שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

סיכום טיול ג'יפים למדבר הדרומי ולפטרה - ירדן, נוב' 2013

בחג החנוכה יצאנו בחבורה גדולה שהתגבשה ללב המדבר הדרומי - לוואדי ראם ולארץ הקשתות שבדרום הממלכה ההאשמית של ירדן.
וביום השלישי ביקור בעיר הבירה הנבטית - פטרה, בדרך הבשמים ולקינוח נסיעה בזרימה של ואדי חסה.
הדריך: עופר אוגש

היום הראשון - ממעבר הגבול אל המדבר הדרומי

יחד עם ''המוני'' ג'יפאי ישראל חצינו את הגבול בין ישראל לירדן ב-3 שעות של בירוקרטיה ונסענו לפלאפל של המוהנדס במרכז עקבה. על דרך המלך טיפסנו מעקבה, שבגובה פני הים, למדבר הדרומי (וואדי ראם) בגובה של 800 מטרים. המדבר הדרומי הדרומי בשיא הדרו חיכה לנו - שבילים מהירים, קע'ות (מליחות) שטוחות ויבשות, דיונות בצבעים שונים ושקט מדברי משכר. תרגול נהיגה על הדיונות, מעברי סכינים, עליות, ירידות, חילוצים וגרירות שקיעות מביאים אותנו לעת ערב לתחרות הקפה והתה הטוב ביותר. יופי ועדי ''נותנות בראש'' עם סיידר - קינמון ואנו יוצאים לדרך לכיוון המאהל כשרק חושך מסביב. לאחר כשעה בשבילים החוליים אנו חוצים את הכפר דייסה ונוסעים למאהל המבודד הבנוי על דיונה למרגלות מצוקי אבן חול נובית - מקסים! ארוחת לילה של מאטפונה, היוצא חם מתוך האדמה ולילה טוב ירדן...

במדבר הדרומי

במדבר הדרומיבמדבר הדרומי

ואיך אפשר בלי שקיעות וחילוצים!

ואיך אפשר בלי שקיעות וחילוצים!ואיך אפשר בלי שקיעות וחילוצים!

מאטפונה מאדמת המדבר לארוחת הערב

מאטפונה מאדמת המדבר לארוחת הערבמאטפונה מאדמת המדבר לארוחת הערב

לילה במאהל במדבר הדרומי

לילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומילילה במאהל במדבר הדרומי

חאז - עלי

חאז - עליחאז - עלי

היום השני - ללב המדבר הדרומי

בוקר במדבר... תה וארוחת בוקר ואנו בדרך לשער השמורה של וואדי ראם. על הדיונה הראשונה משאבת מים של אחד הדיפנדרים מחליטה לתרגל אותנו בפתרון בעיות ללא שיוניים משמעותיים בטיול... גרירה וחילוץ החוצה מהמדבר לכפר הקרוב, חיפוש החלף השבור (משאבת מים) ב''מרכז הלוגיסטי' המרשים'' של דייסה (ערימת זבל של מנועים וחלקים מפורקים) משאיר אותנו רק עם ידיים מלוכלכות. הפתרון יגיע מישראל ועד הצהרים יחזור הדיפנדר לכשירות מלאה. בשער השמורה של וואדי ראם ''נבלענו'' עם רכבי הבדואים המקומיים ומשם לתחנה הראשונה בתוך השמורה - חאז'עלי - ציורי קיר מרשימים בקניון הצר. מעיינות השכבה של עין אל קאטר מספקים לנו מים קרירים בלב המדבר. ומצוק אדיר ולמרגלותיו הדיונה מספקים לנו מקום אידיאלי להפקסת קפה / תה. עד לתיקונו של הדיפנדר נצלנו את הזמן לנסיעה ארוכה, מהירה ורצופה מזרחה (כ-40 ק''מ) עד לקצה השמורה של וואדי ראם ובסיומו הכפר הבדואי האחרון שלפני סעודיה. לארוחת הצהריים אצל המקומיים חזרנו לדייסה, אספנו את הדיפנדר הבריא ויצאנו חזרה למדבר הדרומי - שבילים מהירים ודיונות גבוהות מחזירים את האדרנלין שקצת שקע בצהרים. ארץ הקשתות של חרז'ה עם השקיעה מספקת לנו תמונות שקיעה מרהיבות ועם החושך יצאנו על השבילים החוליים בדרך אל דרך המלך. מילוי אוויר בצמיגים וכביש המטפס את ראס אל נקב (ראש המעלה) מביא אותנו לארוחת ערב במלון שבפטרה - יום ארוך וממצה מסתיים במקלחת חמה ושינה טובה.

חול בלי סוף...

חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...חול בלי סוף...

בקשת הגדולה

בקשת הגדולהבקשת הגדולה

היום השלישי - בירת הנבטים ודרך הבשמים

הבוקר נפתח בסיור רגלי בעתיקות של פטרה - בירת הנבטים. סיור עם מדריך מקומי לעבר האוצר - הסלע האדום והאמפיתאטרון הרומי. עם כלי הרכב ירדנו בוואדי נמלה על דרך הבשמים לעבר הערבה, בואכה צופר (שבישראל). תצפית לערבה - מצוק ההעתקים, סוגי הסלעים, תצורת השבר וסיפור דרך הבשמים והופ... הגענו לערבה הירדנית. על כביש הערבה ירדנו לים המלח ונכנסנו לתוך צאפי בדרך לזרימה הצלולה של וואדי חסה (נחל זרד). תמונות של השפרצות בוואדי והיישר לעבר ארוחת הצהרים - הכי אותנטית שיש! אצל ''אנשי הרור'' החיים במקום, כמעט כל השנה. על כביש ים המלח, בצד המזרחי כמובן, טיפסנו צפונה לעבר כביש הבקעה הירדני. מעבר גבול ''שייח חוסיין'' לעת ערב ובמהרה אנחנו בארץ בדרך ארצה.

בואדי חסה

בואדי חסהבואדי חסה

השמים של ירדן

השמים של ירדןהשמים של ירדןהשמים של ירדןהשמים של ירדןהשמים של ירדןהשמים של ירדןהשמים של ירדןהשמים של ירדן

תודה לכל המשתתפים ולהתראות בשטח...

תודה לכל המשתתפים ולהתראות בשטח...תודה לכל המשתתפים ולהתראות בשטח...

קישורים למסעות הבאים בירדן:

קישור למסע המיוחד למזרח ירדן - הכי מזרחה שיש!