שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

הדרך המהירה לירושלים - בשטח!

"דרך מהירה" בעבירות קלה המטפסת מבית שמש ללב ירושלים - כולה בשטח, כשמסביב הרבה טבע לצד קו הרכבת הישן המטפס לאורך נחל שורק ונחל רפאים.
אם אתם בדרך לירושלים ויש לכם זמן (או חוסר חשק לפקקים בכניסה לעיר) זו הדרך בשבילכם!

אבני דרך:

בית שמש, נחם, מחצבות נשר הרטוב, נחל שורק, נחל קטלב, תחנת בר גיורא, הר פיתולים, נחל רפאים, גשר קובי, הר עמינדב, בתיר, עין לבן, גן החיות התנ''כי, ירושלים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל רכבי השטח, לרבות ג'יפונים. שימו לב לאבנים הבולטות מהשביל היכולות לגרום נזק לכלי רכב נמוכים.

קישור לטיפ שטח: ג'יפונים - נהיגה עם אתגר

המסלול עובר על שבילים ברורים שרובם שבילים מסומנים כשמסביב רב השטח מוכרז כשמורת טבע. אין כל סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף ויש להקפיד שבעתיים בתחומי השמורה.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

תמיד מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי (קישור לטיפ שטח - ציוד לשטח).

אורכו של המסלול 32 ק''מ והוא יארך בין 3 ל-5 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות.

שיטת הניווט:

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 12 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

(מומלץ להתחיל עם כתבת ניווט מספר 1...)

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מס' 9 (הרי ירושלים),

מצפן ומכשיר GPS - נוח כשיש,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון.

תחילת המסלול:

בצומת הר-טוב שעל כביש 38 מעט צפונית לבית שמש, בפנייה מזרחה לכביש 3856 לכיוון מושב נחם, למשטרה ולמועצה אזורית מטה יהודה.

נ.צ. 1 - צומת הר-טוב

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מתחילים ומאפסים מד אוץ

0.2 ק''מ ממשיכים ישר בצומת נחם (שמאלה למושב וימינה הכניסה למחצבות נשר הר טוב).

2 ק''מ סוף האספלט בכניסה לשטח התפעולי של המחצבות.

נ.צ. 2 - סוף האספלט

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ושמאלה - מזרחה לשביל הכורכר המסומן באדום.

שומרים על השביל השמאלי (השבילים ימינה מובילים לכניסה לשטח התפעולי של רדימיקס בטון).

0.5 ק''מ שער הכניסה לשמורת הטבע - נחל שורק.

נחל שורק זורם מהרי ירושלים כ-70 ק''מ עד שנשפך לים התיכון מצפון לקיבוץ פלמחים. בעבר זרמו בנחל מי מעיינות ירושלים, אך כיום הם נשאבים לשתייה ואילו המים הזורמים בנחל הם מי מטוהרים ממכון השפכים של ירושלים הנמצא במעלה הנחל, מדרום להר איתן.

1.4 ק''מ חציית גשר הבטון של נחל שורק - הקצף הלבן מבשר כי אלו לא מי מעיינות וריח המים מבהיר זאת היטב.

מאפסים מד אוץ

הרכבת לירושלים

לאורך הדרך ומימינה על צלע ההר, למרגלותיו ובגשרים מעל הנחלים מטפסת מזרחה מסילת הברזל הקיימת / הישנה העולה מבית שמש לירושלים.

קו הרכבת מיפו דרך רמלה לירושלים נחנך בשנת 1892, בזמן שהעות'מנים שלטו במזרח התיכון והיה לקו הרכבת הראשון שאינו קשור לקו הרכבת הראשי שחצה את המזרח התיכון מקהיר לאיסטנבול. רבים ניסו ליזום את הפרויקט אך יזם יהודי ירושלמי בשם יוסף נבון הצליח לקבל את הזיכיון מהטורקים, לגייס הון ולהקים חברה צרפתית אשר תוך שנתיים הניחה את המסילה הצרה לאורך נחל שורק ונחל רפאים (מהנחלים שזרמו אז שאבו את המים לקטרי הקיטור).

קו הרכבת לירושלים פעיל כאמור עוד מתקופת הטורקים, היה פעיל גם תחת המנדט הבריטי וגם משמש את מדינת ישראל משנת 1948. הקו חודש בשנת 2005 במקביל להחלטה להקים את קו הרכבת המהיר לירושלים - שהוא אחד מפרויקטיי התשתית הגדולים של מדינת ישראל.

הרכבת לירושלים

יחמור פרסי

1.7 ק''מ גשר עילי מעל הזרימה של נחל שורק.

9.8 ק''מ מכלאה של רשות הטבע והגנים לאקלון והחזרה לטבע של יחמורים פרסיים.

היחמור נזכר עוד בתנ''ך כחיה כשרה על שולחנו של שלמה המלך. היחמור נחכד בארץ ובמבצע מיוחד של ''משוגעים לדבר'' הוחזר לשיקום מפרס (איראן של היום). עם השנים גדל העדר לכ-500 הנמצאים בכרמל, בנחל כזיב ובשנים האחרונות גם בהרי ירושלים (מחצית מהכמות שגדלה בכל העולם). לחלק מהיחמורים משדרים על הצוואר והפרויקט בנחל שורק מתבצע יחד עם גן החיות התנכ''י של ירושלים.

10.7 ק''מ תחנת הרכבת של בר גיורא - כמעט באמצע הדרך מבית שמש לירושלים.

נ.צ. 3 - תחנת בר גיורא

יחמור פרסי

נחל קטלב, נחל שורק ותחנת בר גיורא

בשפך של נחל קטלב לנחל שורק הוקמה תחנת הרכבת של בר גיורא - כאן מילאו מים לדודים של קטרי הקיטור הישנים. כיום משמשת התחנה כשטח תפעולי לרכבת ישראל וכנקודת השחלוף ביו הרכבות שעולות ויורדות מירושלים - שכן בנקודה זו הפסים כפולים.

אפשר לחצות את הגשר הרגלי שמעל נחל שורק ולצאת להליכה קצרה לעבר התחנה ולנחל קטלב.

נחל קטלב, נחל שורק ותחנת בר גיורא

מאפסים מד אוץ

ממשיכים לטפס מזרחה על השביל המסומן באדום.

1.3 ק''מ צומת הר פיתולים במפגש שבילים אדום עם השביל השחור המטפס להר טייסים.

1.9 ק''מ, ממש לפני הכביש וגשר רפאים, צומת שבילים עם השביל הירוק המטפס צפונה לכיוון הסטף בו פונים ימינה ויוצאים מהשער לכיוון כביש 386.

2 ק''מ כביש 386 שבין צומת כרם לצומת נס הרים - זהירות!!!

נ.צ. 4 - כביש 386

מאפסים מד אוץ

שימו לב!

המשך השביל הוא מעט מימין ומעברו השני של הכביש. אבל הפנייה באמצע עיקול הכביש ופס לבן כפול - סכנה לחיים ולרישיון הנהיגה!!!

פונים ימינה ונוסעים על הכביש המפותל והיפה עד נקודה בטוחה, מספיק רחבה עם שדה ראייה ומותרת לפניית פרסה וחוזרים בחזרה כמעט עד לנקודה בה עלינו על הכביש.

רגע לפני שיורדים מהכביש - עוברים את הגשר שמעל מסילת הרכבת ולאחריו ימינה לשביל המסומן באדום לכיוון גשר קובי ונחל רפאים.

נ.צ. 5 - ירידה לשטח

שימו לב!

מאפסים מד אוץ

מטפסים עם השביל המסומן באדום, במקביל למסילת הברזל ולנחל רפאים היבש (מתקן השפכים של ירושלים שופך את תוצרתו ישירות לנחל שורק).

לאורך הנחל הרבה פינות חמד מוצלות לפיקניק לצד הדרך ועם זאת יש לשים לב: הדרך מהירה ונוחה - הזהרו בעיקולי הדרך מתנועה נגדית בדגש לרוכבי אופנוע או אופניים שלא פחות מהירים אבל מאוד מפתיעים!!

2.7 ק''מ צומת עם השביל הכחול המטפס לרכס שורק ולהר עמינדב, חרבת סעדים ויד קנדי בו ממשיכים ישר וימינה עם הסימון האדום (קישור למסלול טיול החותך מסלול זה בגשר של נחל קובי)

4.0 ק''מ צומת עם השביל השחור בו פונים ימינה עם השביל המסומן באדום לצד נחל רפאים.

5.3 ק''מ חציית גשר אירי הבנוי מסלעי גיר גדולים.

5.7 ק''מ גשר נחל רפאים ונחל קובי - סוף הסימון האדום.

נ.צ. 6 - גשר נחל קובי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה חוצים גשר אירי מבטון ומיד בצומת השבילים המסומנים בירוק ובשחור פונים ימינה, צפונה בכיוון הכללי, ומזרחה על השביל הירוק עם השלט ליד קנדי.

השביל עוזב את גדת הנחל ומטפס מעלה על הצלע של הר עמינדב.

2.9 ק''מ צומת שבילים ירוק ושחור לצד עץ ברוש רחב.

נ.צ. 7 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמטה עם השביל המסומן בשחור.

0.2 ק''מ צומת שבילים קטן בו פונים שמאלה ומזרחה על השחור.

1.2 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה על השחור (השביל ימינה יורד לכיוון פסי הרכבת ולכיוון הכפר בתיר מהצד השני של העמק).

2.9 ק''מ צומת שבילים לצד כביש 385 והר גילה שממזרח.

נ.צ. 8 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל ישר וימינה.

0.3 ק''מ צומת שבילים מסומנים בשחור וכחול בו ממשיכים ימינה על השביל הכחול.

0.4 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הכחול.

1.4 ק''מ מגרש חניה סלול אסלפט למרגלות המעיין של עין לבן.

נ.צ. 9 - תחילת האספלט

מאפסים מד אוץ

עין לבן

טיפוס קצר במדרגות יביא אתכם לבוסתנים ולבריכות של עין לבן. בסוף הקיץ עין לבן הוא אין לבן ובקיצור אין מים בבריכות אבל השילוט של עיריית ירושליים מרשים, יש הרבה פינות מוצלות תחת העצים וכל המקום מטופח באמצעות מתנדבים רבים ומשפחתו של נדב אלעד, לוחם צנחנים אשר נהרג בתאונת דרכים בחברון.

עין לבן

מאפסים מד אוץ

ממשיכים מזרחה על האספלט ועם הסימון השחור.

0.5 ק''מ האספלט חוזר להיות שביל כורכר.

1.6 ק''מ השביל הופך לאספלט ונכנס למגרש החניה של גן החיות התנ''כי.

1.8 ק''מ צומת מגרש החנייה של גן החיות התנ''כי.

נ.צ. 10 - מגרש חניה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה (סימון כחול) או ממשיכים ישר לכיוון היציאה מגן החיות.

0.4 ק''מ צומת היציאה מגן החיות בחיבור עם הכביש המוביל לשכונת מנחת בירושלים.

נ.צ. 11 - צומת גן החיות

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על הכביש לכיוון מרכז ירושלים ולתל אביב.

0.9 ק''מ בכיכר הגן הטכנולוגי יממשיכים ישר.

1.3 ק''מ - צומת מלחה.

נ.צ. 12 - צומת מלחה

מאפסים מד אוץ

עד כאן כ 32 ק''מ של הדרך הכי מהירה ללב ירושלים דרך השטח

אפשר לפנות שמאלה לכביש 1 (בגין) ולכיוון תל אביב או להמשיך ישר לתוך ירושלים ולכיוון העיר העתיקה.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן כ 32 ק''מ של הדרך הכי מהירה ללב ירושלים דרך השטח

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי GPS

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי GPS

נקודות ציון ברשת ישראל הישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1130012

149598

2

1129897

151467

3

1128428

157147

4

1129515

158569

5

1129506

158534

6

1127058

161316

7

1127501

162610

8

1127492

164454

9

1128434

165210

10

1127981

166754

11

1128179

166972

12

1128467

168019

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

ותודה לחברה של הוועדה לסימון שבילים

ותודה לחברה של הוועדה לסימון שביליםותודה לחברה של הוועדה לסימון שבילים

תגובות

16 תגובות

1

mayerdave

04 בנובמבר 2014 ב 16:49

חדש בשטח

טיילנו לפי סיפור הדרך והיה מעולה - ת ו ד ה !

2

cyber2200

22 בפברואר 2015 ב 15:43

חציית נחל שורק

בין נ.צ. 2 לנ.צ. 3 - יש מצב שבחורף קשה החציה של הנחל תהיה מסוכנת?
כי יש שם בטון שבור ומספיקה הסחפות קלה בזרם ואתה נופל..
סתם מפחיד או סכנה אמיתית (לרכב קטן וקל כמו ג'ימני נגיד)?

3

Ogash Ofer

24 בפברואר 2015 ב 20:12

חציית נחל שורק

בימים של גשם חזק הזרימה של נחל שורק מסוכנת לכל רכב ובטח לרכבים קטנים.  

4

ron_f

26 בפברואר 2015 ב 11:57

מסלול טיול מפורט: הדרך המהירה לירושלים - בשטח!


ימי הגשם מאחורינו, האם ביום שבת המסלול המטפס לירושלים (קישור) יהיה עביר בצורה טובה גם לנטולי הילוך כוח?

5

Ogash Ofer

26 בפברואר 2015 ב 21:25

מסלול טיול מפורט: הדרך המהירה לירושלים - בשטח!

ron_f כתב/ה:
"
ימי הגשם מאחורינו, האם ביום שבת המסלול המטפס לירושלים (קישור) יהיה עביר בצורה טובה גם לנטולי הילוך כוח? "
כמה ימי שמש טובים והשבילים עבירים גם לג'יפונים.

6

ron_f

26 בפברואר 2015 ב 22:28

מסלול טיול מפורט: הדרך המהירה לירושלים - בשטח!


תודה 

7

ron_f

02 במרץ 2015 ב 08:43

מסלול טיול מפורט: הדרך המהירה לירושלים - בשטח!

יצאתי לטיול על פי המסלול המותווה, תודה רבה...
מסלול יפה מאוד, הרבה פריחה וירוק, מים מפכפכים בצד ותבנית יפה של סלעים בקירות הוואדי. הרבה פינות ישיבה ותצפית יפה לאורך הדרך.

8

ron_f

06 במרץ 2015 ב 12:20

תודה רבה ומצורף סרטון מהדרך

להלן סרטון שעשיתי על פי המסלול הנל  
מסלול נפלא כבר כתבתי בהודעה הקודמת.

שימו לב שבנקודת ציון 4 נ.צ. 158569 - 1129515 - כביש 386, נאמר לפנות ימינה ולהמשיך עד לקו מקוקו ולעשות פרסה, לדעתי רוחב הכביש לא מספיק לעשות פרסה בבטחה ובנוסף יש שם אופנענים שדוהרים במהיריות בלתי חוקיות, אל תעמידו אותם בסכנה, תנסעו עד למעלה הכביש ותעשו פרסה בבטחה. לצערי ביום שבו אני נסעתי בין נ.צ 6 ו 7 היה מחסום של הצבא, לכן אני אני עליתי במעלה ההר ולאחר מכן חזרה לכביש 386.

9

אריאל ניב

26 במרץ 2015 ב 18:54

מסלול לשבת

10

אריאל ניב

26 במרץ 2015 ב 18:57

הדרך המהירה לירושלים - בשטח!

11

yanivmary

17 בינואר 2016 ב 22:01

הדרך המהירה לירושלים - בשטח!

12

יובל48

28 בינואר 2016 ב 14:54

נחל ספלול

למה מופיע נחל ספלול בכותרת ובשם המסלול?
לי ידוע נחל ספלול ברמות מנשה,תקנו אותי אם אני טועה.

13

Ogash Ofer

28 בינואר 2016 ב 20:41

נחל ספלול

יובל48 כתב/ה:
"למה מופיע נחל ספלול בכותרת ובשם המסלול?
לי ידוע נחל ספלול ברמות מנשה,תקנו אותי אם אני טועה."
אתה צודק! זה צריך להיות נחל רפאים - תיקנתי. 16,214 גולשים שנכנסו עד כה לכתבה - לא קלטו את הטעות! תודה לך על התיקון.

14

אורח/ת

25 בינואר 2017 ב 16:04

עבירות בגשם

היי ביום גשם אפשר לעבור את מסלול ללא בעיה? או שיש סכנה בחציית הנחל ובבוץ?

15

Sgill

26 בינואר 2017 ב 09:45

מסלול טיול מפורט: הדרך המהירה לירושלים - בשטח!


מסלול נחל שורק נסגר לתנועת רכבים החל מה - 1.1.2017.

שתפ מעצבן של הרשטג ורכבת ישראל בטענה של חידוש הטבע....

16

אודי עציון

26 באפריל 2019 ב 19:48

מסלול נחל שורק חסום כרגע, כ-3 ק"מ אחרי הכניסה לשמורה מכיוון בית שמש, אחרי שחלק מהשביל נסחף בשטפונות. יצאנו חזרה, עלינו בכביש לבר בהר ומשם המשכנו לחלק השני של המסלול. היה שווה