שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים שברולט טראקס Chevrolet Trax

אל תקרא לי קטן! השברולט טראקס, אחד משלושה בשגר של ג'נרל מוטורס, תוקף את ניסאן ג'וק בדרך הכי אמריקאית שיש - הגודל!

 

1. טראקס

 

 

בשם טראקס נתקלנו לראשונה בניו-יורק 2007, כחלק מטרילוגיית מכוניות תצוגה מבית שברולט שבאה לרמוז דווקא על מכונית המיני הבאה של היצרן. הביט נצחה בתחרות המשולשת והפכה לספארק, ואילו השם טראקס, המתאים לשביל (גם בהצעת המיני היה לו נופך שטחי), אומץ עבור רכב הפנאי הקטן של שברולט, שהופיע בפאריז 2012. 

 

2. רכב פנאי קטן

 

 

לקח לאמריקאים זמן להגיע לתחום הפנאי הקטן (קישור לתחום) שזינק כמו טיל בליסטי בעולם, וזה קצת מפתיע בהתחשב בכך ששברולט טוענת שהיא המציאה את ה-SUV עם הסברבן של 1933. ואולי מפתיע יותר שלקח ל-UMI יותר משנה להביא את הרכב ארצה, בהתחשב בהצלחה האדירה שיש לניסאן ג'וק (קישור). מצד שני, הם עדיין הקדימו את האופל מוקה (קישור) שהוצג באירופה לפני הטראקס

 

3. פלטפורמת הסוניק

 

 

הג'נרל כדרכו החליט להסתער על התחום המתפתח עם שלושה כלים, שהם בעצם רכב אחד שתוכנן בקוריאה ומתבסס על פלטפורמת הסוניק. כך ראינו לפני שנתיים את האנקור של ביואיק ומעט אחריו את המוקה של אופל, ולפני שנה וחצי קיבלנו את הטראקס.

בכולם ניתן לקבל הנעה כפולה AWD (שמעבירה עד חמישים אחוזים מהכח לאחור) שלא מגיעה ארצה. 

 

4. מראה גדול, קשוח

 

 

''אל תקראו לי ג'יפון'' זועק כמעט כל קפל פח בטראקס, החל בכנפיים הבולטות בסגנון השטח של שבי, דרך השבכה שמזכירה את הקפטיבה, וכלה בשטח השמשות הגדול ובפסי הגג.

זה מראה גדול, קשוח, אפילו אמריקאי (למרות המוצא הקוריאני), באופן שהוא כמעט מחווה לכלי השטח המסורתיים, והרושם הזה נעזר בגובה (167.5 ס''מ עם פסי גגון) ובאורך (425 ס''מ, קרוב יותר לקשקאי מלג'וק, למרות בסיס גלגלים קצר יחסית).

אולי לכן הוא נראה גברי מלפנים ויורד שטח מסוקס מהצד, אבל קצת גבוה וצר מאחור. אבל הקרבה לאדמה נרמזת באופן פחות מטפורי על ידי הפגוש הקדמי והחצאית שבתחתיתו, שתתקשה גם עם מדרכה ממוצעת. 

 

5. מסורת

 

 

המראה האמריקאי אינו מקרי.

''עיצוב הטראקס החל בדטרויט'' הסביר לי קנט פרקינסון, ראש מחלקת העיצוב הראשון בהיסטוריה ששולט בכל שברולט ''הייתה תחרות וההצעה של המרכז בדטרויט ניצחה, אבל הדרום קוריאנים הופקדו על הביצוע.

הטראקס צריך להצליח בכל העולם ולכן היה חשוב לקבל משוב מ-140 השווקים בהם אנחנו קיימים.

הוא לוקח הרבה ממסורת ה-SUV של שבי, אבל רצינו גם שיראה מודרני. אנו רוצים להישאר נאמנים למה ששבי מייצגת והטראקס הוא רמז ראשון''.

המשימה הושלמה. 

 

6. גדול בתא הנוסעים

 

 

גם בתא הנוסעים הוא מרגיש גדול, אם במרחב, אם בתנוחת הנהיגה הגבוהה ואם באווריריות. נוסחת ''תא הטייס הכפול'' של שברולט, שמגיעה גם לכאן, מזכירה את זו שבסוניק, אם בפקדי האוורור ובורר ההילוכים, ואם במחוונים שחציים דיגטאלי.

הם אינם מחמיאים לקו הכללי, ואהבתי יותר את המחוונים הקלאסיים של האופל מוקה.

במרכז סביבת הנהג בולט מערך ה-I-לינק, עם צג מגע גדול שאחראי על בלוטות' מקורי ומצלמה אחורית. הוא מוסיף לתחושה המצוידת של הרכב אך סובל לעיתים מהשתקפויות. לצידו בולטים שפע תאי האכסון (4 מהם נסגרים). 

הירידה לפרטים פחות מחמיאה. השילוב בין פלסטיקה קשיחה ולא איכותית, שמכסה גם את הדלתות, לבין גוון קודר לכל החלקים, פוגעת ברושם ואינה מייצרת את התחושה הצעירה הנדרשת ברכב כזה. 

פרטים רבים מדי, כמו שילוב העור בריפוד, משענת היד לנהג, תאי הכפפות וחלק מהמתגים, נראים זולים. העדר תאורה למתגי החלונות ולתאי הכפפות מחזקים את התחושה. 

אשליית השטח ותחושת הפנאי לא נותרות בחוץ, אלא מגיעה גם למושב הנהג. אמנם הוא לא הכי נוח (יש כיוון קושי חשמלי, אבל ההקשחה אינה במקום הנכון) והראות לאחור אינה טובה (טוב שיש מצלמה), אבל תנוחת הנהיגה הגבוהה מייצרת תחושה של רכב גדול. 

גם מאחור הוא מרגיש גדול, עם מרחב שיספיק בקלות לשני מבוגרים. תא מטען גדול ונוח משלים תמונה שימושית.  

 

7. מנועים, ויש גם טורבו...

 

 

הטראקס נחת בארץ עם שני מנועי בנזין מוכרים: ה-1.8 ליטר וה-1.4 טורבו המוכרים מהקרוז, כאשר באופן מעניין לשניהם 140 כ''ס (ל-1.4 מומנט עדיף בסל''ד נמוך יותר). בעולם קיימת גם גרסת 1.6 ליטר, ועל תחום הדיזל מופקד מנוע ה-1.7 ליטר הוותיק של אופל.

יחידת ה-1.8 ליטר שברכב המבחן אינה חברה במנזר השתקנים, מולו אני עוצר לקפה אחרון לפני הירידה מדרך המלך. בניגוד למפגשים קודמים עם חטיבת כח זו, כאן היא מתגלה כאפקטיבית (10.9 שניות למאה קמ''ש), אבל השילוב בין נטייה להתעורר בסל''ד גבוה לבין היותה רועשת באותו סל''ד, פירושה רעש מורגש בכל טיפוס או האצה.

בשיוט היא דווקא מייצרת תחושה שלווה ונעימה.

התיבה האוטומטית משושת ההילוכים פועלת רב הזמן בצורה חלקה, אך חבל שהתפעול הידני הוא בצורת מתג מעצבן על הבורר. עוד מזכרת לא רצויה מהסוניק. 

 

8. ואיך החוסן של המתלים?

 

 

''אחח'', רוטן המתלה האחורי, ''אוי'' מוחה הקדמי, ''וואי'' מצטרפים חלקי פלסטיק בתוך הרכב, כשאחרי אספרסו ארוך אני יורד לטעימת עפר קצרה. נראה שאף אחד ממרכיבי הטראקס לא נהנה מירידה לשטח, סליחה, לשבילי קק''ל מפולסים היטב.

למען האמת גם אני לא ממש שמח כי הטראקס רחוק מלגהץ אבנים ותלוליות, ומשתדל לתרגם אותן בדייקנות לגבי הדואב. הרכב גם משמיע רעשים מכל כיוון, בייחוד מהמתלים אך גם מהפלסטיקה, אולי זה קשור לעובדה שהוא שימש לאימוני מתקיני האבזור.

''להיכן נעלם הרושם החסון שהוא מקרין כלפי חוץ?'' אני שואל בעוד שפת הפגוש הקדמי רועדת מפחד בגלל הקרבה לאמא אדמה. גם אני די חושש. ''אבל העורך ביקש'' אני מנסה להרגיע את החצאית, והיא דווקא נראית מודאגת עוד יותר. 

 

9. ועוד...

 

 

תחושת הגודל והאמריקאיות בטראקס מגיעה גם מכיוונים פחות חיוביים, כמו ההגה הלא מדויק, תנודות קלות על גלים ורכינה בפניות. לא המרשם לתחושת ביטחון בתנאים מורכבים שמשלבים בין פניות לשיבושים. קצת יותר הידוק ורהיטות מכיוון המתלים והבלמים לא היו מזיקים.

אבל לטעמי הבעיה הגדולה יותר קשורה לנוחות. בעיר, כמו על השביל, הטראקס מתקשה עם שיבושים בינוניים ומעלה, עונה להם ברעשי מתלה ומייצר תחושה עסוקה. מחוץ לעיר המצב מעט טוב יותר, אבל אז מצטרפים למקהלה רעשי הכביש.

רגע לפני סיום מדווח הצג הדיגיטאלי הצפוף על 12.5 ק''מ סבירים לליטר בשיוט, ו-9.9 במסלול מגוון שכלל חלקים מאומצים. 

 

10. לא בשל

 

 

שברולט טוענים שהם המציאו את ה-SUV, והניסיון שלהם אכן בולט במראה הטראקס, במרחב ובתחושת הגודל. הוא בפירוש לא מרגיש כלי קטן.

אבל גם אם על הנייר מקבלים בטראקס ''הרבה אוטו'' במחיר תחרותי, הרי שבמציאות מדובר ב''הרבה אוטו'' לא בשל. כי בצורה אופיינית לשברולט בשנים האחרונות, נראה שגם הפעם לא השלימו בשבי את אפיית העוגה. התפישה והרעיון בהחלט מוצלחים, אבל הירידה לפרטים חושפת יותר מדי קצוות גסים.

ובכל זאת, אנו מהמרים כי המראה, המרחב, האבזור והשימושיות יקסמו לרבים, ויהפכו את הטראקס לאחד הכלים המצליחים של שברולט ב-2014.  

 

שברולט טראקס Chevrolet Trax

 

 

מנוע

מנוע קדמי, רוחבי, 1796 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה 16 שסתומים

הספק/סל''ד 140 כ''ס/ 6200

מומנט/סל''ד 18.1 קג''מ/3800

 

מרכב

הנעה קדמית

הילוכים אוט', 6 הילוכים

מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/ קורת מתח

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר ESP

צמיגים 16-205/70

 

מידות

בסיס גלגלים 255.5 ס''מ

אxרxג 425x177x167 ס''מ

משקל 1361 ק''ג

נפח תא מטען 356 ליטר

 

מהירות מרבית 180 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.9 שניות

צריכת דלק (מבחן) 9.9 ק''מ/ליטר

 

מחיר

מחיר 136,000 שקלים

אחריות 36 חודשים

 

היסוס על אופי הסוס - טראקס 1.4 ליטר טורבו

 

 

מעבר לגג הנפתח (תוספת) קשה להבדיל בין גרסת ה-1.4 ל' טורבו ל-1.8 ל'. אבל המכונית הזו חדשה לגמרי, ולא עברה התעללות של מתקינים - וזה מורגש.

ההספק - 140 כ''ס - זהה, אבל למנוע הטורבו יותר מומנט - 20.4 קג''מ - שמגיע מוקדם יותר. הוא מייצר קצב טוב עם הרבה פחות מאמץ, ובזכות הילוכים ארוכים יותר הוא משייט בסל''ד נמוך יותר - שתורם לשקט ולעידון. אין כאן את הבעיטה בסל''ד נמוך שאפשר לפגוש במוגדשים אחרים, ומצד שני הוא אוהב סל''ד גבוה. התוצאה היא קיצוץ של 1.1 שניות במאוץ למאה לעומת ה-1.8 ל' וזמינות כח עדיפה משמעותית.

מאידך ציפינו לחיסכון גדול יותר בדלק: קיבלנו סביב 11 ק''מ לליטר בשיוט, ו-10.5 ק''מ/לליטר' במסלול מגוון. זו לא השוואה ישירה, ובכל זאת נראה שאין הבדל משמעותי בצריכת הדלק.

רעשי הרוח בלטו כאן יותר, לא ברור אם בגלל השקט הכללי או הגג הנפתח, ויתכן שהרכב מעט נוקשה יותר. כך או כך, נראה שהתחושה הנמרצת והתוססת של הטורבו שווה את תוספת 6000 השקלים

תגובות

0 תגובות