שטח 4X4 > כתבות > חדשות

סיטרואן עושה רוח

הקקטוס מבית סיטרואן, דגם קונספט של קרוס-אובר שהוצג השבוע מבוסס על טכנולוגיית הנעה היברידית ייחודית. ועוד לא אמרנו כלום על העיצוב

מכוניות היברידיות נמצאות סביבנו מזה זמן, אך הטכנולוגיה שהציגה סיטרואן השבוע בתערכות הרכב בפרנקפורט, בדגם הקונספט קקטוס, שונה מכל המוכר לנו והיא מבוססת על... אוויר! (לסיקור דגמים אחרים שהוצגו בתערוכה),הרעיון בבסיס המערכת דומה למה שקיים בכלי רכב היברידיים אחרים, אך במקום להשתמש בכוח חשמלי שנטען במצברים כאן הרעיון הוא לדחוס אוויר ולהשתמש בו להנעה.

המערכת כוללת מנוע בעירה פנימית שאליו מחובר קומפרסור, שדוחס אוויר לתוך מיכלים המותקנים בחלקים שונים של הרכב, היכול לנוע בשלוש צורות הנעה: על האוויר בלבד, על המנוע הרגיל בלבד או הנעה משולבת. האוויר מפעיל משאבה הידראולית, והיא מצידה מניעה מנועים הידראוליים המותקנים בגלגלים. מבחינת הנהג, המערכת שקופה לחלוטין והיא פועלת באופן אוטומטי.

לדברי אנשי סיטרואן, מי שנסיעותיו בעיקר בעיר, יכול להגיע לצריכת דלק של 35-50 ק''מ לליטר, עם פליטה נמוכה מאוד של גזים. נסיעות בינעירוניות מתבצעות בעיקר על המנוע הרגיל, בדומה להיברידיות אחרות. בסיסטם הזה, ניתן בקלות לבנות רכב עם הנעה בכל הגלגלים, כשאת הצמד האחורי מניעים בעזרת האוויר בלבד. בניגוד לרכב היברידי-חשמלי, שבו המצברים הכבדים באים בדרך כלל על חשבון חלק מתא המטען, בהיברידי-אוויר ניתן להתקין את המיכלים בכל מקום, אפילו כחלק מקורות השלדה.

מעבר לטכנולוגיית ההנעה, הקקטוס הוא פנינה עיצובית, תחום שבו הצטיינו כלי הרכב של סיטרואן מאז ומעולם, עם כמה הברקות שלא בטוח שיגיעו לקו הייצור, כמו כריות האוויר בצידי הרכב למניעת שריטות, מושבים המתקפלים לכלל מיטה ועוד.  

מנוע היברידי-אוויר הוא אמנם לא המצאה חדשה ויצרניות אחרות משתעשעות גם הן ברעיון, וולוו אפילו הציגה רכב קונספט מונע אוויר בתערוכת הרכב בלוס אנג'לס לפני כשלוש שנים.  אבל בסיטרואן משדרים עסקים, ועל פי התכנון שלהם כלי רכב מונעי אוויר יגיעו לשוק כבר ב-2016.

תגובות

0 תגובות