שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – מאגרי מנשה

מפעל מים מודרני שעוקב בחלקו אחר תוואי מפעל המים של הורדוס, המלך שהיה הבנאי הגדול ביותר בתולדות ישראל

אחד ממפעלי המים המרשימים ביותר של העת העתיקה היה אמת המים שסיפקה את צרכי העיר קיסריה, אותה בנה הורדוס. היום, בתוואי די דומה, מוליכה חברת ''מקורות'' את מי הנחלים באזור אל עבר חולות קיסריה, שם הם מוחדרים לקרקע ומעשירים את מאגר מי התהום.
הורדוס, שהיה המלך-הבנאי הגדול ביותר בתולדות עם ישראל, בנה בקיסריה עיר נמל מודרנית – לתקופתה – עם מים זורמים בבתים, מזרקות נוי ומרחצאות. הבארות המקומיות לא יכלו לספק את כל תצרוכת העיר במים, שאוכלוסייתה הלכה וגדלה, ולכן הוקמה מערכת אמות שהובילה מים לעיר.
נבנו שתי אמות, גבוהה ונמוכה, בתקופות שונות. האמה הגבוהה כוללת שלושה מפעלי מים שונים באותו תוואי, שנבנו צמודים זה לזה: שלב ראשון נבנה בתקופתו של הורדוס, אמה שהובילה מים ממעיינות שוני (סמוך לבנימינה). האמה נישאה על גבי קשתות וחצתה את רכס הכורכר הסמוך לחוף ים דרך מנהרה (היום ליד הכפר ג'יסר א-זרקא). עם הגידול המספר האוכלוסין בעיר, במאה השנייה לספירה, נוספה אמה שנייה אשר כושר ספיקתה גדול יותר. האמה השלישית הובילה מי מעיינות מאזור בו שוכן היום מושב עמיקם. תחילתה של אמה זו בניקבה שאורכה כשישה קמ, מתוכה נוקו כ-500 מטר הפתוחים היום למבקרים באתר ''מי קדם'' הסמוך לעמיקם. המשכה בתעלה פתוחה שחצתה את בקעת הנדיב וליד שוני הוצמדה לאמה הקיימת.
האמה הנמוכה נבנתה בתקופה הביזנטית והיא הובילה מים מאגם מלאכותי שנוצר על ידי סכירת נחל תנינים, ליד מעגן מיכאל. בתקופת כיבוש הצלבנים, באמצע המאה ה-13, חודשה האמה הגבוהה.
אורך האמה הגבוהה, מאזור אביאל ועד קיסריה, כ-17 קמ. לאורך כל הדרך זרמו המים בגרוויטציה, מה שהצריך מפעל הנדסי מדויק ומעורר השתאות עד היום. השיפוע עמד על 16 סמ לכל קמ אחד, גם בניקבה וגם בקשתות שנשאו עליהן את אמת המים.

המפעל המודרני

חלק מהנחלים המנקזים את רמות מנשה, זורמים מערבה. בחורף גועשים נחלים אלו בזרימות חזקות, ומפעל ''נחלי מנשה'' של חברת ''מקורות'', שהוקם בשנת 1967, נועד ללכוד חלק ממים אלה. בערוצי הנחלים תנינים, עדה, ברקן ומשמרות נבנו סכרים המטים חלק מזרימת המים, כשהחלק הנותר ממשיך לזרום בערוץ המקורי.
הסכר הראשון נמצא בערוץ נחל תנינים, לא רחוק מאתר ''מי קדם''. בנקודה זו, על גבי שלט שהציבה ''מקורות'', ישנה מפה של המפעל כולו והסבר קצר עליו. מכאן זורמים המים במערכת משולבת של אמות בטון ותעלות פתוחות, שבדרך מתווספים אליהם מים מהנחלים הנוספים.
בסופה של אמת הבטון נשפכים המים למאגר שיקוע גדול, הנמצא בלב הדיונה החולית הצמודה לאזור התעשייה הצפוני של קיסריה. כאן שוקע הסחף והמים הנקיים מוזרמים אל מאגרי חלחול הנמצאים מדרום לכביש 651. ניתן לעלות על הסוללה המקיפה את המאגר וללכת לאורכה, תוך צפייה במגוון הציפורים המבקרות במקום. הדיונות המקיפות את המאגרים ממש מזמינות את בעלי רכבי השטח לשעשועי חול.
איך מגיעים: החלק המעניין ביותר עבורנו, חובבי השטח, הוא אזור המאגרים. ניתן להיכנס אליו מכביש 651 (כביש הכניסה לפרדס חנה מכיוון כביש 4 - צומת פל-ים) או מכיוון צומת הכניסה לאור עקיבא, גם הוא על כביש 4. בצומת פונים מזרחה (ימינה למגיעים מכיוון תא) ונוסעים עד תחנת הטרנספורמציה של חברת החשמל. מעט אחרי התחנה פונים ימינה בדרך עפר המגיעה עד לסוללה המקיפה את המאגר.
הסכר הראשון בנחל תנינים נמצא על כביש 6533, בין המושבים אביאל ועמיקם, סמוך לגבעת עדה. את האמה העתיקה של הורדוס ניתן לראות בחוף האקוודוקט בקיסריה.
התחנה האחרונה בטיולנו תהיה חוף האקוודוקט בקיסריה, שם נוכל לצפות בשרידי אמת המים העתיקה, הנמצאת ממערב לבתי היישוב קיסריה.

תגובות

1 תגובות

1

Yoramd

28 ביולי 2013 ב 17:40

יפה!

מזמן לא נפגשנו!
מתאים לטיול הבא...