שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: פורד ברונקו דור ראשון

רכב פשוט, ספרטני משהו, שהפך ברבות השנים לאייקון שטח מבוקש

מבין יצרניות הרכב האמריקאיות, חברת פורד היתה האחרונה להצטרף לפלח המתפתח של כלי רכב עם הנעה 4X4, שאינם רכבי עבודה טהורים. בשוק הקומפקטי שלטו אז דגמי ה-CJ של ג'יפ והסקאוט של אינטרנאש, כשמעליהם אפשר היה למצוא את הטאון וואגון של דודג', את הווגוניר של ג'יפ ואת הסאברבן של ג'י.אם. באוגוסט 1965 הגיח הברונקו (Bronco) של פורד, רכב קטן יחסית, עם בסיס גלגלים של 92 אינץ' בלבד. מי שדחפו לייצור הברונקו היו שניים מבכירי פורד דאז: דונלנד פריי, שהיה מנהל הייצור של החברה (וגם ה''אבא'' של המוסטנג), ולי איקוקה, שהיה באותן שנים סגן נשיא החברה.

image

בתכנונו של המהנדס פאול אקסלרד, נבנה רכב פשוט, חסון וספרטני, על פי מה שהיה מקובל באותן שנים: שלדת סולם, שני סרנים חיים, קפיצי עלים מאחור וספירליים מלפנים. בדגמים הראשונים הוצע רק מנוע שש בוכנות בטור בנפח 2.8 ליטר, שסיפק 105 כ''ס. המנוע שודך לתיבה ידנית עם שלוש מהירויות ותיבת העברה דנה 20 נתנה הילוך כוח ביחס של 2.46:1. הסרן האחורי היה 9'' מתוצרת פורד, הקדמי דנה 30 (שהוחלף בשנים שלאחר מכן בדנה 44).

היו כמה תצורות מרכב: סגור לארבעה נוסעים, טנדר לשניים ופתוח (roadster) לשניים או ארבעה נוסעים. לשתי הגרסאות הראשונות היה גג פריק ושתי דלתות מלאות עם חלונות, הפתוח היה ללא דלתות כלל עם אפשרות להתקין דלתות חצי. בכל הדגמים ניתן היה להשכיב את החלון הקדמי על מכסה המנוע כמצופה מרכב שטח אמיתי (לאחר פרוק הגג בסגור ובטנדר, משימה שלא היתה פשוטה כלל). המרכב הפתוח לא היה פופולארי, וייצורו הופסק ב-1968.

image

בהמשך, הוצע הברונקו גם עם מנועי V8, תיבות הילוכים אוטומטיות והגה כוח, בעיקר כתשובה להופעתו של הבלייזר מבית שברולט, שנתן ''פייט'' חזק מאוד לכל המתחרים. לקראת אמצע שנות ה-70 כבר היה ברור שהברונקו מפגר ביכולותיו לעומת כלי הרכב של היצרנים האחרים, והדבר בא לידי ביטוי באולמות המכירה. ב-1978 החלה פורד לייצר את הברונקו 2, שהיה גדול, חזק ומפנק יותר לעומת קודמו.
בסך הכל יוצרו בשנים 1966-1977 כ-230 אלף ברונקו מהדור הראשון, והיום הוא רכב נחשק ביותר גם על אספנים וגם על חובבי שטח, כפלטפורמה מצוינת למקצי שיפורים אינסופיים. בשלב מסוים היו דיבורים על החייאת המותג ואפילו הכינו דגם קונספט, אבל לאור מצב השוק העכשווי הדורש בעיקר קרוס-אוברים רכים, התוכניות נגנזו.

image

imageimageimageimage

תגובות

0 תגובות