שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

מוטוקרוס האומות MXON 2014

הדיווח והסיכום של גולדי מתחרות האופנועים הבינלאומית - מוטקרוס האומות שהתקיימה בלטביה בסוף השבוע ובה התחרו גם 3 רוכבי אופנועים אשר ייצגו את ישראל.

25.09.14 יום חמישי - יום ארוך עד שמגיעים לריגה

לאחר הידיעה המצערת ששחר בלולו לא יוכל לרכב בתחרות החל מרוץ משל עצמו למצוא רוכב והכי חשוב לבצע תהליך מסודר של החלפת הרוכב מול FIM הפדרציה שאחראית על מרוץ מוטקרוס האומות. 

יו''ר העמותה בארץ - רמי בן הרוש, מודיע כי איוב שוגן הוא הרוכב הבא ברשימת מובילי הטבלה וכי הוא זה שייצא לתחרות הבינלאומית לייצג את ישראל. מיד מודיעים לאורלי (המקסימה ) ממס''י והיא מעדכנת את הפדרציה העולמית.

שוגן עובר את כל ''שרשרת החיול'' ולאחר חתימת יצחק מילשטיין, נשיא ממס''י, בערב החג על רשיון המירוצים שלו, שוגן מאושר לנסיעה ולתחרות. 

נוחתים בצהרים בריגה  - עיר מדהימה ,עתיקה ויפה, הכל ירוק מסביב,  אוספים את כלי הרכב ועפים למסלול המרוצים לסיום ההכנות, רישומים וקבלת האישורים לנבחרת האופנועים הישראלית.

מסלול המרוצים

הכי חשוב ללכת את המסלול!

אוי איזה מסלול!... למות!!... רחב, קפיצות מסוגים וגדלים שונים, הכל עגול, גדול ויפה במיוחד.

מאחורינו בפאדוק, שטחי הכינוס, הקבוצות הגדולות מכל העולם מתארגנות ותוך יום נבנת במקום עיר מוטורית יפיפיה.

תענוג מוטורי! הלוואי עלינו!!

26.9.14 יום שישי - יום ההכנות במסלול

יום ההכנות לפני מקצי הדירוגים והמקצים. זה היום בו כל הקבוצות מתארגנות על האופנועים, בדיקות טכניות, קסדות, בדיקות רעש לאופנועים, בדיקות מסלול ועידכונים לעשרות העיתונאים המגיעים מכל העולם.

אנו יוצאים בבוקר מהעיר ריגה לכיוון קגמוס, נוסעים לאורך הנהר והשמש לא ממש יוצאת, קר בחוץ כשבע מעלות ובנוסף ערפל מבאס לנו תצורה.

בדיקות טכניות לאישור האופנועים

נפגשים בכניסת המסלול עם המכונאים, נכנסים למסלול ומתחילים בפריסה של הציוד. האופנועים שנשכרו לתחרות אינם במצב מזהיר וכבר עם ההתנעה הראשונה אני אומר למכונאים כי רעש האופנוע חזק מידי וכי הם לא יעברו את בדיקות הרעש.

מאוחר יותר מתגלה שורה ארוכה של אופנועים שנפסלו בבדיקות הרעש כולל ובעיקר הקבוצות המובילות (ארה''ב, גרמניה, שבדיה ועוד מדינות). נו טוב כולם מתחמנים וגם אנחנו, סותמים את בית הפילטר, מכניסים אינסרט לאגזוז ומחליפים משתיק.

בדיקה נוספת והאופנועים מקבלים אישור. במקביל אנו מקבלים מדבקות מספר לאופנועים שהוזמנו מבעוד מועד מהולנד וגם סט חולצות רכיבה בצבעי דגל מדינת ישראל. (איפה המדינה?)

בתור עם הרוכבים הטובים בעולם

בהמשך אורן, איוב ועידו מבצעים רכיבת נסיון קצרה לכיוונים ושינויים אחרים. בגמר הרכיבה כל הרוכבים מוזמנים להצטלם מכל הכיוונים עם ובלי קסדה לטובת תיקי רוכב ועבור הטלביזיה.

זה המקום לפגוש את כל הרוכבים ובעיקר את טובי רוכבי המוטוקרוס בעולם. קצת מצחיק לעמוד כמו בתור לקופת חולים עם דאנג'י וטומאק, קאריולי ומקס נאגל.  באווירה טובה ובין הרוכבים רצות בדיחות אחד על השני.

למות מקנאה

מסביב לנו מוקמים עוד ערי אוהלים, קארוואנים, משאיות ענק הנפתחות כרובוטריק והשדה הריק הופך מגוון ירוק לצבעוני בשלל צבעי הקשת. זה המקום לציין שממש רואים כי מאחורי הקבוצות ובעיקר הקטנות עומדת המדינה או גוף מהמדינה שעוזר/מממן את רוכבי מדינתו.

בקבוצות הגדולות והמקצועיות עומדים היצרנים (סוזוקי, הונדה, ימאהה, הוסקוורנה, KTM, קוואסאקי ועוד), שם כל אוהל הוא באורך של 50 מטר על 10 מטר שלא לדבר על הציוד שנפרש שם בפנים. ממטבח וחדר אוכל ועד למשטח מכונאים מדוגם למות מקנאה.

27.9.14 שבת - מקצה הדירוג

במקצי הדירוג יקבעו 19  המדינות שיעלו אוטומטית למקצה הגמר ועוד 13 מדינות שיתחרו בקטגוריית B

את היום אנחנו פותחים בשמחה גדולה כאשר מנהל המרוץ מודיע בהגרלת המיקומים כי ישראל הגרילה את המקום הראשון בשער הזינוק.

בהמשך החבר'ה יוצאים למקצה אימונים בזה אחר זה כאשר עידו כרמון יוצא ראשון עם קטגוריית ה Mxgp ל- 40 דק'. עידו עולה על מסלול בתול שחיש מהר הופך למסלול מחורץ ומלא במפים.

אין ספק שהמסלול בקגומס לטביה קשה, אפילו עד מאוד. אחריו יוצא אורן חסון נציג ה Mx2. אורן נראה לא רע ומייצר זמני הקפה טובים. אחריו זהו איוב שוגן שיוצא למסלול כתוש והתוצאה מדברת בעד עצמה, איוב נאבק עם האופנוע והחול ומייצר זמני הקפה איטיים יותר מעידו ואורן.

כרמון סוגר הקפה מהירה ב 02:16.346 , אורן מפתיע עם 02:07.231 ושוגן סוגר ב 02:25.540

מקצה לכל דבר! קטגורית ה- MXGP

מנוחה לאחר מקצי האימון החופשי ואנו לקראת מקצי הדירוג - כאן כבר מדובר במקצה לכל דבר. הזנקה מסודרת ומקצה של 20 דקות. ראשונים לזנק הם ה- MXGP ועידו איתם.

עידו לא פותח טוב ומתמקם במקום ה 33 בהקפה השניה מצליח עידו לשפר מיקום אחד ובהקפה ה- 11 מצליח לשפר למקום ה- 31. פאולין גוטיה הצרפתי שפתח רע מאוד מצליח לטפס ממקום שישי ולסיים ראשון, שני ואן הורביק הבלגי ושלישי ראיין דנג'י האמריקני. (הערת העורך: אפילו להיות זבוב על הקסדה של דנג'י זה כבוד אז לרוכב איתם יחד על המסלול ולסיים במקום ה-31 - הישג גדול למדינה בה יש חוק ספורט מוטורי אבל אין באמת מרוצים).

קטגוריית ה MX2

לאחר הפסקה קצרה זהו תורם של קטגוריית ה MX2.  להראות את כוחם. נציגנו אורן חסון יהיה זה שעליו מוטלת האחריות לספק מיקום טוב. אורן פותח טוב. אך מאבד הרבה מיקומים בפניה הראשונה.

אורן מתמקם במקום ה 31, בהקפה השניה מאבד שני מקומות עקב נפילה ומצליח לשפר שני מיקומים בחזרה עקב התרסקות כואבת של ג'רמי מרטין. בסיום אורן מצליח לשמור על מיקומו במקום ה- 31.

מי שמצליח לסיים את המקצה במקום הראשון ולאחר שפתח במקום השמיני זהו טוני קאריולי באיטלקי שטס לו על המסלול כאילו זה היה חלק וישר. שני מסיים גלן קולדנהוף ההולנדי. שלישי מסיים גרמי סיוור שדווקא פתח ראשון ושמר על המקום הזה עד ההקפה השביעית.

קטגוריית הMX2 גם השנה מעניינת מאוד כאשר הרוכבים מצליחים לייצר זמני הקפה טובים יותר עם אופנועים של 450 סמ''ק.

תקווה ואכזבה לנבחרת ישראל

אנחנו מסיימים פעמיים במקום ה- 31 ויש סיכוי גבוהה מאוד להתברג ל B-FINAL. איוב מתייצב על הגייט, מתרגש ומלווה בחצי מאנשי כפר קמא. נערות מונסטר בלבוש צנוע מניפות שלטי 15 שנ' והנה עוד זינוק יוצא לדרך.

איוב מזנק לא משהו אך מצליח לטפס מיקום אחד בהקפה שניה, אך מאבד את המיקום עד סוף המקצה, איוב רוכב יחסית לאט ומפנה לרוכבים המהירים את המסלול. בראש הטור זהו קווין סטרייבוס הבלגי שפתח מצויין ונעלם לכל המתחרים. איליי טומאק האמריקני פתח רע מאוד והסתבך בנפילה בפניה הראשונה הצליח לסיים מהמקום האחרון עד למקום השמיני. שני מסיים הבריטי דין וילסון ושלישי סוגר טים גסר.

לאחר חישוב כל תוצאות הקבוצות אנו מגלים שגם השנה לא הצלחנו להעפיל לגמר ה-B (קישור לסיקור מרוץ מוטוקרוס האומות 2013).

מבאס? בטח!! השנה היה לקבוצה הישראלית סיכוי גבוה מאוד להעפיל לגמר, אך כמו שאומרים במרוצים אתה יודע היכן אתה מתחיל אך יותר קשה לדעת איך תסיים לבטח כשיש 3 רוכבים בכל קבוצה ורק שתי התוצאות הטובות נחשבות.

אז למחרת אנו לא עולים לגמר, אך נוכל לצפות בו, ללמוד עוד, לצבור עוד נסיון וגם לראות את האלופים טסים ומרחפים על המסלול.

Viva La France

במקצה mx2 / open העיניים היו על איליי טומאק אך המהיר על המסלול היה קווין סטרייבוס. שני מסיים הצרפתי סטיבן פרוסארד ושלישי דין ווילסון שהפגין רכיבה יפה. טומאק לא מצליח לייצר זמני הקפה מהירים אך שומר על מקום השישי. בסיכום מקצה זה צרפת מובילה, בלגיה במקום השני וארה''ב ואיטליה בצרות. במקצה mxgp/mx2 מסיים ראשון פאולין גוטייר הצרפתי שרכב במהירות מסחררת אחריו ראיין דנג'י מסיים ומקס נאגל מסיים שלישי. בסיכום מקצי התחרות בו התחרו הרוכבים מ-19 מדינות - צרפת היא המדינה המנצחת במוטוקרוס האומות ל 2014! במקום השני בלגיה, שלישי ארצות הברית ולאחריהן: בריטניה, גרמניה, איטליה, שוויץ, רוסיה, אסטוניה והולנד במקום העשירי.

מקצה B

הרוכב האירלנדי מרטין בר לקח את מקצה B תוך שהוא מראה רכיבה נחושה מה היא. הבחור לא פתח טוב (מקום 8) אך תוך 5 הקפות הוא טיפס לראש הטור של הרוכבים ופותח פער גדול. מאחוריו היו קרבות על כל המיקומים ודי צפוף היה שם. שני סיים הספרדי ג'וזה בורטו ושלישי הרוכב הצ'כי מרטין מיקק.

הנבחרת הישראלית:

הנבחרת הישראלית:הנבחרת הישראלית:

אורן חסון בסיכום אישי:

כמו שבטח ראיתם קרה מקרה הזוי ובהגרלה של בחירת הגייטים למקצה הדרוג הגרלנו את הבחירה הראשונה מה שבאמת עזר לנו בזינוק כזה למרות נחיתות האופנועים שלנו.
אם לומר את האמת כשעליתי למקצה ועמדתי על הגייט כנראה שההתרגשות והפחד מהרוצחים האלה השפיעה עלי וגם ירדתי מהמקצה אימון לא עם מספיק בטחון ביכולת שלי להסתדר על המסלול עם 33 אלופים כל אחד במדינה שלו.
שלט ''5 שניות'', עיניים על הגייט, מבחוץ אני בטוח שהרעש מטורף בתוך הקסדה שקט מוחלט. העיניים מופנות לחתיכת ברזל שכל מה שעובר לי בראש זה שבשנייה שהגייט זז מילמטר אני משחרר ת'קלאץ' ונותן פול גאז. ואכן תזמנתי את הגייט לא רע אחרי הפנייה הראשונה אני מאמין שהתמקמתי בין מקום 17 ל- 22. מבט טיפשי לאחור ופתאום סטירה! חבורה ענקית של רוצחים מאחורי ובמקום להתעלם זה הגיע אלי ופגע בי טיפה, הורדתי קצת קצב והתמקמתי במקום ה- 25 בערך הקצב היה טוב בהקפה הראשונה קיבלתי בטחון וידעתי שאני יכול להחזיק שם את המרוץ. אבל אז טעות שלי בבחירת קו בגבעת סקראב והקדמי ''נשטף'' לי בנחיתה. הדופק קופץ לשיא כשכבר הרגשתי שאני נכנס לקצב .אני מרים את האופנוע בנתיים כמובן נעקף והקלאץ' נמצא 90 מעלות למטה. תוך כדי ההקפה שתיים הבאות בשביל לא לבזבז זמן בקפיצות אני מנסה להביא את ידית הקלאץ לזווית הנכונה. מה שהוציא אותי מריכוז. מפה אני לאט לאט מסדיר נשימה חוזר לקצב נהנה!! ואז שוב באחת הפניות שמאלה במהלך ההשכבה נתתי מכה עם הברך לידית ושוב פעם הידית במצב של 90 מעלות למעלה. מרוב עצבים על עצמי פשוט הראש לא היה במרוץ ומי מכם שרוכב יודע שבמוטוקרוס טיפה חוסר ריכוז והסיפור נגמר שלא נדבר על לרכב במסלול כזה עם רוכבים כאלה. מפה לשם דגל השחמט מופיע מולי אני מסיים את המרוץ בהרגשה של החמצה - שלא הבאתי ליידי ביטוי את היכולת שלי. עכשיו כשאני חושב על זה - אני שמח כי למדתי המון על רכיבה, על התנהלות המרוץ עם 40 רוכבים והכי חשוב להגיד ''פאק איט'' ופשוט להנות מהספורט המדהים הזה!
אפילו שיפרתי טיפה את זמני ההקפות שלי כשההקפה הכי מהירה שלי הייתה 2:04 והכי מהירה של קירולי הייתה 1:49 מה שהביא אותי בעצם להפרש של 15 שניות אם מודדים הקפה מאלוף עולם 4 פעמים לפחות. ועם הרגשה וטעם של עוד!! אני מסיים את אליפות העולם למוטקורס 2014.

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

29 בספטמבר 2014 ב 10:00

כל הכבוד לנבחרת הישראלית

וכמו שכתבתי בהערת עורך בסיקור של גולדי: אפילו להיות זבוב על הקסדה של דנג'י זה כבוד אז לרוכב איתם יחד על המסלול ולסיים במקום ה-31 - הישג גדול למדינה בה יש חוק ספורט מוטורי אבל אין באמת מרוצים