שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

יומנו של מתחרה

צ'רלי גוטליב מתחרה בדקאר כבר רבע מאה, ובשנים האחרונות משמש כנווט משאית מרוץ. הבאנו לכם את יומן המרוץ אותו כתב בערבו של כל יום מרוץ מפרך

התחרה וכתב: צ'רלי גוטליב. תצלומים: Xdakar team

2/1/2014
אחרי כמעט 14 שעות טיסה ושינה בבואנוס איירס, אנו נוסעים לנמל כדי לפגוש את המשאית. משם ניסע 240 ק''מ לרוסאריו, נקודת הזינוק. גשמים כבדים יורדים כרגע, ואני מקווה שזה לא יהפוך הכל לבוץ, מה שיגרום לאתגר להיות בלתי אפשרי במשאית.

3/1/2014
הבדיקות הטכניות הלכו חלק, ואחרי תדריך קצר שוחררנו עד למחר אחר הצהריים, עת יערך התדריך הכללי. בדרך מאתר הבדיקה לפארק פרמה (החניה הסגורה) עברנו ליד רכב עליו היה מודבק סיטקר ''אחרי לצנחנים'', בעברית! רציתי למצוא את בעל הרכב ולשאול אותו איך הגיע אליו הסטיקר ואם הוא יודע מה זה אומר, אבל לא הצלחתי.

5/1/2014
היה לנו יום מעולה עד הק''מ ה-105. נסענו בקצב טוב ועקפנו מספר משאיות. אך אז, תוך כדי עקיפה של משאית נוספת, פגענו במשהו עם הגלגל האחורי והוא התפרק. איבדנו 25 דקות על ההחלפה, והתדרדרנו עד למקום ה-27.

6/1/2014
זה היה סטייג' דקאר אמיתי! 300 הק''מ הראשונים היו על דרכי עפר מהירות, והמלחמה העיקרית שלנו היתה עם המהירות. אסור למשאיות, על פי התקנות, לנסוע מהר יותר מ-140 קמ''ש, והיה ממש קשה להתאפק ולהישאר מתחת למהירות הזו.

היתה גם בעיה של אבק רב שהעלו המתחרים האחרים (והאיטיים יותר), והיה לפעמים מסוכן לעקוף. 100 הק''מ האחרונים היו בדיונות קשות – ''הדיונות השחורות של ניהאול'', אבל הצלחנו לסיים את היום במקום ה-17!

7/1/2014
איזה יום נוראי! הוא שבר מכונה ואדם כאחד! אני לא זוכר מתי נוערתי כל כך לאחרונה - הרגשתי כאילו אני יושב במכונת כביסה! למרות התנאים, הלך לנו טוב בהתחלה, ועקפנו מספר משאיות ומכוניות, אבל אז, 32 ק''מ לפני הסיום, התפוצץ לנו הצמיג האחורי ימני, ושבעה קילומטרים מאוחר יותר - הקדמי שמאלי. איבדנו בערך 35 דקות על ההחלפות.

8/1/2014
היום הינו בדרך לגן עדן, אך סיימנו בגיהנום!
התחלנו בקצב טוב, ואחרי סוף הסטייג' הראשון, 216 ק''מ, עקפנו כבר מספר מתחרים. אחרי 157 ק''מ של קישור, זינקנו לקטע הדרוג השני, 285 ק''מ. הכל הלך נהדר.

הסטייג' עבר בקניונים צרים, בהם המשאית בקושי עברה בין הסלעים, ובערוץ מלא מים! ואז, 172 ק''מ מהסיום, ירדנו חזק מדי מסוללה וגרמנו לנזק כבד למשאית - חור באגן השמן, טורבו שרוף, עלי קפיץ קדמיים מעוקמים וחלקי מתלה שבורים!

אז נכנס פטר, המכונאי שלנו, לפעולה. הוא הגיבור האמיתי של היום! תוך שעתיים הינו שוב בתנועה, כשאנו עוצרים כל 30 ק''מ כדי למלא שמן - 10 עד 20 ליטר כל פעם! - עד הסיום. תודה לכל צוותי המשאיות שעצרו לעזור, ודאגו שיהיה לנו מספיק שמן. זה היה יום הישרדות אמיתי!

9/1/2014
היום העיקר היה הניווט. שטחים פתוחים בהם מנווטים רק לפי כיוון ומרחק. הצלחנו להיכנס לואדי הנכון, אבל לא הצלחתי למצוא את נקודת הציון.

בדיעבד התברר שהיינו ממש קרובים, אבל מעבר ל''טווח האישור'' של מערכת הניווט (ה-GPS כבוי רב הזמן, ונדלק רק כאשר מתקרבים לטווח של 800 מ' מנקודת הציון), ולכן ה-GPS סירב להידלק. נסענו הלוך וחזור, ואיבדנו הרבה זמן, וכל המתחרים שעקפנו עברו אותנו בחזרה.

10/1/2014
יום קצר, רק 156 ק''מ למשאיות. מסלול מהיר, אבל מאוד טכני, והאויב היה האבק של המתחרים האחרים. אפשר לנסוע רק במהירות של האבק של זה שלפניך, ועקיפות היו קשות מאוד.

ובכל זאת הצלחנו לעקוף ארבעה מתחרים ולסיים במקום ה-17, מה שממקם אותנו במקום ה-20 הכללי. הנזק היום? שמשה קדמית מנופצת בגלל ענף נמוך - גבה מחיר דומה מעוד עשר משאיות...

מחר יום המנוחה, אבל נראה שמצפה לנו גשם כבד, כך שכנראה נבלה יום אומלל באוהל רטוב.

12/1/2014
יום מעולה היום! יום מלא קרבות במהירות גבוהה (יחסית למשאית) נגמר כשאנו במקום ה-11. המהירות הממוצעת היתה בערך 105 קמ''ש! (במשאית, בשטח) סוף סוף יום בלי בעיות...

13/1/2014
הימים עוקבים אחד אחרי השני, אבל רחוקים מלהיות דומים! התחלנו מוקדם בבוקר מסלטה בארגנטינה לנסיעה של 550 ק''מ על פני האנדים, כשאנו מגיעים לגובה של 4500 מטר.

הנוף היה לא מהעולם הזה, עם למות שרועות בכל מקום! אז התחלנו את קטע הדרוג באורך 302 ק''מ - קטע קשה, טריקי ומאובק. הכל הלך טוב, עד שהטורבו שלנו התפוצץ 140 ק''מ מהסיום!

איבדנו שעה וחצי בהחלפת הטורבו, אבל אנחנו עדיין במרוץ. המשמעות היא כמובן שמחר אנו מזנקים בין האחרונים, לעוד יום קשה עם דיונות בסוף קטע דרוג של 420 ק''מ.

14/1/2014

שדות הקטל!

הבוקר זינקנו לקטע דרוג של 522 ק''מ מהמקום ה-113. זה היה שדה קרב אמיתי, בו התקדמנו מענן אבק אחד לאחר, על שבילים הרוסים לחלוטין.

קפצנו ונחבטנו ואז קפצנו עוד קצת עד לקטע סיום של 40 קילומטר של דיונות. בסופו של דבר היה לנו יום די טוב, ופיצינו על חלק מהפיגור של אתמול.

15/1/2014

הטבח ממשיך!

היום היו שני קטעי דרוג. הראשון באורך 230 ק''מ עם כ-45 ק''מ של דיונות בתחילת היום. אז קטע קישור של 185 ק''מ וכדי לקנח את היום - קטע דרוג שני של 215 ק''מ. רבים מהמתחרים לא הגיעו לביוואק ב-11 בלילה!

לנו הלך טוב. היה לנו איזה עניין עם צמיג בחלק הדיונות, בחלק קשה במיוחד בו הורדנו את הלחץ בצמיגים ללחץ נמוך מאוד (בערך 15 PSI) פגענו בקיר חול והצמיג הקדמי-ימני התפוצץ.

היינו צריכים לחלץ את המשאית כמה מאות מטרים אחורה, לחלק שטוח, לא עניין פשוט עם צמיג קדמי מפוצץ - ההיגוי נעשה בעייתי מאוד במצב כזה.

ובכל זאת איבדנו רק 20 דקות על החלפת הגלגל, וסיימנו עם תוצאה מעולה של מקום 12 בסיום היום. זה קידם אותנו למקום ה-15 בכללי, כשנותרו עוד ארבעה ימי מרוץ.

16/1/2014
עוד יום שעדיף לשכוח!
התחלנו את היום במצב רוח טוב לסטייג' הארוך ביותר בראלי השנה - 622 ק''מ, שמאה מתוכם בשבילים חוליים ודיונות.

אחרי כחמישים ק''מ שמענו רעש מכאני מבשר רעות, ופתאום הקבינה התמלאה עשן! שוב הלך הטורבו! לקח לנו שעה ועשרים להשלים את ההחלפה של החלק הלוהט הזה. בקילומטר ה-250 פוצצנו צמיג על סלע שהסתתר בתוך החול והפסדנו עוד עשרים דקות.

תודה לאל על צוות הסיוע המהיר במשאית הליווי, שעזר לנו בשני המקרים. אחרי קטע דיונות רגיל למדי, בילינו את שאר היום בשבילים מטלטלים ומקפיצים ולא מהנים בכלל. התדרדרנו שלושה מקומות בדרוג הכללי. נראה מה יקרה מחר.

17/1/2014
יום נהדר! 350 ק''מ של סטייג' ורק פנצ'ר אחד - אותו החלפנו בזמן שיא (השנה) של 12 דקות. זינקנו מאוחר היום, בגלל ערפל שכיסה את הקרקע ומנע מהמסוקים להמריא - ולכן מסיבות בטיחות דחו את הזינוק על שהערפל יתפזר.

השליש הראשון של המסלול היה על שביל מהיר מאוד. אז השתנה הנוף ונכנסנו לשבילים משובשים מאוד בערוצי נחלים.

ב-120 הק''מ האחרונים יצאנו לשבילים חוליים עם ''קאמל גראס'' (גושי עשב קשים שיוצרים מהמורות קשות) ומספר דיונות לחצות ממש עד לסיום. בסך הכל, יום טוב עבורנו.

מחר היום האחרון, עם 157 ק''מ של שבילי גבעות בארץ הקקטוסים.

18/1/2014
עשינו זאת! אפילו הצלחנו לעקוף שלוש משאיות בשבילים הצפופים והמפותלים של היום, אבל זה לא ישנה את המיקום הסופי שלנו (16).

סטייג' נחמד שצלחנו בלי בעיות. עכשיו נשארו רק 250 ק''מ לעיר הנמל ולפראסיו, לנקודת הסיום הרשמית. זו הפעם הרביעית ברציפות שאנו מצליחים לסיים את הדקאר. לא עניין של מה בכך.

צ'רלי התחרה כנווט של צוות 'ג'מבו', חלק מקבוצת Xdakar המונה שלוש משאיות מרוץ (עם ספונסרים שונים), כולן מתוצרת DAF.

זו השנה הרביעית בה הם מתחרים על גבי משאיות CF85 DAF שהכין למרוץ Eimbert Timermans. במשאית נהג פריץ ואן אירד והמכונאי המוסע היה פטריק וורוורט