שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

פורד אקספלורר Ford מול ג'יפ גרנד-צ'רוקי Jeep

ג'יפ ופורד היו מחלוצי ה-SUV באמריקה, עברו שינוי כיוון מהותי בדור החדש ומביאים רוח ותמורה מעניינת לתחום.
הגיע הזמן לעימות בין פורד אקספלורר לג'יפ גרנד-צ'רוקי החדשים.
ולסיום גם השוואה מתבקשת לפורד אדג'.

 

מפגישים שני רכבי פנאי שטח

 

 

בוקר. תל-אביב. גשם. מדהים איך שבחמש דקות הרחוב שחוצה את השכונה הופך לאגם, ואני מודה לאל ולעורך על כך שאני יושב באקספלורר. מביט מלמעלה בתחושה בטוחה על כל מי שנכנס בחשש לנהרות שרק לפני דקות היו רחובות. בימים כאלה, כשתל-אביב דומה לונציה, כיף להיות ב-SUV ענק גם בעיר הצפופה. אבל הפקקים הימיים האלה מעכבים אותי בדרך למפגש עם יריב אמריקאי. 
הרעיון להפגיש  ג'יפ גרנד-צ'רוקי מול פורד אקספלורר לא נראה טבעי במבט ראשון בגלל ההבדלים המכאניים, אבל במציאות הצרכנית בארץ נוצרה התמודדות ברורה בין שניים מהכלים הבולטים באבולוציית רכבי הפנאי.

מפגישים שני רכבי פנאי שטח

 

שני הכלים תוקפים, כאמור, את תחום הפנאי מזוויות שונות. הגרנד, כמו שרומז הילוך הכח, עדיין מישיר מבט מול אדמת טרשים, בעוד האקספלורר כבר לא מתלהב מאבק השבילים. אבל בדור האחרון, ובייחוד בגרסה המהודרת, נראה שהוא בשל להיאבק במשעולי היוקרה. הגרסאות כפולות ההנעה עולות 270,000 או 310,000 שקלים, מה שמציב את האקספלורר קרוב מאוד לגרנד (280,000 או 330,000 שקלים). באופן מעניין אלה הגרסאות הנמכרות יותר, למרות שייתכן והדיל המעניין נמצא דווקא בגרסת הבסיס (הנעה קדמית) שעולה 240,000 שקלים.
לשני הכלים היסטוריה מפוארת. האקספלורר רשם יותר מששה מיליון מכירות ונחשב ל-SUV המצליח ביותר ולאחד הכלים הנמכרים בהיסטוריה האמריקאית. הצ'יף הגדול בא ממשפחה שפחות או יותר המציאה את התחום – אם כי שברולט טוענים שזה היה בכלל הסברבן של 1936. ואגב שברולט – המבחן הזה תוכנן כמבחן משולש, עם הטראוורס שהוא-הוא המתחרה הישיר של האקספלורר, אבל היבואן החליט ברגע האחרון למשוך ידו מההתמודדות. חבל.

 

 

שושלות

 

אז נותרנו עם הגרנד והאסקפלורר. האחרון נולד כבר ב-1990 ונחשב לכלי שהצית את החיבה האמריקאית ל-SUV המודרני. בדור הנוכחי (חמישי במספר) הוא נוטש לראשונה את שלדת הסולם, כמו גם את הילוך הכח, ויחד עם החצאיות הנמוכות נראה שבפורד החליטו לנטוש כל רמיזה ליכולת שטח רצינית. הגרנד-צ'רוקי עבר כבר ארבעה דורות מאז הוצג ב-93, ומראשית דרכו התבסס על מרכב אחוד – אבל לא נטש את המנוע האורכי וההנעה האחורית בבסיסה עד היום.
כמו באופרות סבון, שני הכלים מפגינים גנטיקה מסובכת – הגרנד מבוסס על המרצדס ML, חלק מירושת הקשר עם דיימלר שנותק. זה אומר שהוא נוטש את הסרן החי האחורי לטובת מתלה רב-חיבורי ומציע בגרסת האוברלנד קפיצי אוויר.
האקספלורר חב את המהפך המכאני להתבססות על פלטפורמה שפותחה במקור בוולוו (עבור ה-S80 המקורית וה-XC90), אז חברת בת של פורד, והיום כבר בידיים סיניות.

שושלות

 

 

איך הם נראים

 

הגשם פוסק והמפגש בחניה רומז לחוויות שנעבור ביומיים הקרובים. האקספלורר מפתיע במראה מודרני, אך הוא גם כבד ומגושם. הוא לא מסתיר את מידותיו אבל עוטף אותן במראה כמעט עתידני, שהינו מושך בהרבה מקודמיו. השמשה האחורית שעוטפת את המרכב ומחוברת לקורה מוטה ומודגשת, יוצרת אשליה נמוכה ומוארכת ותורמת למראה כמו גם החישוקים הנאים.
הצ'יף האינדיאני, כיאה לסמל, נראה יותר שרירי ומוצק, כאשר השילוב בין אורך קצר בעשרים ס''מ לבסיס גלגלים גדול ב-5.5 ס''מ תורם לתחושה הקלילה. הוא נראה גי'פ אבל מודרני ומלוטש – אבולוציה נעימה לנוסחה. בעוד האקספולרר מציג תרגום מודרני לרכב שטח גדול הצ'רוקי פשוט נראה לעניין.

איך הם נראים

 

 

כשנכנסים פנימה

 

גם בתא הנוסעים ממשיך האקספלורר בקו המודרני עם מבנה מעניין ונאה של סביבת הנהג, שבמרכזה מערך הפורד טאץ' רב הפעלולים שבגרסה המהודרת. יש כאן כל כך הרבה אפשרויות ותפריטים שניתן להעביר חיים שלמים בחיפוש אחר תפקודים וגילוי אחרים. אפשר למשל לבחור באיזו צורה יוקרן מד הסליטר'ד (עיגול או טור) או לוותר עליו וכו'. זה קצת מוגזם ולא פעם תלכו לאיבוד בשפע התפריטים רק כדי לשנות פונקציה קטנה. בנוסף, מערך האוורור קצת מעצבן כי פקדי המגע נוטים להילחץ שלא במכוון.
מצד שני המערך יוצר אווירה עשירה ושופעת אפשרויות. אפילו המפתח יכול לזכור שפע פרטים, מהגבלת המהירות שאישרתם לבנכם ועד תנוחת המושב שסידרתם למאהבת.
העושר אומר שבנוסף לתפעול חשמלי למושבים (עם זיכרון) ולכיוון הדוושות, יש גם אוורור למושבים. יש גם שפע פתחי אוורור (שאינם נאים) בתקרה ושליטה מהמושב האחורי בטמפרטורה.
העושר ממשיך גם לבטיחות: בלימיטד שלנו יש חגורות בטיחות מתנפחות מאחור, מערכת לאתראה על אי שמירת מרחק שהגיעה באדיבות וולוו, בקרת שיוט אקטיבית ואזהרה על רכב בשטח מת. האקספלורר גם יודע לחנות לבד. אזכור לשותפים הישנים נותן המתג הסיבובי לבחירת מאפייני ניהול המערכות השונות לפי סוג השטח, שכאילו נשלף מלנד-רובר.
ההתראות מפני רכב בשטח מת נחוצות, לא רק בגלל הכיסוי המוגבל של מראות הצד. התחושה היא של נהיגה בלווייתן כאשר הראות אינה מושלמת. הכל מרגיש רחוק מהנהג, ממנופי התאורה/איתות, דרך הדלתות ואפילו השמשה הקדמית. צריך להסתגל למידות, בייחוד כאשר תנוחת הנהיגה אינה מושלמת והמושב גדול מדי, וזה לא נוח או אוחז.

כשנכנסים פנימה

 

עם כל הגודל, מפתיע לגלות שהמרחב בשורה השנייה אינו ענק. הסיבה היא רצון להשאיר מרווח מספק בשורה השלישית (גם מבוגר לא גבוה ישרוד שם בקלות נסיעה ארוכה). אפשרות הזזה לשורה השנייה הייתה מעניקה פתרון טוב יותר. המושב עצמו נוח, אגב, אך חיבור חגורות הבטיחות המתנפחות מעט מוזר. תא המטען סביר גם כשהשורה השלישית בשימוש, וענק כשהיא מקופלת – עניין שמתבצע חשמלית, מכפתורים בתא המטען, ומהווה אטרקציה מרכזית לילדים קטנים.
אחרי האקספלורר הכמעט בדיוני, נראה הגרנד-צי'רוקי קלאסי בהרבה בסידור הפנים, אך גם מעט פשוט ומיושן. האווירה נעימה ביחס למה שהורגלנו מג'יפ, אך זו עדיין לא איכות יוצאת דופן. מצד שני קל להתאקלם ואין צורך לצלצל לסוכנות או לעיין בספר הרכב. השילוב בין שחור לצבעי עץ יוצר אווירה חמימה, גם אם האיכות לא מושלמת. בקרת האקלים הקלה לתפעול נראית מיושנת ומערכת המולטימדיה הלא מקורית מאתגרת. גם צג המידע/מחשב דרך נראה פשוט – אבל כמה קל לתפעל אותו... פתאום החיים נראים פשוטים. ובכל זאת הנדסת האנוש לא מושלמת כמו שמזכיר ריכוז מוגזם של תפקודים (מגבים, איתות, אור גבוה) על המוט משמאל להגה. חובבי הטריוויה ימצאו חלקים מוכרים ממרצדס, אך מבחינת אבזור (בעיקר אבזור בטיחות) נופל הכלי הזה מהפורד אפילו בגרסת האוברלנד (395,000 שקלים).
תנוחת הנהיגה בג'יפ סבירה, כאשר ההגה המתכוון חשמלית מסייע יותר מהדוושות המתכוונות. הכניסה לאחור מעט צרה אבל המרחב טוב ועדיף על האקספלורר. עם זאת הישיבה נמוכה, המושב מעט קצר והמשענת מוטה מדי. לתא המטען רצפה גבוהה ולכן הוא רדוד יחסית, אבל הוא עדיין נוח לשימוש והאפשרות לפתוח רק את החלון האחורי שימושית.

 

 

בתנועה

 

באופן שאינו מקרי יחידות הכח בשני הנבחנים דומות במידות, בהספק ובמומנט. למרות המוצא, כבר לא מדובר ביחידות ענק עם שסתומים עיליים, אלא במנועים מודרניים עם תזמון משתנה ל-24 השסתומים. אבל למרות שבאמריקה זה נתפס כקטן, עדיין בשבילנו נפח של 3.5 ליטר בפורד או 3.6 בג'יפ הוא די גדול. את יחידת הכח באקספלורר כבר פגשנו באדג' ואילו בג'יפ שוכן מנוע הפטנסטאר החדש של קרייזלר. ההספק? 290 מול 286 כ''ס בהתאמה. המומנט זהה 35.3 קג''מ ומושג בסליטר'ד דומה (4100 בפורד מול 4300). ההבדל הוא שבג'יפ קבלו ממרצדס תיבה עם חמישה הילוכים בעוד לפורד יש שישיה.
התוצאה היא שברוב התאוצות האקספלורר מרגיש מהיר יותר, למרות שבסופו של דבר הפער אינו גדול. מנוע האקספלורר שקט יותר והצליל חודר לתא הנוסעים רק תחת עומס. המנוע של קרייזלר נשמע יותר אבל עם צליל גברי ונעים . רמז לבאות?
ההבדלים המשמעותיים יותר בין חטיבות הכח מגיעים ממקומות אחרים ופחות מוחלטים כמו התפעול הידני. בפורד הוא מתבצע באמצעות מתג שאינו נוח ודורש לרדת למצב ידני לגמרי כדי לעבור לשליטה. בג'יפ המצב מעט טוב יותר עם תפעול ידני בצורת ימין שמאל בסגנון מרצדס. האקספלורר, כיאה למידותיו, לוגם יותר עם 4.25 ק''מ לליטר בעומס לעומת, 4.95 או 9.9 לעומת 10.6 ק''מ לליטר בשיוט.

בתנועה

 

 

התנהגות ונוחות

 

כאשר הכביש הישר החל מתפתל ומאבד פילוס חיכתה לנו הפתעה מכיוון אנשיו של הנרי. בניגוד לצפוי, האקספלורר אינו אותה בהמה רכה ומתנדנדת שהמיתוס מייחס לאמריקה. להיפך, כיול המתלים נוקשה וריסון תנודות הגוף מפתיע. הבעיה היא שכיול זה גורר נוחות נסיעה לא טובה, בייחוד בעיר. בתחום האורבאני ובמהירות איטית כל שיבוש קטן עובר במהירות לישבן, שולח רעידות ומייצר לעיתים קרקושים. וככל שעולה המהירות הבעיה מחריפה. ומה קורה מחוץ לעיר? גם כאן מתקשה האקספלורר לבודד את הנוסע מפגמים.
למרבה הצער הנוקשות אינה מביאה דיבידנד בתחום הדינאמי. עם מידות כאלה זה באמת קשה. ההגה המנותק מרגיש קל מדי רוב הזמן אבל נוטה להילחם בהאצות חזקות. הפנייתו גוררת תגובה טובה מלפנים אבל נראה שלוקח קצת זמן עד שהחלק האחורי מבין שהגענו לפניה. האקספלורר גם מגיב באופן נכון להרפיה מהמצערת ומהדק קו, אלא ששוב לוקח זמן עד שזה קורה. לפחות יכולת הבלימה טובה.

התנהגות ונוחות

 

הצ'רוקי רך יותר. הוא פחות מרוסן וזה בולט בכבישים גליים או על שיבושים גדולים. מצד שני הוא הרבה יותר נוח בעיר. הוא אינו מצטיין על שיבושים קטנים אך עדיין עדיף על האקספלורר, ומציע יכולת טובה על הצלקות הגדולות. הג'יפ שומר על היתרון גם מחוץ לעיר למרות שיש יותר תנודות מרכב על כביש גלי.
מבחינת התנהגות יש לגרנד אופי שונה, גם בגלל שאצלו הסרן המניע העיקרי הוא האחורי. אחרי שמתגברים על החשש מהרכות וההגה המנותק, מגלים יכולת גבוהה ואיזון. לחיצה על המצערת ביציאה מפניה אינה משפיעה על ההיגוי ובמצבים מסוימים אף יכולה להדק קו, והתחושה זורמת יותר. ואם האקספלורר משדר חוסר חשק בכביש מפותל, הרי שלגרנד אין בעיה להתמודד.
כצפוי, בשטח יש לגרנד יתרון גדול, ולא רק בגלל הילוך כח ואוזני הריתום המאסיביות (שנעדרים לחלוטין בפורד). האקספלורר מסתפק בשבילי קק''ל וגם שם מרגיש כפיל עצבני מדי בחנות חרסינה. הג'יפ הרבה יותר נוח ונעים במצבים כאלה – ובעיקר משרה תחושה חסונה ובטוחה גם כשיורדים מהשבילים המפולסים.

 

 

הכל תלוי

 

כמו בדברים רבים בחיים, גם ההתלבטות בין שני הכלים האלו תלויה בסופו של דבר במה רוצים וצריכים. עבור מי שמחפש רכב עם שבעה מושבים, האקספלורר הוא אלטרנטיבה מעניינת ואפילו מפתיעה, עם שפע אבזור ותחושה מודרנית. הרגע הראשון מרשים וניתן לבלות ימים בהרשמת החברים עם שפע הפטנטים. צריך לזכור שיש גם גרסת בסיס עם מחיר מושך (240,000 שקלים) שמוותרת על העור, על ההנעה ועל הטאץ' תמורת ידידותיות גדולה יותר למשתמש. במחיר כזה היא יכולה לשמש תחליף למיניוואן.
הגרנד צ'רוקי פחות מצויד, ונראה תחילה ספרטני ליד הפורד. אלא שבסופו של דבר, ככל שנקפו הקילומטרים, התחושה הייתה שהגרנד נעים ונוח מהפורד ובעל יותר עומק ואופי. ומכיוון שאנחנו לא חייבים שבעה מושבים, זה הרכב עימו היינו חוזרים הביתה. וזה עוד לפני שדברנו על יכולת השטח.

הכל תלוי

 

למבחן דרכים: פורד אדג' Ford Edge  - הקליקו כאן     למבחן דרכים: ג'יפ גראנד צ'רוקי  Jeep Grand Cheroki  - הקליקו כאן

 

השוואה לפורד אדג'

 

כמו לצמד הנבחן, גם לאדג' עץ משפחתי מתוסבך. במקרה שלו מדובר בהתבססות על ארכיטקטורת המאזדה6, שהיתה בעבר בבעלות פורד. צירפנו אותו למבחן כמעין גרסת חמישה מושבים לאקספלורר – הרי גם הוא נתפס כ''ג'יפ אמריקאי גדוליטר' בעיני רוב הציבור, ומציע נתוני הספק ורשימת אבזור מאותה שכונה, במחיר זול משמעותית.
הקשר המשפחתי בין האדג' לאקספלורר ברור, אבל האח הקטן נראה דינאמי וצעיר יותר. למרות שהוא ממש לא קטן, יש בו משהו שנראה קליל ומתיחת הפנים הוסיפה קמצוץ קשיחות שהיה חסר בעבר. עיצוב הפנים המחודש בגרסה המצוידת דומה כמו שתי טיפות מים לזה שמפאר את האקספלורר, בין היתר בשל מערך הטאץ'. לכן גם יש לנו את אותן הערות על התסבוכות ועל מגע הפקדים (קל לפספס לחצן או ללחוץ בטעות על אחר). חלקה הקדמי של סביבת הנהג נראה מאוד מודרני, אך הדפנות מיושנות יותר ובולטים בהם מתגי נעילה ארכאיים. זה פוגם באווירה העשירה בסך הכך וחבל. בכל מקרה רמת הציוד גם כאן גבוהה.
תנוחת הנהיגה באדג' נוחה מבצמד האחר והראות עדיפה. המושבים העמוקים נעימים, אך בלם הרגל קצת רחוק מדי. מאחור מציע האדג' מרחב טוב, שבמפתיע עדיף על האקספלורר. המושב מעט נמוך וקצר אך נהנה מרצפה שטוחה (שתסייע לנוסע שלישי). הוא גם פחות מקרקש. גם לאדג' פיצול נאה למיזוג מאחור.

השוואה לפורד אדג'

 

האדג' מצויד במנוע ה-3.5 ליטר של פורד אך עם הספק ומומנט מעט נמוכים מבאקספלורר (285 כ''ס ו-35 קג''מ), ובזכות המשקל הקל יותר הוא הזריז בחבורה. זה מתחיל ביציאה מהמקום שם הפער לעומת האקספלורר קטן תחילה אבל גדל ככל שעולה המהירות. זה בולט עוד יותר בהאצות הביניים. התיבה שלא במפתיע, מזכירה בפעולה את זו שבאקספלורר אבל היא מעט חלקה יותר. המצערת דורשת לחיצות חזקות יחסית כדי לייצר תנועה. גם כאן התפעול הידני באמצעות לחצן לא נוח ולא הולם.
האדג' יהיה רוב הזמן חסכוני יותר ובשיוט ילגום 11.4 ק''מ לליטר או 4.5 תחת עומס. מבחינת ניהוג מציע האדג' אופי דינאמי מהאקפסלורר. קל יותר לתקוף איתו פניות וכבישים מפותלים. אין לו את העומק שיש לג'יפ, ויש לו לא מעט תת-היגוי תחת הכוח הרב. ההגה שמרגיש כבד בהתחלה אינו מתקשר או מדויק בהמשך. והבלמים? אלה מתגלים שוב כנרפים.
בתחום הנוחות העירונית רושם האדג' ניצחון גדול על החוקר והאינדיאני כאשר הוא מצליח להעלים את השיבושים הקטנים. כאשר מגיעים אליו מאחד האחרים ההרגשה היא כאילו אותו כביש נסלל מחדש.

 

מחוץ לעיר המצב פחות טוב. הוא מתמודד טוב מהאחרים עם פצעוני הבגרות של האספלט המקומי אך פרונקלים גדולים מקפיצים אותו וגורמים לו לאבד כיוון. כאן הג'יפ עדיף. גם על השבילים הוא אינו נוח במיוחד. בסופו של דבר, עבור מי שצריך רק חמישה מקומות, נראה שהאדג' מציע תמורה עדיפה על האקספלורר.
הגרסה היקרה עולה 240,000 שקלים ולכן זולה משמעותית מהאחרים ברמת הגימור הגבוהה (גם הפשוטה ב-200,000 שקלים מספקת). הוא קליל ומתמרן טוב יותר ועדיין מציע תחושה של כלי גדול ועשיר. פער המחיר לעומת הצ'ירוקי אומר שאם אתם מעדיפים שפע אבזור ותחושה מודרנית על פני אווירה קלאסית ויכולת בשטח, אתם בפירוש יכולים להסתפק בו.

 

 

פורד אקספלורר Ford מול ג'יפ גרנד-צ'רוקי Jeep

 

  נתונים טכניים:

 

ג'יפ גרנד-צ'ירוקי 3.6 ליטר - נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע, אורכי, V6 3604 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שסתומים
הספק/סליטר'ד 282 כ''ס/6350
מומנט/סליטר'ד 35.3 קג''מ/ 4300
  מרכב
הנעה כפולה הילוכים אוטו', 5 היליטר
מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות/ רב חיבורי ב
למים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים 
מערכות עזר ESP
צמיגים 265/60-18
  מידות
בסיס גלגלים 291.5 ס''מ 
אxרxג 482X194X178 ס''מ
משקל 2191 ק''ג
נפח תא מטען 782 ליטר
מהירות מרבית 206 (יצרן) קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש 9.1 (יצרן) שניות 
צריכת דלק (מבחן) 7.6 ק''מ/ליטר
  מחיר 
מחיר 330,000 ש''ח 
אחריות 36 חודשים

ג'יפ גרנד-צ'ירוקי 3.6 ליטר - נתונים טכניים

 

 

פורד אקספלורר - נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע רוחבי, V6 3497 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שסתומים
הספק/סליטר'ד 290 כ''ס/ 6500
מומנט/סליטר'ד 35.3 קג''מ/ 4100
מרכב
הנעה כפולה הילוכים אוטו', 6 היליטר
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ESP, שמירת מרחק, שטח מת
צמיגים 255/50-20
מידות
בסיס גלגלים 286 ס''מ 
אxרxג 502X200.5X180 ס''מ
משקל 2204 ק''ג
נפח תא מטען 595/1240 ליטר
מהירות מרבית (יצרן) 200 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9 שניות 
צריכת דלק (מבחן) 7 ק''מ/ליטר
מחיר 
מחיר 310,000 ש''ח 
אחריות 36 חודשים

פורד אקספלורר - נתונים טכניים

 

תגובות

0 תגובות