שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

מבט ליציאה או למה צריך ABS ?

סרטון שרץ ברשת בשבוע האחרון, בו מוצגת תאונה אשר התרחשה במהלך תחרות ראלי הלנדורן (Hellendorn) בהולנד (מתוך אליפות הולנד 2013), הפך ויראלי מתוך העניין הרב שנוצר סביבו וסביב השאלה – מה הוביל לתאונה זו?

היגוי יתר בפניה מהירה

בסרטון רואים את הפורשה 911  מדגם RSR 964 של הארי קליינג'ן - Harry Kleinjan, יוצאת מפניה מהירה למדי במצב של היגוי יתר אשר נראה – גם אם לא מתוכנן – כי נעשה בשליטה מלאה של הנהג.

אלא שבפנייה הבאה המגיעה במהירות מיד לאחר מכן, מתרחשת התאונה בה קליינג'ן נכנס בגדר ההפרדה (ג'רזי) העשויה בטון, המכונית עוברת את הגדר, מתהפכת ונוחתת על גגה בתוך תעלת מים, שהייתה רדודה למדי לשמחתם של הנהג ועוזרו.
על פי הסיקור הרב ברשת יצאו קליינג'ן ועוזרו (הנווט) ללא פגע, וגם הצופים מסביב למקום התאונה לא נפגעו מהמכונית מכמה חלקים שעפו ממנה, ובראשם גלגל המכונית הקדמי שמאלי.

ועוד זווית צילום:

מה אומרים ברשת?

לטעמנו טועים אלו שגורסים כי להבנתם נשבר מוט ההיגוי של המכונית, מה שהביא לנסיעה של המכונית היישר את תוך הקיר.

בסרטון אשר מצולם ממול לכיוון התקדמות המכונית רואים בבירור, כי הגלגל הימני קדמי של המכונית אכן פונה לכיוון הנכון – אולי מעט מדי ומאוחר מדי – אבל עדיין מה שמוכיח כי מוט ההיגוי לא היה תקול באותו הזמן.

גם הטענה כי הנווט התבלבל בהקראת בסיפור הדרך לא נראית סבירה, שוב בשל אותו צילום המוכיח כי הנהג הסתכל לכיוון הנכון, ובשלב מוקדם יחסית.

השערה בדבר דוושת תאוצה תקועה גם היא מעט מופרכת לטעמנו, היינו מצפים מנהג ראלי מקצועי שידע לנטרל בעיה זו בזמן, על ידי לחיצה על דוושת המצמד/העברה להילוך סרק. שלא לדבר כי לחיצה חזקה על דוושת הבלם אמורה להאט את המכונית גם כאשר דוושת הגז תקועה.

אז מה באמת קרה שם?

אנו חושבים כי מדובר בטעות נהג פשוטה אשר הובילה את קליינג'ן לבלום מאחור מאוד, להילחץ מהפניה המתקרבת ובמקום לשחרר מעט מדוושת הבלם בכדי לחזור ולקבל אחיזה, הוא המשיך ישר עם גלגלים נעולים אל תוך גדר ההפרדה. 

כאן לא משנה האם הוא סובב את ההגה במידה כזו או אחרת, על עוד הגלגלים נעולים - הרכב ימשיך לנוע ישר.

חשוב להדגיש כי במכונית מרוץ אין מערכת אלקטרוניות המאפשרות לרכב להיחלץ מטעויות נהג - במקרה הזה אין מערכת למניעת נעילה של הגלגלים בבלימה ABS. וגם אין מערכת בקרת יציבות ESP.

להמשך קריאה: כתבה טכנית בנושא היגוי יתר  - תת היגוי (קישור לכתבה)

ועוד שאלה:

שאלה לא פחות תמוהה הנה הסיבה שהובילה את המכונית להתעופף מעל גדר ההפרדה, ולנחות בתעלת מים שתסכן את בטיחות הנהג ועוזרו. גדרות שכאלו (ג'רזי) אמורות להחזיר את המכונית חזרה אל הכביש, כפי שנראה בסרטון זה. להערכתנו, מה שגרם לתוצאות הפגיעה היא העובדה כי שני חלקי הגדר לא חוברו כיאות - בשל מיקומו של עמוד החשמל, מה שהביא להפרדה בין שני החלקים והביאו את המכונית להתעופף בצורה שכזו.   

ומה אתם חושבים על התאונה הזו?

תגובות

2 תגובות

1

yoelbe

06 באוקטובר 2013 ב 08:48

הנהג לחץ על הברקס

הנהג לחץ על הברקס לפני ההתנגשות, ואף התחיל לסובב את ההגה.

מכירים את התרגול של בלימה, החלקה, סיבוב הגה, שחרור הברקס => הפנייה מיידית של הרכב? נראה לי שזה מה שהוא ניסה לעשות, רק לא הספיק...

2

אורח/ת

08 באוקטובר 2013 ב 13:24

כתבה נכונה - סיכוי קטן שהוא היה יוצא מזה

כי: הרכב בעל משקל רב מאחור בשל מיקום המנוע האחורי. מה שאומר שתת היגוי לא זר לרכב כזה ובמהירות כזאת.

וכמו שכתבתם, אם משהו היה יכול להציל אותו זה שחרור הברקס ואולי הרכב היה ניצל.