שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

מבחן השוואתי 7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון

שני כלי רכב עם שבעה מושבים ויכולת שטח אמיתית - בתקציבים שונים מאוד.
סאנגיונג רקסטון וטויוטה לנד-קרוזר במסע פילוסופי אל המדבר... LandCruiser vs. Rexton

 

Toyota LandCruiser vs. Ssangyong Rexton

 

Toyota LandCruiser vs. Ssangyong Rexton  Toyota LandCruiser vs. Ssangyong Rexton

 

מבחן השוואתי למכוניות לא דומות

 

 

בדרך כלל אנו מנסים לאגד במבחן השוואתי מכוניות החולקות תכונות ומחיר. ג'יפון אוטומטי מול ג'יפון אוטומטי אחר שנמכר במחיר דומה, לדוגמא.

אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ולפעמים אנו עורכים מבחנים משווים בין מכוניות שרק מחיר דומה מקשר בינן, בעוד בפעמים אחרות הדמיון בתכונות מגרה אותנו להשוות בין מכוניות שמחיריהן רחוקים מאוד אחד מהשני, כדי להשביע את הסקרנות לגבי שאלת מיליון הדולר - האם שווה לשלם יותר? 

 

האם שווה לשלם יותר?

 

 

או כמו במקרה שלנו, שאלת מאה אלף השקלים (כמעט) - זה הפרש המחיר בין הרקסטון של סאנגיונג לבין גרסת הבסיס דלת האבזור והמושבים (חמישה) של הלנד-קרוזר. אם רוצים שבעה מושבים, פער המחיר גדל ליותר מ-%50. 225,000 לעומת 350,000 שקלים.

אז למה בכל זאת הם נמצאים כאן אחד לצד השני? כי הם שני האחרונים שעוד מציעים תפריט שפעם היה נפוץ – שבעה מושבים, שלדת סולם, סרן אחורי חי והילוך כח – ולכן מי שרוצה רכב שטח בטעם של פעם, חייב למעשה לבחור בין שניהם.

 

טויוטה לנדקרוזר פראדו

 

 

בשני המקרים מדובר במתיחת פנים, לא ברכב חדש לחלוטין. הלנד-קרוזר עבר מתיחת פנים קלאסית בסימן ''קצת יותר'' - קצת יותר אבזור, קצת יותר כרום בגריל, ניפוח קצת יותר מוגזם לכנפיים...

הכניסה לתא מעבירה מיד תחושה מוכרת - כולל ''מגדל'' הקונסולה המרכזית, שעדיין נראה מוזר, שלא לומר מכוער.

קישור למבחן דרכים לטויוטה לנד-קרוזר בהר חמרן

 

אבזור שופע

 

 

האבזור, בגרסה הבכירה שקיבלנו, שופע - חימום למושבים (גם בשורה השניה), בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (אזור נפרד לשורות האחוריות, כולל יציאות בשורה השלישית), מסך מגע גדול, בקרת שיוט, גג שמש, ריפודי עור (פשוט ונוקשה) וכיוון חשמלי למושבים, שקע 220V וכניסה ללא מפתח.

רשימה מכובדת בהחלט, כפי שהיית מצפה למצוא ברכב במחיר כזה.

מהבחינה המכאנית דווקא אין הבדלים משמעותיים - המנוע והתיבה נשארו ללא שינוי - ובימינו המפרט הזה כבר מתחיל להרגיש מיושן, בטח ברמות המחיר הללו. עוד פריט שקורא לעדכון הוא הדלת האחורית, שנפתחת הצידה. זה הרבה פחות נוח בתנאים צפופים מאשר דלת שנפתחת למעלה, מזל שהחלון נפתח בנפרד.

 

סאנגיונג רקסטון

 

 

הרקסטון עבר מתיחת פנים דרמטית בהרבה - השינוי לחרטום תיקן את המראה המוזר של הדור הקודם, וגם הפנים עבר עדכון משמעותי, ונראה מודרני וקל לעיכול (לא עניין של מה בכך במוצרי סאנגיונג...).

למען האמת, רב המשתתפים במבחן העדיפו את עיצוב סביבת הנהג ברקסטון על פני זה שבלנד-קרוזר, למרות הצבע השחור. חבל רק שהחומרים פשוטים יחסית, הכפתוריאדה על ההגה עדיין מוזרה ולא נוחה לשימוש וההגה עצמו מתכוונן רק לגובה, וגם זה לא באופן רציף, אלא עם שלושה מצבים בלבד.

מבחן דרכים לסאנגיונג רקסטון משנת 2004

השוואתי משולש משנת 2008 - פאג'רו מול פת'פיינדר מול רקסטון

 

אבזור פחות שופע

 

 

האבזור כאן הרבה פחות שופע, כמובן (אבל מקביל לזה של הלנד-קרוזר הבסיסי, ואפילו עדיף במעט), ומסתפק בבקרת אקלים לא מפוצלת, בלי יציאות לשורה השלישית (שהיו בדור הקודם. מוזר), ריפודי בד (נאים למדי) וכיוון ידני למושבים.

הפריעה במיוחד חסרונה של מערכת מולטימדיה - אין כרגע אפילו אופציה לכזו, אבל היבואן הבטיח ש''עובדים על זה'' - בעוד העדרו של מחשב דרך הוא באמת מוזר.

 

מנוע חדש לרקסטון

 

 

אבל השינוי המשמעותי ביותר ברקסטון החדש מתחבא מתחת למכסה המנוע - את מנוע ה-2.7 ליטר מחליף מנוע 2.0 ליטר, גם הוא דיזל הזרקה ישירה, כמובן, שמשודך לאותה תיבת הילוכים. ההספק ירד מעט - 155 כ''ס לעומת 165 כ''ס - אך המומנט המירבי צמח בשני קג''מ, והתאוצה למאה התקצרה בחצי שניה. כך שאין תלונות.

 

 

מרווח פנימי

 

 

מעמדת הנהג מרגיש הרקסטון הרבה פחות גדול מהלנד-קרוזר, לטוב ולרע. אין תחושה שצריך אינטרקום פנימי כדי לדבר עם מי שלידך, ומצד שני הוא מרגיש הרבה פחות בולבוסי בעיר, בעיקר בזכות מכסה מנוע שמפריע פחות לראות קדימה.

גם שטח החלונות ברקסטון גדול יותר, ונותן תחושה אוורירית ושולטת יותר מאשר מעמדת הנהג בקרוזר. בשורה השניה ההבדל במרווח הוא כבר לא רק עניין של תחושה - בקרוזר יש במפורש יותר מרווח רגליים, אם כי זה יפריע רק למי שיושב מאחורי נהג גבוה ברקסטון.

השורה הזו גם נעה בטויוטה קדימה ואחורה בטווח נאה, מאפשרת לתרום חלק מהמרווח לטובת אלו שבשורה השלישית.

 

השורה השלישית

 

 

ואכן, כאשר מזיחים את השורה השניה קדימה, מתקבלת שורה שלישית שימושית בהחלט, אפילו לבני עשרה צעירים. ברקסטון, לעומת זאת, מרווח הרגליים הוא הדבר היחיד שטוב בשורה השלישית - הכניסה אליה פחות נוחה (וקיפול השורה השניה מסורבל יותר), המושבים נמוכים מאוד ואין מקום לכפות הרגליים. אפילו בת העשר שלי התלוננה... וכדי להפוך את הניצחון לנוק-אאוט, נהנים יושבי השורה השלישית בקרוזר מחלון, בעוד אלו שברקסטון נאלצים להסתפק באחורי פדחתם של אלו שבשורה השניה. 

 

 

יוצאים אל המרחבים

 

 

אף אחד מהכלים הללו לא נולד לעיר, כך שאחרי האיסוף מהסוכנות, נמלטנו מהר ככל האפשר אל המרחבים. אבל הנסיעה הקצרה בעיר הבהירה לנו שאנחנו מעדיפים כאן דווקא את הרקסטון.

מלבד הטיפוס הפחות נוח אל התא (בגלל העדר ידית אחיזה) וההגה הארוך, הוא מציע ראות טובה יותר החוצה, פחות שטחים מתים, ומנוע שקט יותר עם השהיה קצרה יותר ביציאה מהמקום.

העדפנו גם את המושבים ברקסטון - הם פשוט ברוחב שמתאים לאירופאים, ולא לאמריקאים מהמיד-ווסט...

 

על הכביש המשובש

 

 

הלנד-קרוזר קסם לנו בתחילה בזכות ''ריחוף'' מלכותי על הכביש, מסנן היטב את החספוסים הקטנים של האספלט, אך במעבר על סדרת השיבושים הראשונה התברר המחיר - האוטו מרגיש לא מהודק, נע על המתלים יותר מהראוי (מורגש גם בבלימה), וזה הולך ומחמיר ככל שהמהירות גבוהה יותר או המהמורה גדולה יותר.

הרקסטון קצת פחות חלק, אבל הרבה יותר מרוסן, כך שכל עוד לא מדובר בכביש סלול למשעי וקצב רגוע, הרקסטון מציע נוחות עדיפה.

 

על הכביש המהיר

 

 

בכביש המהיר הרקסטון ממשיך להפתיע, או בעצם, הלנד-קרוזר לאכזב בגלל רעשי המנוע שמסרבים להעלם אפילו בשיוט רגוע. באמת שלא ברור איך ענקית כמו טויוטה עדיין לא הצליחה לפתור את בעיית גרגור הדיזל הנוכח של המנוע הזה.

גם רעשי הרוח מתחילים להטריד ביפני מוקדם יותר, בעוד בסאנגיונג הם מתחילים להרים ראש רק באזור 110 קמ''ש, אך משם והלאה הם מתגברים במהירות, כך שבשיוט מהיר בכביש שש רמת הרעש כבר דומה. 

 

ביצועים

 

 

מבחינת ביצועים, ציפינו לניצחון מוחץ של הלנד-קרוזר - נתון התאוצה הרשמי טוב משמעותית (11 שניות לעומת 13.5 שניות מוצהרות ברקסטון) והתחושה היא של כח מעט בשרני יותר בסל''ד ביניים.

אך כשנעמדנו על מסלול המבחן, מראה אל מראה, וזינקנו יחדיו, שני הג'מוסים דבקו זה בזה כמו תאומים סיאמיים, מסרבים להיפרד. גם בתאוצות ביניים, מ-50 ל-100 קמ''ש, הם הציגו ביצועים זהים.

ואגב ביצועים - שני הכלים ממש לא אוהבים נהיגה מהירה בכביש מפותל. ברקסטון ההגה המוזר שופך דלי של צוננין על הנהג הנלהב, בלנד-קרוזר אלו המתלים הרכים שגורמים לרכב לרכון ולהתנדנד כמו ספה של אמריקן קומפורט.   

 

צריכת דלק

 

 

דקה לפני שיורדים לשטח אנחנו מתדלקים - בתוואי שרובו בין עירוני, אבל לא תמיד רגוע, הרקסטון צרך 10.5 ק''מ לליטר, נאמן להבטחת המנוע החדש בנושא צריכת הדלק, ונהנה מהעובדה שעל הכביש הוא נע בהנעה אחורית בלבד. הלנד-קרוזר, עם הנעה כפולה קבועה, כיסה רק 8.2 ק''מ לכל ליטר סולר, וזה פער לא מבוטל בכלל.

 

סוף סוף בשטח

 

 

הלנד-קרוזר קנה לעצמו, ובמידה רבה של צדק, את התואר של ''רכב הפנאי הכי טוב בשטח''. לנסוע מאחורי רוני בלנד-קרוזר, בעודו מטפס מתלול מסולע ולא אחיד, היתה חוויה ויזואלית.

הלנד-קרוזר שולח גלגלים בגמישות לכל שקע, בולע כל בליטה, ושומר על קשר הדוק עם הקרקע, והיכן שהקשר בכל זאת מתנתק, או שהאחיזה רופפת, מתערבת בקרת המשיכה באלגנטיות ובמהירות, ודואגת לנתב את הכח לגלגלים האוחזים במינימום דרמה (מה שרק מבליט את הפעולה הרועשת של בקרת הירידה במורד).

אומנם חיבורי המתלה האחורי נראים מעט פגיעים, ומעוררים חשש בשטח טכני, אך בסך הכל, אם משום מה החלטתם להתייחס אל רכב הפנאי שלכם כאילו היה רוביקון, הלנד-קרוזר כנראה יגיע הכי רחוק, גם אם לא הרבה יותר רחוק, מבין רכבי הפנאי הנמכרים בארץ.

קישור למסלול טיול בעבירות קשה בהר חמרן יחד עם הלנד-קרוזר

 

אבל גם הרקסטון הקוריאני לא ממש קוטל קנים - מהלכי המתלה שלו פחות נדיבים, אך עדיין טובים, וגם אם בקרת המשיכה שלו מרגישה מדור קודם, עם פעולה מעט פחות חלקה ומהירה, היא עדיין עושה את העבודה בסופו של דבר.

אז אולי תפרפרו יותר גלגלים, אבל גם אתם תעלו בסופו של דבר. מבנה הגחון אפילו נראה מעט עדיף, והמתלים עדיפים בהרבה הן בנסיעת שבילים מהירה והן בצליחת ערוצי נחלים מרוצפי סלעים.

בעצם, הם לא רק עדיפים על אלו הרכים מדי שבקרוזר, אלא פשוט טובים - מהיותר טובים שיש היום בקטגוריה. ורק ההגה הארוך מצליח להטריד גם כאן, כשבגלל מיקום הכפתורים המוזר, הם נלחצים לא פעם בטעות באמצע תמרונים הדוקים.

 

ערכת הגבהה לרקסטון

 

 

הרקסטון נמכר בתקופת ההשקה עם ערכת הגבהה האופציונאלית כציוד סטנדרטי - לא משהו מתוחכם, סתם דסקיות בתושבות הקפיצים שמגביהות את הרכב בארבעה ס''מ. זה תורם למראה, אך לאחר פירוק הדסקיות התברר שהן פוגעות מעט בנוחות ובהיגוי, ואלא אם אתם מתכננים הרבה עבודת שטח עם הרכב, היינו מוותרים עליהן. גם בלעדיהן זוויות המרכב ומרווח הגחון מספקים בהחלט.

 

 

שאלת מיליון הדולר

 

 

בעצם, אין כאן באמת שאלה - אם אתם מחפשים סמל סטטוס, אתם הרי בכלל לא תסתכלו לעבר הרקסטון. אם אתם מחפשים את רכב-השטח שבעה מושבים הכלכלי ביותר, הלנד-קרוזר לא יצליח לעבור את המיונים הראשוניים. הם נבחנו אחד ליד השני בעיקר לשם הפרספקטיבה, ולכן נסכם בנפרד.

 

סיכום: סאנגיונג רקסטון

 

 

הרקסטון הוא רכב עם מגרעות רבות - השורה השלישית כמעט לא שימושית, איכות החומרים בינונית והאבזור כולל חוסרים משמעותיים - אך במחיר שלו אין לו תחרות. פשוטו כמשמעו.

ומכיוון שבסך הכל מדובר ברכב שטח רב יכולת, נעים ואפילו חסכוני למדי - הוא היווה מבחינתנו הפתעה נעימה מאוד. במחיר של רכב ''כאילו שטח'' בגודל דומה, ואפילו מעט נמוך יותר, אפשר לקבל רכב שטח אמיתי, שיוכל לתקל כמעט כל מסלול בארץ. 

 

סיכום: טויוטה לנדקרוזר פראדו

 

 

הלנד-קרוזר שכנע אותנו קצת פחות. אין ספק שכוחו של המותג ידאג להשאיר גם את הדור הזה בפסגת המכירות של הקבוצה, אבל המחיר של גרסת המבחן מציב אותה בטריטוריה שמאוכלסת בכלים נעימים, מהודרים ומתקדמים יותר, שיעשו ללנד-קרוזר חיים קשים מאי פעם, בעוד גרסת הבסיס מאובזרת בצורה מעליבה עבור רכב ברמת המחיר הזו, מה שמשאיר את הרושם שהיא מיועדת רק לשירותי ביטחון כאלו ואחרים. 

 

טויוטה לנד-קרוזר א'

 

 

מנוע

מנוע 4 צ'ל, אורכי, 2982 סמ''ק, טורבו-דיזל

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 190 כ''ס/3400

מומנט/סל''ד 42.8 קג''מ/1600-3000

מרכב

הנעה כפולה קבועה

הילוכים אוטו', 5 היל'

מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות מוט מייצב/סרן חי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר ESP, HAC, DAC

צמיגים 265/65-17

מידות

בסיס גלגלים 279 ס''מ

אxרxג 476x188.5x184.5 ס''מ

משקל 2225 ק''ג

נפח תא מטען שישיית בקבוקי ליטר וחצי

מהירות מרבית (יצרן) 175 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11 שנ'

צריכת דלק (יצרן) 8.2 ק''מ/ל'

מחיר

מחיר 320,000 שקלים (מבחן 370,000 שקלים)

אחריות 36 חודשים

 

סאנגיונג רקסטון א'

 

 

מנוע

מנוע אורכי, 1998 סמ''ק, טורבו-דיזל

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 155 כ''ס/3400-4000

מומנט/סל''ד 36.7 קג''מ/1500-2800

מרכב

הנעה כפולה לא קבועה

הילוכים אוטו', 5 היל'

מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות, מוט מייצב/סרן חי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר ESP, HDC

צמיגים 235/75-16

מידות

בסיס גלגלים 283.5 ס''מ

אxרxג 475.5x190x184 ס''מ

משקל 2128 ק''ג

נפח תא מטען שישיית בקבוקי 750 סמ''ק

מהירות מרבית (יצרן) 175 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 13.5 שנ'

צריכת דלק (מבחן) 10.5 ק''מ/ל'

מחיר

מחיר 225,000 ש''ח 

אחריות 36 חודשים

תגובות

11 תגובות

1

מנחם רובינ

30 במאי 2014 ב 19:03

מבחן השוואתי ל-7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון

לדעתי קיים רכב שטח אמיתי נוסף ,לא פחות טוב מהלנד קרוזר , פג'רו.
יפה יותר, חסכוני יותר ומנוע בעל הספק גדול יותר.
היה מקום לשתפו במבחן.

2

Ogash Ofer

30 במאי 2014 ב 19:43

מבחן השוואתי ל-7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון

מנחם רובינ כתב/ה:
" לדעתי קיים רכב שטח אמיתי נוסף ,לא פחות טוב מהלנד קרוזר , פג'רו.
יפה יותר, חסכוני יותר ומנוע בעל הספק גדול יותר.
היה מקום לשתפו במבחן. "
אכן לפאג'רו מקום של כבוד! יש לו כמה וכמה מבחנים השוואתיים באתר ובכולם הוא נתן בראש למתחריו, לרבות ללנד קרוזר. הנה כמה לדוגמא:
 

3

פרדו

01 ביוני 2014 ב 09:13

מגמתי ביותר

פשוט תגידו "באנו להשמיץ את טויוטה ולהכתיר את הסאנגיונג כמלך החדש"

4

פה

01 ביוני 2014 ב 10:39

מנחם מס' 2 - לא משתפים את הפאג'רו כיוון

שהוא באמת בקלאס אחר. ראשית יפהפה (זה עניין של טעם). איבזור פנים מעולה.
בכביש ובעפר מנצח ללא עוררין. בשטח סופר טכני עושה כל מה שלאנד קרוזר עושה (עם קצת זהירות). בנסיעות מהירות הוא מלך, בפיתולים בכביש זריז ומגניב. הכי הרבה כ"ס ומומנט.
ולא הזכרנו את העובדה שזה הרכב שניצח הכי הרבה פעמים בפאריז דקר.
הפאג'רו - סוס אציל מול שני הפרדות במבחן הזה , ויש לי כבוד לפרדות, אחלה בהמות.

5

Ogash Ofer

01 ביוני 2014 ב 18:31

מבחן השוואתי ל-7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון


מעניין כאן עם כל הקונספירציות!

בסך הכול מבחן דרכים קצת שונה ואולי הכי מעניין - האם שווה להשקיע הרבה כדי לקבל עוד קצת או בכלל לא? (ולקבל הרבה יותר במכירה).

6

בועזוי

02 ביוני 2014 ב 14:18

מבחן השוואתי ל-7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון


השאלה אם לא המעיטו קצת ביכולותיו של הלנד קרוזר בהשוואה לרקסטון. במבחנים אחרים שנעשו הפערים לא היו קרובים. 

7

shaharm

04 בספטמבר 2014 ב 20:51

נעילת דיפרנציאל

האם יש נעילה לרקסטון החדשה?

8

אוהד בן אהרון

07 בספטמבר 2014 ב 17:21

מבחן השוואתי ל-7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון


על איזו נעילה אתה שואל?

 

9

עופר אדר

07 בספטמבר 2014 ב 20:12

מבחן השוואתי ל-7 מקומות: טויוטה לנד-קרוזר מול סאנגיונג רקסטון


יש לרקסטון החדש נעילות רוחביות, גם אחורית וגם קדמית, של יצרן אפטר מרקט קוריאני.

הבעיה שאין יבוא מסודר שלהן לארץ וצריך לקנות ישירות באתר היצרן

https://offroadkorea.com/
 

10

אורח/ת - דוד

08 בפברואר 2020 ב 19:46

איך אפשר להעמיד את האחד מול השני ואני לא מדבר על כך שהפאג'רו לא הוכנס למבחן.
מבלי להתייחס למחיר הרקסון הוא ברמת קורינט מול אופנוע BMW.
כתבה מוטית, ראוי שגם תקשורת מוטורית תהייה אובייקטיבית ואמינה.

11

Ogash Ofer

09 בפברואר 2020 ב 06:13

אורח/ת - דוד כתב/ה:
"

איך אפשר להעמיד את האחד מול השני ואני לא מדבר על כך שהפאג'רו לא הוכנס למבחן.
מבלי להתייחס למחיר הרקסון הוא ברמת קורינט מול אופנוע BMW.
כתבה מוטית, ראוי שגם תקשורת מוטורית תהייה אובייקטיבית ואמינה.

"
לפני שקופצים יש לקרוא ובמקרה הזה אפילו מספיק לקרןא את הפסקה הראשונה של מבחן הדרכים כדי להבין במה מדובר.
להלן הציטוט:
״ בדרך כלל אנו מנסים לאגד במבחן השוואתי מכוניות החולקות תכונות ומחיר. ג'יפון אוטומטי מול ג'יפון אוטומטי אחר שנמכר במחיר דומה, לדוגמא.

אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ולפעמים אנו עורכים מבחנים משווים בין מכוניות שרק מחיר דומה מקשר בינן, בעוד בפעמים אחרות הדמיון בתכונות מגרה אותנו להשוות בין מכוניות שמחיריהן רחוקים מאוד אחד מהשני, כדי להשביע את הסקרנות לגבי שאלת מיליון הדולר - האם שווה לשלם יותר? ״.
שמחתי לעזור...