שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

קבוצת יצרן חדשה בדקאר: פורד

הקבוצה תתחרה עם שני טנדרים מדגם ריינג'ר, שנבנים בדרום אפריקה

ברונו סאבי, הוגה רעיון הדקאר, ראה בעיני רוחו ראלי שמיועד בעיקרו לחובבים, שיוכלו להתחרות בו בכלי הרכב היומיומיים שלהם, בלי השקעות גדולות מדי. זה החזיק מעמד בערך שנתיים, עד שיצרניות הרכב גילו את פוטנציאל הפרסום הענק ומאז השליטה בראלי עברה לידי בעלי המאה. כך ראינו יצרניות שכבשו פודיום ולאחר שהשיגו את יעדיהן - פרשו: פורשה, פיג'ו-סיטרואן, מיצובישי, פולקסוואגן ולאחרונה ב.מ.וו, שעדיין לוקחת חלק במירוץ.
ואם השליטה היא בידי בעלי המאה, אז עדיף שיהיו כמה שיותר מהם כדי שהתחרות תהיה מעניינת. לכן שמחנו לראות השבוע את הידיעה על הכוונה של פורד להיכנס לראלי 2014 בקטגוריית T1 ולנסות לתת פייט לקבוצות של  ב.מ.וו-מיני (שזכתה ב-2013 עם פטרהנסל), טויוטה דרום-אפריקה (מקום שני ב-2013 עם דה-ויליה) וגרייט וול (מקום שישי ב-2013, עם סוזה).
כלי הרכב בהם תתחרה הקבוצה, תחת כנפי Team Ford Racing הם שני טנדרים מדגם ריינג'ר, עם תא נהג כפול. הריינג'ר הוא הטנדר הקטן ביותר בהיצע של פורד והוא נמכר ברחבי העולם, למעט צפון אמריקה (ארה''ב וקנדה). הדור הנוכחי שלו, ה-T6,  תוכנן ע''י פורד אוסטרליה והוא זהה מכנית לדור השני של ה-BT50 מתוצרת מאזדה. מרבית העבודה על גרסאות המירוץ מתבצעת במפעל של החברה בדרום אפריקה, אבל בתכנון מעורבים אנשי פורד מכל העולם.

הטנדרים התחרותיים מצוידים במנועי V-8 בנפח 5.0 ליטר, המספקים 348 כ''ס. המנוע עשוי כולו מאלומיניום, עם ארבע שסתומים לכל בוכנה ותזמון שסתומים משתנה. הכוח עובר לגלגלים, בגודל 245X85X16, דרך תיבת הילוכים סיקוונסיאלית (ראה בהמשך) עם שש מהירויות. ההנעה הכפולה קבועה, עם דיפרנציאלים מוגבלי החלקה. לטנדרים מתלים נפרדים בכל ארבע הפינות, בולמים כפולים לכל גלגל, ובלמי דיסק מקוררי מים מאחור ומקוררי אוויר מלפנים. מיכל דלק בנפח 500 ליטר יספק את הצימאון לנוזל הדליק, וצריך מיכל בגודל כזה כשהצריכה בשטחים חוליים עומדת על ק''מ אחד לליטר...
הצוות המוביל הם לוצ'יו אלווראז ורוני גראו הארגנטינאים, שהתחרו בדקאר בשלוש השנים האחרונות עם טנדר טויוטה והגיעו למקום החמישי ב-2012 והעשירי ב-2013. הצוות השני הוא דרום אפריקאי,  כריס וויסר וג'אפי באדנהורסט, שניהם עם ניסיון תחרותי בארץ מולדתם אך זה יהיה עבורם הדקאר הראשון.
על ניהול הקבוצה הופקד סקוט אברהם מ-South Racingהגרמנית, שניהל בעבר את קבוצות הדקאר של X-raid BMW/MINI ושל Overdrive Toyota. הסיוע יתבצע באמצעות שתי משאיות מאן 6X6, ועוד משאית מאן עם הנעה 4X4,  לסיוע מיידי, שתתחרה בקטגוריית T4.

תיבת הילוכים סיקוונסיאלית

תיבה ידנית לכל דבר, שפותחה במיוחד עברו מכוניות מירוץ, רק שהחלפת ההילוכים בה שונה מהדרך אותה אנו מכירים: דחיפה של מוט ההילוכים קדימה מעלה הילוך, ומשיכתו אחורה מורידה הילוך. מצד אחד זה מאפשר החלפות הילוכים מהירות יותר מאשר בתיבה רגילה,אך היא בעייתית במעט כשצריך לרדת שני הילוכים או יותר בבת אחת. לכאורה דרך פעולה זו דומה לטיפטרוניק, אבל הטיפטרוניק הוא גיר אוטומטי עם הפעלה ידנית בעוד הסיקוונסיאלי הוא כאמור גיר ידני לחלוטין, וכל החלפת הילוך מחייבת לחיצה על דוושת המצמד.                 

תגובות

1 תגובות

1

Yoramd

01 באוגוסט 2013 ב 14:23

פורד שטח

יש לפורד רכב שטח נוסף אשר עשית עליו כתב.
מה שמו?
מתי יגיע לארץ?