שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

הזקן והחול - ג'יפ גלדיאטור בשטח

מה בסך הכל רצינו: להוציא את טנדר הגלדיאטור של דובי לנשום אוויר צח, להתחרע קצת בדיונות ולחזור הביתה עם חיוך. אבל בסיבוב חיכה לנו מרפי, עם החוקים המעצבנים שלו, ושיבש לנו את כל התוכניות

image

אתם מכירים את הימים האלה, שכל דבר שאתם מנסים לעשות משתבש, מתעקם, מתפרק או נשבר? מהנדס הפיתוח אדוארד א. מרפי ג'וניור, איש חיל האוויר של ארה''ב, ניסח זאת כך בשנת 1949: ''כל דבר אשר יכול להשתבש, אכן ישתבש''. כך נולדו חוקי מרפי ולנו היתה היתקלות רצינית איתם...
היום המדובר דווקא התחיל ברגל ימין. אילן הצלם ואנוכי נפגשנו בחצר של דובי, ג'יפאי ותיק וחובב מכוניות מושבע. שיטוט קצר בין כלי הרכב שניצבו בחצר שלו הצליח להוציא כמה מילות התפעלות מאילן (גילוי נאות: אני כבר לא כל כך מתרגש מלראות אותם, כי אני מכיר את כולם מקרוב, בחלקם אני גם שותף).

image

אחר כך נכנסנו לטנדר הגלדיאטור, מודל 81, והפלגנו לדרכנו. היעד: גבעות חול חביבות הנמצאות בקרבת מקום. המטרה: לנסוע קצת, לצלם קצת, ליהנות הרבה. הצמיגים הגדולים ''מעלימים'' כל מכשול הנמצא בדרך, מנוע ה-V8 משמיע קולות גרגור כמו שרק מנוע אמריקאי עתיר בוכנות יודע להשמיע - והופ, המנוע כבה ואנחנו נעצרים. דיון קצר בינינו לבין עצמנו מביא אותנו למסקנה נחרצת: נגמר הדלק.
ג'ריקן הבנזין נשלף, בקבוק פלסטיק שצווארו הוסר משמש כמשפך, הדלק נבלע בתוך המיכל ואנחנו מוכנים להמשך ההרפתקה. פמפום קצר בדוושת הדלק כדי להניע – וקצהו של כבל הגז ניתק מהדוושה. עכשיו כבר אין ברירה, פותחים את מכסה המנוע, כלי העבודה נכנסים לפעולה (כלי העבודה היחיד שמצאנו היה מזמרת גינה חלודה שנשארה במקרה בארגז הטנדר...), הכבל מוחזר למקומו וממשיכים.

image

מול גבעות החול אני סוגר לוקרים ומשלב ל-4X4. הטנדר מגיב בחריקות ובקולות קרקוש. אני מתעלם מהם ומתחיל לרחף על הגבעות. אילן מתקתק במצלמתו ללא הרף, עובר מצד אחד של הגבעה לצד השני כדי לקלוט את הטנדר עולה ויורד. כשהעניינים מתחממים, אני מרגיש שמדי פעם ההנעה הקדמית מתנתקת והטנדר דוחף את עצמו רק באמצעות הגלגלים האחוריים. שיט, הלוקר שעשה לנו בעיות בטיול למצוק ההעתקים כנראה שוב נדפק.
אני מטפס פעם נוספת על הגבעה, מרגיש שהטנדר מתחיל להתחפר וחותך לרדת בדרך הקצרה ביותר, אך השביל חסום בסוללת עפר. שבירה חדה של ההגה שמאלה - מאוחר מדי, הגלגל הקדמי ימני והגלגל האחורי שמאלי עומדים על גבעות חול. הצלבה קלאסית. ה-4X4 לא עובד, אי אפשר לנוע קדימה וגם לא אחורה, אנחנו תקועים. ההצלבה כל כך חזקה, שאני מתקשה לפתוח את דלת הנהג, עד כדי כך השילדה מתפתלת.

image

מזעיקים את חיל הפרשים (דובי עם הפטרול שלו), מנסים למשוך קדימה, תחילה עם רצועות ואחר כך עם הכננת – נאדה. משנים ריתום, מורידים אוויר מהצמיגים, דובי מושך אחורה – והטנדר בחוץ. חם, כולם מזיעים ומכוסים בחול ואנחנו מחליטים לסגור את היום.
למחרת, חצי שעה עבודה והלוקרים החדשים, שכבר שוכבים בארון למעלה מחצי שנה, מורכבים. בגיחה הבאה לא יהיו פדיחות.

image

מה היה לנו שם ?

הגלדיאטור הוא טנדר מבית ג'יפ, שנבנה על בסיס הואגוניר פול-סייז משנות השישים (עוד על ההיסטוריה של טנדרי ג'יפ בכתבתו של טל שביט ואפשר גם להתרשם מסיבוב בגלדיאטור של ארנון מפרדס חנה). זה רכב של פעם, ברזל על ברזל, בלי מחשבים, חיישנים ושאר מערכות מתוחכמות המסתתרות אחרי שילובים בלתי אפשריים של אותיות ה-ABC.
הטנדר הספציפי המופיע בכתבה זו הורכב בארץ, שירת בנאמנה כרכב ליווי לטיולים ואחר כך עמד במשך שנים לא מעטות. כשדובי רכש אותו, הוא הפשיט אותו לחלוטין, תיקן כל מה שהיה צריך לתקן בפחחות, מערכת החשמל חווטה מחדש, הותקן ריפוד בתא נהג, הורכבו ארגזי ציוד ומיתקונים לג'ריקנים ובסופו של דבר הכלי עבר צביעה – הכל בעבודה עצמית. לא היה כאן ניסיון לשחזר את הטנדר למצבו המקורי, אלא להפוך אותו לכלי שימושי.

image

הייעוד העיקרי הוא טיולים, לכן הוחלפה תיבת ההילוכים המקורית, בעלת ארבע המהירויות עם הילוך ראשון קצר ביותר, בתיבת הילוכים של סופה עם חמישה הילוכים. על הדרך הותקנו משאבות קלאץ', כדי לתפעל את המצמד ההידראולי של הסופה.
המנוע הוא כאמור V-8, מתוצרת AMC, בנפח 304 אינץ' מעוקב (5000 סמ''ק), עם קרבורטור יחיד מתוצרת מוטוקראפט. הסרנים נשארו הסרנים המקוריים, דנה 60 מאחור ודנה 44 מלפנים. הצמיגים הם בקוטר 37 אינץ' על ג'נט 16.5.
הארגז דמויי ארגז טקסס נבנה גם הוא בעבודה עצמית והשבכה הקדמית יחד עם הכנפיים הקדמיות נלקחו מגרוטאת אמבולנס צבאי לשעבר.
בטיולים, העבירות של הטנדר הזה מדהימה. צמיגי הענק בשילוב עם המנוע הבשרני מעבירים אותו בקלות, ללא מאמץ ובלי פוזות מיותרות, במקומות בהם כלים חדשים המצויידים במיטב הטכניקה המודרנית מתקשים לעבור. כלי שימושי, כבר אמרנו. אז מה אם הוא נתקע לנו מדי פעם, בגילו אפשר לסלוח לו.

עוד כמה תמונות משנת 2009:

עוד כמה תמונותעוד כמה תמונותעוד כמה תמונותעוד כמה תמונותעוד כמה תמונותעוד כמה תמונותעוד כמה תמונותעוד כמה תמונות

1643477953210164347795392916434779549881643477955560164347795589016434779562281643477956564

תגובות

15 תגובות

1

Ogash Ofer

04 בנובמבר 2009 ב 12:16

למה אין תמונות של הכתב והצלם מזיעים

רוצים לראות זיעה ומאמץ.
אחר כך עוד תגידו שהיה לכם יום קשה בשטח.
כתבה מקסימה!

2

ilan4x4

04 בנובמבר 2009 ב 13:00

אוסף מדהים של רכבים

בחצר של דובי יש ממש מויזאון רכבים (עתיקים בעיקר) שכל רכב שם שווה כתבה.
הגלדיאטור שמככב כאן נותן טעם ותחושה של פעם, והכי כיף היה לעבור בסוף היום לדיפנדר שלי ולהרגיש ל ראשונה להרגיש כאילו נכנסתי לרכב חדיש יותר, נח יותר, ועובד (ט'פו ט'פו) יותר.
עופר - פשוט חוויה עם הרכבים שלכם..... אשמח לעשות השלמות לרכבים נוספים.

3

bugo

04 בנובמבר 2009 ב 15:58

למה אין תמונה של הפטרול. בכל זאת....

הפטרול חילץ את הבהמה הזאת.

4

ilan4x4

04 בנובמבר 2009 ב 17:35

אוקי - הנה הפטרול הגיבור

אוקי - הנה הפטרול הגיבור!

5

Ogash Ofer

04 בנובמבר 2009 ב 23:37

אל תגלה מי חילץ...

בסיפור המערבון - הג'יפ חילץ את עצמו בעוד בעליו לועס טבק ומקנח בסיגר...

6

אורח/ת

04 בנובמבר 2009 ב 23:40

יפה מאוד

אם היה לי זמן הייתי גם משקיע בגרוטאה שכזו והפך אותה למלכה.
בינתיים קניתי אקסטרייל חדש - נוסע טוב על הכביש ומעט על שבילים לבנים.

7

אורח/ת

04 בנובמבר 2009 ב 23:41

נראה טוב רק בתמונות

בפועל זה נראה כאילו זה לא נוסע

8

אורח/ת

06 בנובמבר 2009 ב 16:02

זה נוסע

עם לוקרים תקינים הוא גם גורר ואנדורה שבעליה שכח שאין לו 4X4 ונכנס לדיונה :)

9

אורח/ת

06 בנובמבר 2009 ב 22:27

אפשר שיזמינו אותי גם?!

לא אתיימר להבין את כל המילים בכתבה, אבל את דנה אני מכירה והיא לא בת שישים. כתבה מדליקה, הי, אני יכולה לצלם אותם מזיעים בשביל אוקש עופר מתגובה 2. אפשר לבדוק אם אני זמינה. טלי מחדרה

10

אורח/ת

07 בנובמבר 2009 ב 11:19

לרכבי השטח האמריקאים יש הרבה מנוע וברזל

אבל מעט אמינות.
זה פשוט מושרש בתפיסת העולם שלהם - רכב לא אמור לעבוד תמיד ובכל מצב. רצוי מאוד שבסביבה יהיה מכונאי עם ארגז כלים.
לזכותם יאמר שבדרך כלל מפתחות 9/16 ו1/2 פלייר פטנט, פטיש ומברג ישר יכולים להספיק לרוב תיקוני השטח.
אבל, מצד שני, אם נותנים את הדעת על ההנאות האמיתיות בחיים , הרכבים האמריקאים מספקים הרבה חוויות של תקלות ותיקונים בשטח וזו כבר סיבה טובה לרכוש אחד כזה.

11

יאיר אלכסנדר

07 בנובמבר 2009 ב 22:31

איך יוצרים קשר עם דובי

לחבר שלי יש טנדר זהה. הוא מעוניין ליצור קשר עם דובי. נא פרטים.

12

ilan4x4

08 בנובמבר 2009 ב 08:07

צור קשר עם עופר אדר

יאיר אלכסנדר כתב/ה:
"לחבר שלי יש טנדר זהה. הוא מעוניין ליצור קשר עם דובי. נא פרטים."
צור קשר עם עופר אדר (בהודעה פרטית) הוא שייך לחבורה.

13

אורח/ת

27 בנובמבר 2009 ב 18:20

אז למה לקנות יפניות...?

14

Ogash Ofer

29 בינואר 2022 ב 19:42

אחרי 12 שנים... נוספו תמונות של אותו רכב אספנות מופלא, כשהוא שומר על תכונותיו המקוריות:
מנוע V8 של ג'יפ בנפח של 5.0 ליטר, צמיגים 37 של האמר, גיר 5 הילוכים של סופה, חזית מאמבולנס צבאי. ואוו!

15

Ogash Ofer

29 בינואר 2022 ב 19:43

את כל התמונות ראו בתחתית הכתבה