שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

פורמולה ירושלים - כי מציון תצא בשורה מוטורית

החיבור המושלם בין חומות העיר העתיקה למופע המוטורי שכלל מכוניות ספורט וכוכבים עולמיים יצר את אחד האירועים המרגשים והיפים שהתקיימו בישראל בשנים האחרונות. הקהל שהצביע ברגליים ומילא כל פינה ברחובות הבירה זכה לחוויה היסטורית שאולי תעורר פה את הרשויות לקידום הספורט המוטורי לענפיו בישראל

לתייר המזדמן בין אם הוא מקומי ובין אם הוא אורח זר, קשה שלא להיות פיוטי למראה חומות העיר העתיקה בירושלים. ההיסטוריה המדהימה של העיר הזאת ומרקם החיים העדין בין אזרחיה מכלל העדות והלאומים השונים חודר לליבו של כל אחד ומעורר מחשבות ורגשות בכל הקשור לתפקידה של העיר הזאת בהיסטוריה ובהווה של העולם כולו. תושבי ירושלים עצמם כבר רגילים לאירועים גדולים ומשמחים כמעט מדי שבוע. פסטיבלים, ירידים, כנסים ומצעדים וגם אירועי ספורט המוניים ולצידם אירועים פוליטיים ולצערנו הרב העיר ידעה גם אירועים אחרים שמשאירים טעם מר בפה.

אם תנסו למצוא בין כל האירועים הללו משהו שמחבר בין רוב האוכלוסייה, תתקשו להצביע על דבר כזה או אחר ורק לעיתים נדירות יתרחש בה אירוע נפלא שיחבר בין יהודים, ערבים, נוצרים, גברים, נשים וטף ואף ימשוך אליו אלפים רבים מכל קצוות הארץ כמו בימיה הרחוקים של העיר שאליה נהגו לעלות לרגל. מופע הפורמולה של ירושלים יכול בהחלט להיחשב לאירוע שכזה בזכות הקהל האדיר שמילא כל פינה ברחובות לאורך מסלול של כ-2.5 קילומטרים. מכל מרפסת וכל צריח של מסגד נראו דמויות של אנשים שחיפשו מקום תצפית פנוי על המכוניות שטסו לאורך המסלול בזו אחר זו ועל רוכבי האופנועים שהלהיבו בביצועיהם והרימו את הקהל על הרגליים פעם אחר פעם לרבות הספורטאים הישראלים שחיממו את הלב וזכו לבמה ענקית על מנת להוכיח שיש כאן עתיד לספורט המוטורי אם רק ישכילו לטפח ולקדם אותו.

בערב שלפני המופע הראשון, פגשתי את משתתפיו באירוע גאלה מכובד שלא היה מבייש אירוע הכנסת אורחים של דיפלומטים רמי מעלה או של אומנים ידועים ברמה עולמית. ג'יאנקרלו פיסיקלה נהג הפורמולה 1 האיטלקי ומקס ביאג'י אלוף העולם המכהן של מרוצי אופנועי הסופרבייק זכו לכבוד מלכים. לצידם הגיעו גם וקאנטוניו ליוצי שברקורד שלו רשומים כ-80 מרוצי פורמולה 1 וכיום הוא מככב באליפות העולם למרוצי מכוניות לה-מאן וגם כריס פפייפר, רוכב הפעלולים הגרמני הצנוע והמנומס שלמחרת היום ''גנב את ההצגה'' והפך לחביב הקהל ובצדק. עוד הגיעו מחו''ל נהגי מרוץ נוספים שמככבים בשורות האקדמיה למרוצים של פרארי וגם נהגת וותיקה שהחלה את הקריירה בגיל 22 אבל הוכיחה שהתשוקה לספורט המוטורי חזקה יותר מכל נתון סטטיסטי.   תוסיפו לאוסף המכובד הזה את שני כוכבי הספורט המוטורי הישראלים שמשתתפים במרוצי מכוניות בחו''ל: אלון דאי ורוי ניסני וקיבלתם הרכב מנצח, תרתי משמע.

ניכר היה כי האורחים מתרגשים מעוצמתה של העיר ומהאירוע ההיסטורי המכונן שהם עתידים לקחת בו חלק. שוחחתי עם חלקם ומתוך דבריהם אפשר היה להבין בקלות כי הם כאילו לקחו על עצמם שליחות בעניין זה והמחויבות שלהם להופעה במופע גדלה פלאים.   הכבישים של אזור העיר העתיקה בשכונת ממילא ובגן הפעמון נסגרו שעות ספורות לפני פתיחת המופע. הקהל נהר באלפיו ברגל וברכב ובאמצעות הסעות מאורגנות מחניונים רחוקים בעיר. הם באו לבושים בחולצות וכובעים של קבוצות מרוצי מכוניות. הם תלו דגלים אדומים עם סמלי פרארי על הגדרות של היציעים בדיוק כשם שעושים זאת במסלולי המרוצים המפורסמים בעולם. איש לא זז ממקומו מחשש להפסיד ולו רגע אחד של המכוניות המהירות שחלפו שם בזו אחר זו במהלך כארבע שעות ובכל פעם שזה קרה, ההתלהבות הלכה והתגברה.

המופע החל במפגן עוצמה של ארבע מכוניות פרארי 430 צ'אלנג' ו-458 איטליה ססגוניות שנסעו בזו אחר זו וחיממו את האווירה לקראת העתיד לבוא. כמו להקת חימום בקונצרט רוק, כך הלכה הדריכות והתגברה והאווירה הייתה פשוט מחשמלת. אחריהן פרצה לרחובות מכונית האודי A4 DTM ומאחורי ההגה שלה ישב ויטאנטוניו ליוצי האיטלקי שאמר לי ערב האירוע כי הוא חש בר מזל לאור העובדה שהוא ינהג בשתי מכוניות שונות בזמן שהאחרים ינהגו במכונית אחת בלבד. עוצמת הצלילים של המנוע ומערכת הפליטה העלו את רף ההתרגשות לגובה. גם המהירות והתעוזה של הנהיגה עלו מדרגה והקהל החל לחוש סוף כל סוף על מה בדיוק מדובר כאשר מדברים על רעש מנוע עוצמתי ומהירות מסחררת. ליוצי הקיף את המסלול כמה פעמים ומיהר להחליף את המכונית של אודי במכונית הלוטוס לה-מאן LMP2 שלו שמשתתפת באליפות העולם למרוצי סיבולת וגם במרוץ 24 השעות של לה-מאן שייערך בסוף השבוע הקרוב. המכונית המרהיבה והמיוחדת בעיצובה, לא נפלה גם בביצועיה והקהל הגיב בהתאם.

אחרי חימום האווירה עם המכוניות הראשונות, יצא למסלול רוכב הפעלולים הגרמני כריס פפייפר עם אופנוע הב.מ.וו וכבר בדקה הראשונה לתחילת המופע שלו, הוא כבש את ליבם של כל הצופים. פפייפר הקפיד להפעיל את הקהל בכל נקודה שאליה הוא הגיע וככל שהקהל מחא כף והרעיש, החזיר לו פפייפר כגמולו וביצע פעלולים נועזים יותר ושובבים יותר. הכוכב הבא שעלה למסלול היה מקס ''הקיסר הרומאי'' ביאג'י שהגיע ישירות מאיטליה אחרי רכיבת מבחן על אופנוע ה-MotoGP  של דוקאטי במסלול מוג'לו. הרוכב הוותיק בן ה-42 מעולם לא רכב במרוצי רחובות מחשש לפציעה, אך הפעם הוא התרצה ובא להופיע כשהוא רוכב על דגם דוקאטי פאניגלה טריקולורה שהותאם במיוחד לדרישותיו על ידי היבואן של דוקאטי בישראל. רבים מאוהדי מרוצי האופנועים עלו לרגל לירושלים לחזות במו עיניהם ''בקיסר הרומאי'' שלמעשה היה לספורטאי המוטורי הגדול ביותר שהופיע בישראל בעודו מכהן כאלוף עולם. בדמות הנערצת של ביאג'י שהתרגלנו לראות במשך שנים רבות בטלביזיה, נראתה קסומה בחליפת הרכיבה השחורה שלו. הוא חלף ברכיבה מלכותית ברחובות העיר ונופף לשלום לקהל הרב וביום השני למופע הוא אף הרהיב עוז להגביר את המהירות ולבצע כמה סחרורי גלגלים (Burnout) שיצרו מסך עשן גדול ומלהיב במיוחד.

הכוכבת של המופע בכל יום הייתה ללא ספק מכונית הפורמולה 1 של פרארי נהוגה בידיו המנוסות של ג'יאנקרלו פיסיקלה. נהג המרוצים האיטלקי בן ה-40 שפרש מפורמולה 1 במדי פרארי, נותר עדיין נהג מבחן של קבוצת המרוצים אך קיבל על עצמו את תפקיד הנהג במופעים שכאלה ברחבי העולם בזמן שהוא עדיין משמש כנהג פעיל באליפות העולם למרוצי סיבולת למכוניות GT. ''זהו אחד האירועים הגדולים בחיי. אני מבין את גודל המעמד ואת ההתרגשות של הקהל בישראל לאור העובדה שאין לכם מסורת ארוכה בספורט מוטורי וזאת זכות גדולה להיות כאן ולהראות לכם את המשמעות של הספורט הזה'' אמר לי פיסיקלה בבוקר המופע. המכונית האדומה של פרארי הייתה ממש הציפוי המתוק מעל כל העוגה. פיסיקלה נהג בהתחלה בצורה זהירה ומבוקרת כשהוא סוקר את המסלול ואת הקהל אך בהמשך הוא החל לסחוט יותר את המנוע הרועם על כל 750 כוחות הסוס שלו תוך מפגן תאוצות וסחרורי גלגלים מעלי עשן. הקהל פשוט השתולל. טלפונים סלולאריים ומצלמות וידאו וסטילס פעלו שם בעשרות אלפים ללא הרף. כולם רצו להנציח ולנצור את הרגע הזה. גם בהקפות הנוספות בחלקו השני של המופע, התופעה חזרה על עצמה והאנשים נותרו המומים ומרותקים לגמרי. התמונות והקולות שעוברים באמצעות הטלביזיה בשידורי המרוצים אינם מתקרבים לקולות ולמראות המציאותיים ורק מי שהיה שם חש אותם באמת.

ראש העיר ניר ברקת נראה כמו חתן ביום חופתו. הוא הקפיד בחוכמה להתעלם מכל הביקורת הציבורית שניסו להטיח בו על קיום האירוע בשנת בחירות ועל התקציב שהושקע בה מתקציב העירייה שעמד על שני מליון שקלים. ברקת יודע היטב כי ההכנסות שנרשמו בעיר ביומיים שבהן נערך המופע למשך מספר שעות בכל פעם, היו אדירות ובעלי העסקים בעיר יצאו נשכרים ממנו וכך גם קופת העירייה שהחזירה חלק מההשקעה בזכות כל אלה. במישור התדמיתי זכתה ירושלים בסוף השבוע החולף לפרסום חיובי בקנה מידה שלא נודע כדוגמתו. אין חובב ספורט מוטורי אחד בעולם מבין מאות המיליונים בכל פינה בגלובוס שלא שמע, קרא וראה את הסרטונים שצולמו שם והופצו בכל אתר אינטרנט מהגדולים בתבל וברשתות החברתיות שחובקות את העולם ומעבירות את התמונות והקולות תוך כמה שניות מרגע התרחשותם.

לא רק  ראש העיר היה בעננים, אלא גם הספורטאים הישראלים שעוסקים בתחום הזה. העמותות השונות בתחום מרוצי האופנועים והמכוניות הוזמנו לערוך הקפות ראווה מטעמם ובראשם כיכבו הנהגים הבכירים אלון דאי (אליפות העולם למרוצי מכוניות GT) ורוי ניסני (אליפות אירופה למרוצי מכוניות פורמולה 3) וכמובן הצוות הישראלי עטור התהילה ממרוצי הדקאר והבחא העולמיים רז הימן והלל סגל שהביאו גם את המכונית המוצלחת שלהם.   האירוע כולו הגיע לסיומו ביום שישי בשעה שלוש אחה''צ. עשרות אלפי האנשים ששטפו את הרחובות למרכז העיר כמה שעות קודם, מיהרו להתפזר ולהגיע הביתה לכניסת השבת או לסידורים אחרים. התנועה שבה לסדרה והרחובות נפתחו מחדש לתחבורה הציבורית. הנהגים שכיכבו במופע מיהרו לשדה התעופה לשוב לארצם ולמשימות שלהם ורק הטריבונות נותרו מיותמות באזורים מסוימים. הטריבונות שאולי ספגו את הרעש והרעידות של מנועי המכוניות ושל הלבבות של האנשים שישבו בהן.

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

17 ביוני 2013 ב 12:39

כתבה מרגשת ויפה