שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2013: לנצח באיטיות (יחסית)

הראלי השנה היה של הנהגים השקולים יותר, אלה שיודעים שנהיגה מהירה מדי לא תמיד מביאה את הניצחון. ותשאלו את רובי גורדון

הפתיחה של הראלי השנה היתה מותחת מתמיד. מלבד מרקוס פטרונלי, שהשתלט על המקום הראשון בטרקטורונים כבר מההתחלה ופתח פער גדול ממתחריו, בשאר הקטגוריות היה מאבק צמוד עד לשלב מסוים, והניצחון נפל בחיקם של הנהגים השקולים יותר, אלה שידעו לשמור על מקומם בצמרת גם בלי ללחוץ את דוושת הדלק אל הרצפה כל הזמן. יש אפילו מנצח אחד שלא ניצח באף סטייג'!
מזג האוויר השנה לא שיתף פעולה ומספר קטעים תחרותיים קוצרו בשל שיטפונות, חלקם  בוטלו כליל ובחלקם נלקחו בחשבון רק תוצאות חלקיות בגלל נהרות שעלו על גדותיהם. גם הניווט השנה היה ככל הנראה קשה מהרגיל, ובחלק מהימים היו לא מעט מתחרים שאיבדו זמן רב עקב ''התברברות'' בשטח.   

אופנועים

היעדרותו של מארק קומה מהראלי השנה היתה אמורה לפתוח את הדרך לסיריל דפרה אל הפודיום ללא בעיות. אבל הרוכב הצרפתי ''גמגם'' מעט בהתחלה, ובסטייג' המרתון בימים 7-8 איבד המון גובה כשסיים במקומות  32 ו-58 בהתאמה. אבל ביום התשיעי ניצח את הסטייג' (היחיד שלו בכל הראלי) וחזר למקום הטבעי שלו בראש הדרוג, כשהוא נשכר גם מכישלונם של מתחרים אחרים. לדפרה, שניצח את הראלי גם בשנה שעברה, היה זה הניצחון החמישי בדקאר, והוא בדרך להשוות את שיאו של פטרהנסל באופנועים.
בסיכום, היה זה שוב ראלי של KTM, שאופנועים מתוצרתה תפסו את המקומות 1-5. בהמשך העשירייה הראשונה שני כלים של הונדה, שניים של ימאהה והסקוורנה אחד.

טרקטורונים

מרקוס פטרונלי פתח בסערה, ניצח את הסטייג'ים בימים 2-5, ועם יתרון שצמח לשעה וחצי בערך על מתחריו שייט בנחת לעוד כתר, השלישי במספר. מאז שהדקאר עבר לדרום אמריקה והטרקטורונים הוכרו כקטגוריה נפרדת, השליטה נמצאת בידי משפחת פטרונלי, כשהאח הגדול אלסנדרו, שהשנה לא התחרה, קטף שניים מהתארים.
בסיכום – מקומות 1-3 לימאהה ועוד אחד במקום העשירי, שלושה כלים של הונדה בעשירייה הפותחת ועוד שניים של קאן-אם.

מכוניות

מאבק עז החל להתפתח בתחילת הראלי בין גורדון, פטרהנסל, אל-עטייה וסאיינז, למרות שפטרהנסל תפס את ההובלה בדרוג הכללי כבר מהסטייג' השני ולא שמט אותו עד לסיום. טעות ניווט של סאיינז בסטייג' הרביעי הוציאה אותו מתמונת הפודיום ובהמשך פרש כליל בשל תקלה טכנית, גורדון המתלהב הצליח להתהפך באותו סטייג' וגם הוא כבר לא היה בתמונה למרות שבהמשך הפגין התאוששות יפה ואף ניצח כמה סטייג'ים ותפס את המקום ה-14 בסיום. אל-עטייה שמר את פטרהנסל קרוב עד לסטייג' התשיעי ואז פרש גם הוא בשל תקלות.
זה השאיר את פטרהנסל בודד בצמרת, עם יתרון זמן גדול על דה-ויליה, שסיים במקום השני. כך ששני ניצחונות בסטייג'ים, שני ושביעי, הספיקו לצרפתי כדי לזכות פעם נוספת בראלי, החמישית במספר במכוניות. יחד עם ששת הניצחונות שלו על אופנועים, הוא ללא ספק המנצח הגדול ביותר של הדקאר בכל הזמנים.

משאיות

זה היה נראה כעוד ראלי שייפול לידיו של דה-רוי, מנצח השנה שעברה, שניצח בשישה סטייג'ים מתוך ה-13 שנערכו השנה למשאיות והוביל את הראלי עד לסטייג' השמיני. אבל תקלות רבות בסטייג' בתשיעי, אותו סיים רק במקום ה-56, דרדרו אותו בדרוג הכללי. דה-רוי פינה את הבמה לקבוצה של קאמאז, שתפסה בסיום הראלי את המקומות 1-3. ניקולייב, המדורג ראשון, לא ניצח השנה אפילו סטייג' אחד!
דה-רוי סיים את הראלי במקום הרביעי כשאחריו, במקומות 5-6, שתי טטרות  ובהמשך העשירייה ראשונה של משאיות מאן, משאית אחת של דאף ועוד איווקו מקבוצת דה-רוי.

סיריל דפרה רוכב רדבול KTM נושא את הגביע החמישי בראלי דקאר

סיריל דפרה רוכב רדבול KTM נושא את הגביע החמישי בראלי דקארסיריל דפרה רוכב רדבול KTM נושא את הגביע החמישי בראלי דקאר

סיריל דפרה :

''הלכתי על זה, עם כל הפתעות שהדקאר יכול לזמן לרוכב'' אמר דפרה, ''טעויות קטנות בניווט פחות מהאחרים, טיפול באופנוע שלי בזמן המרוץ ולהיות בקבוצה טובה, בסוף, יש לי סיבה טובה מאוד להיות מרוצה מאוד. ביום שבו ניצחון בדקאר הופך להיות קל, המרוץ לא יהיה מעניין יותר. והיום הזה עדיין רחוק!''
עוד הוסיף: ''זה ארוך מדי, זה קשה מדי, חם מדי. קר מדי. אתה חייב לקום מוקדם בבוקר. אתה חייב למצוא את הדרך החוצה מהמבוך של דיונות בפרו וצ'ילה. אתה חייב לתקוף את האבנים והקקטוסים על הנתיב ליד קורדובה. זה פשוט מסובך מדי בשביל שזה יהיה קל לנצח. וזה אפילו טוב יותר כשאתה מנצח בתחרות קשה במיוחד. אני תמיד מתמקד במה שאני צריך לעשות. עומד מולנו אלמנט מפרך במדבר. ואז יש את האבנים, האנדים ... ואנו חווינו אותם. זה אמיתי כמו שזה נשמע''.

תגובות

1 תגובות

1

גרא

22 בינואר 2013 ב 22:43

ראלי איטי

כנראה הותיקים מבינים שהקטע חזק יותר