שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מאזדה טריביוט - סיבוב היכרות ל- SUV ספורטיבי

חברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה לישראל, סגרה מרווח בהיצע הדגמים שלה עם התחלת השיווק של הטריביוט, אותו היא מציגה כספורטיבי שבין רכבי ה-SUV

את ה-SUV החדש שלה, הטריביוט, מקדמת מאזדה במסע פרסום השם דגש דווקא על יכולות הכביש שלו. אבל את מסע ההשקה לעיתונאים, בחרה היבואנית בארץ לערוך בשטח, ולו רק כדי להוכיח שלטריביוט יש יכולת כזאת. לעומת זאת, בארה''ב, מגרש המשחקים המועדף על יצרניות ה-SUV, מוצע הטריביוט גם עם הנעה 4X2, מתוך הבנה לנפש הלקוחות שמחפשים בעצם רכב גבוה עם נוכחות ולא טוחן סלעים. הטריביוט מגיע אלינו מארה''ב, ומלבד שינויים קוסמטיים הוא תאומו של הפורד אסקייפ. שיתוף הפעולה בין פורד למאזדה (פורד שולטת בחברה היפאנית) ניכר בכל: הרצפה מבוססת על המאזדה 626 והמנוע לקוח מהפורד טאורוס. זהו מנוע v-6 בנפח 3000 סמ''ק, שתוגבר כדי להפיק 200 כ''ס. התצורה היחידה שבה יגיע הטריביוט לישראל היא עם מנוע זה, בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית עם ארבע מהירויות ורמת גימור אחת.

מרווח הפנים של הטריביוט מפתיע: גם כשכסא הנהג משוך במלואו לאחור, יכולים לשבת במושב האחורי, בנוחות, שלושה מבוגרים, וגם תא המטען נדיב. הדלת החמישית נפתחת בשתי צורות: החלון בלבד או הדלת כולה. קיפול המושב האחורי מאפשר הכנסת אופני הרים ללא בעיות מיוחדות. מערכת ה-4X4 מחלקת את המומנט באופן אוטומטי בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים, תוך שימוש במה שמאזדה מכנה כ''מצמד רוטור להבים'', המורכב לפני הסרן האחורי ופועל בצורה דומה לטורק קונוורטור בתיבת הילוכים אוטומטית. בתנאים רגילים, מרבית המומנט מועבר לסרן הקדמי. כשמורגש הפרש מהירויות בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים (וזה קורה כשהקדמיים מאבדים אחיזה) נכנסת המערכת לפעולה ומעבירה כוח לאחור. ישנה אפשרות לנעול את המערכת במצב קבוע, עם חלוקת כוח של 50:50, ע''י לחיצה על מתג בלוח המחוונים.

על הכביש

הבחירה של מאזדה לכייל את המתלים לטובת נסיעת כביש ניכרת מיד. זווית הגלגול שטוחה, ואין את הרגשת הנדנוד האופיינית לרכבי שטח ארוכי מתלה. ההגה חד ומדויק ומשרה בטחון על היושב מאחוריו. באופן מפתיע, בהתחשב בנפח המנוע, הטריביוט משדר הרגשת כבדות מסויימת בתחילת הנסיעה. שילוב של מנוע שמתחיל לחיות בסל''ד גבוה (שיא ההספק מגיע ב-6000 סל''ד) ויחסי ההעברה ארוכים עושה את שלו. אבל כשהטריביוט כבר בתנועה, הוא שש לשתף פעולה: לחיצה נמרצת על הדוושה מורידה מהר מאד הילוך, גם במהירויות הגבוהות מהמהירות החוקית. בכביש צדדי הצלחנו להגיע קרוב מאד למהירות המרבית המדווחת ע''י היצרן (180 קמ''ש).

על הכביש

בשטח

המסלול שנבחר ע''י אנשי מאזדה למסע ההשקה התחיל ביער יתיר, עבר דרך הר עמשא, ירד לבריכת צפירה והסתיים בהר בן-יאיר. לא משהו מסובך מדי, אבל הרבה יותר ממה שציפינו שיארגנו לכלי רכב שנשלפו מאולמות התצוגה. זוויות הגלגול השטוחות, שכה טובות בכביש, מתגלות בשטח כעקב אכילס. זווית גלגול כזו משיגים באמצעות מהלכי מתלה קצרים וזה בדיוק מה שיש בטריביוט. הוא מגיע בקלות להצלבות, מרים גלגלים באוויר ומשדר סדרות של דפיקות כשהבולמים נסגרים עד הסוף. בק''מ הראשונים השארנו את מערכת ההנעה במצב הלא נעול, וההשהיה הקלה עד שהמערכת מכירה בנחיצות ההנעה האחורית גרמה לפרפור הגלגלים הקדמיים בכל זינוק בעליה. נעילת המערכת משפרת את המצב ומומלצת בכל ירידה לשטח. במצבים בעייתיים (נסיעה בדיונה, למשל), ההשהיה הזו יכולה לגרום לשקיעה מיידית.

בשטח

מרחב המחיה הטבעי של הטריביוט הוא שבילים מהירים, וכמו מרבית הג'יפים העירוניים, אין מה לחפש אתו בשטחים טכניים, ולא רק משום שאין לו הילוך כוח. גחון הטריביוט, כיאה לרכב המיועד בעיקר לכבישים, חשוף לחלוטין. מערכת הפליטה יושבת נמוך יותר משאר המכלולים והיא מועדת לפורענות. גם הזרוע התחתונה במתלה האחורי נמוכה להחריד, ובעת תמרונים לכניסה לפוזת צילום ''הצלחנו'' די בקלות להושיב אותה על סלע.

השורה התחתונה

עם תג מחיר של כ-190 אלף ש''ח (מחיר החדרה) נראה שהטריביוט ישחק תפקיד מרכזי בשוק הרכבים המוגדרים כ''ג'יפ עירוני'', כשהמתחרים הישירים הם הפרילנדר, הסנטה פה, ה-CRV והראב4. יש לו את הלוק, את הביצועים ואת יכולות השטח שיחבבו אותו על אבירי מדבר יהודה (המכבי).

השורה התחתונה

נתונים טכניים

מנוע: v-6, 3000 סמ''ק, 24 שסתומים הספק: 200 כ''ס ב-6000 סל''ד מומנט: 27 ק''ג/מ' ב-4750 סל''ד תיבת הילוכים :אוטומטית, ארבעה הילוכים ראשון: 1:2.889 שני: 1:1.571 שלישי: 1:1.000 רביעי: 1:0.698 אחורי: 1:2.310 יחס העברה סופי: 1:3.776 הנעה 4X4: לפי דרישה, חלוקת מומנט אוטומטית קדימה/אחורה, עם אפשרות נעילה לחלוקת מומנט קבועה 50:50 מרווח גחון מקסימלי: 200 מ''מ זווית גישה: 30.1 מעלות זווית נטישה: 31.5 מעלות זווית בטן: 21.1 מעלות מהירות מקסימלית: 180 קמ''ש האצה מ-0 ל-100: 11.8 שניות צריכת דלק: 7.82 ק''מ/ל' בממוצע (שילוב עירונית/בינעירונית - על פי נתוני יצרן) קיבולת מיכל דלק: 62 ליטר צמיגים: 235/70R16 אורך: 4.395 מ' רוחב: 1.825 מ' רוחק סרנים: 2.620 מ' משקל עצמי: 1590 ק''ג משקל כולל: 2075 ק''ג

נתונים טכניים

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - זוהר רחום הכול טוב ויפה היכן ניתן למצוא חלקים

08 באפריל 2021 ב 09:49

היכן אפשר למצוא חלקים זקוק לגורמים אחוריים ל2002 ניד שלי 0507933313.

2

Ogash Ofer

10 באפריל 2021 ב 07:28

אורח/ת - זוהר רחום הכול טוב ויפה היכן ניתן למצוא חלקים כתב/ה:
"

היכן אפשר למצוא חלקים זקוק לגורמים אחוריים ל2002 ניד שלי 0507933313.

"
זה רכב מלפני כ-20 שנה.
נראה לי ששוה לקפוץ למחסן של היבואן אולי נשארו לו חלקים שהוא רוצה למכור (אולי בזול).
או במגרשי פירוק...

3

אורח/ת - זוהר

18 באפריל 2021 ב 12:46

אני מצפון בצפון לא מכירים סוג הרכב הנ''ל רק במרכז אצל היבואן אין שום דבר אולי למישהו במרכז ידוע אם יש משהו מפירקיה אשמח עם יתקשרו אלי לנייד 0507933313 בתודה מראש ביי