שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: פולקסווגן אמארוק - VW AMAROK

פועל מיוחס - הטנדר הראשון של פולקסווגן מתיימר להביא ניחוח יוקרתי ואיכותי יותר לפלח המצטמק.
טנדר במבחן דרכים בחליפת עסקים...

 

טנדר זה לעבודה...

 

''מה יש בטנדרים האלה שתמיד מעורר בנו אמוציה שלא בדיוק קשורה לכלי עבודה?'' שאלתי את עצמי כשהסלולר רעם באישון לילה ועל הצג היה כתוב ''תומר''. יכול להיות שזה הקשר לכרכרות של פעם או לכך שהם גורמים לנו להרגיש מעין קאובויים מודרניים. במקרה של פולקסווגן אמארוק - יכול להיות שזה קשור למבצעי הדקאר, או אולי,  במקרה של תומר, לכך שהוא זכה לצלם צילומי אקשן נדירים ביותר של ה-AAC, מכונית תצוגה משנת 2000 אליה אפשר להתייחס, גם אם במעורפל, כקדימון לאמארוק.

''אלי, תקשיב'' הוא פתח ואני נחרדתי לשמוע שצלמנו המדופלם רקם תוכנית גרנדיוזית לכבוש את המדבר, המכתשים, ההרים והעמק ביום אחד. טוב שיש גבולות למדינה. ''הלו מה קרה? זה בסך הכל רכב עבודה. מה שקרוי טנדר אצלנו בעדה. אם לא תהיה בשקט אביבי יגזור עלינו להעמיסו בשקי חול'' ניסיתי להרגיע אותו. חלפו יומיים מתוחים עד שהצלחתי במשימה הלא קלה והתפשרנו על כמה מאות קילומטרים שגרתיים יותר בצפון הירוק. כמה סמלי הוא שדווקא ביום הזה המדבר רדף אחרינו והצפון שקע בעמוד ענן של אובך.

 

יותר טנדר

 

הרבה אבק התפזר מאז נחשפה ה-AAC ההיא והשינוי במראה עצום. האמארוק לבש קווים רבועים שמשתלבים במאפייני המותג העכשוויים ונראה הרבה יותר רגיל. אולי כדי להזכיר שבסוף היום הוא מיועד לתפקד כרכב עבודה בשוק הגלובאלי: דרום אמריקה, דרום אפריקה ורוסיה. למעשה עד לאחרונה הוא יוצר רק בארגנטינה. אבל למרות כל האמור, המראה של האמארוק עדיין מיוחד ביחס למתחרים, כנראה בגלל החרטום. החיתוך המאוד פולקסווגני של החזית, שמזכיר את הגולף, והקווים הקובייתיים של שאר המרכב, יוצרים מראה מאסיבי ומגודל שמשך המון מבטים. הוא נראה פולקסווגן ואנשים לא רגילים כאן – ובעצם לא רק כאן – לטנדר של פולקסווגן.

 

השפה של פולקסווגן

 

כניסה לרכב לא מותירה ספק באשר למוצא, ואת זה אפילו האובך לא יסתיר. בהתאם למדיניות העקבית בקבוצה, גם הפנים דובר את שפת פולקסווגן. אמנם הפלסטיק קשיח מהמקובל בפולקסווגן, אך עדין הכל משרה את התחושה המוכרת, עם מערך האקלים הקל לתפעול, המחוונים הגדולים והקריאים ומיתוג ההגה המוכר. כל זה יוצר אווירה מוקפדת ולכך תורמים גם שלל ידיות אחיזה מאסיביות מלפנים ומאחור, ארבעת שקעי הכח (אחד בארגז עם שליטה מסביבת הנהג) והתאים הגדולים בדלתות ובין המושבים. במצב הרוח פוגם תא הכפפות הזעיר, והפתחים הסגורים באמצע סביבת הנהג (בגרסאות שאינן משווקות כאן הם יכולים לקבל מנשאים מיוחדים). גם מערכת המולטימדיה המקומית, לא הרשימה.

 

שאלת הגודל

 

ממושב הנהג האמארוק מרגיש גדול ובליטת התמסורת הגדולה עם הבורר האלגנטי מדגישה את הרוחב. אבל שאלת הגודל מביאה תשובה מורכבת: מבחינת אורך הוא אפילו מעט קצר (5 ס''מ) מהאיסוזו D-מקס, אבל הוא רחב ב-8 ס''מ מה שמקבל ביטוי גם ברוחב הארגז (9 ס''מ לעומת ה-D) שהינו גם ארוך יותר. מאידך, כושר ההעמסה שלו קטן ב-165 ק''ג משל הפועל התאילנדי.
תנוחת הנהיגה נוחה ביחס למקובל בקטגוריה והמושב נעזר בכיוון גובה פולקסווגני איכותי. המשענת מעט רכה ועדין המושב נעים. מאחור המרחב סביר וגם שם הישיבה אינה נמוכה, ואולם מבנה המושב מעט מוזר. הוא מתקפל בכמה אופנים ויכול לסייע בהובלות.

 

בכל זאת אחר

 

על כביש 6 אנו מתרשמים מהקצב ונזכרים שלאמארוק חטיבת כח מיוחדת – לא פחות משמונה הילוכים יש בתיבה, כמו שמקובל במכוניות פאר דווקא. המנוע מציע שילוב בין נפח קטן יחסית (2.0 ליטר) לשני מגדשים כדי להציע הספק מכובד של 180 כ''ס. כל זה רתום להנעה כפולה קבועה – עוד פרט נדיר בכלים כאלה. עוד חריגה מהנורמה, והפעם לרעה, היא העדרה של תיבת העברה עם יחס העברה נמוך. בפולקסווגן טוענים שההילוך הראשון קצר מספיק כדי לפצות על כך, אבל כמו שנראה בהמשך, בשטח זה לא באמת נכון. סיבוב המפתח לא מותיר ספקות באשר למנהגי השתייה של המנוע, וגם בעיר נשמע רב הזמן טרטור נוכח. ועדיין יחסית לבני מינו מדובר ביחידת כח שקטה ואפילו מעודנת, ובשיוט בין עירוני הרעש נעלם. לחיצה ראשונה על המצערת ו...לוקח שבריר שנייה למגדשים לייצר דחף מספק, אבל אחרי השתהות קלה בזינוק מציג האמארוק יכולת האצה טובה (11.3 ש' למאה), בייחוד מחוץ לעיר, ומהירויות על חוקיות בעליל אינן דמיוניות עבורו. התיבה אינה תזזיתית אבל היא נעימה ופועלת היטב. צריכת הדלק סבירה – מעט מאכזב ביחס לציפיות ממערכת ההנעה המתוחכמת – ונעה רב הזמן בין 9.0 ל-11 ק''מ לליטר. אני מניח שממוצע סביר (בתנאי שאינכם בעיר) יהיה 9.5.

 

הכפלה

 

ההנעה הכפולה אולי מבזבזת דלק, אבל יתרונה מתבטא בפניות. האמארוק מרגיש יציב משמעותית מבני מינו ולמרות הכח מסוגל לצלוח כבישים מפותלים במהירות ובאופן יציב למדי. החלקות כח הן דבר נדיר ויהיה מי שיתאכזב מכך. חבל שההגה אינו ממשיך את החבילה. התחושה ההתחלתית שלו מעודדת, עם משקל נכון, אלא שעם עליית המהירות והזווית הוא הופך קל ומעורפל. תחת עומס גם הבלמים הלא חדים מתעייפים. כבר על השביל הראשון שמטפס לפסגות הגלבוע ברור שגם על עפר מכל סוג המערכת מטפלת היטב בחלוקת הכח ויוצרת הפניות מאוזנות.  כמו על הכביש, הזנב לא בורח תחת כח ופסיעות יכולות להתרחש דווקא בהרפיה מהמצערת. יחד עם התחושה החסונה זה אומר שאנחנו יכולים לנוע מאוד מהר. כל כך מהר עד שחיש קל אנחנו נתקלים בגדר המערכת. יש גבול לכל דבר... זה גם מה שאומרת לנו החוליה השלישית בגב. כי השטח מדגיש את מה שחשנו בכביש – האמארוק אינו נוח. אמנם אפשר לחוש את המתלים עובדים, בעיקר על גלים גדולים, אבל על רב סוגי השבילים, וברב המהירויות, זה לא מספק. וכך, למעט על שבילים מאוד מאוד מפולסים, האמארוק לא נוח ואפילו מעייף את הנהג. על בורות גדולים ומפגשי סלע הוא מרגיש חסון, הבעיה שהגב והסתימות חלשים יותר... כאן גם מודגשת העובדה שקוטר הסיבוב שלו מעט גדול מדי (דבר שיקשה יותר בעיר).

 

טנדר ללא הילוך כוח...

 

בקרת הנסיעה במורד, שמפצה במשהו על העדר הילוך כח, פועלת בצורה נעימה ויעילה. אך בשטח מאוד טכני, כשרוצים התקדמות מדודה ונשלטת, חסרונו של הילוך הכח מורגש.   עוד שתי הערות: המיגון המקומי נראה בולט מדי ופוגע במרווח הגחון. ולמרות שמבנה הגחון נקי למדי. הבולמים האחוריים מעט בולטים ויכולים להיפגע.

 

זאב* אמיתי

 

שעות הערב העמוסות בדרך חזרה הן זמן טוב לתהות על קנקנן. האמארוק אינו ממציא את הקטגוריה מחדש, אבל הוא בהחלט מביא אליה אווירה מעודנת ומהודרת יותר, גם אם חבל שאינו משלים את התמונה בסעיף הנוחות. מדובר ברכב מעניין שנראה טוב (בייחוד בגרסה שלנו ששלבה תוספות מגרסת הווילד האופנתית והרוק השטחית – 11,000 שקלים כל אחת). הוא מנסה לקסום למי שמחפש תחושה קצת אחרת ואופנתית יותר מרכב העבודה. אבל יש לו עוד בעיה: גם אם נתעלם מהנוחות, לא ברור כמה לקוחות ''אופנתיים'' נשארו בתחום מאז שבוטלו הטבות המס לטנדרים, ועבור מי שהעבודה בראש מעייניו, עלול האמארוק להיות יקר מדי. מחירו (החל מ-264,000 שקלים) כבר קרוב מאוד לאלה של כלי פנאי גדולים.    * אמארוק הוא זאב באסקימוסית. צוות השמות של פולקסווגן השקיע הפעם מאמץ מיוחד...

 

פולקסווגן אמארוק 2.0 TDI א'

 

מנוע מנוע קדמי, אורכי, 1968 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', טווין-טורבו דיזל הספק/סל''ד 180 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 42.9 קג''מ/1750 מרכב הנעה כפולה קבועה הילוכים אוטו', 8 היל' מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולה/ סרן חי קפיצי עלים בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/תופים מערכות עזר ABS, ESP, גלישה במורד צמיגים 245/65-17 מידות בסיס גלגלים 309.5 ס''מ  אורך x רוחב x גובה 525x194x183 ס''מ משקל 2155 ק''ג מהירות מרבית 179 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש 11.3 (יצרן)  שנ' צריכת דלק (מבחן) 9.5 ק''מ/ל' מחיר מחיר 264,000 ש''ח (מבחן: 275,000 שקלים)

תגובות

0 תגובות