שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול בציר המוסכים הצפוני

"ציר המוסכים" על שום מה? או בזכות מה? בעיקר בזכות סלעי הבזלת שמעטרים את השביל ובתוספת מעברי המים שלרוחבו היו דואגים לשלוח את הנוסעים (ואת כלי הרכב) לתיקונים במוסך הקרוב שבקריית שמונה. כיום השביל הנפרס לאורך של שיפולי רמת הגולן הוא בעבירות קלה עם קטעים ספורים של עבירות בינונית.
צילם: ינאי אברס (אחים לחיים).

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 90, קריית שמונה, קיבוץ שניר, נחל סער, ציר הנפט, מצפה גולני, תל פאחר, תל עזזיאת, נחל פרע, חאן אל בחריית, גבעת האם, כפר סאלד, צוקי זקוף, נחל שונית, נחל רחום, קיבוץ שמיר, חרבת אל-פריש, עין א-דפילה, סכר הירדנון, נחל ערבים, עין מיימון, אגמון החולה, נחל חמדל, חרבת דרבשייה, עין תינה, עמק החולה, כביש 918.

אפשר להתחבר עם המסלול הדרומי ולהמשיך לטיול אתגרי יותר:

הדבר האמיתי - מסלול טיול בציר המוסכים הדרומי

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה ברובו עם קטעים קצרים של עבירות בינונית. המסלול מתאים לכלי רכב 4X4 גבוהים עם הילוך כוח. בקיץ יכול להתאים גם לג'יפונים ‘‘גיבורים’‘ עם נהג מיומן ובליווי רכב עם הילוך כוח. חשוב לצאת לדרך עם מינימום 2 כלי רכב בשיירה וציוד חילוץ וגרירה מתאים.

המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכול ימי השבוע.

המסלול הוא על שבילים ברורים ומסומנים בלב ולצד שמורות טבע מוכרזות בהן יש להקפיד שבעתיים על השביל המיועד לכלי רכב (וגם אין סיבה ‘‘להתנפץ’‘ על סלעי הבזלת שלא על השביל הכבוש).

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

אורכו של המסלול כ-30 ק’‘מ והוא יארך כ-5 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמני העצירות במקורות המים.

ניווט לאורכו של מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של הכתבה.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים,

מפות סימון שבילים מס' 1 (החרמון, הגולן ואצבע הגליל),

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,

לא לשכוח: מים ומזון לחצי יום של טיול.

קישור לרשימת הציוד המלאה לשטח

תחילת מסלול הטיול:

כ-200 וקצת ק’‘מ מאזור המרכז, כ-13 ק’‘מ מזרחית לקריית שמונה על כביש מספר 99, כק’‘מ וחצי מצומת הכניסה לקיבוץ שניר, לאחר צומת הכניסה לאתר הבניאס ומיד לאחר שחוצים את הגשר של נחל סער צומת הכניסה ימינה לציר הנפט ולמצפה גולני (תל פאחר).

נ.צ. 1 – צומת ציר הנפט

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פנייה ימינה ודרומה עם השלט למצפה גולני (תל פאחר) על ציר הנפט.

0.4 ק’‘מ מגיעים לצומת עם שני כבישי אספלט צרים במפגש ציר הנפט, המוביל למצפה גולני שבתל פאחר, וציר המוסכים הצפוני היורד דרומה בשיפולים של רמת הגולן ומעל עמק החולה.

נ.צ. 2 – צומת כבישים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל/כביש המסומן בשחור ומיד מתחיל שביל כורכר המסומן אדום.

0.8 ק’‘מ לפני זה רואים מימין את הגבעה של תל עזזיאת ומשמאל למעלה בין העצים את תל פאחר.

במלחמת העצמאות (1948) לא הצליחו חיילי צה’‘ל לכבוש את תל עזזיאת ומאז ביצרו הסורים את התל, סביבתו נזרעה במוקשים והוא היה חלק מקו המוצבים שלהם בשיפולי רמת הגולן עד שבמלחמת ששת הימים (1967) הסתערה על התל פלוגה מגדוד 51 של גולני והמקום הוכרע בתחבולה ובנחישות עם הרוג אחד לכוחותינו. תל פאחר הוא אחד מאתרי ההנצחה הבולטים של לוחמי חטיבת גולני בזכות הגבורה של הלוחמים בקרב הקשה וההרואי של לוחמים ומפקדים שהסתערו תחת אש תופת עד שכבשו את התל ופתחו בגופם את הדרך עבור כוחות צה’‘ל בכיבוש רמת הגולן מידי הסורים במלחמת ששת הימים (21 עיטורי גבורה, עוז ומופת ניתנו ללוחמים ו- 32 לוחמי גולני ושיריון שילמו בחייהם).

1 ק’‘מ חוצים מעבר בקר השקוע בקרקע ומיד לאחריו חוצים את הגשרון שמעל נחל פרע וממשיכים על השביל המסומן באדום.

2 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הסימון האדום (הפנייה ימינה מובילה לתל עזזיאת).

2.3 ק’‘מ חוצים צומת שבילים וממשיכים ישר עם הסימון האדום.

4.1 צומת שבילים רחב למרגלות חאן אל בחריית (שם המקום ואין כאן שרידים).

נ.צ. 3 – צומת שבילים

פונים ימינה מערבה ובירידה על השביל המסומן באדום וחוצים מעבר בקר משוקע בקרקע.

1.1 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובירוק.

השביל הירוק מוביל לגבעת האם - גבעת הבזלת בשיפולי רמת הגולן נכבשה ע’‘י צה’‘ל במלחמת העצמאות (1948) ומאז ועד מלחמת ששת הימים (1967) הייתה נקודת תצפית לצה’‘ל ולאו’‘ם לכיוון מזרח וצפון. הגבעה על שמה של אם עליית הנוער - הנרייטה סאלד. במלחמת ששת הימים יצאו מכאן כוחות גולני, שריון והנדסה לכבוש את צפון רמת הגולן מידי הסורים.

נ.צ. 4 – צומת גבעת האם

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן באדום וחוצים מעבר בקר שקוע בקרקע.

1.4 ק’‘מ מימין ולמטה בעמק החולה רואים את הגגות של כפר סאלד – קיבוץ שהוקם בשנת 1942 ונקרא על שם הנרייטה סאלד - אם עליית הנוער.

2.4 ק’‘מ הדרך עוברת למרגלות ומעל צוקי זקוף וממשיכים לאורך כל הדרך על השביל הראשי המסומן

2.8 ק’‘מ חוצים את נחל שונית וממשיכים ימינה ודרומה על השביל הראשי הכבוש לבן.

3.3 ק’‘מ חולפים למרגלות קידוח שונית הגדול והמגודר.

3.6 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.

4 ק’‘מ חוצים את נחל רחום שזורמים בו מים גם בשיא הקיץ, אבל ממש לא מזמינים לשכשך בהם.

4.3 ק’‘מ צומת שבילים.

נ.צ. 5 – צומת שבילים

בצומת השבילים פונים ימינה עם הסימון האדום על שביל זרוע אבני בזלת.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים, לפני השער האחורי של קיבוץ שמיר, בו פונים שמאלה ולמעלה עם הסימון האדום לעבר שביל עוקף שמיר.

0.6 ק’‘מ צומת T בו פונים ימינה לשביל המסומן באדום.

1 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה לשביל הכורכר הלבן.

1.4 ק’‘מ צומת שבילים ממזרח לשמיר – קיבוץ שעלה על הקרקע בשנת 1944 וכיום עיקר פרנסתו ממפעל האופטיקה המתקדם ומפעל הבדים הלא ארוגים השייכים לו (ויש גם מוסך בקיבוץ – במיוחד למטיילים על ‘‘ציר המוסכים’‘...).

נ.צ. 6 – צומת שבילים

פונים שמאלה ולמעלה לכיוון מזרח על השביל הכבוש לבן.

0.2 ק’‘מ חולפים מימין על קידוחי מים ובריכת אגירה פתוחה.

0.7 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל עם הקרקע החומה.

0.8 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל צר בין שדות.

1.8 ק’‘מ חולפים על פני חרבת אל-פריש – למעט שרידים מטים ליפול של מבנים, אין כאן כלום.

2.5 ק’‘מ צומת מעיין ההרדוף / עין א-דפילה – אפשר ללכת בסבך לראש המעיין, אך מעט נמוך יותר בנחל יש זרימה טובה יותר.

נ.צ. 7 - עין א-דפילה

פונים ימינה עם השביל היורד למטה בכיוון מערב.

כ-50 מטרים מהצומת ומצד שמאל יש גישה למים שמשוחררים מהצינור ששואב אותם חזרה לערוץ הנחל.

בהמשך השביל קיים קטע צר עם שיחי פטל שורטים – אותו יש לעבור לאט-לאט ואם צריך לחתוך קצת את הפטל.

0.4 ק’‘מ צומת T עם הכביש הראשי בו פונים שמאלה חזרה לסימון האדום.

מיד לאחר הצומת וחציית הנחל – מצד ימים הכניסה לשטח המגודר בו נמצא סכר הירדנון. בריכה יפה ועמוקה של מים קרירים עם משטחי אש נוחים לעמידה ומסביב פינה מטופחת לזכרו של שי יפת, בחור צעיר בן קיבוץ שמיר שנמצא מת בתיאלנד.

ממשיכים דרומה על השביל הראשי המסומן באדום.

1.7 ק’‘מ חוצים את נחל ערבים (שימו לב כי בקטע זה חלק מהדרך מסומנת בשחור).

4.1 ק’‘מ חוצים שער בקר (יש להקפיד ולסגור) ומגיעים לכביש 959 המטפס מצומת גונן לצומת האמיר (צומת וסט).

נ.צ. 8 – כביש 959

פונים ימינה ולמטה על הכביש לכיוון עמק החולה וקיבוץ גונן.

1.1 ק’‘מ יש לפנות שמאלה לשביל המסומן בכחול, אבל קו הפרדה רצוף אוסר על הפנייה בשיא העיקול ולכן יש לרדת עד לצומת גונן, לפנות בפרסה ולחזור מעלה לכניסה לשביל הכחול.

נ.צ. 9 – תחילת השביל הכחול

נוסעים דרומה על השביל המסומן בכחול.

0.6 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הסימון הכחול.

0.8 ק’‘מ חוצים שער בקר (יש להפקיד לסגור אתה שער).

1.1 ק’‘מ צומת שבילים

נ.צ. 10 – צומת שבילים

פונים שמאלה ולמעלה ומטפסים על השביל המסומן בכחול. היזהרו מסלעי הבזלת הגדולים ובחרו היטב את מסלול הטיפוס, כלי רכב עם הילוך כוח – מומלץ לשלב!

0.7 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לחנייה מוצלת לפני עין מיימון הזורם גם בקיץ לתוך ואדי אל-קס'ב.

נ.צ. 11 - עין מיימון

לאחר הביקור בעין מיימון ובנחל (אפשר ללכת במים) חוזרים לצומת ופונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול.

0.5 ק’‘מ חוצים שער בקר (אם פתחתם יש להקפיד ולסגור חזרה).

0.6 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.7 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן באדום ומימין במערב רואים למטה את אגמון החולה.

0.8 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לעבר עלייה תלולה ( אפשר לעקוף ע’‘י פנייה שמאלה בצומת).

1 ק’‘מ צומת T (עם השביל העוקף) בו פונים ימינה.

1.5 ק’‘מ צומת T כמעט בשיא הגובה בו פונים ימינה ודרומה על השביל.

2.1 ק’‘מ צומת שבילים מעל ערוץ נחל חמדל.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

בצומת פונים שמאלה, חוצים את החמדל ומטפסים מעלה עם השביל המסומן באדום.

1.4 ק’‘מ צומת T לאחר מעבר בקר בו פונים ימינה ולמטה עם הסימון האדום.

2.8 ק’‘מ צומת T במפגש שבילים מסומנים באדום ובירוק מעל חרבת דרבשייה.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק ונכנסים לקטע שכולו זורם וסבוך.

0.1 ק’‘מ משמאל לשביל בתוך סבך הפטל יש זרימה זכה.

0.4 ק’‘מ השביל נכנס לקטע זורם וארוך בו נוסעים בתוך המים (בקיץ הם בגובה רדוד).

1.2 ק’‘מ צומת היציאה מהאזור הפורח של דרבשייה.

נ.צ. 15 – צומת דרבשייה

בצומת פונים ימינה ומערבה ומתחילים לרדת מרמת הגולן.

1.7 ק’‘מ צומת T בעמק החולה ולמרגלות רמת הגולן.

נ.צ. 16 – צומת T

ואפשר גם להמשיך ישר ודרומה ולהתחבר למסלול האתגרי יותר היישר לעבר נקודת ציון 5 במסלול הדרומי

הדבר האמיתי - מסלול טיול בציר המוסכים הדרומי

פונים שמאלה לכיוון עין תינה (למי שאין זמן פונה ימינה ולאחר 300 ק’‘מ יגיע לנ.צ. 18 ולכביש 918)

0.5 ק’‘מ מגיעים לחניון של עין תינה (עין נוטרה). בצמוד לחנייה בריכות רדודות עם מים זכים וקרים ואם מטפסים מזרחה הולכים בתוך הזרימה עד המפל בסלעי הבזלת בו יוצאים מי המעיין מהצינור (מים שמשחררים לטבע) ולא מהמעיין עצמו שכולו נשאב ע’‘י מקורות.

נ.צ. 17 – עין תינה

חוזרים לאחור.

0.5 ק’‘מ עד צומת השבילים של נ.צ. 16 וממשיכים ישר עם השביל.

0.6 ק’‘מ חוצים את המים של נחל דבשה.

0.8 ק’‘מ חניון כורכר ובצמוד כביש 918 – הכביש המזרחי של עמק החולה.

נ.צ. 18 – כביש 918

סוף מסלול טיול - עד כאן כ- 30 ק’‘מ

פונים ימינה על כביש 918 לקיבוצים גונן ולהבות הבשן ומשם לחרמון או לקריית שמונה.

פנייה שמאלה על כביש 918 לגשר הפקק, לצומת גדות, צומת מחניים ולמרכז הארץ.

להתראות בטיול הבא...

עופר

סוף מסלול טיול  - עד כאן כ- 30 ק’‘מ

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.