שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

מבחן השוואתי: Mazda CX-5 מזדה מול Ford Kuga פורד מול Toyota Rav4 טויוטה

האם הפורד קוגה והראב 4 החדשים יצליחו להטות את הקהל בחזרה להנעה כפולה?
צרפנו גם את גרסת ההנעה הכפולה של ה-CX-5 ויצאנו לברר את העניין במבחן דרכים השוואתי.

 

פנאי זה מגניב, ורכבי פנאי זה עוד יותר מגניב

 

 רכבי הפנאי מוכרים לנו את התדמית של טבע, מרחבים וחופש, של מתקן אופניים על הגג, שער מתנפנף ברוח ונסיעה לעבר האופק.
בפועל, הרוב נוסעים איתם לעבר הסופר ולא יותר. אבל הרי העיקר הוא התדמית, וגם אנשי הסופר רוצים לשדר שלא רק שיש להם פנאי – הם גם מנצלים אותו כראוי. והיכולת להסתכל מלמעלה, תרתי משמע, על עדרי הליסינג בפקק היא קלף מכירה חזק. חזק מאוד אפילו. ומכיוון שהתדמית היא העיקר, חלה בשנים האחרונות סחיפה לכיוון הנעה קדמית בלבד ברכבי הפנאי, כשרוב המכירות בסגמנט שייכות לכלים נטולי הנעה כפולה (ודי לגלוש למבחני דרכים באתר כדי לראות את המגמה).
מול המגמה הזו מציגים שני כלים חדשים לחלוטין שנחתו כאן החודש – הדור השני של פורד קוגה והדור הרביעי של טויוטה ראב 4 – הנעה כפולה בלבד. האם יש להם סיכוי לנגוס נתח מכירות מכובד למרות הפרש המחיר?
צירפנו למבחן את מזדה CX-5, מי שניצח את המבחנים ההשוואתיים האחרונים בקבוצה, בגרסת הנעה כפולה – ויצאנו אל הסופר. אה... השבילים.

 

סיבוב על הבוקר

 

לא מעט תהיות העלה המבחן הזה, וכנראה שגם בני הקט התרגש מהקוגה שבחניה – והחליט ש-4:35 היא שעה מצוינת לפתוח את היום. מיותר לציין שאני לא הסכמתי עם ההחלטה, אבל בתור אבא מדרבן לאהבת רכב החלטתי שנצא לסיבוב בקוגה לפני ההגעה לגן (שהיה משום מה סגור עדיין...).
ניצלתי את הזמן להסביר לו שזהו הדור השני של הקוגה, והראשון להגיע לארץ. הרחבתי שרכב המבחן הוא ברמת הגימור טיטניום, שעולה 198,000 שקלים, עשרים אלף יותר מגרסת הבסיס, והראתי לו את חישוקי ה-''19 שמקבלים בגרסה הזו במקום ה-''17 הבסיסיים. הוא הסכים איתי בהינהון שאפילו החישוקים המגודלים הללו מתקשים למלא כראוי את קשתות הגלגלים המגודלות. ילד טוב.
הסכמנו יחד שעיצוב הקוגה זורם ונאה, אבל לא באמת מרשים לפני שהתייצבנו בגן, שתי דקות לפני הפתיחה. זה השאיר לי מספיק זמן להשלים שעת שינה בנקודת המפגש עד שניצן הגיע, וקטע את השלווה בדפיקות מטורפות על החלון (עוד רגע הייתי מזמין אמבולנס – ישנת כמו מת. ניצן).

מבט שמאלה הראה שכבוד הראב (4) נמצא, ובזכות איפור שטח עם חלקים שחורים בפגושים ובבתי הגלגלים הוא נראה היחיד שבאמת לוקח את עניין השטח באיזו שהיא רמה של רצינות.
עיצובו לא מתחכם, אך מעביר רושם של גודל, ופנסי הלד (היחיד כאן עם כאלו) מוסיפים את שלהם.
הראב החדש זול יותר מקודמו, עם מחיר התחלתי של 180 אלף שקלים לגרסה הבסיסית ו-200 אלף למאובזרת שהתייצבה למבחן.
את הרשימה סיכמה CX-5 כפולת הנעה, שאינה נבדלת במאום מבחינת המראה מגרסת ההנעה הקדמית הנפוצה. גם כאן המחיר דומה – 178,000 שקלים לגרסת הבסיס ו-193,500 שקלים לרמת האבזור האמצעית שהתייצבה למבחן.
למרות יותר מאלף יחידות שכבר נעות על הכביש, עדיין לא התרגלנו לחרטום האנכי של המאזדה, אך מאחור ומהצד היא נאה בהחלט. גם ה-CX-5 נועלת חישוקי ''19 (במקום ''17 בבסיס), וגם כאן הם מתקשים למלא את בתי הגלגלים. רק הטויוטה דבקה במידה שפויה, ''17, בכל גרסאות האבזור.

 

ניצלנו את רגעי המפגש להתרשמות מתאי הנוסעים - מאזדה תחילה

 

ה-CX-5 נראית כאילו עוצבה על ידי מישהו עם שאר רוח במינוס. תא הנוסעים שחור לגמרי, העיצוב שמרני ורבוע, והמילה מיושן חזרה על ידי רוב הבוחנים, חוץ מניצן שקבע כי זה הפנים השלם ביותר לדעתו, והיחיד שלא נראה מתאמץ מדי. אנחנו החלטנו שלמרות החומרים הטובים, העיצוב לא מרגיש נכון לרכב חדש. זה לא משהו נורא, אבל ציפינו ליותר.
בכל הקשור לאבזור, המאזדה מציעה בגרסה זו רשימה נדיבה – אל הבלוטות' שסטנדרטי בכל השלוש היא מוסיפה צג מגע, מצלמת רברס וגג שמש.
המרווח מלפנים טוב בכל המדדים, ומושב הנהג מצוין – הטוב ביותר כאן. מאחור המרווח גם כן טוב בכל הכיוונים, ורק מרווח הברכיים מעט מצומצם ועלול להפריע לגבוהים.

תא המטען גדול ושימושי, והוילון שמכסה אותו מתרומם יחד עם דלת תא המטען, טריק נחמד ונוח.

 

משם עברנו לטויוטה

 

אחרי הפשטות במאזדה הטויוטה מציע שפע קימורים ומרקמים, שלדעת ניצן יוצרים עומס מוגזם ובלגאן, אבל השאר דווקא הגדירו את הראב כמודרני ומעודכן.
לוח מחוונים מעט פשוט פוגם באווירה, וכך גם כמה פספוסים בדיוק ההרכבה. גם כאן יש במרכז מסך מגע מקורי, רק שבראב הוא חלק מחבילת האבזור ולא קיים בגרסת הכניסה. חבל, כי הוא נוח ומצלמת הרוורס עובדת פשוט מצוין – גם בלילה.
רמת האבזור הבסיסית היא הפחות מאובזרת מבין השלוש, ולא כוללת למשל בקרת שיוט ובקרת אקלים שנמצאות בגרסאות הכניסה של האחרות.
הגרסה המאובזרת גם מתהדרת בגימור דמוי עור בדשבורד עם תפירה יפה, שעוזר לטשטש מעט את הרושם שמשאירה פלסטיקה פשוטה ברוב חלקי התא.
בכל הקשור למרווח, הראב החדש מנצל היטב את תוספת 10 הס''מ לבסיס הגלגלים ביחס לדור הקודם, והציע את מרווח הרגליים הטוב ביותר בשורה השניה, ומרווח טוב באופן כללי.
ליתרון בשורה השניה תורמת גם היכולת לכוון את זווית המשענת, ושטח חלונות גדול שנותן תחושה אוורירית.
תא המטען בטויוטה נפתח ונסגר חשמלית בגרסה המאובזרת (גם מהשלט), אבל הוא הפחות טוב מהשלוש בגלל גלגל חילופי בגודל מלא שגורר בליטה מוזרה ברצפת תא המטען. בנוסף יש בו צמד מוטות עם רשת בניהן המפריעות להטענה (ניתן לפירוק), אבל גם בלעדיהן התא פחות שימושי מבשתי האחרות, גם אם נפחו טוב.

 

פורד קוגה

 

כל מי שישב בפוקוס מאובזרת ירגיש בבית בקוגה. נראה שכמה חלקים נלקחו מהמדף של האחות המשפחתית בלי לשנות בהם דבר.
מצד שני, זה לא רע כי התא מרגיש הטוב ביותר כאן ובפער מורגש, אם כי לא כולם (כן, שוב אביבי) התחברו לשפע הזוויות והכפתורים שהקוגה מעמיסה על הנהג, והקונסולה המרכזית פולשת לעומק התא ויוצרת תחושה סגורה יותר מבשתי האחרות, גם אם לא ממש פוגעת במרחב.
 גם הדבקות של מעצבי הפנים בצבע השחור לא עוזרת. אבל החומרים איכותיים יותר, ורשימת האבזור בגרסה המאובזרת ארוכה במיוחד וכוללת מושבים משולבי עור שנראים מצוין, גג פנורמי גדול, מערכת קול משודרגת, כניסה ללא מפתח ופתיחה וסגירה חשמלית לתא המטען (עם פטנט מבריק של פתיחה באמצעות הרגל. מאוד שימושי!).

כאמור, למרות תחושה מעט צפופה, שום איבר לא פוגש בחלקי מרכב, והמקום מלפנים ומאחור מספק בהחלט. מאחור הוא עדיף מעט על זה שבמאזדה, אבל טוב פחות מהטויוטה בגזרת הברכיים. גם כאן ניתן לכוון את זווית המשענת והקוגה הוא היחיד עם מיזוג למושבים האחוריים.
הדעות לגבי תנוחת הנהיגה נחלקו, כשאחד הבוחנים (נקרא לו א', לצורך העניין) טען שהמושב לא נוח בגלל בסיס קצר מדי, בעוד האחרים טענו שאין בעיה להתרגל (מה גם ששום מושב לא קצר מדי לשאולי...).

 

הנעה

 

כל המתמודדות מוצעות בארץ עם יחידת הנעה אחת בלבד, למעט המאזדה שמוצע גם עם הנעה קדמית.
למאזדה מנוע 2.0 ליטר המספק 154 כ''ס ו-20.38 קג''מ, המשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים.
הטויוטה בעלת מנוע 2.0 ליטר שמספק 151 כ''ס ו-19.9 קג''מ ומשודך לתיבת הילוכים רציפה.
ולפורד מנוע מוגדש בנפח 1.6 ליטר המספק 180 כ''ס ו-24.46 קג''מ כבר מ-1600 סל''ד. באופן מפתיע, המנוע לא משודך לתיבה רובוטית עם מצמד כפול, אלא לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים.

 

כשלוחצים על הגז...

 

ביום יום המאזדה משדרת תחושה עצלה משהו, בשל נטיית התיבה לרוץ במעלה ההילוכים ולהימנע מהורדות הילוך אלא אם ממש מתעקשים. אם אכן תתעקשו, תקבלו את הזום-זום המוכר עם זריזות וקצב טוב. נקווה כי העדכון הצפוי, בו תקבל ה-CX-5 את יחידת ההנעה של ה-6 שמכויילת מעט שונה, תפתור את בעיית העצלות הראשונית.
הטויוטה מציעה אופי ''רציף'' קלאסי – תחת לחץ התיבה ממקמת את המנוע במרום הסל''ד ולא משחררת אותו עד שהלחץ על הדוושה נעלם, והרעש האחיד והנוכח לא נעים. בנהיגה רגילה יחידת הכח נעימה ועושה את העבודה טוב, למעט איטיות מודגשת בתחילת נסיעה. זה מפריע כאשר רוצים להשתלב בתנועה בזריזות, ובהשוואת התאוצות הפער ביציאה מהמקום מול שתי האחרות מורגש – עד 50 קמ''ש פותחת המאזדה פער של מכונית וחצי. וזה הרבה.

 

בנסיעה... בעיר ומחוץ לעיר

 

הטויוטה התייצבה למבחן הנוחות עם יתרון בדמות צמיגים במידה שפויה של 225/65-17. אבל למרות זאת, במבחן העירוני היא היתה הפחות נוחה מבין השלוש. אל יכולת התמודדות לקויה עם בורות היא מוסיפה רעשי מתלים מורגשים. לכן, למרות התמודדות סבירה עם שיבושים קטנים, הוא השלישי כאן – ובפער.
כאשר עברנו למאזדה, הורגש מיד הפער לטובתה בנושא השקט בתא הנוסעים. אומנם גם היא לא מושלמת בהחלקת שיבושים קטנים, אך מתלי ה-CX-5 מתמודדים טוב יותר עם שיבושים גדולים או ''רעים'' במיוחד, ויחד עם פעולת מתלים שקטה יתרונה ברור.
הפורד שקטה עוד יותר מהמאזדה, וגם מעט יותר נוחה ממנה. אומנם גם היא מכוילת על הצד המהודק, אבל המתלים שלה עובדים מצוין והיא מתמודדת יפה עם רוב המכשולים ומספקת נסיעה נעימה.
 
מחוץ לעיר הטויוטה היתה שוב במקום השלישי בנוחות, בגלל שילוב של רעשי כביש והתמודדות פחות טובה עם שיבושים קטנים. אבל הפעם מדובר בפער קטן, והטויוטה אפילו רושמת יתרון בטיפול בשיבושים גדולים במהירות גבוהה.
המאזדה שמרה על מקומה השני בנוחות עם יתרון שקט על הטויוטה וגיהוץ עדיף של שיבושים קטנים.
הפורד שמרה על המקום הראשון כאשר שוב עומד לזכותה השקט והתחושה של מתלים ''עמוקים'' יותר משל המאזדה, שמצליחים להתמודד טוב יותר עם שיבושים גדולים.

 

הצד הדינאמי

 

בצד הדינאמי ציינו כולם את העובדה שהקוגה מרגישה כמו מכונית קטנה יותר – והפעם לטובה. היא זריזה ונטועה כמעט כאילו מדובר במכונית פרטית טובה, ולא ברכב פנאי גבוה, עם תגובה זריזה להפניית ההגה (הקל מדי) ומעט זוויות גלגול.
המאזדה טובה מאוד בפני עצמה, עם תגובות חיות במיוחד של הזנב להעברות משקל, אבל התחושה עדיין גדולה ומסורבלת יותר משל הקוגה.
הטויוטה רחוקה מאחוריהם, עם הגה קל מדי ומאוד מנותק שדורש עירנות גם בשיוט, לצד מתלים רכים מדי וזוויות גלגול שופעות. ממש ''טעם של פעם'', ולא במובן החיובי.

בשטח מחזירה הטויוטה מעט ממה שאיבדה בכביש המפותל. במהירות איטית הצמיגים גבוהי החתך מציעים נוחות מעט טובה יותר, כשבמהירות גבוהה היא מעבירה את התחושה החסונה ביותר, עם מתלים שמרגישים ארוכים יותר משל שתי האחרות.
הפורד והמאזדה קשיחות מדי במהירות איטית. בפורד המצב משתפר ברגע שהמהירות עולה, אך המאזדה סובלת ממתלים קצרים יותר ומתקשה להתמודד עם שיבושים גדולים.
 ומכיוון שבכל זאת יש כאן הנעה כפולה, החלטנו לטפס אל תל צפית (במילים אחרות – ניצן שוב התעקש להראות לנו שהכלים הללו הם יותר מסתם פרייבט בתחפושת).
מסלול טיול מהיר בתל צפית
בשטח ''טכני'' יתרונה של הטויוטה בולט עוד יותר – היא היחידה כאן שמציעה בקרת גלישה במורד (שעובדת יפה), זווית הגישה שלה היא הטובה ביותר וגודל החישוק הצנוע אומר שיש סיכוי למצוא לה צמיגים עם נטיית שטח כלשהי, בניגוד לשתי האחרות.

 

יש פנאי!

 

ישיבת סיכום המבחן לא היתה פשוטה.
לגבי המקום השלישי דווקא הסכמנו בקלות - טויוטה ראב 4 טוב בפני עצמו, היחיד מבין השלוש שמציע יתרון אמיתי בשטח על גרסאות ה-2X4 הנפוצות, מציע מרווח מצוין, תא נוסעים נאה וגרסת בסיס זולה מבעבר. אבל לחובתו נזקפים אבזור בסיסי לא מרשים, נוחות לקויה בעיר ושיוט רועש יחסית.
עיקר הויכוחים היו לגבי איוש המדרגה השניה והראשונה, בעיקר בגלל הפער בצריכת הדלק בין ה-CX-5 לקוגה. אבל הפורד צוברת נקודות מול המאזדה שוב ושוב – בנוחות, בשקט, בתא הנוסעים ובאבזור – שמפצים על ההבדל בצריכת הדלק ועל פער המחיר הקטן.
אך לדעתנו ההשוואה של הלקוח הממוצע צריכה להיות בין ה-CX-5 בעל ההנעה הקדמית, לקוגה – יכולת השטח נמוכה הלא במילא. אז מתגלים פערים של 13 עד 20 אלף שקלים, בהתאם לרמות האבזור, לטובת המאזדה.
אנחנו עדיין היינו בוחרים בקוגה בזכות המתלים ותא הנוסעים, אבל נבין את מי שיבחר ב-CX-5 בזכות החסכון – הן במחיר רכישה והן בצריכת הדלק.

 

מאזדה CX-5 2.0 ל' 4X4 אוטו'

 

מנוע מנוע, רוחבי, 1997 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה הספק/סל''ד 155 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 20.2 קג''מ/4000 מרכב הנעה כפולה הילוכים אוטו',6 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/רב חיבורי בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS, ESP צמיגים 225/55-19 מידות בסיס גלגלים 270 ס''מ אxרxג 455.5x184x167 ס''מ משקל 1615 ק''ג נפח תא מטען 403 ל' מהירות מרבית (יצרן) 187 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.9 שנ' צריכת דלק (מבחן) 9.4 ק''מ/ל' מחיר מחיר 175,000 ש''ח (מבחן 193,500 שקלים) אחריות 36 חודשים

 

פורד קוגה 1.6 טורבו א' 4X4

 

מנוע מנוע רוחבי, 1596 סמ''ק, מגדש טורבו תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה הספק/סל''ד 180 כ''ס/5700 מומנט/סל''ד 24.46 קג''מ/1600-5000 מרכב הנעה כפולההילוכים אוטו', 6 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון מוט מייצב/רב חיבורי, מוט מייצב בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS, ESP צמיגים 235/45-19 מידות בסיס גלגלים 269 ס''מ אxרxג 452.4x183.9x171.3 ס''מ משקל 1682 ק''ג נפח תא מטען 456 ל' מהירות מרבית (יצרן) 200 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.7 שנ' צריכת דלק (מבחן) 7.1 ק''מ/ל' מחיר מחיר 178,000 ש''ח (מבחן 198,000 שקלים) אחריות 36 חודשים

 

טויוטה ראב 4 2.0 ל' 4X4

 

מנוע מנוע רוחבי, 1987 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה הספק/סל''ד 151 כ''ס/6200 מומנט/סל''ד 19.9 קג''מ/4000 מרכב הנעה כפולה הילוכים רציפה, 7 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון/עצמות עצה כפולות בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ירידה במורד, ESP צמיגים 225/65-17 מידות בסיס גלגלים 266 ס''מ אxרxג 457x184.5x170.5 ס''מ משקל 1545 ק''ג נפח תא מטען 506 ל' מהירות מרבית (יצרן) 185 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.7 שנ' צריכת דלק (מבחן) 8.7 ק''מ/ל' מחיר מחיר 180,000 ש''ח (מבחן 200,000 שקלים) אחריות 36 חודשים

תגובות

4 תגובות

1

paul1

29 במאי 2013 ב 10:08

חבל על הכסף! מכונית משפחתית עדיפה בהרבה

2

בועזוי

18 ביוני 2013 ב 09:29

אז למה לא פורסטר?

3

Ogash Ofer

18 ביוני 2013 ב 10:16

אז למה לא פורסטר?

בועזוי כתב/ה:
""
אני הייתי בוחר בפורסטר. הוא הרכב עם יכולת השטח הגבוהה מכול הג׳יפונים המשפחתיים. אבל יש כאלו שיעדיפו את אחד מהשלושה שבמבחן בזכות הצורה ו/או רמת האיבזור בתוך הרכב.

4

אפפפי

03 ביולי 2013 ב 21:48

לי היה פורסטר והחלפתי בקוגה

אין מה להשוות!!! הפורסטר עצל ,רועש ולמרות שהוא סובארו-מקרקש מכל עבר...