שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: הג'יפ של מיניאפוליס מולין

70 שנה לאחר תחילת יצורו של הג'יפ במלחמת העולם השנייה, יש עדיין חילוקי דעות לגבי זהות הרכב הראשון שנשא את השם Jeep

קשה להאמין שגם אחרי שעברו 70 שנה ויותר מאז החל ייצורו של הג'יפ במלחמת העולם השנייה, ישנם עדיין ויכוחים וחילוקי דעות מי היה הראשון שנשא את השם המפורש Jeep שהפך למותג בינלאומי המוכר בכל פינה על פני הגלובוס. מי שבקיא בהיסטוריה של הכלי הזה, בוודאי יעלה את שמן של החברות וויליס ובנטאם, אבל מסתבר שהיה רכב אחר עם הנעה 4X4, שפותח עבור צבא ארה''ב וקיבל את השם ג'יפ, עוד לפני שהמהנדס קארל פורבסט העלה על לוח השרטוט את התוכניות לג'יפ שלו.
מדובר ברכב שתוכנן ונבנה על ידי חברת מיניאפוליס מולין (Minneapolis-Moline או בקיצור MM), ככלי לגרירת תותחים בתנאי שטח קשים. MM היתה אחת החברות הגדולות ביותר בארה''ב לייצור טרקטורים וכלים חקלאיים אחרים ובשנת 1938 פיתחה כלי שנקרא UDLX שהיה בעצם טרקטור עם מרכב סגור דמויי מכונית, שנועד לשימוש דו-תכליתי: גם לביצוע עבודות חקלאיות וגם לנסיעה על הכביש. ה- UDLXהיה כשלון מסחרי, רק 150 כלים נבנו בסך הכל, רובם כלל לא נמכרו בעיקר בשל מחירם הגבוה (כפול מטרקטור מקביל בגודלו מתוצרת פארמאל או ג'ון דיר).

image

אבל בחברה לא אמרו נואש, והציעו לצבא האמריקאי לפתח על בסיס ה- UDLX גורר תותחים, שיצויד בהנעה 4X4. לאחר קבלת האור הירוק, נבנו שישה דגמי אב שקיבלו את השם UTX, נמסרו לבדיקה ועברו סדרת מבחנים מתישה. הכלים, ששקלו כחמישה טון כל אחד, צוידו במנועי ארבע בוכנות בנפח 4650 סמ''ק שסיפקו 41.5 כ''ס ובמנועי שש בוכנות בנפח 6700 סמ''ק עם 75 כ''ס. לרוחב כל החזית הותקן רולר, שסייע לרכב לצלוח מכשולים.

הבוחנים היו מלאי התפעלות מהיכולות של ה-UTX, במיוחד לאחר שהצליחו לגרור את תותחי ההוביצר בבוץ. אחד מהבוחנים, סמל ג'יימס ט ' או'בריין מהמשמר הלאומי של מיניסוטה, סיפר לעיתונות המקומית כי בהשראת דמותו של ''יוג'ין הג'יפ'' הכל יכול מסרטי פופאי, הוא תלה על הרכב שבחן שלט שנשא את השם Jeep ואחר כך גם צייר את השם הזה על צדי הכלי.

ה- UTX לא נכנס בסופו של דבר לייצור, משום שהיה כבד מדי ומהירות הכביש שלו היתה נמוכה מהנדרש (בתנאים ממש טובים הוא גירד את ה-50 קמ''ש). אבל הוא כנראה הכלי הראשון שזכה לשאת את השם המיתולוגי.

image

MM הצליחה סופו של דבר ל''מכור'' לצבא כלים אחרים, ביניהם גוררי תותחים, אבל הכלי המעניין ביותר שלה היה ה-NTX, שנועד לגרירת מטוסים בשדות תעופה מאולתרים. גם כאן היה מדובר ברכב עם הנעה 4X4, במתכונת מיוחדת. תיבת ההילוכים ותיבת העברה היו מחוברות לסרן האחורי, שהיתה בו גם תיבת הפחתה. יחסי ההעברה בשני הסרנים היו שונים, ושילוב הסרן הקדמי היה אפשרי לפיכך רק לאחר שילוב תיבת ההפחתה. גם המנוע היה יוצא דופן, עם שסתומים הידראוליים (דבר נדיר באותה תקופה) וראש שהורכב בצדו של הבלוק, ולא מעליו.

המרכב היה נראה כמו שני חצאי חבית שחוברו יחדיו, עם צללית נמוכה מאוד שאיפשרה נסיעה מתחת לכנפי המטוסים. מערכת המתלים כללה קפיצים לסרן הקדמי – וזהו. לסרן האחורי לא היה שיכוך כלל ומפעילי הכלי לא בדיוק אהבו את זה... בסך הכל נבנו כ-850 NTX, ששירתו בעיקר באיי האוקיינוס השקט ועשו את מלאכתם נאמנה.

ניסיון של MM לקבל קרדיט על השם ''ג'יפ'', גם בזירה המשפטית, נכשל ואחרי המלחמה היא חזרה לייצר טרקטורים עד שנמכרה לחברת וויאט והשם מיניאפוליס מולין נעלם לחלוטין.

image

imageimageimageimage

תגובות

0 תגובות