נעימה של מרחב (כמו ב-B4). על פי נתוני היצרן, רוחב הרכב הוא 178 ס''מ בדיוק כמו בפורסטר החדש וב- B4.. כך שיקשה לתאר את ה-XV כאחיו ''הקטן'' של הפורסטר. סביבת הנהג והנוסע לידו מרווחת וקיים שפע של מקום לרגליים ולראש. המושב האחורי שכאמור הוא רך יותר מזה של הפורסטר, עושה רושם שהוא טיפה פחות מרווח מזה של הפורסטר, אבל עדיין שני מבוגרים וילד ישבו בו בנוחיות ויש מספיק מקום גם לראש של הגבוהים. מרווח הרגליים לנוסעים מאחור מצוין גם אם הוא טיפ-טיפה קטן יותר מהמרווח העצום שיש בפורסטר החדש.

נכנסים לרכב....

מערכות מתקדמות בתוך הרכב

רכב המבחן מצויד במערכת מולטימדיה (כנראה התקנה מקומית התפריט בעברית) הכוללת רדיו דיסק, מע' ניווטIGO פרימיום,BT, אפשרות לחיבור TV דיגיטלי, ובתא הכפפות שפע של כבלים וחיבורים לכל המדיה הדיגיטלית הקיימת. בנוסף, קיים חיבור AUX ולאיפון/אפל. חיישני נסיעה לאחור וגם לפנים (הקדמי פועל רק בשילוב הילוך R) בשילוב מצלמה אחורית מעולה (מחוברת למע' המולטימדיה) הממוקמת היטב מאפשרים חנייה נוחה ובטוחה. התמונה מהמצלמה נראית בקושי כשהרכב עומד בשמש. מראות הצד קטנות מאלו הענקיות שיש בפורסטר אך ממוקמות היטב ומאפשרות התבוננות נוחה וטובה. גם במראת הנהג, החלון האחורי נראה היטב ומקנה בטחון. אין בגרסה הבסיסית חימום למושבים הקדמיים (פינוק אהוב מאוד על תושבי ההר בחורף...).

מערכות מתקדמות בתוך הרכב

מתניעים ונוסעים...

צל''ש לסובארו: כל הגרסאות מצוידות בצמיגי YOKOHAMA GEOLANDER G95 הנפלאים (יפורט בהמשך). אז מתניעים ויוצאים לדרך. כבר ברמזור הראשון בהמתנה לירוק המנוע מדומם עצמו עם העצירה, וברגע שעוזבים את דוושת הבלם, מתניע את הרכב בחלקיקי שנייה וללא כל עיכוב יוצאים לדרך (אמרנו שמירה על הסביבה וחיסכון בדלק?). מערכת יעילה, שלדעתי תלך ותתפוס מקום ברכבים כסטנדרט בעתיד הקרוב. בנסיעה במהירות עירונית, הבולמים קשים יחסית לפורסטר (יש הטוענים שהוא רך מדיי) וסופגים היטב את כל השברים והמהמורות בכבישים. בידוד הרעשים טוב ורעש המנוע אינו מציק/מפריע. כבר מהרגע הראשון חשנו שמדובר ברכב זריז מאוד, עם תגובה וזמינות כוח מצוינת, ויכולת תמרון והתנהגות כביש מצוינת המקנה תחושה שהצמיגים ''מדביקים'' אותו לכביש ולא חשוב איזה פרובוקציות נהיגה נזמן לו.

מתניעים ונוסעים...

הרגע בו אמרתי WOW ענקי!!!

במהלך המבחן, ניסינו לבצע (על כביש ריק ושומם) כל פרובוקציה אפשרית בנהיגה (כמו כזו המדמה התחמקות מהולך רגל שקופץ לכביש וכו'...) זאת עד מהירות עירונית מרבית וזה הרגע בו אמרתי WOW ענקי!!!. אחיזת כביש מדהימה בכל מהירות ובכל סוג וצורה של נהיגה. שילוב של שילדה מצוינת עם צמיגים פנטסטיים. פשוט מעורר התפעלות בעיקר אצל מי שנהג המון על כל רכבי סובארו לדורותיהם כמו גם על רכבים אחרים. בסעיף אחיזת הכביש הרכב מקבל ציון מעולה. כאשר המהירות עולה בנסיעה בין עירונית, כבר ב-80 קמ''ש נשמעים רחשי הרוח מהמראות ומהחלון המשולש הקטנטן שבקדמת החלון הקדמי. הרעשים מתגברים עם עליית המהירות. בשלב זה הופיעו קרקושים בחלקו בעליון של הדשבורד במקום בו הוא מתחבר לרמקול ליד החלון. ללא ספק, הרעשים נגרמו בשל התקנתה של מע' המולטימדיה (בשאר המקומות לא נשמע שום רעש גם לא בשטח!! – סובארו כדרכה עם איכות גימור מצוינת).

הרגע בו אמרתי WOW ענקי!!!

נהיגה עירונית

גם בנהיגה בינעירונית, הרכב משדר תחושת בטחון ויציבות. הבולמים יחד עם הצמיגים המצוינים מקנים תחושה שהרכב אוחז היטב בכביש. תא הנוסעים שקט והנסיעה נעימה גם בנסיעת שיוט בינעירונית . לחיצה משמעותית על הגז מעלה גם את מפלס הרעש החודר לתא הנוסעים ובסל''ד גבוה מאוד הרעש בתא הנוסעים ניכר. בשל הגיר הרציף, לעיתים הרעש מתגבר בקצב מהיר יותר מהעלייה במהירות. בנסיעה על כביש 443 בחלק שליד מכבים-רעות, קטע כביש מסוים לא נסלל כראוי והאספלט בו גלי ולא ישר. במהירות בינעירונית חשנו בקטע זה שהבולמים הקשים יחסית של הרכב אינם מצליחים לרסן לגמרי (כמו באאוטבק/B4) את חרטום הרכב שהתנדנד טיפה כשחלפנו על פני הכביש הגלי. חשוב לציין, שנדנוד החרטום לא הורגש בכבישים מהירים אחרים שנסללו כראוי. בסיומה של שעת נסיעה בינעירונית ארוכה, חשתי שלמרות כל הניסיונות לא הצלחתי לכוון הכסא כראוי ולמצוא לעצמי תנוחת נהיגה נוחה. לעומתי, יובל שישב לידי טען שמאוד נוח לו לשבת וכי הכיסאות הרכים ברכב מפצים לגמרי על הבולמים הקשים (אגב, זו גם התרשמותי).

נהיגה עירונית

יורדים לשטח....

השביעו אותי עם קבלת הרכב לשמור עליו... אז לשטח טכני קשה לא נכנסנו. אבל מניסיוני בנהיגת שטח החלטתי לערוך לרכב מס' מבחנים שיעידו על יכולותיו (מרווח גחון 22 ס''מ).
אז ראשית, נוכח השמצות ששמעתי (כנראה ממי שטרם התנסה) על התנהגות הגיר הרציף בשטח, הנמכתי ציפיות...
אז מה בחנו? – נסיעה על שבילי קק''ל בהרי י-ם: המתלים קשים מאלו המותקנים בפורסטר והם מרסנים בצורה טובה את טלטולי הרכב בנסיעה. הנסיעה ב-XV נעימה ורגועה יותר בשבילים (באופן משמעותי) מזו שחשים בתנאים זהים בפורסטר החדש שהוא רך ומפנק בכביש אך נוטה להתנדנד בשטח. צליחת מכשולים: בדקנו בזהירות מעבר אמבטיות, קפלי קרקע ובולדרים. הרכב עובר אותם לא פחות טוב מהפורסטר אבל... הישיבה בפורסטר גבוהה יותר מה שנותן אפשרות לראות מרחוק ומגבוה את המכשולים ומבחינה סובייקטיבית מקנה הרבה יותר בטחון לנהג.

יורדים לשטח....

התמודדות עם עליות וזינוקים בעלייה: חשוב להזכיר שרכב המבחן צויד בצמיגי כביש-שטח קל (G95 של יוקוהמה). עלינו מס' עליות תלולות במיוחד. אחת שביל קק''ל רגיל עם אזורי ''פודרה'' רבים. הרכב בנסיעה איטית ורציפה עלה בקלות. עלייה שנייה תלולה מאוד עם המון אבנים לאורך המסלול גם לא היוותה בעיה. בעלייה השלישית והקשה מכולן עצרתי באמצע העלייה בתוך ''אמבטיה'' לא עמוקה מדיי וכעבור מס' שניות ניסיתי לבצע זינוק בעלייה. כאן היה הרגע שחששתי ממנו יותר מכל. להעמיד את הגיר הרציף המבחן משמעותי. אבל... נכונה לי הפתעה שלא ידעתי על קיומה. ברכב מותקנת מערכת עזר לסיוע בזינוק בעלייה. מרגע שעזבתי הבלם, גלגלי הרכב היו נעולים במשך כשנייה, וזה הזמן שהלחיצה על הגז הפעילה את כל הטוב שבדיפרנציאל הויסקוזי שפשוט הקפיץ את הרכב קדימה בעלייה (כל רכבי 4X4 של סובארו מצוידים באותו דיפרנציאל) כשחיוך גדול מיכולותיו של הרכב, נמרח על פניי. מסתבר, שמערכת העזר לזינוק בעלייה יחד עם הדיפרנציאל הויסקוזי נותנות מענה מצוין למשמיצי הגיר הרציף. במבחן שערכתי, לא נתקלתי בשום בעיה עם הגיר (אולי קיימת בתנאים אחרים?). צריכת דלק: מע' כיבוי מנוע בעצירה יחד עם המנוע החדש של סובארו והגיר הרציף מביאים לחיסכון משמעותי בצריכת הדלק לעומת הפורסטר שברשותי.

לסיכום:

מדובר ברכב שמידותיו החיצוניות קטנות מהפורסטר החדש, אולם פנים הרכב דומה מאוד במידותיו לפורסטר, כאשר תא המטען קטן יותר אבל נוח לשימוש. הרכב זריז מאוד, מאיץ היטב ואחיזת הכביש שלו לא פחות ממושלמת כל זאת לצד חיסכון יחסי בצריכת הדלק. אהבתי:
אפילו מאוד את גרסת הפרימיום היפיפייה והכתומה (יובל טען שהתאהב בכתום היפיוף). אחיזת כביש מדהימה. מתנהג מצוין בשטח והעבירות כנראה שאינה נופלת מזה של הפורסטר. רכב זריז מאוד עם
תאוצה טובה ויחד עם זה צריכת דלק חסכונית יחסית לפורסטר. הרכב מהנה מאוד בנהיגה עירונית ויחד עם האחיזה המצוינת יוצרים חוויית נהיגה עירונית ייחודית!!!. מע' כיבוי מנוע בעצירה. מערכת עזר לזינוק בעלייה. הגה בקוטר קטן עם רכות ראויה בכל מהירות. צמיגים מצוינים בכל הגרסאות. אהבתי פחות:
צבעים קודרים (ריפוד ופלסטיקה שחורים) בגרסה שנבחנה, אבזור וסביבת נהג מאוד פשוטים בגרסת הבסיס, ישבתי על מושבי נהג נוחים יותר בדגמים הבכירים יותר של סובארו, בולמים קשים שבמהירויות
גבוהות על כבישים מאוד משובשים לא תמיד מצליחים לרסן את טלטולי החרטום. רעשי רוח קלים ממראות הצד במהירות מעל 80 קמ''ש, מנוע רועש בהאצות חזקות / סל''ד מאוד גבוה.

לסיכום:

למען הסר ספק, כל שנכתב לעיל הוא בגדר התרשמות סובייקטיבית ואין לראות בו המלצה או חוו''ד מקצועית. דני דיאמנט – מנהל פורום טיולי מועדון סובארו 4X4 באתר השטח הישראלי
נייד: 050-6088888
Email:
diamant555@gmail.com

תגובות

9 תגובות

1

paul1

24 בנובמבר 2012 ב 19:50

את העיקר לא בדקתם:

כמה מהר מתחמם הגיר הרציף תחת מאמץ ומה קורה אח"כ.

2

Ogash Ofer

25 בנובמבר 2012 ב 06:08

את הגיר הרציף אני בדקתי

קשה מאוד לחמם את הגיר הרציף גם ביום קיץ חם בטיפוס מהיר לרמת הגולן.
בהשקה לעיתונאים שהובלתי הצליח צמד עיתונאים שלחץ מאוד לחמם את הגיר. אבל זה במצב מאוד קיצוני עם שינוי מהירות חדים.
אני מניח שכל משתמש רגיל ברכב, גם שהוא אוהב ללחוץ, לא יחמם את הגיר.

3

paul1

25 בנובמבר 2012 ב 08:21

לא לזה התכוונתי:

השאלה מתייחסת לנהיגת שטח-טיפוס איטי או נהיגה בחולות ביום חם. אני בטוח שבנהיגת כביש סוברו דאגו לכסות את הנושא מכל הכיוונים...

4

אורח/ת

19 באוקטובר 2013 ב 11:00

דני, על מבחנך את ה-XV אני סומך

יותר מכל הבוחנים המקצועיים דווקא עליך במיוחד אני סומך ומשום כך אתמקד בענין רעשי הרוח מעל 80 קמ''ש שאפילו פסיכולוגית, במיוחד לאחר מבחנך, לא יפריעו לי. לכן אני חייב לשמוע ולהתרשם בעצמי ואם הם לא יפריעו לי, אשקול להחליף הפורסטר טורבו 2008 שלי בדגם המפואר, והאם בו ההתקנות אורגינליות שלא ירשרשו?

5

דני דיאמנט

19 באוקטובר 2013 ב 20:16

דני, על מבחנך את ה-XV אני סומך

יורם תודה על הפירגון. רוח ממראות הצד נשמעת ברבים מכלי הרכב. כך גם ב-XV. הרוח בודאי לא מפריעה, ובטח לא בעוצמות מטרידות אבל נשמעת ככל שעולים במהירות.המולטימדיה מורכבת היטב כאן בארץ וסובארו ידועים כרכבים שאיכות ההרכבה בהם משובחת ואיכותית גם אחרי שנים רבות.

6

אורח/ת

25 ביולי 2014 ב 18:01

סובארו xv

שלום
היה מאוד חשוב לי לקרוא את הכתבה.
מקווה לראות כתבות מפורטות יותר,גם מבחינת נתונים טכנים וגם התרשמותית.
תודה ויום טוב - אודי.

7

Ogash Ofer

26 ביולי 2014 ב 07:08

סובארו xv

אורח/ת כתב/ה:
"שלום
היה מאוד חשוב לי לקרוא את הכתבה.
מקווה לראות כתבות מפורטות יותר,גם מבחינת נתונים טכנים וגם התרשמותית.
תודה ויום טוב - אודי. "
כנס למבחן הדרכים של אלי שאולי - קישור למבחן דרכים סובארו XV שם, בדף 2, קיים פירוט טכני.

8

אורח/ת

26 בנובמבר 2015 ב 21:12

סובארו XV

דני שלום.
מתלבט בקניה בין הפורסטר ל XV (סביר להניח שאת הפרימיום). אינני מכיר את הפורסטר. האם עדיף עליו ה XV?

9

Ogash Ofer

27 בנובמבר 2015 ב 05:20

סובארו XV

אורח/ת כתב/ה:
"דני שלום.
מתלבט בקניה בין הפורסטר ל XV (סביר להניח שאת הפרימיום). אינני מכיר את הפורסטר. האם עדיף עליו ה XV?"
הפורסטר גדול יותר, נוח יותר, עביר יותר בשטח ובקיצור קצת (או הרבה - תלוי במשתמש) יותר מה-XV.