שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - לקסוס RX450h

האם רכב פנאי היברידי עם הנעה קדמית בלבד הוא הפתרון הנכון, או הרווח בין הכסאות?

 

חובבי הטבע

 

רכבי שטח, והאבולוציה המודרנית שלהם רכבי הפנאי, אמורים לפנות לחובבי הטבע. אלו שרוצים מדי פעם לצאת קצת מהעיר אל המרחבים, לרדת מהאספלט ולראות את העצים מקרוב. מכוניות היברידיות אמורות לפנות גם הן לחובבי טבע, אבל במובן אחר. אלו שמאמינים שכל אחד צריך לעשות מה שהוא יכול כדי להפחית את חתימת הפחמן שלו בעולם.
ניצלנו את מתיחת הפנים שעבר ה-RX450h של לקסוס כדי להתחבט שוב בשאלה האם רכב פנאי-פאר היברידי הוא בדיוק התשובה, או שבכלל מדובר בשאלה שאף אחד לא שאל.
לא תצטרכו להיות חדי עין כדי לזהות שמה שיושב לכם במראות הוא RX מעודכן – חזית ''שעון החול'' המשפחתית, שהפציעה ב-GS החדשה, הגיעה גם לכאן, ויחד עם פסי הלדים בפנסים מקנה לחרטום מראה אגרסיבי בהרבה מבעבר. בהחלט שיפור לעומת המראה האנמי הקודם. מהצד ומאחור ההבדלים כבר דקים יותר ומשמעותיים פחות.
 

חובבי הטבע

 

 

פנים הרכב

 

גם בפנים יש הבדלים – מסך גדול החבוי עמוק בקונסולה המרכזית (אבל לא קיים בגרסת הבסיס) מצטרף לאלמנטים חדשים בהגה ומעל תא הכפפות (מ''טיטניום'' ברכב המבחן, יש גם אופציה לעץ) ולוח שעונים מעודכן.
התוספות הללו תורמות למראה הכבר-אלגנטי של התא, עם הקונסולה המיוחדת. אבל לא היה מזיק לעדכן את מראה הכפתורים – חלקם, כמו אלו של מערכת השמע, מזכירים לי את הכפתורים על מגבר ה''קנווד'' שהיה לי בשנות התשעים... איכות הבניה והחומרים טובה כרגיל בלקסוס, אבל הארגונומיקה לא תמיד מושלמת, כמו למשל מיקום כפתורי חימום המושבים.
אבל אלו זוטות, שלא ממש פוגמות בתחושה הטובה בתא, לה תורמים גם המושבים המתכווננים חשמלית. הם עמוקים ונוחים, וניתן בקלות למצוא תנוחת נהיגה טובה. על מרווח הראש המצומצם מאחור ועל תא המטען הנדיב אין מה להרחיב – הם לא השתנו מהדור הקודם. 
 

פנים הרכב

 

 

יוצאים לדרך

 

היציאה לדרך מפתיעה עם צליל מנוע מוחשי יחסית, מין בעבוע עמוק שיעלה דוק של נוסטלגיה בעיני מי שאוהב סונומות ישנות. אבל לא בטוח שלקוחות לקסוס המסורתיים, שהתרגלו לבידוד המוחלט של רעשי מנוע, יאהבו זאת גם כן. מה שהם בטוח לא יאהבו זה את השינוי במתלים. כנראה במטרה לקבל התנהגות דינמית יותר, הקשיחו מהנדסי לקסוס את המתלים, והתוצאה פשוט לא מצליחה להתמודד כראוי עם כבישי ישראל. הם מעבירים בנאמנות שיבושים עירוניים (בעיקר המתלה האחורי) ועוקבים טוב מדי אחרי גלים בכביש הבין עירוני.
נסיעה על קטע הכביש שבין כפר תבור לכפר כנא, למשל, היא לא עניין מומלץ לבעלי קיבה רגישה. בכביש הבין עירוני הופתענו לגלות גם בידוד לא מושלם מרעשי רוח וכביש – שוב, לא נורא בפני עצמו, אבל פחות טוב ממה שלמדנו לצפות לו מלקסוס.
הבעיה היא שהצד הדינמי לא ממש הרוויח מהקשחת המתלים – אומנם ריסון המרכב טוב מאוד, והשלדה לא תתבלבל גם בכביש מפותל, אבל כיף זה לא יהיה. לא עם השלדה הזו שדואגת לנתק אתכם מכל מה שקורה למטה, ולא עם ההגה הזה, שמשלב בין משקל מוזר לתחושה דביקה במהירויות חניה. כך שמבחינתנו, כיול המתלים החדש הוא צעד ברור ומוחשי אחורה מבחינת הפשרה המתקבלת.
 

יוצאים לדרך

 

 

הביצועים

 

הביצועים, כצפוי, לא רעים בכלל, אם כי התאוצה החלקה שמתקבלת מהיחידה ההיברידית מטעים. אין כאן את הבעיטה שמצפים לה משלוש מאות סוסים שנקראים אל הדגל, אבל מד המהירות מספר את הסיפור האמיתי – קל מאוד להגיע כאן למהירויות שלילה.
צריכת הדלק דו-פרצופית: היא מרשימה מאוד בתנועה צפופה (למשל 14 ק''מ לליטר מהרצליה לת''א, ולא באמצע הלילה) אבל פחות כשיוצאים מהעיר (11 ק''מ לליטר בכלל המבחן, הרגוע יחסית). כך שמחוץ לעיר מתקשה הטכנולוגיה ההיברידית להציג עדיפות על מנועי הדיזל המקבילים בביצועיהם.  
ה-RX מעולם לא טען ליכולת שטח מיוחדת בגרסת ההנעה הכפולה שלו, כך שלא היו לנו ציפיות גבוהות מגרסת ההנעה הקדמית שקיבלנו למבחן – אחד החידושים שהגיעו יחד עם מתיחת הפנים.
אבל ציפיות נמוכות הן מתכון להפתעה לטובה – וזה בדיוק מה שקרה לנו. זה לא שפתאום הוא טוחן את מחמל לארוחת בוקר, אבל למרות הבטלה של הסרן האחורי, הוא מצליח להתמודד היטב עם מה שהזוויות המוגבלות מאפשרות לו לתקל, ויגיע קרוב לוודאי הרבה יותר רחוק ממה שהלקוח הממוצע יעיז לנסות. הסוד טמון כנראה בהנעה החשמלית, שמספקת שפע מומנט במהירות אפס ומאפשרת לבקרת המשיכה למנן את הכח הזה במדויק ולהמשיך לייצר התקדמות גם בתנאי אחיזה גבוליים.
 

הביצועים

 

 

התג ההיברידי

 

קשה לי להבין את ההגיון שברכישת רכב היברידי גדול וחזק – הוא לא ידידותי לסביבה יותר ממשפחתית ממוצעת ולא מהווה מודל של הקטנת חתימת הפחמן האנושית. קשה לי גם להבין את ההגיון שברכישת רכב פנאי בלי שום כוונה לרדת לשטח, אבל אם כבר – גרסת הנעה קדמית בלבד היא מתבקשת. זולה יותר בקניה ובאחזקה, כמעט מבלי לאבד יכולת רלבנטית.
הלקסוס RX450h הנעה קדמית תאפשר לגברת מצהלה לנסוע ברכב עם הסמל והמראה הנכונים במחיר קצת פחות יקר, ולא תהיה לה שום בעיה להמשיך ולדבר בטון מודאג על ההתחממות הגלובאלית, בזכות התג ההיברידי – עם הנוחות היא כבר תסתדר כנראה... אבל עבור מי שנוסע הרבה מחוץ לעיר קשה למצוא ב-RX הזה יתרון מול מתחרים מונעי דיזל כמו הפולקסווגן טוארג, למשל.

התג ההיברידי

 

לקסוס RX450h – נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע V6 רוחבי, 3456 סמ''ק, חשמלי
תזמון גלי זיזים עילי כפול, 32 שס', תזמון משתנה
הספק/סל''ד (משולב) 299 כ''ס/6000
מומנט/סל''ד 32.3 קג''מ/4800

מרכב
הנעה קדמית
הילוכים מפצל כח עם שליטה ידנית
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/עצמות עצה כפולות
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/דיסק
מערכות עזר VSC ,VDM ,ABS
צמיגים 18-235/80
מידות
בסיס גלגלים 274 ס''מ
אxרxג 477x188x169 ס''מ
משקל 2110 ק''ג
נפח תא מטען 1132-496 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 180 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.8 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 11 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 395,000 (גרסת מבחן - 425,000) ש''ח 
אחריות 36 חודשים  

 

תמונות נוספות

 

תמונות נוספותתמונות נוספותתמונות נוספותתמונות נוספות

תגובות

0 תגובות